Ford Mondeo trække campingvogn
Fra : Jens

Dato : 04-01-06 13:26

Hej i gruppen.

Vi overvejer alvorligt at købe en campingvogn, har specielt udkig på en
Adria Adora 552.
I aftes sad jeg og skimmede gruppen her igennem, og faldt over et link til
en engelsk side http://www.whattowcar.com/ og forsøgte mig med kombinationen
af Adria'en og vores Mondeo ('97, 1.8) - jeg synes ikke det ser specielt
godt ud, vi ville gerne en tur sydpå til sommer.
MEN - jeg har overhovedet ingen erfaring i at køre med sådan en vogn
bagefter bilen så hvad siger I herinde som sikkert har en del erfaring at
dele ud af - er det en dårlig idé med denne bil, eller betyder det "bare" at
vi ihvertfald ikke får fartbøder på turen ? ;)

Mvh. Jens

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-01-06 15:06

"Jens" <jens_jespersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> af Adria'en og vores Mondeo ('97, 1.8) - jeg synes ikke det ser specielt
> godt ud, vi ville gerne en tur sydpå til sommer.

Jeg har selv haft en 1.8 93 Mondeo. Den trækker sagtens en 1.500 kg
campingvogn. Men som i enhver benzinbil skal gearene bruges lidt.

Holder du dig til de råd der bliver givet diverse steder ang. læsning af
vogntog, så kører den faktisk fint.

Du må trække 14-1500 kg. 1.500 hvis det er en stcar.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jens

Dato : 04-01-06 15:49

> [...]
> vogntog, så kører den faktisk fint.
>
> Du må trække 14-1500 kg. 1.500 hvis det er en stcar.

Okay ! Super - blev bare lidt nervøs for om bilen ville kunne klare det.
Adria'ens totalvægt er vist 1500kg, så jeg håber vores (sedan) kan slæbe
den....
Har du et par links til det du skriver om læsning ?

Tak for hjælpen
Jens

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 05-01-06 21:07

Hej Jens

Som mange af os andre CV(CampingVogns) ejere , gør du som vi kan nikke
genkendende til mange af os .
Alt for stor vogn til at starte med , fordi man gerne vil havde det hele -
når nu man er i gang !!!!
Vær opmærksom på at hvis du skal køre langt - er det rart ikke hele tiden at
skulle "overvåge" vogntoget - det er anstrengende og giver ikke en rar start
+ afslutning på ferie/ture.
Det sker meget nemt hvis man vælger den størte CV - man lige akkurat må
"hægte" efter bilen. - Men vælg en lidt mindre model¨.Det giver som regel en
mere behaglig kørsel med CV.
Som flere skriver er det ofte nødvendigt med Trailerkørerkortet (Skal tages
hvis din Campingvogns totalvægt overstiger din bil`s Egenvægt + 50Kg ;
eller hvis hvis dit vogntogs samlede totalvægt overstiger 3500 KG)(Normalt
kun et problem ved lidt større personbiler + mindre/mellemstore varevogne).
Så er du bedre rustet ved en eventuel udskiftning.

Min anbefaling er -tag trailerkortet inden det bliver for besværligt - med
banekørsel o.s.v.
PS : Har selv kørt med en Mondeo 2.0 Sedsan (97) & Detleff 500 TK (1350 KG
Totalt)- Det fungerede ok dog skulle Mondeoèn lige have MAD fjedre i
bagenden -så kunne den både køre Frankrig & Tjekkiet. ((Godt nok en hel del
i 4`de gear))

Har nu skiftet Mondeoen ud til en ny Citroen C5 HDI med 136 Dieselheste (og
kan nu næsten ikke mærke at der er en CV bagefter -en hel del i 5 + meget i
6 gear !!!)

PS - Ifølge mange er Mondeoen en god "trækker" da den er specielt godt
"gearet" til at køre med påhæng - og derfor er bilen okay , men efter min
mening er din CV lige i overkanten ........

Kim
(Velkommen i klubben af glade Campister)

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 04-01-06 19:00

> [...]
> af Adria'en og vores Mondeo ('97, 1.8) - jeg synes ikke det ser specielt
> godt ud, vi ville gerne en tur sydpå til sommer.

Jeg har selv en Mondeo '97 1,8 Sedan - og den trækker fint en Hobby 495.

Bilen må trække 1500 kg og CV vejer 1350 - MEN kombinationen af Mondeoen
og
CV betyder,at jeg ikke må
køre med vogntogtet uden at have trailerkort!!

Såh...hvis du skal trække din nye Adria-drøm, så skal du have trailerkort!

/Flemming U

Fra : J S L

Dato : 05-01-06 13:28

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse

> Bilen må trække 1500 kg og CV vejer 1350 - MEN kombinationen af Mondeoen
> og
> CV betyder,at jeg ikke må
> køre med vogntogtet uden at have trailerkort!!

Hej!

AAaaa........ hvor meget vejer Mondeoen da....... :C) så det tror jeg
ikke
på da Adria'n har en lav egenvægt.....

Kører selv i en Volvo 245 GLI. Stc. - Adria Unica B562 UP EX

Giver følgende opstilling:

Bilens reg.

Bil total: 1925 kg
Egenvægt: 1300 kg

Max påhæng m/bremse: 1300 kg

Påhæng reg:

Egenvægt: 1000 kg
Totalvægt: 1500 kg

B-kort. Dog må CV/påhængskøretøjet ikke lastes til mere end de 1300 kg.
Faktisk vægt.

vh

Jai-Lau
Volvo 245 GLI Stc. - Adria Unica B 562 UP Exclusive
TomTom 5 Nav

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 05-01-06 20:20

"J S L" <jaime.lauritsenFJERN@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> AAaaa........ hvor meget vejer Mondeoen da....... :C) så det tror jeg
> ikke på da Adria'n har en lav egenvægt.....

Hm..........men det passer nu alligevel.

Ford Mondeo 1.8 '97 har en egenvægt på 1200 kg og en maks totalvægt på
1775 - og må maks trække 1500 kr.

Hvis jeg indtaster Adria Adora 552' egenvægt på 1125 kg. og den mindste af
de opgivne totalvægte 1400 kg. -
så får man svaret, at der skal trailerkørekort til.

Såh........

/Flemming U

Fra : J S L

Dato : 06-01-06 08:50

> Hm..........men det passer nu alligevel.
>
> Såh........

Hej Flemming!

Jaa......... ja hve då hva.... så er den jo go nok. :C)) Men grunden er
jo
så at Mondeo'n er vejet op/reg. til at trække max. i forhold til
typegodkendelsen. Så skal der B/E-kort til i alle tilfælde. De fleste nye
biler er reg. til kun at trække egenvægt + 50 kg.

Troede faktisk at Mondeo'n vejede mere i egenvægt. Så snup det trailerkort
en ruf. Prøven er meget let og den indeholder ikke noget der vil falde dig
svært, hvis du har kørt med CV bare et par år.... Så pøj pøj.... :C)

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 07-01-06 12:24

> [...]
nye
> biler er reg. til kun at trække egenvægt + 50 kg.

Nix Nix - bilen er standardgodkendt med denne vægt, og det er de nye biler
også! De nye biler registreres ikke kun til at måtte trække egenvægt + 50
kg - det er en kørekortregel og ikke en registreringsregel!

Og hvor fik du ideen fra til, at jeg ikke har et trailerkort?

/Flemming U

Fra : J S L

Dato : 07-01-06 17:57

> [...]
> kg - det er en kørekortregel og ikke en registreringsregel!
>
> Og hvor fik du ideen fra til, at jeg ikke har et trailerkort?

Hej igen!

Nå, nå...... jeg må sige at de "få/mange" nye biler jeg har set, var ikke
standardreg. til max træk på typegodkendelsen. Ikke engang min Volvo er
det.
Den er stdreg. til 1300 kg. Men må trække 1600 kg ifølge typegodk. Hvilket
den også bliver "gratis" næste gang den skal til syn. :C)

Undskyld, jeg vidste naturligvis ikke at du havde et B/E-kort. MEN det var
jo heller ikke det tråden startede med, det var jo om Mondeon var en ok
trækker.. :C))

Volvo'n har et moment på 181. Hvad er Mondeo's???

Fra : Henrik

Dato : 12-01-06 18:41

Hej Jens

Mondoens egenvægt afhænger af modellen (Sedan, Hatchback, stationcar).

Vor 1,8 1997 5 dørs hatchback vejer 1225 og må trække 1500 kg.

Den trækker en 2005 Hobby 460 UFe på totalvægt 1300 kg.

Det kræver et B/E kort, da forskellen mellem Mondeo egenvægt 1225 og cv
totalvægt 1300 er mere end 50 kg.

Dette er så løst ved at veje Mondeon op til 1250 kg. egenvægt og så er der
lige de tilladte 50 kg i forskel til at B/E kort ikke er nødvendigt.

Og som andre også skriver, så er det en udmærket trækker, men du skal bruge
4. gear en del af tiden (det skal man vel i mange ikke-diesel'er). Dog ved
hastighed ca. 90-95 km/t ud af "flad" vej er 5. gear fint.

Generelt har FORDs biler fået ros i DCU's Camping Fritid for at være gode
trækkere.

Mvh

Henrik

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-01-06 10:30

"Henrik" <fam.hougaard@fjern.mig.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Dette er så løst ved at veje Mondeon op til 1250 kg. egenvægt og så er der
> lige de tilladte 50 kg i forskel til at B/E kort ikke er nødvendigt.

Hvordan i alverden har du gjort det?

Jeg kender en der har en Pesjø 405, som helt tydeligt var blevet vejet
forkert ved typegodkendelsen (what ever), men som under ingen omstændigheder
kunne få den ændret til den rigtige.

Såhh forklaring udbedes :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik

Dato : 14-01-06 14:45

Det var da ikke noget problem!

Jeg fik en erklæring fra FORD på at det var forsvarligt at veje den op fra
1225 kg til de 1250 kg. mod samtidig nedsættelse af lastevnen med samme 25
kg.

Derefter til syn med bilen og erklæringen. Efterfølgende på motorkontoret
for at få en ny reg. attest. medbringende synspapirerne.

FORD tog 500 kr. for erklæringen. Synet fik jeg lavet i forbindelse med det
alm. periodiske syn så der var ingen ekstraudgift vedr. opvejningen, og den
nye reg. attest kostede ikke noget. Så samlet pris 500 kr.

Og så var det i øvrigt synshallen selv der foreslog opvejningen.

Det sjove er jo så, at der intet fysisk er ændret på bilen - alt er kun
papirarbejde med ændring af nogle vægtangivelser - og vupti så skal man ikke
bruge B/E kørekort. JA, reglerne er nu lidt skøre engang i mellem.

--
Henrik Hougaard
email : fam.hougaard@nejtakstofanet.dk

Fra : PallePirat

Dato : 04-01-06 20:58

Hej

Har selv haft en Mondeo 1.8 st fra 98 og den var rigtig god som trækker,
den var godt nok ikke stærk men MEGET stabil og vi var i Italien 6 år i
træk uden problemer.(4 gir hele vejen) Nu har jeg købt en Mazda6 HB men
den er alt for blød bag i, surt....

Christian...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-01-06 10:18

> [...]
> at
> vi ihvertfald ikke får fartbøder på turen ? ;)

Du kan køre i 5. gear en stor del af turen, men den mindste bakke eller
modvind, så er det 4. gear.

Det er bedst at følge lastbilerne, dvs at køre 89-90 km/t (ægte).

--
Per, Esbjerg

Fra : Søren

Dato : 05-01-06 13:55

> [...]
> af Adria'en og vores Mondeo ('97, 1.8) - jeg synes ikke det ser specielt
> godt ud, vi ville gerne en tur sydpå til sommer.

Vognen er lidt for stor til din bil.
Bilen kan godt flytte den, men risikoen for slinger er stor da campingvognen
vejer en del mere end bilen.
Har du trailer kørekort, så må du dog gerne køre med den. Men pas på ikke at
køre for stærkt.
Har du ikke trailer kort, og det lyder sådan.Og du har en mondeo 1,8 st.
car. kan du muligvis køre med campingvognen hvis du får omreg. bilens
trækvægt til 50 kg. mere end bilens egenvægt. Dvs. 1350 kg. Og så må du ikke
trække mere end de 1350 kg. Så kan det lige skralde an. Især hvis du sørger
for at have alle de tunge ting i bilen.
Hvis du har en alm. 4 dørs 1,8 mondeo, så bør du nok se dig om efter en
anden bil (eks.Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 st.car), eller en campingvogn der
max vejer 1300 kg (eks. adria 502).

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-01-06 00:16

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse

> Vognen er lidt for stor til din bil.
> Bilen kan godt flytte den, men risikoen for slinger er stor da
> campingvognen

Det kommer nu helt fuldstændig an på om den bliver læsset rigtigt!

> vejer en del mere end bilen.

Tom .. ja. Men med personer og bagage i bilen ...!

> Har du trailer kørekort, så må du dog gerne køre med den. Men pas på ikke
> at køre for stærkt.

Det gælder jo så for os alle :)

> [...]
> ikke trække mere end de 1350 kg. Så kan det lige skralde an. Især hvis du
> sørger for at have alle de tunge ting i bilen.

Det gør man jo så alligevel. Men hvad med campingvognen ... der er ikke
plads til noget vægtmæssigt!

--
Per, Esbjerg

Fra : Søren

Dato : 09-01-06 16:03

> Det kommer nu helt fuldstændig an på om den bliver læsset rigtigt!

Det er selvfølge rigtigt, men det er ikke kun det at det kommer an på. Hvis
ikke du tror mig så kan du jo prøve at spænde campingvognen efter fiat uno,
og så køre ned ad en bakke Det går sikkert godt så længe du kører lige
ud, men ligeså snart at vejen drejer lidt begynder campingvognen sat skubbe
til bagenden af bilen, og så varer det ikke længe før det er den der
bestemmer hvor i skal køre hen.
Jo tungere bilen er i forhold til campingvognen jo mere kontrol har du !

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-01-06 00:03

> [...]
> før det er den der bestemmer hvor i skal køre hen.
> Jo tungere bilen er i forhold til campingvognen jo mere kontrol har du !

Nu svarer jeg ud fra min erfaring - har selv kørt Mondeo med 1.500+ kg
campingvogn bagefter.

Så jeg ved ikke lige hvorfor du blander en Uno ind i det ;)

--
Per, Esbjerg