Srømkabler hvor finder man reglerne
Fra : OM

Dato : 02-01-06 14:53

Hvor finder man noget om de tilslutnings kabler til campingvorgnen.
Man er jo begyndt at kontrollere dem på camping pladserne, jeg skulle jo
helst ikke komm i klemme.

Hilsen Ole

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-01-06 15:10

"OM" <om@ifom.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor finder man noget om de tilslutnings kabler til campingvorgnen.
> Man er jo begyndt at kontrollere dem på camping pladserne, jeg skulle jo
> helst ikke komm i klemme.

Kontrollere?

Fortæl fortæl :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen L.

Dato : 02-01-06 15:37

> Hvor finder man noget om de tilslutnings kabler til campingvorgnen.
> Man er jo begyndt at kontrollere dem på camping pladserne, jeg skulle jo
> helst ikke komm i klemme.
>
> Hilsen Ole

Det kommer du heller ikke hvis du bruger gummi eller neopren kabel 3 x 2,5
med jord.
Der må max være 25 m hen til standeren så i princippet må kablet max være 25
m.
Men det holder ikke i praksis, så sætter jeg mine 2 kabler sammen.

Jeg har således et 25 kablel og et 12 m kabel, det sidste er det mest
brugte.

Hilsen Jørgen

Fra : OM

Dato : 02-01-06 15:57

Tak for svar, så må jeg heller få skiftet mit gamle kabel ud med et 3 x2,5.
Det er fordi der har være kontrol på nogle pladser hvor folk blev koblet fra
strømmen indtil de havde det rigtige kabel, og det kan være dyrt at få hos
den lokal elektrikker.
Har selv været på pladser hvor der var 45 meter til nærmeste el stander, så
jeg vil have 2 stk a 25 meter, det har Harald Nyborg til en billig pris.
Altså uden stik men en rulle på 50 meter.

Hilsen Ole

Fra : John Roger Johansen

Dato : 03-01-06 10:10

Jørgen L. wrote:

> [...]
> Men det holder ikke i praksis, så sætter jeg mine 2 kabler sammen.
>
> Jeg har således et 25 kablel og et 12 m kabel, det sidste er det mest

Regner meg at det er samme regler i hele EU/EØS.

I Norsk Caravan Club sitt hefte står det:

"Tilførselskabelen skal være en gummikabel av typen H07RN-F
eller tilsvarende, med et tverrsnitt på minst 2,5mm2. Lengden
skal ikke overstige 25 m ved bruk på «nye» campingplasser, og
det skal ikke være større avstand mellom strømuttak og inntak
enn 20 m. Kabelen skal være i hel lengde og du bør være påpasselig
med å rulle ut hele kabelen for å unngå varmgang. Den
skal legges slik at den ikke er utsatt for mekanisk skade, og det
er ikke tillatt å grave den ned. Det er campingplasseierens
ansvar at hans gjester kopler seg til plassens anlegg med godkjent
kabel, så han er i sin fulle rett dersom han nekter deg å
bruke din ”ikke forskriftsmessige” kabel kabel. Reiser du mye
kan det være lurt å ha med din egen adapter da mange plasser nå
har tatt i bruk CEE17 kontakter, og noen land har også egne løsninger."

Utdrag av NEK 400 — Elektrobransjens bibel.

708.2.2 Oppstillingsplass.Område hvor ett fritids bo-kjøretøy står.
708.2.3 Campingplass.Område som inneholder to eller flere
oppstillingsplasser
708.2.4 Oppstillingsplassenes strømforsyningsutstyr.Utstyr som gir
mulighet for til- og frakobling av tilførselskabel til fritids bo-kjøretøy
708.537.6 Stikkontakter.
708.531.01 Oppstillingsplassens strømforsyningsutstyr skal være plassert
i nærheten av oppstillingsplassen og ikke mer enn 20 m fra
tilkoblingspunktet til fritids bo-kjøretøyet eller teltet som er
oppstilt på oppstillingsplassen.
708.537.6.1 Hver stikkontakt og dens kapsling som inngår i
oppstillingsplassens strømforsyningsutstyr, skal være i samsvar med NEK
EN 60309-2 og ha en beskyttelsesgrad på IP44. (Sprutvannstett)
708.537.6.2 Stikkontakten skal være plassert på en høyde av mellom 0,80
m og 1,50 m, målt fra bakken til den laveste del av
stikkontakten.VEILEDNING – For campingplasser beregnet for vintercamping
kan større høyde aksepteres.
708.537.6.3 Stikkontaktens merkestrøm skal minst være 16 A. Uttak med
høyere merkestrøm skal monteres hvis behovet for dette påregnes.
708.537.6.4 Det skal være minst en stikkontakt for hver oppstillingsplass.
708.537.6.5 Hver stikkontakt skal være forsynt med separat
overstrømsbeskyttelse.
708.537.6.6 Hver stikkontakt skal være beskyttet av strømstyrt
jordfeilvern eller tilsvarende vern med utløsestrøm høyst 30 mA. Et
jordfeilvern skal ikke dekke mer enn 3 stikkontakter.MERKNAD – Ved
uttakene bør det være skilt som opplyser om at feil på en strømkrets kan
gi utkobling av de andre stikkontaktene.
708.537.6.7 Spesielle bestemmelser for tilknytningsutstyr.Utstyret som
benyttes for tilkobling av fritids bo-kjøretøy til stikkontakten for
oppstillingsplassen skal være oppbygget som følger (se også fig. 708A)—
plugg med jordingskontakt i henhold til NEK EN 60309-2;.— fleksibel
kabel av type HO7RN-F eller tilsvarende med jordleder, og med følgende
spesifikasjoner:— lengde: maksimalt 25 m — tverrsnitt: minimum 2,5 mm² —
fargemerking: — PE-leder: tofarget gul/grønn — N-leder: (lys) blå—
Apparatkontakt som spesifisert i NEK EN 60309-2 (industritype)

John Roger

Fra : PeterB

Dato : 04-01-06 23:07

Se skkerhedsstyrelsens hjemmeside www.sik.dk under el
Uddrag af SBiE afsnit 6
708.4 Særlige bestemmelser for tilslutningsmateriel (se fig. 708A).

Tilslutningsledningen mellem standpladsstikkontakten og fritidskøretøjet
skal bestå af:

a.. En stikprop med jordkontakt, efter IEC 60309-2.
b.. En bøjelig ledning, type H07RN-F eller tilsvarende. Den skal indeholde
beskyttelsesleder og have følgende karakteristika:
c.. længde 25 meter
d.. Minimum ledertværsnit: 2,5 mm2.
e.. Farvekode:
Beskyttelseslederen skal være grøn/gul
Nullederen skal være lyseblå.
f.. En apparatkontakt med jordkontakt, efter IEC 60309.
H07RN-F er oliebestandig / neopren gummi

Den fulde tekst for afsnit 6 kapitel 708, fylder 8 sider i Word
/Peter B
CV campist og elinstallatør

Fra : OM

Dato : 05-01-06 13:58

Tak for de mange svar, har nu været hos Harald Nyberg og har en en fin rulle
på 50 meter, og skal så lige have monteret de stik der hører til, så skulle
jeg være klar til den kommende sommer/vinter. Godt man har en el-instal. i
firmaet, så kan han få lov til at lave det for mig.
I øvrigt er vekselstrømsmodstanden Z ved 50 Hz på sådan en rulle ca 0,5 Ohm.
Så hvis det er få Amp. man trækker er der igen grund til at rule den ud. Ved
10 Amp vil der blive afsat ca 50 Watt i kablet og så ruller vi ud...

Hilsen Ole

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 05-01-06 16:49

OM wrote:
> [...]
> 0,5 Ohm. Så hvis det er få Amp. man trækker er der igen grund til at
> rule den ud. Ved 10 Amp vil der blive afsat ca 50 Watt i kablet og så

Hej Ole

Jeg ved ikke om jeg misforstår dig, men hvis du holder dig til reglerne må
dit kabel kun have en længde på max 25 m.
Ebbe

Fra : Campingstuff

Dato : 05-01-06 20:06

Hej

> [...]
>
> Jeg ved ikke om jeg misforstår dig, men hvis du holder dig til reglerne må
> dit kabel kun have en længde på max 25 m.

Lige netop dette har jeg spurgt SIK om, og svaret var "Der står ingen steder
det skal være max 25 m"!!! der står 25M altaå skal det være 25M ....
Jeg spurgte enda om en fastligger kunne nøjes med måske 4-8 meter, og svaret
var det samme, 25 m siger loven, men ikke at det skal være max 25 m.
Kan altså godt være længere.
Nu ved jeg at jeg får nogle "på nakken" men det ændrer ikke på svaret fra
SIK, som jeg stadig har i kopi.

vh
Hans Jørgen

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 05-01-06 21:21

Campingstuff wrote:
> [...]
> Kan altså godt være længere.
> Nu ved jeg at jeg får nogle "på nakken" men det ændrer ikke på
> svaret fra SIK, som jeg stadig har i kopi.

Hej Hans Jørgen
Jeg er da helt enig med dig og der står også følgende:
708.3.3.1 Standpladsforsyning.

Standpladsforsyningen skal anbringes nær ved standpladsen og ikke mere end
20 meter fra tilslutningsstedet på fritidskøretøjet eller teltet, når dette
er placeret på standpladsen.

Og som du ganke rigtig henviser til:

[...]

Emnet har jo været behandlet før, og der blev der enighed om at det famøse
ord: MAX var faldet ud af lovteksten.

Kunne være man skulle prøve at spørge ministeren på området, hvem er det for
øvrigt?
Ebbe

Fra : Jens

Dato : 06-01-06 23:00

"Ebbe Rasmussen" <ebbe87ups@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ord: MAX var faldet ud af lovteksten.
>
> Kunne være man skulle prøve at spørge ministeren på området, hvem er det

Hvis du nu ender med at må klippe af ved 25 m, er de resterende 25 m så til
salg - og hvis "ja" hvor i landet befinder de sig?

Det er jo åndsvagt at alle campister drager ud til Onkel Harald og køber 50
m hvorefter de alle har 25 m tilovers !

/Jens (ved Århus N)

Fra : Jens

Dato : 19-01-06 12:55

"Ebbe Rasmussen" <ebbe87ups@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> ord: MAX var faldet ud af lovteksten.
>
> Kunne være man skulle prøve at spørge ministeren på området, hvem er det

Jeg har også lige snakket med sikkerhedsrådet og reglerne er som der står:
Længde = 25 meter. I næste udgave vil der komme en tollerance på få meter på
denne længde således at diskussioner om få cm's forskel undgås.

Årsagen til den faste længde er at kablet dels IKKE må kunne nå til mere en
een standplads og dels SKAL være langt nok til at nå fra standeren til
campingvogen uden ekstra samlinger - denne afstand må nemlig maximalt være
20 meter (dette er et krav til campingpladsen)

Mvh
Jens

Fra : Sten Bo

Dato : 05-01-06 22:16

,
> [...]
> Ohm. Så hvis det er få Amp. man trækker er der igen grund til at rule den
> ud. Ved 10 Amp vil der blive afsat ca 50 Watt i kablet og så ruller vi
,

Hovsa Ole

Vekselstrømsmodstanden skal så beregnes som en spole hvor strømmen,
magnetfeltet i de tætliggende viklinger påvirker hinanden. Jeg kan ikke lige
gennemskue selvinduktionen og modstand i din "kabelrulle", (størrelse og
antal af vindinger), men har set masser af afbrændte forlængerruller i
afkaldscontaineren, hvor man ikke har fået kablet rullet ud.

Du må ikke hænge mig op på størrelsen men jeg tror jeg har set 2-300 watt
som max på de færdige i byggemarkedet. De har for øvrigt også en autosikring
der slår fra.

Men det skal jeres elektriker hurtigt kunne fortælle dig.

Jeg ringler altid mit overskydende kabel ud i forskudte 8 taller ind under
vognen - så det ikke ligger samlet i "spole" - og bilder mig ind, at det
bliver lidt lunt hvis kvejlet glemmes u -udpakket på jorden - og der kører
vandkoger, 2200 watt eller fy, varmeblæseren.

Så pas lige på. Du kan sikkert også se større forskel på lyset når der
tændes en stor belastning - Der er vel ikke grund til at fyre for
gråspurvene. Man gir vist 2.50 for el efter måler på pladserne.

Er belastningen fordelt på begge ledere 0 og P eller hvordan regner man den
ud?

Mvh

,

Fra : Henrik Knudsen

Dato : 12-01-06 17:26

Nogen med link til det korekte kabel i 50 meter længde ved harald nyborg
jeg kan skutte finde det..... ?????
/Henrik

Fra : Johnny

Dato : 12-01-06 19:03

"Henrik Knudsen" <sonor23@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nogen med link til det korekte kabel i 50 meter længde ved harald nyborg
> jeg kan skutte finde det..... ?????
> /Henrik

Er her:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2844&n=10