Problemer med at forstå hvad min bil må tr~
Fra : kristianc@privat.dk

Dato : 14-12-05 12:49

Hejsa

Jeg har tæsket rundt på alle de sider der fortæller om jeg skal have
trailerkort eller ej og kan simpelhen ikke gennemskue reglerne...

Min bil er en Kia Clarus der har følgende tal i registreringsattesten:
Totalvægt : 1775 kg
Egenvægt: 1225 kg
Påhængskøretøjets sørste totalvægt M/bremse: 1650 kg

1. hvor meget må den trække på krogen?

Det er en hestetrailer vi kigger efter.
Vi har fx fundet denne :
Totalvægt: 2000 kg
Lastvægt : 1325
Egenvægt : ikke oplyst, men den må være 2000-1325= 675 kg ik?

2. Må vi køre med den efter bilen? og i så fald hvor meget må der
lastes i den?

jeg er godt klar over at jeg ikke må køre med den uden trailerkort,
men jeg vil også bare vide om bilen i det hele taget må trække den!

Fra : Steen Larsen

Dato : 14-12-05 13:38

<kristianc@privat.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej

Du må gerne køre med den.

Uden BE må den laste 600 kg eller totalvægt 1275 kg.

Med BE må den laste 975 kg eller totalvægt 1650 kg.
Muligvis mere hvis du kan få påhængsvægten på bilen vejet op.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Awul Dasfilshabeda

Dato : 14-12-05 13:53

> Du må gerne køre med den.

Nå ! det kommer jo så an på om man bliver stoppet af politet .
Køre selv en vogn der må trække 1600 kg. blev stoppet med en tom autotrailer
på 2000 kg
fik en bøde og måtte spænde trailer fra ,og hete et køretøj der måtte trække
den !
/ad

Fra : Steen Larsen

Dato : 14-12-05 15:31

"Steen Larsen" <steen-h@l(fjerndette)arsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Med BE må den laste 975 kg eller totalvægt 1650 kg.
> Muligvis mere hvis du kan få påhængsvægten på bilen vejet op.

Hej igen

Jeg må vedkende at jeg kom til at glemme at det ikke er faktiske totalvægt
men den registrede totalvægt der gælder når det drejer sig om
kørekortregler.

Så glem den om at køre med den uden BE.

Men på BE må du laste den op til de 1650 kg bilen må trække.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Steen Larsen

Dato : 14-12-05 18:22

> Men på BE må du laste den op til de 1650 kg bilen må trække.

Hej Igen Igen

Der er også den mulighed at veje hestetraileren ned til en totalvægt på 1725
kg , vupti så må du pludselig gerne køre med den(skøre regler).

De er endda gratis bare en tur på motorkontoret.

Og det med den samme last 1650-675=975 kg lasteevne, hvis det ikke er nok
skal du have en anden bil.

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Jørgen L.

Dato : 15-12-05 00:55

> "Steen Larsen" <steen-h@l(fjerndette)arsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

Korrekt

> Hej Igen Igen
>
> Der er også den mulighed at veje hestetraileren ned til en totalvægt på
> 1725 kg , vupti så må du pludselig gerne køre med den(skøre regler).

Nej det er også forkert, egenvægt + 50 kg
Den skal vejes ned til 1275 = lasteevne på 600 kg.

> De er endda gratis bare en tur på motorkontoret.

Korrekt

Hilsen Jørgen

Fra : Awul Dasfilshabeda

Dato : 14-12-05 13:43

[...]

Nej !
1650 kg. skriver du ! jo selv !

Fra : Bjarne

Dato : 14-12-05 14:04

In article <1134560939.622077.221140@g44g2000cwa.googlegroups.com>,
   kristianc@privat.dk writes:
> [...]
> Totalvægt : 1775 kg
> Egenvægt: 1225 kg
> Påhængskøretøjets sørste totalvægt M/bremse: 1650 kg
1650 kg. Det står der jo direkte på registreringsattesten.

> [...]

Korrekt

> men jeg vil også bare vide om bilen i det hele taget må trække den!
Du må slæbe lige nøjagtig hvad du har lyst efter bilen (med BE kort
selvfølgelig), sålænge den FAKTISKE vægt ikke overstiger 1650 kg.
Den faktiske vægt er det en vognvægt vil slå ud med, hvis du stiller
hængeren ovenpå vognvægten.
I dette eksempel må du læsse 1650-675=975kg i traileren.

mvh,
Bjarne

Fra : Bjarne

Dato : 14-12-05 14:22

In article <43a01595$0$47045$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
   "Awul Dasfilshabeda" <Steelaygot@Maowenbach.rch> writes:

> [...]
> på 2000 kg
> fik en bøde og måtte spænde trailer fra ,og hete et køretøj der måtte trække

Jeg kan anbefale at læse kørekortsreglerne :
Bekendtgørelse om kørekort
BEK nr 801 af 22/09/2003 (Gældende)
www.retsinfo.dk. Så ved du også bagefter hvad dit kørekort gælder til.

Det du fik bøde for var, at du kørte med manglende (ikke BE) kørekort.
Det har som sådan ikke noget at gøre med hvad BILEN må trække.

mvh,
Bjarne

PS. Hvis du alligevel har BE kørekort, har du penge tilgode hos politiet.

Fra : Tournesol

Dato : 14-12-05 16:45

Hejsa

>1. hvor meget må den trække på krogen?

1650 kg som der står på din reg attest.

>2. Må vi køre med den efter bilen? og i så fald hvor meget må der
>lastes i den?

Sådan som jeg forstå reglerne må du godt køre med den men den må kun lastet
til de 1650 kg total.
Men laster du traileren til 1650 skal du have BE pga bilens vægt.

det er en hel masse forskellige regler dejligt forvirrende

Knus henriette.

Fra : steen-h@post8.tele.d~

Dato : 14-12-05 21:18

kristianc@privat.dk skrev:

> [...]
> Totalvægt : 1775 kg
> Egenvægt: 1225 kg
> Påhængskøretøjets sørste totalvægt M/bremse: 1650 kg

Du må trække 1650 kg, som der står i dine papirer!

> [...]
> Egenvægt : ikke oplyst, men den må være 2000-1325= 675 kg ik?
>
> 2. Må vi køre med den efter bilen? og i så fald hvor meget må der
Den må lastes til en vægt på 1650 kg!

> jeg er godt klar over at jeg ikke må køre med den uden trailerkort,
> men jeg vil også bare vide om bilen i det hele taget må trække den!
Som du rigtigt nok skriver, så kræves der trailerkort

mvh
STeen

Fra : lhj

Dato : 14-12-05 22:20

Det er desværre forkert det meste af det der skrevet i denne tråd.
Dine muligheder er:

1: Uden BE kørekørt må du ikke køre med hestetraileren.

2: Du kan veje hestetraileren ned til en totalvægt på 1275 kg, hvilket er
bilens
egenvægt + 50 kg. Så må du køre med hestetraileren, men selvfølgelig kun
laste den så den
vejer 1275 kg.

3: Du kan veje bilen bilens ænhænger vægt ned fra 1650 til 1275 kg (bilens
egenvægt + 50 kg).
Så må du køre med hestetraileren som den er, men du må kun læsse traileren
så den vejer 1275 kg.

4: Med BE kørekort må du køre med hestetraileren, men du må kun læsse den så
den vejer 1650 kg.

Hvis du kun skal køre med en pony, så vil jeg anbefale 3:, ellers er der nok
ingen vej udenom
et BE kort. Det er svært at finde en lovlig kombination af bil og
hestetrailer uden BE kørekort,
med mindre man kun skal køre med en pony.

Hvis du vejer bilens anhængervægt ned til bilens egenvægt + 50 kg, så må du
sætte hvad som helst
efter bilen, så længe det ikke vejer mere end bilens egenvægt + 50 kg. Dvs.
du må f.eks. gerne sætte
et trailer med en totalvægt på 3000 kg efter bilen sålænge den ikke vejer
mere end de egenvægt + 50.
Men må bilen trække bare 75 kg mere end egenvægten, så falder hammeren hvis
trailerens totalvægt er
over bilens egenvægt + 50 kg. Man skal ikke forsøge at forstå logikken i
denne regel, for det kan
give nogle ret groteske situationer. F.eks. vejede min gamle Punto 825 kg og
måtte trække 900 kg.
Hvis jeg så lige lånte en helt almindelig 1000 kg trailer ude i
byggemarkedet, så ville det koste en ganske
anseelig bøde hvis jeg blev stoppet. Men hvis jeg forinden havde været en
tur omkring motorkontoret og
fået ændret de 900 kg til 875 kg, så var det ganske lovligt.

Bemærk, det er meget dyrt at blive stoppet med et vogntog du ikke har
kørekort til. Hvis det
ikke kan være helt lovligt, så er det bedre at køre med lidt overlæs.

Fra : Jørgen L.

Dato : 15-12-05 01:00

> Det er desværre forkert det meste af det der skrevet i denne tråd.
> Dine muligheder er:

Du har også fejl

> [...]
> egenvægt + 50 kg).
> Så må du køre med hestetraileren som den er, men du må kun læsse traileren

Nej det kræver stadig BE da trailerens totalvæt stadig er 2000 kg. og 2000 +
bilen totalvægt på 1775 giver 3775 kg altså over 3500 kg = BE

iht. kørekort reglerne er det altid totalvægtene der tæller ved
overskridelse af de 3500 kg.

Hilsen Jørgen

ps. lad være med at topposte

Fra : Allan Hansen

Dato : 15-12-05 21:03

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> + bilen totalvægt på 1775 giver 3775 kg altså over 3500 kg = BE
>
> iht. kørekort reglerne er det altid totalvægtene der tæller ved

Og det er heller ikke rigtigt fordi at når trogen's vægt ikke overstiger
bilen's egenvægt +50 kg, kan man tage udgangspunkt i den laveste totalvægt,
i dit tilfælde krogens vægt 1275kg og bilen's totalvægt 1775 = vogntogsvægt
3050 kg.

Og jeg har klippet fra kørekortsbekendtgørelsen's §7 stk 4.

4) Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med
en tilladt totalvægt på over 750 kg. Vogntogets samlede tilladte totalvægt
må ikke overstige 3.500 kg, og påhængskøretøjets tilladte totalvægt må ikke
overstige bilens egenvægt med tillæg af 50 kg. Ved fastsættelsen af
vogntogets samlede tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte
totalvægt, jf. 2. punktum, anvendes enten påhængskøretøjets registrerede
totalvægt eller den eventuelt lavere fastsatte totalvægt i bilens
registreringsgrundlag

Mvh AJH

Fra : Søren

Dato : 15-12-05 11:15

Du skal have omregistreret traileren til:
Totalvægt: 1275 kg
Lastvægt : 600 kg
Det er temmelig meget det ved jeg ikke om du kan få lov til.

Fra : Søren

Dato : 15-12-05 11:29

> Du skal have omregistreret traileren til:
> Totalvægt: 1275 kg
> Lastvægt : 600 kg
> Det er temmelig meget det ved jeg ikke om du kan få lov til.

Jeg vil anbefale at du tager et BE-kørekort, så må du køre med 1100 kg i
trailere med din bil foran. Men med den rette bil må du gerne køre med 1325
kg. i traileren.

Hvad vejer sådan en hest igrunden ?

Lige en lille advarsel, pas godt på når du kører ud. Din trailer kommer
muligvis til at veje meget mere end bilen, hvilket kan være farligt, hvis i
kommer i slinger. Hold hastigheden nede under 70 km/t.

Fra : steen-h@post8.tele.d~

Dato : 15-12-05 17:35

Det er da noget sludder.
Hvorfra får du vægten på 1725kg?

mvh
Steen

Fra : steen-h@post8.tele.d~

Dato : 15-12-05 17:38

Hej Jørgen
Så vidt jeg ved, er det eneste du gratis kan få lavet på
motorkontoret, nedvejning af bilens påhængsvægt.
Alt hvad der har med ændring af totalvægt og forhøjelse af
påhængsvægt kræver et registreringssyn

mvh
Steen

Fra : Jørgen L.

Dato : 16-12-05 00:34

> [...]
>motorkontoret, nedvejning af bilens påhængsvægt.
>Alt hvad der har med ændring af totalvægt og forhøjelse af

Hej Steen nej trailerenes total vægt kan også sænkes gratis, men hvis bilens
totalvægt skal sænkes koster det et syn.

Hilsen Jørgen

Fra : kristianc@privat.dk

Dato : 16-12-05 13:41

Hej og tak for de mange indlæg.
Jeg er dog stadig en del forvirret...

Sådan en hest (dem jeg skal have med) vejer et sted mellem 500 og 700
kg stykket.
Jeg skulle gerne kunne køre med 2 stk...
Men kan jeg overhovedet det med min bil så selvom jeg tager
trailerkort ??

Mvh
Kristian

Fra : Bjarne

Dato : 16-12-05 14:31

In article <1134736873.294596.22180@g14g2000cwa.googlegroups.com>,
   kristianc@privat.dk writes:
> Hej og tak for de mange indlæg.
> Jeg er dog stadig en del forvirret...
Det kan jeg godt forstå. Der blev blandet kørekortsregler ind i tråden,
selvom det handlede om din bil. Hvis du tager et BE kort (som du selv
foreslår) skal du slet ikke bruge kørekortsreglerne så glem alt om dem.

> [...]
> kg stykket.
> Jeg skulle gerne kunne køre med 2 stk...
> Men kan jeg overhovedet det med min bil så selvom jeg tager
2 heste a 700 kg = 1400 kg
1 trailer a 675 kg* = 675 kg (* eks. for den trailer du har set)
-------
ialt 2075 kg.

Din nuværende bil må maks trække 1650 kg, så den går ikke.
Den går heller ikke med den trailer du havde kig på, den må nemlig ikke
laste mere end 1325 kg.

Med den trailer du har set på, ser regnestykket således ud :
1 trailer a 675 kg = 675 kg
2 heste a 662,5 kg = 1325 kg (maks last)
---------
ialt 2000 kg (som her er maks totalvægt på traileren)

Din nuværende bil må maks trække 1650 kg, så den går heller ikke.

Vi kan også regne baglæns :
Bilen må trække 1650 kg
- trailervægt 675 kg
-------
maks last : 975 kg.

Altså enten en bryggerhest på maks 975 kg eller to små heste på 487.5 kg.
eller en stor hest på 700 kg + en pony på 275 kg.

Nu kan du se hvorfor hesteejere ofte har 4-hjulstrækkere. De må nemlig trække
en del mere (altså bilerne).

mvh,
Bjarne

Fra : steen-h@post8.tele.d~

Dato : 19-12-05 17:43

Hej Kristian
Det bliver nok svært at få lov at køre med 2 heste.
Din bil må trække 1650kg, og nå dine heste vejer mellem 1000 og 1400
kg tilsammen, så kan du jo selv regne ud hvad egenvægten på din
trailer må være. Det bliver nok svært at finde en hestetrailer der
kun vejer 3-400 kg

mvh
Steen