Felj ved køleskab
Fra : Hans

Dato : 29-11-05 14:15

Jadav!

Hvad er den mest almindelige ved et campingkøleskab ?

Nu har jeg endelig fået det revet ud af campingvognen!

Det er fra 1980, det kan køre på 12v, 220v og gas.

Mit slår HFI relæet. Når jeg måler over 12v ledningen, så er den
kortsluttet. "Multimeteret hyler"

Hvad kan dyret fejle, et nyt koster en formue, så jeg vil jo gerne reparere
det!

Er dette en standart fejl ??????

M.v.h.
Hans Nikolajsen

Fra : Kim Olsen

Dato : 29-11-05 17:04

Hej

Først: Du kan ikke måle på 12 volt siden, om det virker. Det bruger ca 10 A
og vil måles som kortsluttet.
Prøv i stedet at koble det til et bilbattei og se om ikke det virker.

Hvis du så ikke får 220 volt til at virke, kan du jo købe en omformer og
køre det på 12 volt.

Virker det på gas ??

220volt : prøv at rense alle stikforbindelser. Men fejlen tyder jo lidt på
at det er varmelegemet der er kaput. Ved ikke om sådan et kan købes løst.

Hilsen
Kim

Fra : Jens

Dato : 29-11-05 18:23

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at det er varmelegemet der er kaput. Ved ikke om sådan et kan købes løst.

Med et godt ohm-meter kan du godt måle om 12V's delen er kortsluttet eller
ej.

1) Sæt dit multimeter i laveste ohm-område
2) Kortslut de to målepinde og aflæs ohm-meteret (normalt omkring 0,2-0,4
ohm)
3) Mål nu over 12V's varmelegemet og træk målingen fra pkt 2 fra. Nu skal
der så være ca. 1,2-1,4 ohm tilbage. Hvis tallet er væsentlig lavere er
12V's legemet defekt.

Den ultimative måling er at forbinde det og måle strømforbruget med et
amp-meter, men der løber 10A (mondst) så et alm. Harald-Nyborg multimeter
kan nok ikke klare mosten.

Mvh

Jens

Fra : Hans

Dato : 29-11-05 19:11

Jadav!

Jeg glemte at sige, det er på campingpladsen at den slår HFI relæet.

Nu har jeg fået det hjem og sat til, det varmer bagpå, så mon ikke det
virker ???

Jeg kan mellem en radiator og køleskabet måle en spænding på 50v!

Er det ikke derfor HFI relæet slår fra på campingpladsen ???

Øhhh. Jeg målet lige efter, der stå 213v mellem køleskabes lågen og
radiatoren!

Det kan da godt være det virker FOR godt ???

Jeg har ikke jord i den ledning som køleskabet er sat til nu, men hvis der
var, så havde den vel også slået HFI relæet her hjemme!

M.v.h.
Hans Nikolajsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-11-05 21:09

> Jadav!
>

> Jeg glemte at sige, det er på campingpladsen at den slår HFI relæet.

Den gør det ikke hjemme?

Kan det være fugt i et stik på campingpladsen?

--
Per, Esbjerg

Fra : Michael H. Svensson

Dato : 29-11-05 21:22

> [...]
>

> Jeg har ikke jord i den ledning som køleskabet er sat til nu, men hvis der
> var, så havde den vel også slået HFI relæet her hjemme!

Hej Hans,

Det er netop grunden til at der SKAL være jord i tilslutningen til
campingvognen.
Forestil dig at et barn står på jorden og skaber forbindelsen til stel på
campingvognen......

....nej det er en forfærdelig tanke !!

Se omgående at få skiftet det defekte varmelegeme i køleskabet, og lad det
blive udført af en sagkyndig,
der samtidig måler om isolationsmodstanden er OK.
Det er en standardmåling som enhver ansvarlig elektriker udfører efter
udskiftning af dele med overgang.

Hilsen
Michael

Hurra for H(P)FI relæerne på vores campingpladser !