Hvordan virker jeres indboforsikring i cam~
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-11-05 15:04

I har indboforsikring og campingvogn forsikret i samme selskab.

Hvordan er inventar i campingvognen forsikret:

- ting som er fast anbragt i campingvogn, feks sengetøj, køkkengrej m.m.

- ting som bliver flyttet med i forbindelse med ture

Er de forsikret over indboforsikringen på huset eller er det en
specialforsikring?

--
Per, Esbjerg

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 25-11-05 16:33

> [...]
>
> - ting som bliver flyttet med i forbindelse med ture
>
> Er de forsikret over indboforsikringen på huset eller er det en

Hej Per

Den korte, men dækkende beskrivelse er, at det som fast/altid hører til i
campingvognen ikke er dækket på din indboforsikring - fordi det ikke hører
til på din faste bopæl. Derfor skal det dækkes af en indbodækning på din
campingvognsforsikring.

Det som hører til på din faste bopæl, og transporteres frem og tilbage ved
ture el.lign. er dækket på din indboforsikring.

"Det grå felt" er så det, som du fast har stående i campingvognen, når du er
sommer-fastligger. Men når man bruger ovenstående hovedregel, så har disse
genstande jo hjemadresse på din private bopæl, hvor de også er i den
peridoe, hvor du ikke er sommer-fastligger. Derfor hører de til på din
indboforsikring. Det grå felt opstår, fordi der her er grundlag for mange
spidsfindige mellemløsninger og omgåelser.

Det vanskelige felt er det, som fast hører til campingvognen, men som altid
står i forteltet. F.eks. varmeovn, en bageovn, kaffemaskine, borde, stole
eller.....
Da det fast hører til cv er der ingen dækning på din indboforsikring - og
indbodækningen på cv-forsikringen dækker ikke tyveri fra fortelt, mens der
vil være dækning ved brand.

/Flemming U

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-11-05 18:37

> [...]
>
> - ting som bliver flyttet med i forbindelse med ture
>
> Er de forsikret over indboforsikringen på huset eller er det en

Flemming har fortalt at ovenstående er 2 forskellige forsikringer. Efter at
have været campist i 8 år er det kommet bag på mig.

Nogen der kan give eksempler på hvad en forsikring for

- en campingvogn koster

- en inventar/indboforsikring speciel for campingvognen?

--
Per, Esbjerg

Fra : Johnny

Dato : 25-11-05 19:36

> [...]
>
> - en campingvogn koster
>
> - en inventar/indboforsikring speciel for campingvognen?

Sakset fra Trekroner forsikring:

INDBO OP TIL 40.545 KR OG FORTELTET OGSÅ DÆKKET

Trekroners campingvognsforsikring er markedets bedste og dækker også det
faste indbo og forteltet. Campingvognens faste indbo er dækket op til 40.545
kr. (2005).

Campingvognsforsikring

Indboforsikring 40.545 kr.
Fortelt medforsikret.

Dagsværdi indtil kr. Kørende campingvogn årlig pris kr.
Stationær campingvogn årlig pris kr.
Selvrisiko 1559 Selvrisiko 3119 Selvrisiko 1559 Selvrisiko 3119
65.000 1.958 1.665 1.203 1.022
80.000 2.166 1.841 1.324 1.125
100.000 2.351 1.968 1.435 1.220
120.000 2.691 2.288 1.714 1.457
140.000 3.067 2.607 1.898 1.614
160.000 -
220.000 3.443 2.927 2.085 1.772

PS: Jeg har ikke noget med dem at gøre. Vidste bare at de havde en aftale
med DCU.

Men Per, du må da selv have en ansvarsforsikring som dækker inbrud på/i din
vogn.
Den dækker på samme måde som på din bil. Alt hvad der er naturligt tilbehør
til køretøjet dækkes af bil forsikringen og resten af din indboforsikring.

Johnny

begin 666 1x1px.gif
K1TE&.#EA`0`!`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : Johnny

Dato : 25-11-05 19:39

Fra Tryg forsikring:

Campingvognforsikring
Det er frivilligt at tegne en campingvognforsikring. Det er nemlig den
trækkende bils lovpligtige ansvarsforsikring, der dækker de skader, du kan
komme til at lave på andre personer eller deres ting, når du kører med
traileren.

Hvad dækker campingvognforsikringen?

Kaskoforsikring
Kaskoforsikringen dækker skader på din campingvogn ved kørselsuheld, brand,
tyveri m.m.
Herudover indeholder kaskoforsikringen en retshjælpsforsikring, der træder
til, hvis du som ejer af campingvognen får brug for advokathjælp i
forbindelse med en tvist med/om vognen.
Kaskoforsikringen har også en redningsdækning, så du kan få hjælp, hvis du
kommer ud for et uheld i udlandet.

Hvis der er lån i campingvognen, vil långiver som regel forlange, at der er
tegnet kaskoforsikring for at sikre sig at den økoniomiske værdi er
tilstede, uanset hvad der sker.

Indbo
Når du kaskoforsikrer din campingvogn skal du huske, også at forsikre det
indbo, der hører til i campingvognen, altså køkkengrej, service, bestik,
campingmøblerne osv.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-11-05 20:19

"Johnny" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> indbo, der hører til i campingvognen, altså køkkengrej, service, bestik,

Det er det jeg er lidt overrasket over - jeg har hidtil kun været
indboforsikret, men mit nye forsikringsselskab gør så opmærksom på at
ovenstående også skal forsikres.

Og mere end fordobler prisen på forsikringen ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 26-11-05 15:44

> [...]
tilbehør
> til køretøjet dækkes af bil forsikringen og resten af din

Dette hænger ikke rigtigt sammen - det er faktisk noget vrøvl !

Bilens ansvarsforsikringen dækker på ingen måde noget som helst der stjæle
fra bilen. Det gør derimod en tegnet kaskoforsikring.

For campingvogne kan/skal der ikke tegnes ansvarsforsikring - den dækeks
af
det trækkende køretøjs ansvarsforsikring. Hvis altså man har udvidet
dækning
til også at dække træk på krogen. Nogle selskabet kræver tillægsdækning,
andre siger at det er injkluderet i deres normale præmie. Man kan
underskrive en erklæring om, at man ikke bruger sin trækkrog, og dermed
slipper for den ekstra præmie - til gengæld koster det kassen, hvis der
sker
uheld med vogn på krogen.

For campingvogn kan man tegne kaskoforsikring - med forskellige
forsikringssummer og med eller uden dækning for fortelt og med eller uden
indbo.

/Flemming U

Fra : Jacob Madsen

Dato : 25-11-05 20:16

> Flemming har fortalt at ovenstående er 2 forskellige forsikringer. Efter
> at have været campist i 8 år er det kommet bag på mig.
>
> Nogen der kan give eksempler på hvad en forsikring for
>
> - en campingvogn koster

1480 hos topdk incl. 40000 i campingvognsindbodækning.

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 26-11-05 09:32

> [...]
>
> - en campingvogn koster
>
> - en inventar/indboforsikring speciel for campingvognen?

Vi har en kaskoforsikring inkl. indbodækning og den har vi i 2005 betalt
2711,- kr. for. Den dækker fortelt, indbo og cv - og det fås sikker til
andre priser andre steder. Det er et stort arbejde at sammenligne de
forskellige forsikringers dækninger - forsikring er ikke bare forsikring.
Men jeg har fundet mig rigtig godt tilrette med forsikringen hos
Trekroner,
og har gennem mere end 20 år ikke fundet grund til at flytte. Så fik de
den
gratis reklame. Og nej jeg er ikke ansat i selskabet.

Du kan formentlig slet ikke tegne en separat indboforsikring for indboet i
campingvognen.

Men er din CV ikke kaskoforsikret ?? - og dermed med en (måske lille)
indbodækning ?

/Flemming U

Fra : Gismo

Dato : 26-11-05 12:54

>snip<

Det er også værd at bemærke at et bomuldstelt er
afskrevet til 0.- efter 4 år....

Acryltelte 8 år...

Det som flyttes fra hjemmet til CV i ferie er dække
af indbof. i hjemmet hvis man har en. Det statioænre
indbo i CV dækkes selvfølgelig CV fors.

Gismo.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-11-05 13:49

"Gismo" <baatnakkedummy @hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det som flyttes fra hjemmet til CV i ferie er dække
> af indbof. i hjemmet hvis man har en. Det statioænre
> indbo i CV dækkes selvfølgelig CV fors.

Det er det jeg ikke rigtigt forstår. Som eksempel på stationære ting fik jeg
af min forsikringsdame at vide - køkkengrej og sengetøj. Disse var inventar
og skulle dækkes af inventarforsikringen i modsætning til "det udstyr der
blev flyttet frem og tilbage".

Hvem ved hvilket udstyr der er fast og hvilket der bliver flyttet frem og
tilbage - generelt og i hvert enkelt tilfælde.

Jeg synes det er noget diffust noget som forsikringen nemt kan løbe fra. Men
der må være noget jeg ikke ved :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 28-11-05 19:21

> [...]
> tilbage - generelt og i hvert enkelt tilfælde.
>
> Jeg synes det er noget diffust noget som forsikringen nemt kan løbe fra.

Der findes ingen nagelfast løsning på dit spørgsmål! Men det er jo ikke
spor anderledes and diskusionen om, hvad der hører til i et sommerhus
eller
hjemem på privaten, elelr hvad der er privat og hvad der er erhverv, hvis
du
driver virksomhed hjemmefra.

Hvis du anmelder en skade/et tyveri, og du hævder, at de skadede
genstande
hører til i campingvognen, så er det som udgangspunkt det
forsikringsselskabet skal holde sig til. De har selvfølgeligt lov til at
stille uddybende spørgsmål, for at få en tvivl afklaret - men hvis de
påstår, at tingene ikke hører til campingvognen, så er det dem som har
bevisbyrden for, at denne påstand er sand.

I praksis er der faktisk ikke de store problemer - men typisk opstår de
jo,
hvor cv-ejeren ikke har en indbodækning på sin cv-forsikring, og
fastholder,
at forteltet ikke hører til campingvognen, for at få det dækket på den
private indboforsikring.

/Flemming U

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-11-05 19:31

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fastholder,
> at forteltet ikke hører til campingvognen, for at få det dækket på den

Hvad med den situation hvor hele l*rtet er brændt af eller stjålet - hvad
kan de så finde på _ikke_ at ville erstatte?

--
Per, Esbjerg

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 28-11-05 21:29

> "Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med den situation hvor hele l*rtet er brændt af eller stjålet -
hvad
> kan de så finde på _ikke_ at ville erstatte?

Beklager, jeg står af her. Du beder om hjælp til at forstå reglerne, og
når
du får reglerne, så regner du ikke med at selskaberne vil behandle dig
ordenligt.
På trods af rygterne, så er der faktisk rigtig mange medarbejdere i mange
selskaber, som behandler deres kunder helt ok.

Men den enkle løsning er da, at du lader være med at forsikre dig. Så er
der
ingen som kan snyde dig - men til gengæld heller ingen du kan få hjælp af.

/Flemming U
- mere end 30 år i forsikring, halvdelen med chefjob

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-11-05 09:02

> [...]
> På trods af rygterne, så er der faktisk rigtig mange medarbejdere i mange
> selskaber, som behandler deres kunder helt ok.

Jada. Det fremgår også af den tråd jeg for ganske få dage siden læste på
nettet - not! Visse forsikringsselskaber er særlig dygtige til at stille sig
på bagbenene.

Tag bare Seest-sagerne til at starte med. Jeg har selv haft problemer med at
få min egen bil malet efter den var blevet torpederet af en der burde have
afmeldt sit kørekort for mange år siden.

> Men den enkle løsning er da, at du lader være med at forsikre dig. Så er
> der
> ingen som kan snyde dig - men til gengæld heller ingen du kan få hjælp af.

Det ville være meget nemmere. Jeg ville være fri for at rette alle de fejl
der er mellem min forsikringsmand og hovedselskabet.

Jeg kan slet slet ikke se nogen grund til at jeg skulle være imponeret af
forsikringsselskabernes måde at klare folks skader på.

> - mere end 30 år i forsikring, halvdelen med chefjob

Chefjob ... det er der hvor man ikke får noget at vide om hvad der sker på
gulvet før de få bliver så sure at de henvender sig der. Du ser slet ikke de
mange der bare trækker på skuldrene og giver op.

Du har vel set udsendelserne fra Seest?

Jeg har læst om mange sager i forbindelse med hussalg - hvor den forsikring
man køber sig ikke dækker skader alligevel :(

Så hvis man lovligt kunne holde sig væk - så ville jeg dét!
--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 29-11-05 09:15

> [...]
>
> /Flemming U
> - mere end 30 år i forsikring, halvdelen med chefjob
,

Dårligt (ufuldstændigt svar Flemming!

Per skal selvfølgelig lave en inventarliste og ta en serie billeder.

Og det gælder selvfølgelig også omkring indbo i huset.

Folk glemmer hvad de egentlig har og opdager det først længe efter - når de
ved en eller anden lejlighed skal ha det frem.

God lejlighed til at betænke Rødekros, Kirkens korshær, lave loppemarked,
eller forære familien f.eks de fiskehjul og stænger fra 1917 og de 3 stel
man arvede fra den forlængst hedenfarne generation. Kort sag - Ryd Op Skriv
ned og ta billeder af resten.

Hvor mange Cidere har i og med hvem? f.eks.

Vi havde indbrud i bilen 2 gange i græk og fik ud over anlægget stjålet x
antal cedere hvor vi stadig, når vi ikke kan finde en eller anden, komme med
en "morsomhed" - nåe ja, det var jo en af dem dengang! Jeg tror, at vi nok
har nistet 10 - 15 stykker - og de var glemt på anmeldelsen desværre.

Ikke at man ikke erstattede de tre vi ku huske - helt uden vrøvl - men en
liste havde været fint.

Så Per - Du må i gang med at ta billeder.

Fra : Gismo

Dato : 28-11-05 20:51

Per Henneberg Kristensen wrote:

> [...]
>
> Jeg synes det er noget diffust noget som forsikringen nemt kan løbe
> fra. Men der må være noget jeg ikke ved :)

Det bliver rigtig tricky hvis kasko på CV og privat indbo IKKE er
i samme forsikringsselskab.
Hvis det ér samme selskab, er det nok den med gyngerne og
kausellerne!!!!!

Gismo.