Dårlig stelforbindelse??
Fra : BEKA

Dato : 13-11-05 12:03

Når lysene på cv ikke fungerer optimalt, dvs kørelysene aftager lidt i
styrke når man sætter bræmsene eller blink på, er det fordi der er dårlig
stelforb?

Fra : Per

Dato : 13-11-05 13:21

Kort sagt: JA

Hilsen Per A.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-11-05 13:34

"BEKA" <virker@at.bat> skrev i en meddelelse

> Når lysene på cv ikke fungerer optimalt, dvs kørelysene aftager lidt i
> styrke når man sætter bræmsene eller blink på, er det fordi der er dårlig
> stelforb?

Det kommer an på hvor meget det er. Det kan også være helt normalt, da
spændingen på batteriet falder. Des flere bremselys, des værre.

--
Per, Esbjerg

Fra : www.toyota-forum.dk

Dato : 14-11-05 18:22

> Det kommer an på hvor meget det er. Det kan også være helt normalt, da
> spændingen på batteriet falder. Des flere bremselys, des værre.

I så fald skal der dælme mange bremselys til før at den gør det!

Det er stelforbindelsen der driller.

Vh
H.Hvidberg
-----------
www.toyota-forum.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-11-05 12:49

"www.toyota-forum.dk" <admin@SLETtoyota-forum.dk> skrev i en meddelelse

> I så fald skal der dælme mange bremselys til før at den gør det!

Læs igen: "Det kommer an på hvor meget det er ..."

Ellers gå ud og check på din egen bil :)
--
Per, Esbjerg

Fra : www.toyota-forum.dk

Dato : 15-11-05 19:22

> Læs igen: "Det kommer an på hvor meget det er ..."

Læs igen: "I så fald skal der dælme mange bremselys til før at den gør
det!"

> Ellers gå ud og check på din egen bil :)

Nej tror jeg bliver inde og stoler på mine 10 års erfaring som mekaniker....

Venligst
H.Hvidberg
--------
www.toyota-forum.dk

Fra : Beka

Dato : 15-11-05 20:03

"www.toyota-forum.dk" <admin@SLETtoyota-forum.dk> wrote in message

Nåh, beklager mit ringe kendskab til dette, men hvilke steder skal man
kontrollere? Jeg er godt klar over at der skal være stelforb på bilen, men
jeg formoder at den er ok da trækket er 1 år gammelt, 13 polet. Ved
baglysene på cv'en er har stelforb for vane at korrodere (er det ikke det
man siger) så dem plejer jeg at skrabe ren en gang imellem.
Alligevel har jeg aldrig rigtig kommet af med dette problem at lysene
påvirker hinanden. Det er bare irriterende. Er der andre steder man skal
kontrollere? eller bedre, hvad gør jeg for helt at kommet af med problemet.

Fra : Sten Bo

Dato : 16-11-05 00:25

"Beka" <wish@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> påvirker hinanden. Det er bare irriterende. Er der andre steder man skal
> kontrollere? eller bedre, hvad gør jeg for helt at kommet af med

Prøv først med en anden CV eller trailer for at se om fejlen er på bilen
eller cv! Der må være et sted du har overset. Er det en ny bil?

Er det bilen og du kender værkstedet der har monteret trækket, er det
nemmeste få dem til at se på det. Sig at det altid har været galt og ta en
pose brød med. Også godt selv om det måske er værstedets fejl.

Det kan være man har brugt strømtyve ved monteringen af ledningerne i
bagagerummet og det kan være noget irriterende p.. at ha med at gøre.

Her ser du en strømtyv
http://images.google.dk/images?q=tbn:qxE8wdCoLWEJ:www.elektronik-lavpris.dk/images/produkt/100512.jpg

Man lægger dimsen rundt om ledningen man vil ta strøm fra, stikker enden af
den ny ledning med ind i hullet ved siden af og klemmer den sammen. Viola,
en potentiel dårlig forbindelse.

Løft tæpper og evt. bundplade over reservehjulet og følg kablet fra stikket
på krogen hvor er ført ind i bilen og tjek hvordan der er samlet til bilens
ledningsnet.

Begynd med at åbne ind til ledningerne ved baglygterne. Hvis ikke du kan se
nogle ledninger hængt på ledningerne til lygterne må du lede videre. Du
skal måske derefter afmontere det lille panel der dækker bagerste kant af
bagagerummet hvor i nogle tilfælde "hænger" ledningerne på. Sker hvis de
ikke kan nå hen til åbent rum ved lygterne: Ta nu en egnet tang og gi
dimsen et klemsejsten så "kniven" i stømtyven igen får ordentlig
forbindelse.

Derefter tjekkes stelforbindelsen - En af ledningerne fra stikket er sikkert
sat fast under en eller anden bolt i bagagerummet - til stel, altså bilens
jern. Kik efter, at der er god kontakt til rent jern og efterspænd
møtrikken.

Brug noget beskyttende tynd olie WD 40 f.eks eller rigtig kontaktspray når
du har renset evt. stik pærer og relevante steder.

God jagt.

Fra : Beka

Dato : 16-11-05 09:02

"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> wrote in message

> Prøv først med en anden CV eller trailer for at se om fejlen er på bilen
> eller cv! Der må være et sted du har overset. Er det en ny bil?

Tusind tak for hjælpen!! Så er det bare at komme igang...

Bilen er årgang 03. Trækket blev monteret i sept 04 - i Tyskland. CV'en er
en Tabbert Com fra '88.
Kan det ha nogen betydning at stelforbindelsen ved CVens baglygter 'hænger'
i nogle forholdsvis meget tynde ledninger? Metallet ude i enden og lidt
under isoleringen i disse ledninger har for vane at blive sort, hvorefter
jeg flere gange har kappet en cm for at komme til rent metal.

Mvh
BeKa

Fra : Sten Bo

Dato : 16-11-05 11:38

"Beka" <wish@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

,

> [...]
> og lidt under isoleringen i disse ledninger har for vane at blive sort,
> hvorefter jeg flere gange har kappet en cm for at komme til rent metal.

Nej der sker ikke noget var at ellers blank kobber bliver lidt mørkt. Tænk
på de gamle 220 v luftledninger til vores huse, der virker udmærket selv om
de blir mørke.

Det der betyder noget er om der komme ir inde i samlingen hvor den lille
spadesko er klemt på, altså mellem metaldele der gir forbindelsen.

Lidt wd 40 beskytter samlingerne.

Den enkelte leder til en lille pære behøver ikke at være særlig tyk for at
være god nok til det el-forbrug pæren udgør. Der hvor man taler om tykke
ledninger er især til køleskab og ladning på et eventuelt akkumulator
batteri i cv. Hvor man anbefaler 4 og helst 6 mm2. Men du har jo bare bøvl
med lyset som ikke er særligt krævende. Burde være en smal sag for en
mekanikker eller cv elektriker.

Her er et godt link til det med ledninger og sikringer
http://www.praestkjaer.dk/dk/emner/elektricitet/el-inf.htm

Det kræver kendskab - rigtigt værktøj + et vist håndelag og øvelse at
montere tingene rigtigt - og ikke mindst rigtigt dimensioneret, og hvis du
er helt uerfaren kunne du måske finde en god bekendt der ved hvordan det
skal være - og ellers foreslår jeg et værksted til at tjekke tingene. Lys på
CV skal virke præcis så godt som det på bilen - ellers er der noget galt.
Måske bare en bagatel - men det er ikke som det skal være!

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 16-11-05 17:26

> [...]
> på de gamle 220 v luftledninger til vores huse, der virker udmærket selv

Det er nok lidt et spørgsmål om hvor meget "lidt" er. Jeg har været ude for
at noget elektronik ikke virkede på grund af spændingsfald i ledninger med
"sortrust" som jeg har set det kaldt.Du kan ikke sammenligne massive
elkabler med ledninger med mange tynde korer i.

Steen.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-11-05 10:27

> Nej tror jeg bliver inde og stoler på mine 10 års erfaring som
> mekaniker....

Jeg synes nu du skulle prøve alligevel.

10 års erfaring?

Jeg har 30 års erfaring i at checke mekanikernes arbejde. Somme tider er det
noget rigtig rod!

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 16-11-05 11:16

> [...]
>
> 10 års erfaring?
>
> Jeg har 30 års erfaring i at checke mekanikernes arbejde. Somme tider er

Tuche - Stort grin herfra

Fra : Skafte Jørgensen

Dato : 19-11-05 09:18

Hejsa...

Kort og godt.....

Har du mistanke om hvor den dårlige forbindelse er, så smør lidt kobberfedt
på......

Det er helt sikkert noget der virker...

Mvh.
Martin

Fra : www.toyota-forum.dk

Dato : 17-11-05 16:57

> Jeg har 30 års erfaring i at checke mekanikernes arbejde. Somme tider er
det
> noget rigtig rod!

Som anders matthesen ville have sagt "...så er du vist en professor af en
art, lad mig flette dig en hat af papir..."

At som du siger "Somme tider er det noget rigtig rod!" ændrer da ikke på den
teoretiske del omkring fysikkens love.. eller gør det? hvis du mener det så
vil jeg mene at du skulle kontakte DTI da de sikkert gerne vil vide lidt om
"per's love" da de ville revolutionere de begreber og love man hidtil har
bygget vores samfund på :).

vh
H.Hvidberg
----------
www.toyota-forum.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-11-05 17:11

www.toyota-forum.dk wrote:

> At som du siger "Somme tider er det noget rigtig rod!" ændrer da ikke
> på den teoretiske del omkring fysikkens love..

</Fordomme on>
Siden hvornår er mekanikere begyndt at gå op i fysikkens love?
De fleste af dem, jeg har mødt i mit liv som kunde, lyder da nærmest som om
de ikke tror på dem.
Jeg har lige nu en diskussion med en mekaniker om forbindelserne i mit stik
til CVen. Lyset virker ikke i den ene side uanset om det er CV, trailer
eller cykelbom, der hægtes på. Mekanikeren (og ejeren af værkstedet) måler
at der er fuld spænding på med et stik med nogle dioder, og jeg har prøvet
på at forklare dem, at de er nødt til at måle, mens der er belastning på.
Og har skam prøvet at forklare noget om energiafsætning i en kreds med
serieforbundne modstande og at en evt. dårlig forbindelse er en modstand,
hvilket lykkedes meget godt overfor en flok elever i fysik, men den unde mig
om man kan trænge gennem en mekanikers tykke hovedskal. Så mekanikere og
fysik ... tsk-tsk-tsk!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Campingstuff

Dato : 17-11-05 19:07

Heine Glem det, det er det ikke værd......

hans Jørgen