Hug tabel ???
Fra : J@n

Dato : 12-06-01 11:07

Er der nogen der ved hvorledes disse hug tabeller udregenes?

Har det noget med månefase at gøre??

Kan de i det hele taget anvendes til noget???

Mvh Jan

Fra : Alex Linaa

Dato : 12-06-01 13:16

> Er der nogen der ved hvorledes disse hug tabeller udregenes?

Er det ikke strafbart at hugge en tabel?

> Har det noget med månefase at gøre??
>
> Kan de i det hele taget anvendes til noget???

Hvorom alting er, så kan de efter min bedste overbevisning lige så godt være
tabeller over vandstanden i Gangesfloden, eller smogtallene for Los
Angeles!!!

Jeg prøvede en periode at følge ABUs hugtabeller, og der var på intet
tidspunkt nogen bedring i fiskeriet at spore, snarere tvært imod.
Da jeg gik tilbage til at fiske efter "næsen" og erfaringerne, begyndte jeg
igen at fange fisk.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Thomas

Dato : 13-06-01 09:31

Jeg er helt enig med dig. De forskellige tabeller, f.eks. sol/månetider, er
blot varm luft. Er man usikker på hvornår fiskene hugger, er det jo rart at
tro på noget. Men de er altså blot en sølle erstatning for viden og
erfaring.
Hilsen
Thomas Vedel

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 13-06-01 10:28

Jeg ved ikke om de følger månefaserne aller hvad de gør. Men det er faktisk
vist at månefaser kan påvirke fisk.
Dels er det jo lysere om natten når det er fuldmåne.
Men forsøg har faktisk vist at laksefisk smoltifiserer ved en bestemt
månefase; selvom de bliver holdt i lystætte omgivelser. Hvordan de opfatter
det vides vist ikke helt, men de kan være noget med månens
tiltrækningskraft. Når den påvirker vandet i havet til tidevand kan den vel
også påvirke vandet i f.eks ørernes ligevægtsorganer.
Men om det påvirker de voksnes hugvillighed ved jeg ikke. Jeg er også
ligelad, for jeg fisker når jeg har mulighed for det. Og jeg aflyseer altså
ikke ntur fordi ABU solunartider eller et eller andet smart ur siger noget
andet.

mvh

Erik Breum Petersen

J@n <grevsen@mail1.stofanet.dk> skrev i en