Sutteflasker
Fra : Brian M

Dato : 24-01-06 19:43

Hvordan kan det være at jeg pludselig har fået et meget anstrengt forhold
til sutteflasker? Vores datter har lige rundet 14 dages alderen og vi bruger
2 forskellige mærker. Det ene Avent og det andet noget ukendt som fulgte med
i en startpakke konen fik inden hun fødte.
Når man skal tilberede en flaske, skal man skrue indtil den strammer og
derefter løsne en smule. Ja den er god... Enten står det ud i en stråle
eller også vælter mælken ud under kanten ved skruelåget. Kan det virkeligt
være rigtigt? Eller hvad gør jeg forkert? Jeg vil næsten hellere melde mig
frivilligt til en ble med fyld fremfor at skulle ordne en flaske....

På forhånd tak.

-Brian

Fra : Mus

Dato : 24-01-06 20:40

"Brian M" <juggernaut@streetREMOVEbike.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være rigtigt? Eller hvad gør jeg forkert? Jeg vil næsten hellere melde mig
> frivilligt til en ble med fyld fremfor at skulle ordne en flaske....

Hmm vi bruger de billige fra Brugsen/bilka og gummisutter. Jeg skruer bare
på. Ikke for løst og ikke for stramt. Der kan da godt komme et par dråber,
men det er da ikke alarmerende.

LN

Fra : MAG

Dato : 25-01-06 14:01

> [...]
> være rigtigt? Eller hvad gør jeg forkert? Jeg vil næsten hellere melde mig
> frivilligt til en ble med fyld fremfor at skulle ordne en flaske....

Hejsa!

Det problem havde jeg også da vi startede op med sutteflasker (vi bruger
bare nogle billige nogle). Jeg nævner så dette i min mødregruppe og en af de
andre spørger så om vi huskede at vende "luft-ventilen" i sutten mod den
lille prik på låget??? Det havde jeg ikke tænkt på overhovedet, men prøvede
og efter det så har vi ikke haft nogle problemer overhovedet. Så måske at
det bare er det der skal til....

Med venlig hilsen
Maria

Fra : Brian M

Dato : 27-01-06 17:33

> [...]
prøvede
> og efter det så har vi ikke haft nogle problemer overhovedet. Så måske at

Hej Maria.
Der er ikke nogle mærker at gå efter på Avent flaskerne desværre. Jeg har
undersøgt det med lup og hvad der ellers findes.

Mvh
Brian

Fra : Malene Højkjær

Dato : 25-01-06 16:09

Hej Farmand

Det der er et ganske normalt starter-problem
De kloge hoveder som engang i 1700-tallet designede sutteflaskerne, er ikke
kommet videre i deres udvikling
Det er helt og aldeles unødvendigt at løsne låget på flasken, men hvis det
er en ventil-sut er det vigtigt at ventilen vender rigtigt da der ellers vil
dannes overtryk og så får du brusebad1
Er ked af at høre at jeres datter allerede nu er på flaske, håber at I har
prøvet at amme, da det er vigtigt med den første mælk til at styrke
immunforsvaret!
Da min den mindste som 3 mdr gammel blev alvorligt syg og måtte på hosp.
måtte jeg gå over til flaske, og har brugt Tupperwares sutteflaske, den er
dyrere i indkøb, men holder meger bedre end de billige fra superen eller
matas!

Held og lykke med madningen

Fra : Iduns far

Dato : 11-02-06 21:08

Malene Højkjær wrote:

> [...]
> dyrere i indkøb, men holder meger bedre end de billige fra superen eller

Jeg forsår ikke helt det med at nogle flasker holder bedre end andre.
Der kan muligvis være nogle typer flasker som er smartere (mere handu
eller whatnot), og måske nogle sutter som er lavet i et bedre og dyrere
materiale end andre. Men hvad angår selve flasken og dens holdbarthed er
jeg ikke med. Jeg har brugt alm. billige flasker, og de er blevet brugt
flittigt - men det er næsten umuligt at se. Min datter og jeg har gjort
hvad vi kan, men endnu ikke præsteret at slide en eneste op.

Janus

Fra : Smed & Mikaelsen

Dato : 28-01-06 07:57

Hej Brian

Tillykke med den lille.
Hvis det kan være en trøst blev jeg heller aldrig dus med Avent-flasken. Vi
benyttede derfor en alm. flaske og en sut med ventil hul. Denne skal skrues
godt til og så skal man sørge for at ventilhullet vender op mod næsen
(barnets) og kan åbnes. Det synes jeg var det nemmeste.
Vi brugte sutterne fra apoteket, men der er mange andre mærker, der bruger
samme system.

Held og lykke
Bente

Fra : Iduns far

Dato : 11-02-06 20:52

Brian M wrote:

> Hvordan kan det være at jeg pludselig har fået et meget anstrengt forhold
> til sutteflasker?

Det er fordi sutteflasker er noget djævenskab ind i mellem og fordi der
i praksis er stor forskel på sutter. Da vores datter overgik 100 pct.
til modermælkserstatning nørdede jeg en del med det.

Jeg valgte alm. billige flasker og sutter fra Matas. Det er rart at have
rigeligt så man har til en hel dags forbrug og ikke skal vaske hele
tiden - og prisforskellen (ift. de high tech løsninger jeg så på)
spiller en rolle når man står og skal bruge 10+ flasker og sutter.

Det er min erfaring at der er stor forskel på sutter - også inde for
samme mærke og størrelse. Igenb brugt jeg bare alm. billige fra Matas,
men jeg forestiller mig at det er det samme for andre mærker. I starten
troede jeg at jeg gjorde noget forkert, når mælken stod ud i en stråle
eller hæmmede. Men jeg erfarede at et overraskende antal sutter (hver 5.
eller så) simpelthen bare er skod-sutter, og dem smed jeg så væk. Og så
kørte det ellers (og til trods for udgifen til skod-sutter blev den
samlede løsning stadigvæk billigere). Derfor: Køb godt med sutter, test
dem, og smid dem ud som ikke virker. Det er for sårligt at det er sådan,
men livet er for kort til dimser som ikke virker.

Noget andet der er vigtigt at at give sutterne en grundig behandling før
de tages i brug. Jeg kogte sutterne og gned dem grundigt med groft salt.
Det gør dem mindre "fedtede" og gør også at ventilen virker (bedre).
Behandlngen gentages med jævne mellemrum, for sutterne fedter til når de
bruges meget og dermed skoldes dagligt.

Hvis du vil vide mere, nørder jeg gerne videre. Bare spørg!

Janus