Hvornår spiser I aftensmad?
Fra : Susanne

Dato : 24-01-06 12:21

Hej alle børnefamilier,

Vi er for nylig blevet en lille familie med vores første barn. Når han nu
bliver stor nok til at sidde med ved bordet og spise vil det jo være
hyggeligt om vi alle spiste aftensmad sammen. Vi har ellers altid spist
aftensmad sent - typisk omkring kl. 20 - men det må jo snart være slut.

Med tiden vil han og hans kommende søskende jo sikkert også se børne-TV kl.
18-18.30, og så er det lige jeg tænker: Hvornår spiser man typisk aftensmad
i småbørnsfamilier?

Typisk puttetid for små børn er vel omkring 19:30 (?) og hvis man så skal
spise efter børne-TV bliver det jo meget tæt på sengetiden.....omvendt vil
man skulle spise senest kl. 17:30 hvis man skal spise inden den famøse halve
times børneunderholdning og det virker på mig meget tidligt.

Vi vil jo gerne indføre nogle rimeligt faste spisetidspunkter for den lille
når han bliver 7-8 måneder gammel og jeg kunne derfor godt tænke mig at høre
hvordan I typisk indretter jer.

På forhånd tak og med venlig hilsen
Susanne.

Fra : H. Jensen

Dato : 24-01-06 12:26

> [...]
lille
> når han bliver 7-8 måneder gammel og jeg kunne derfor godt tænke mig at

Vi spiser ca. kl. 17.30 - 18.00 Emeli er endnu ikke så optaget af børne tv,
dog lige Martin og Ketil undtaget! Vi startede med at putte hende ved 20
tiden, men vi havde et helvedes hus hver afte, for ikke ville sove.. Så nu
bliver hun lagt kl. 18.30 - 19.00, og det fungerer meget bedre! Vi lægger
hende bare op i seng, siger godnat - og så sover hun hele natten!

Heidi

Fra : Susanne

Dato : 24-01-06 13:19

"H. Jensen" <heidijensen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver hun lagt kl. 18.30 - 19.00, og det fungerer meget bedre! Vi lægger
> hende bare op i seng, siger godnat - og så sover hun hele natten!

Hmmmm, ja det lyder da dejligt nemt. Om aftenen vil vores lille mand (knap
4½ måned gammel) kun falde i søvn hvis jeg ammer ham, og det gør jeg så.
Vi har nu i et par uger puttet ham ved 21-tiden men han vågner med ca. 30
minutters mellemrum hele aftenen og søger brystet (finder han det ikke
vågner han og græder; ligger jeg ved siden af skal han nogle gange bare lige
mærke at det er der, så sover han videre - sut vil han slet ikke have), så
løsningen med at amme ham i søvn er absolut ikke optimal. Vi har bare aldrig
kunnet lægge ham vågen i lift/seng og så få ham til at falde i søvn "selv"
ligegyldigt hvor træt han er.
Jeg håber da at vi med tiden kan få indarbejdet nogle bedre søvnvaner, så
der - i modsætning til nu - er tid til lidt voksentid om aftenen. Nu er
Emeli vel også mere end 1 år gammel, men hun lyder godt nok nem hvad det at
falde i søvn angår.

Mvh.
Susanne.

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 24-01-06 12:37

"Susanne" <klmn2000@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vi vil jo gerne indføre nogle rimeligt faste spisetidspunkter for den
> lille når han bliver 7-8 måneder gammel og jeg kunne derfor godt tænke mig
> at høre hvordan I typisk indretter jer.

Hejsa

Vi har indtil videre typisk spist allerede 17:30 - som du jo synes er meget
tidligt. Vores familie består på børnesiden af en, der netop er fyldt 5 år,
og tvillinger på knap 2½. Lige nu er vi dog i gang med at skyde spisetiden
til kl. 18-18:30. Når det falder sammen med Fjernsyn for dig, får de enten
lov til at se det i køkkenet mens vi spiser (sikkert mægtigt fy-fy, men der
er dage, hvor det giver de voksne lidt tiltrængt ro under måltidet med sådan
en flok *G*), eller vi optager det på hard disk-optager, så de kan se det,
så snart vi har spist.
Vores to yngste kommer i seng kl. 19-19:30 og den store senest kl. 20.

MVH Mette

Fra : Susanne

Dato : 24-01-06 13:23

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> disk-optager, så de kan se det, så snart vi har spist.
> Vores to yngste kommer i seng kl. 19-19:30 og den store senest kl. 20.

Ja, jeg synes egentlig også at kl. 18 lyder som et fornuftigt kompromis - og
ja, selvfølgelig kan man bare optage børne-TV hvis børnene vil se det og det
kolliderer med spisning - det er trods alt bare nemmere at se det når det
kommer hvis det er _hver_ dag man skal optage det...men nu er vores lille
kun 4½ måned gammel så den slags interesserer ham slet ikke endnu; det var
mere bare for at vejre stemningen blandt andre børnefamilier så jeg har en
idé om hvad fremtiden vil bringe. Tak for dit input.

Mvh.
Susanne.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 24-01-06 17:45

> [...]
> der er dage, hvor det giver de voksne lidt tiltrængt ro under måltidet med

samme her - min den yngste har sine favoritter og ser det ikke hver dag, men
et par gange om ugen e vil han gerne se det og ærligt talt planlægger vi
aldrig - hvis maden serveres samtidig får han 'min' plads og der er der frit
udsyn ind på tv'et og det får han lov til.

vi spiser så omkring kl 18 og igen et lille måltid kl 20, men det er pga af
den store som har faste spisetider.
--
sniper_Nolight

http://www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Nick

Dato : 24-01-06 12:53

> [...]
> Med tiden vil han og hans kommende søskende jo sikkert også se børne-TV
> kl. 18-18.30, og så er det lige jeg tænker: Hvornår spiser man typisk

For det første, kan du jo købe en optager, så du kan skubbe Fjernsyn For Dig
til et andet tidspunkt, evt. til næste dag.

For det andet, rumler det i DR om at flytte Fjernsyn For Dig til et andet
tidspunkt.

Så konklusionen er: Indret IKKE efter TV men efter sultens rytme. Se på,
hvornår barnet sidst har fået mad. F.eks. kan det være, at de får sen frugt
i børnehave/vuggesture/dagpleje, og så går der måske lidt længere tid, før
sulten melder sig. Eller omvendt.

Faktisk, er det mit indtryk, at det passer meget godt med at spise ca. 18:00
for de fleste med før-skole børn.

/Nick

Fra : Prikke

Dato : 24-01-06 14:13

> [...]
>
> Vi vil jo gerne indføre nogle rimeligt faste spisetidspunkter for den
> lille når han bliver 7-8 måneder gammel og jeg kunne derfor godt tænke mig

Hjemme hos os har vi ingen helt faste spisetidspunkter kl kan være 17.30,
men den kan også blive 19, hvis vi har haft fritidsaktiviteter med de store.
Jeg synes det er vigtigt ikke at sætte sig fast på ét bestemt tidspunkt, da
det for os alle kan variere fra dag til dag, alt efter om maden er hurtig
eller tager længere tid at lave. Jeg har mødt familier hvor "lille Peter"
SKULLE have sin aftensmad kl 17.30 sharp ellers brød verden sammen, det
synes jeg ikke er sundt. Men selvfølgelig skal børnene have mad inden de
bliver alt for trætte, så det har da også betydning.

Mvh Rikke

Fra : Kitti Egevang

Dato : 24-01-06 14:57

Hej.

Her i vores familie som består af mor, far og 2 børn på 7 år og 4 år, spiser
vi ca. 17.45.
De kan ikke holde ret meget længere end til 17.45. Så er de vildt sultne
begge to.
Vi optager så børnetimen på hard disc, og så ser de det efter aftensmaden.

De kommer begge i seng 20.30, og så sover næsten med det samme (efter en
godnat-historie).

Hilsen fra Kitti.

Fra : Helle & Brian

Dato : 24-01-06 15:01

Vi spiser mellem 17.30 og 18.00. Hvis drengene er meget sultne inden da, får
de nogle gulerodsstænger eller lignende som stiller den lille sult.

Mht. søvnen så mener jeg, at det altid er en god idé at øve sengeritualer
med barnet så tidligt som muligt.

Min første dreng (nu knap 3 år) var vi nogle måneder om at begynde at øve
med. Men da vi kom i gang blev han lagt hver aften kl. 20.00, nogle gange
brokkede han sig, hvor vi så gik ind til ham og sagde godnat (flere gange,
men holdt fast på at det var sengetid.

Med min anden dreng (nu knap 2 år) startede vi med det samme med at lægge
ham kl 20.00 også selvom han ville vågne efter nogle timer og kræve mad.
Over flere måneder lærte han stille og roligt at sove med et længere
interval mellem amningerne. Meget hurtigt lærte han at kl. 20 er sengetid,
og fra han var 10 mdr. har han sovet mellem 10 - 12 timer om natten (det
samme gælder storebror)

Jeg ved godt, at mailen ikke handlede om søvn, men det kan være at Susanne
kan bruge det alligevel

Hilsen Helle

Fra : Mus

Dato : 24-01-06 20:50

> [...]
> synes jeg ikke er sundt. Men selvfølgelig skal børnene have mad inden de
> bliver alt for trætte, så det har da også betydning.

Synes det kommer meget an på alderen af barnet.

Vi har jo været indlagt med Anna fordi hun ikke ville spise (og hun sov
derfor heller ikke meget). En af problemerne var faktisk døgnrytm problemer.
Efter vi har fået en mere fast døgnrytme kører det hele bare meget bedre.
Anna spiser og er gået fra 7-8 timers søvn i døgnet til 14-15 timer. Det
giver en dejlig ro for børnene, men kræver lidt mere af forældrene som vi
fik at vide på sygehuset.

Så her spiser vi mellem 17:30 og 18. Men er vi ude eller feks her i julen
kunne vi ikke holde døgnrytmen. Men vi kunne også mærke det på hendes spisen
i et par uger efter - det kommer forskudt(1- 2 uger efter). Så selvfølgelig
kan der ske afvigelser og en enkelt dag mærker vi ikke på Anna, men julen
kunne vi godt mærke.

Det gælder både sove og spisetider, der er forholdsvis faste.

LN

Fra : Prikke

Dato : 24-01-06 21:58

> [...]
> kunne vi godt mærke.
>
> Det gælder både sove og spisetider, der er forholdsvis faste.

Jeg mener ikke alder har noget med faste eller ikke faste spisetider at
gøre. Men der vil selvfølgelig altid være børn, såsom jeres lille pige, der
har brug for en extra opmærksomhed og mere fast rytme og jeg synes det er
dejligt at I gør den indsats for at få hendes hverdag til at fungere mest
optimalt. Det er dog ikke alle børn der har brug for dette og det er dem jeg
mener.

Rikke

Fra : Mus

Dato : 24-01-06 23:43

> [...]
> optimalt. Det er dog ikke alle børn der har brug for dette og det er dem

Selvfølgelig er børn forskellige

De fleste børn er også gode til selv at finde en rytme, som forædrene så
følger ved at lytte og se på deres børn. Anna kan ikke selv finde en rytme.
Det er der bare nogle børn der ikke kan. Så må vi give dem det.

Som jeg fik af vide på hospitalet ja så er der nogen børn der godt kan
fungere med en ustruktureret hverdag, men de fleste fungerer bedre med en
fast døgnrytme. Det er som sagt ikke noget jeg selv aner ret meget om. Vi
har jo kun lille Anna. Men det vi fik at vide på hospitalet. De har rigtigt
mange børn inde med døgnrytmeproblemer fik jeg at vide.

LN

Fra : Prikke

Dato : 25-01-06 08:24

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rigtigt
> mange børn inde med døgnrytmeproblemer fik jeg at vide.

Min overbevisning er, at hvis man som forældre (og her mener jeg ikke
forældre til børn med særlige behov!!) med sin person kan skabe tryghed og
struktur i sine børns hverdag, så behøver de ikke en fast ydre struktur. Men
det kræver meget opmærksomhed og en hel del arbejde fra forældrenes side,
samt at man altid er til stede (rent psykisk), for ellers kan det ikke lade
sig gøre. Det er da også derfor de fleste børn fungere bedst i børnehaver
med faste fixpunkter i løbet af dagen, fordi der her netop ikke er nok
voksne til at dække behovet for kontakt og konstant opmærksomhed.

Rikke

Fra : Mus

Dato : 25-01-06 10:48

> [...]
> med faste fixpunkter i løbet af dagen, fordi der her netop ikke er nok
> voksne til at dække behovet for kontakt og konstant opmærksomhed.

Vi har hele tiden fået at vide af sp, læger, sygepl og familie at Anna er
utrolig afballanceret og tilpas og at vi som forældre også er så rolige og
afballanceret og altid er og har været næværende omkring Anna. Det er
dejligt at blive bekræftet i at det vi gør er rigtigt. For vi har virkelig
bebrejdet os selv.

Alligevel har det ikke været det der skulle til her.

Men ja Anna er speciel på mange områder. Som vi fik at vide på sygehuset -
det er bare sådan hun er. Det er hendes personlighed.

LN

Fra : Prikke

Dato : 25-01-06 13:53

> [...]
>
> Men ja Anna er speciel på mange områder. Som vi fik at vide på sygehuset -
> det er bare sådan hun er. Det er hendes personlighed.

Jeg sendte den lige hjem til dig først, men nu tror jeg at jeg er på rette
spor (hold op hvor gør jeg tit den, er jeg virkelig den eneste!!??):

Sådan er det jo nogle gange, der er meget vi kan gøre for at påvirke vores
børn til at blive som vi gerne vil, men der er også ting vi absolut ikke er
herrer over, det er sagt som resultat af tre meget forskellige drenge.

Og lige meget hvor gode vi er, så er der altid "skavanker" vi må lære vores
børn at leve med, på godt og ondt og som vi selv må lære at leve med. Og jeg
tror altid vi vil søge indeni os selv og forsøge at finde et eller andet vi
kunne have gjort anderledes, men "desværre" er dette ikke altid tilfældet og
så er det bare at leve med tingene som de er og få det bedste ud af det.

Rikke

Fra : Mus

Dato : 25-01-06 17:10

> Jeg sendte den lige hjem til dig først, men nu tror jeg at jeg er på rette
> spor (hold op hvor gør jeg tit den, er jeg virkelig den eneste!!??):

NEJ

> [...]
og
> så er det bare at leve med tingene som de er og få det bedste ud af det.

Jeg tror især det er mange kvinder der er hårde ved sig selv. Vi vil så
gerne være perfekte og uanset om vi gør alt til UG med kryds og bolde så
gransker vi os selv.

LN

Fra : Prikke

Dato : 25-01-06 21:56

> [...]
>>

> Jeg tror især det er mange kvinder der er hårde ved sig selv. Vi vil så
> gerne være perfekte og uanset om vi gør alt til UG med kryds og bolde så

Det tror jeg du har ret i og jeg kan betro dig at det ikke gør det mindre,
når man har en uddannelse som pædagog at putte oveni mor-rollen, så bliver
den dårlige samvittighed dobbelt!!!

Rikke

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 24-01-06 14:50

"Susanne" <klmn2000@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<klip>
> ..så er det lige jeg tænker: Hvornår spiser man typisk aftensmad i
> småbørnsfamilier?

Det er forskelligt. Vi havde en periode, hvor vi spiste allerede 17,15-17,30
fordi ungen var for træt senere (det må vel have været i den periode, hvor
en middagslur er for meget og ingen lur er for lidt). Så var der en periode,
hvor det var omkring kl 18-18,30, fordi det passede med
fritidsaktiviteterne.
Og nu spiser vi vel omkring kl 19, fordi det er blevet vores 'normaltid' -
den der passer bedst med, hvad vi skal hvornår. Tidspunktet afhænger også
af, hvornår hvem har fri og skal afsted igen. Da jeg havde natarbejde, kunne
aftensmad sagtens være ved 20-21 tiden.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Heidi

Dato : 24-01-06 15:48

Vi spiser kl 17:00 - 17:30 hver dag.
Vores 2 sønner er lige knap 3 år og 1½ år

Fra : Sabina H.

Dato : 24-01-06 18:27

Susanne wrote:
> [...]
> jo være hyggeligt om vi alle spiste aftensmad sammen. Vi har ellers
> altid spist aftensmad sent - typisk omkring kl. 20 - men det må jo

først, tillykke med sønnen ;)

> Med tiden vil han og hans kommende søskende jo sikkert også se
> børne-TV kl. 18-18.30, og så er det lige jeg tænker: Hvornår spiser
> man typisk aftensmad i småbørnsfamilier?

vi spiser generelt efter hvad der passer ind i familiens rytme.... det kan i
perioder være kl 17.30 og i andre perioder være så sent som kl 20..... godt
nok er min søn nu 11 år, men sådan har det faktisk altid været, fordi vi
igennem hans liv har haft meget skiftende arbejdstider, og jeg, som arbejder
i butik ,indimellem har sent fri.....

> [...]
> sengetiden.....omvendt vil man skulle spise senest kl. 17:30 hvis man
> skal spise inden den famøse halve times børneunderholdning og det

min søn har altid haft puttetid kl 21.... vi har altid indrettet puttetid
efter hvornår han var træt, i forhold til hvornår han skulle op.... og fandt
ud af hvis han blev puttet kl 21, så vågnede han kl 7.... og det gør han den
dag i dag*G* dog falder han nu sjældent i søvn før kl 22.....
børnetv har aldrig været alfa og omega her... men på den anden side så har
vi også altid spist i stuen, så tv'et kunne køre hvis det var nødvendig....

> Vi vil jo gerne indføre nogle rimeligt faste spisetidspunkter for den
> lille når han bliver 7-8 måneder gammel og jeg kunne derfor godt
> tænke mig at høre hvordan I typisk indretter jer.

spisetider er hvad man gør dem til.... hvis man vil have faste vaner, må man
gøre op med sig selv hvad det indebærer.... skal det passes ind til tv,
barnets sult, jeres arbejdstider eller noget helt 4.??
det optimale er naturligvis barnets sult, men selv den lille grænse kan
rykkes via mellemåltider... jeg synes i skal tage jer en beslutning om
hvordan i ønsker det skal se ud, arbejde derhenefter, men hold det på et
plan der er realistisk også når i begge er ude på arbejdsmarkedet.... og
ikke mindst, vær klar til at ændre på det hvis det ikke fungerer.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 24-01-06 19:38

> jeg kunne derfor godt tænke mig at høre hvordan I typisk indretter jer.

I skal indrette jer som I selv finder bedst men selvfølgelig er det godt
at få lidt at vide hvordan andre gør, for så måske bedre at kunne
gennemskue nye muligheder hvis det man prøver at gøre ikke virker
optimalt.

Vi har ingen fast spise- eller sovetid!!
- fy fy skamme os *S*

Børnene er sultne lige når vi kommer ind af døren lidt over 17.
Jeg skal lige have rystet dagens arbejde af mig og fortager mig
absolut intet husligt den første halve time. Derfor får børnene en
frugt, en rugbrød, knækbrød eller andet...., så de ikke er alt for
sultne men heller ikke mæt til den senere aftensmad som typisk
står på bordet et sted mellem 18.30 og 20 som det nu passer sig
efter dagens ret og aften aktiviteter.

Børnene på hhv. 3 og 7 går i seng alt for sent i forhold til andre. Men
bare de ikke går i seng senere end mig (ca 21.30) så er jeg tilfreds
- for indtil videre har det ikke været noget problem at få dem ud af
kanen næste morgen 6.30. Bliver det et problem, så skal det
selvfølgelig ændres....

Iben

Fra : Nette

Dato : 25-01-06 22:20

"Susanne" skrev i

> [...]
lille
> når han bliver 7-8 måneder gammel og jeg kunne derfor godt tænke mig at

Vi spiser kl. 18.30, når børnetv er forbi. Imens de ser tv, går en af os i
køkkenet og laver maden færdig.

Når er vi færdige kl. 19 med at spise, kan vi sagtens nå at smøre madpakker
og vaske op/rydde op inden ungerne ryger i bad 19.30. De bliver puttet kl.
20.

Da den yngste var mindre, spiste vi ofte senere, da vi helst ville spise
sammen. Han begyndte at få en rytme til at deltage, da han var 10 måneder.
Han skulle helst vækkes af sin eftermiddagslur inden kl. 18 alligevel, hvis
han skulle kunne sove kl. 20.

Nette

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-06 12:08

Hej

> [...]
>hyggeligt om vi alle spiste aftensmad sammen. Vi har ellers altid spist
>aftensmad sent - typisk omkring kl. 20 - men det må jo snart være slut.

Tillykke med familieforøgelsen
Inden vi fik børn - og også den første tid, efter den første kom til,
spiste vi også ret sent, sjældent før kl. 20 og ofte blev den også 21
eller 22. Og det holder jo selvfølgelig ikke med barn/børn der skal
spise med...

>Med tiden vil han og hans kommende søskende jo sikkert også se børne-TV kl.
>18-18.30, og så er det lige jeg tænker: Hvornår spiser man typisk aftensmad
>i småbørnsfamilier?

Lige pt. fungere det sådan her hos os, at den store på 6 år typisk ser
børnetv. fra 17 - 18, mener der plejer at være Barracuda (med diverse
tegnefilm), Lille Nørd o.lign. Og det er det, der tiltaler ham mest.
Den alm. børnetime med fx. Bamse og Kylling, Anna og Lotte osv. siger
ham ikke alverden... Den lille på snart 1½ år er ikke interesseret
endnu... Så vi spiser typisk omkring kl. 18 - vi syntes også i
starten, at det var vildt tidligt, men man vænner sig til det
Om fredagen, hvor vi typisk både skal have handlet og også gerne vil
gøre lidt ekstra ud af maden (det er jo weekend), spiser vi som regel
lidt senere, kl. 19 ca. Det "ramler" så sammen med Disney Sjov, som
den store bare MÅ se. Det løses ved, at vi spiser i stuen, og han får
så lov til at se DS imens vi spiser - på den betingelse, at han husker
at spise, og ikke "glemmer" maden pga. tv.
Ved godt mange vil synes det er en uskik af dimensioner - men for os
er det altså en del af fredagshyggen.

> [...]
>man skulle spise senest kl. 17:30 hvis man skal spise inden den famøse halve
>times børneunderholdning og det virker på mig meget tidligt.

Ja, når man har børn virker det til tider som om, hele ens liv går på
planlægning af det ene og det andet, og at eftermiddagene og aftenen
helst skal køre som på samlebånd, for at hverdagen hænger fornuftigt
sammen. Vi prøver at få spist omkring kl. 18, så kan vi være færdige
18.30, og kan så hygge med ungerne en times tid, inden det er deres
sengetid.
Vi har ikke "faste" sengetider, det svinger lidt, men på et tidspunkt
mellem kl. 19 og 20. I weekenden (fredag og lørdag, hvor de ikke
nødvendigvis skal tidligt op dagen efter) måske ½ times tid længere.
I dagligdagen afhænger sengetiden af, hvor trætte de virker, hver
især... Nogle aftenen kommer den store i seng kl. 19, mens den lille
er oppe til kl. 20, andre dage er det omvendt, og andre igen puttes de
begge kl. 19.30. Det vurdere vi fra dag til dag, hvor trætte de
virker, jo mere træt, jo tidligere i seng

MVH
Gitte

Fra : Iben Holst

Dato : 04-02-06 15:19

> [...]
> at spise, og ikke "glemmer" maden pga. tv.
> Ved godt mange vil synes det er en uskik af dimensioner - men for os

Ja den er ikke go´ - men sådan går vi nu også!

Iben

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 05-02-06 00:31

Iben Holst wrote:

> Ja den er ikke go´ -

Og hvorfor nu egentlig ikke det?

> men sådan går vi nu også!

Det er sket her én gang, at aftensmaden (på en fredag) trak ud så vi ikke
var helt færdige til DS. Så fik knægten et par hovedtelefoner og vi andre
fik fred.

I praksis har vi næsten aldrig problemet: Vi spiser af princip helst kl. 18,
og gjorde det også før vi fik barn; og vores søn har en sult, der kun
nødigt lader sig udsætte. Hvis der er noget man bare skal se, er
videomaskinen heldigvis opfundet.

Jeg tror på, at det generelt er sundt at have ro omkring måltidet, og det
har man ikke, hvis man ser fjernsyn imens. Men undtagelser kan forekomme
(der var dd. en vis håndboldkamp, der ikke var færdig samtidig med maden),
og det kan jeg ikke se noget problem i. Heller ikke selv om undtagelserne er
en gang om ugen.

--
Kristian Damm Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-06 07:19

Hej

> [...]
>og gjorde det også før vi fik barn; og vores søn har en sult, der kun
>nødigt lader sig udsætte. Hvis der er noget man bare skal se, er

Ja, selvfølgelig - men nu står vi så i den situation, at vores video
ikke virker længere, og det gør vores hd-optager heller ikke Og
jeg nægter altså at skulle investere i et apparat, vi kun ville bruge
få gange om måneden....

> [...]
>og det kan jeg ikke se noget problem i. Heller ikke selv om undtagelserne er

Det praktisere vi normalt også. I hverdagene spiser vi altid i
køkkenen - men vi har alle dage (også inden vi fik børn) gjort lidt
ekstra ud af maden i weekenden. Og med til det hører så også, at vi
spiser i stuen, det mest for børnenes skyld, de synes det er noget
særligt at sidde ved spisebordet i stuen, i stedet for i køkkenet.
Og ja, hvis/når det kun er en gang om ugen, med tv til maden, så går
det såmænd nok. Alt med måde

MVH
Gitte

Fra : Michael Zedeler

Dato : 08-02-06 00:05

Susanne wrote:
> [...]
> hyggeligt om vi alle spiste aftensmad sammen. Vi har ellers altid spist
> aftensmad sent - typisk omkring kl. 20 - men det må jo snart være slut.

Hvorfor det?

> Med tiden vil han og hans kommende søskende jo sikkert også se børne-TV kl.
> 18-18.30, og så er det lige jeg tænker: Hvornår spiser man typisk aftensmad
> i småbørnsfamilier?

Jeg har en datter på 3 og har prøvet stort set alt, hvad man kan
forestille sig. I det første år spiste vi meget, meget sent. Jeg tror vi
spiste aftensmad omkring klokken 22.00 og gik i seng omkring klokken
1.00 eller 2.00. Senere fik vi brug for at justere vores døgnrytme, så
vi begyndte at spise omkring klokken 20.00 og putte omkring klokken 22.
Idag spiser vi klokken 19 og putter omkring klokken 20.

Når jeg tænker tilbage, har vi altid justeret rytmen efter ydre
omstændigheder - det er for os et spørgsmål om hvad der er bekvemt. Jeg
havde i starten et freelancejob og ellers blot forældreorlov, så at vi
gik temmeligt sent i seng betød ingenting. Senere begyndte datteren i
vuggestue, hvilket gjorde at vi lagde rytmen om.

Grunden til den seneste omlægning er for at få mere tid om aftenen hvor
vores datter ikke er vågen imod at vores datter få mere tid i sin nye
børnehave, som hun ser ud til at kunne lide.

Mit budskab til dig er derfor: find selv den rytme, som I synes passer.
Der er ingen almengyldige regler.

Det som har haft indflydelse på rytmen hos os, er muligheder for at have
"voksentid" imens den lille sover, mødetider i forbindelse med
arbejde/studie, mødetider i vuggestue, forskellige fritidsaktiviteter
som børnerytmik, eftermiddagslur og spisning.

> [...]
> man skulle spise senest kl. 17:30 hvis man skal spise inden den famøse halve
> times børneunderholdning og det virker på mig meget tidligt.

Der er også børne-fjernsyn om morgenen og man kan få DVD'er med mange
ting på idag, så jeg mener ikke at man skal indrette sig efter
TV-programmerne.

> Vi vil jo gerne indføre nogle rimeligt faste spisetidspunkter for den lille
> når han bliver 7-8 måneder gammel og jeg kunne derfor godt tænke mig at høre
> hvordan I typisk indretter jer.

Hvad er formålet med faste spisetidspunkter? Jeg tror det er vigtigt med
faste ritualer, men præcis hvornår man gør hvad, er mindre vigtigt, så
længe man ikke ændrer systemet alt for ofte.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Michael Zedeler

Dato : 08-02-06 09:00

Fra : Morten L.Pedersen

Dato : 10-02-06 12:29

Jeg har videoen fast programmeret til at optage Fjernsyn for Dig hver
aften - det tager få sekunder at gøre dette.
Det lykkes os for det meste at spise før eller efter programmet, men
kolliderer det en gang i mellem, så har vi
dagens optagelse at falde tilbage på.

mvh
Morten

Fra : marlene

Dato : 10-02-06 19:50

>med tre børn har vi valgt at spise dagligt kl. 17.00.
klart fordi vi ikke er til kaffe-kage programmet om eftermiddagen, vi har
som regel hentet børn kl. 15.00, bruger eftermiddag på lektier, udendørsleg
o.a.
men fordi vi kun spiser frugt sidst på dagen, er vi alle sultne og klar til
middag kl. 17.00
derefter når vi at bade alle tre børn, med nattøj på ser de børne-tv. ved
godnat læsning kl. 19.00, klare den anden voksne madpakkerne.
ca, 19.15 - 19-30 sover de, og vi har en fredelig aften.
går tidligt i seng og står op 6.15.