Tid til af afskaffe middagsluren?
Fra : martin

Dato : 23-01-06 17:18

Hej

Hvor gamle var jeres da man begyndte at nedtrappe middagsluren?

Dagplejen lader hende ligge i 3 timer, men så sover hun ikke før kl 23, og
er vågen 4-5 gange til kl 7-8 stykker hvor vi står op. Ret irriterende i
længden ;)

Når hun vågner er hun ikke sur, bare frisk og vil lege og hopper og danser i
sengen og når moar kommer ind til hende og ligner en hængt kat ja så ser det
jo sjovt ud så griner hun bare... lol

Hun er knapt 2 år.

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-06 17:31

"martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er vågen 4-5 gange til kl 7-8 stykker hvor vi står op. Ret irriterende i

Hvad gør I selv i weekenden? Hvis hun kan undvære luren der, kan hun måske
også i dagplejen.

Vores datter på snart 4 kom først af med luren i børnehaven - der var hun
godt 3. Det er vel individuelt fra barn til barn, og heller ikke ligemeget
hvor tidligt de kommer op. Vores er oppe kl. 6.

--
Michael
Brugt pigetøj sælges på www.sitecenter.dk/pigetoej

Fra : Prikke

Dato : 23-01-06 20:25

> [...]
> sengen og når moar kommer ind til hende og ligner en hængt kat ja så ser

Min den mindste er lige holdt op med at sove til middag, hun er 2 år og 3
måneder, det var det samme med den næstyngste. Nu skal det siges at de begge
er hjemme hos mig og derfor ikke skal vækkes om morgenen (de står dog begge
op ved 7-tiden). Nogle dage tager hun en lille lur i bilen eller ½ time på
sofaen, men ellers går det fint (min erfaring er da også at de det første
stykke tid "falder i" nu og da).
Kunne I ikke foreslå dagplejen at skære ned på middagsluren, så den måske
kun varede 1-1½ time, det kunne jo være det kunne give jer lidt voksentid om
aftenen.

Mvh Rikke

Fra : Workingmom

Dato : 23-01-06 21:27

martin skrev:
> [...]
> sengen og når moar kommer ind til hende og ligner en hængt kat ja så ser det

De var begge fyldt 3 år, før vi strøg den. Men den var ikke på 3 timer.
Hvad med at begrænse den til 1 time?

Tine

Fra : martin

Dato : 23-01-06 22:59

Ja jeg tænkte det nok ;)

Jeg beder dagplejeren nedsætte luren kraftigt ;)

Fra : Lise Hansen

Dato : 24-01-06 11:55

> [...]
> er vågen 4-5 gange til kl 7-8 stykker hvor vi står op. Ret irriterende i

Ja, den kan godt være lidt svær, for det bider sig selv i halen. Det er
klart, hun er
træt til middag, når hun ikke får en hel nats sammenhængende søvn.
Hvis hendes middagssøvn ligger for lang tid efter kl 12, og hun sover 3
timer,
kan jeg godt forstå, hun ikke lige er træt til at blive puttet f.eks. kl
19.30.
Men børn er jo vanedyr, og sædvanligvis er de trætte og klar til at komme i
seng, til den tid de plejer, hvis I har et fast ritual og et fast tidspunkt.
Børn finder også lynhurtigt ud af, hvis forældrene slækker på de ting, og så
bliver
tiden trukket og trukket. Nu ved jeg jo absolut intet om jeres familie, men
langt langt de
fleste børn i den alder har behov for middagssøvn. Husk på, at børn er på
"arbejde", når de er
i dagpleje, vuggestue osv. Der sker noget hele tiden, og dagen går på en
anden måde, end når de er hjemme.
Jeg vil også vælge at tage en god snak med jeres dagplejer om hendes
sovevaner. Ud fra det,
du skriver, ville jeg starte med at skære en time af.

Mine egne to drenge var knap 3 1/2 år, da de slap middagssøvnen.

Hilsen Lise - en dagplejer

Fra : Nette

Dato : 25-01-06 22:28

"martin" skrev

> Hun er knapt 2 år.

Mine erfaringer siger mig, at det er omkring tre års alderen, gerne lidt
efter børnehavestart, at børn mister behovet for middagsluren. (
Selvfølgelig findes der undtagelser!!!!)

Min den yngste er lige fyldt 2, og han må MAX sove to timer om eftermiddagen
og helst ikke efter kl. 14. Hvis det sker, så er han ikke til at putte kl.
20.
Han er oppe 6.30 om morgenen.

Jeg ville også bede din dagplejemor om at vække, tre timer lyder også af ret
meget, men ok, det er jo nok fordi hun er så meget vågent om aftenen og
natten.

Hvis I har en ferie nærstående, så kunne I bruge den til at få vendt hendes
rytme? Så går det ikke ud over dagplejemoderen.

Nette

Fra : Lise Hansen

Dato : 26-01-06 10:42

> [...]
> hendes
> rytme? Så går det ikke ud over dagplejemoderen.

Din sidste sætning skurer lidt i mit øre men det går IKKE ud over
dagplejeren,
at Martins datter kun skal sove 2 timer til middag, hvis det er det, de når
frem til.
Hvis dagplejeren føler sådan - hvad jeg nu ikke tror, hun gør - så har hun
det
forkerte job. Her handler det om at tilgodese det enkelte barns behov -
selvfølgelig
uden, at det skal gå ud over de andre 3-4 børn - og ikke om dagplejeren. Hun
finder
sandsynligvis en rytme omkring sovetid, der passer til den børnegruppe, hun
har.
Ifølge vores overenskomst og et EU-diriktiv, har vi ret til 29 minutters
pause om dagen,
men det er fysisk umuligt at holde pause, for vi er "på" hele tiden, også
selv om børnene sover.
Vi har jo et kæmpeansvar, og kan ikke bare lukke af i 29 minutter. Det KUNNE
jo være, et af børnene
vågnede før, det plejer, eller en af dem pludselig kaster op i barnevognen
osv osv.

Martins datter er muligvis ofte ind i mellem træt og uoplagt om formiddagen
og går højst sandsynligt
ud som et lys, når hun bliver lagt til middag, fordi hun mangler nogle
timers nattesøvn.
Men det kan vendes. Det ved jeg af erfaring, men det kræver også hjælp fra
forældrene, men det
har jeg indtryk af, at de er mere end indstillet på, for det går jo også ud
over deres aften og nattesøvn, at
den lille prinsesse er i hopla-humør på de tidspunkter

Lise - en dagplejer

Fra : Nette

Dato : 26-01-06 13:07

"Lise Hansen" skrev

> Din sidste sætning skurer lidt i mit øre

Det havde jeg egentligt også forventet. Jeg ville også have skrevet det i
citationstegn.

Selvfølgelig skal man tilgode se det enkelte barns behov, det kan vi slet
ikke blive uenige om, men barnet kan virke træt og ked de første dage, hvor
middagssøvnen bliver sat ned. Selvom det måske er en dagplejers job, (
hvilket vi heller ikke kan blive uenige om) så mener jeg, at man som
forældre gene må vise hensyn i det omfang, man har overskud til det. Hensyn
der også kommer det enkelte barn tilgode.

Jeg er så træt og ked af at høre forældre, der gang på gang udtaler sig om,
at det er dagplejer/institutions job. - Børnene er i første omgang
forældrenes job og ansvar.
Det er muligt, det er en petitesse i denne sammenhæng, men jeg er ved at
brække mig over forældre, der køber sig til rengøring, til børneopdragelse,
til madpakkerne, til gåturen frem og tilbage fra institution, som bestiller
mad over nettet frem for turen i supermarkedet osv osv.

Nette

Fra : Lise Hansen

Dato : 26-01-06 15:29

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hensyn
> der også kommer det enkelte barn tilgode.

Det er vi absolut ikke uenige om. Der er desværre bare ikke mange forældre,
der
viser de hensyn. Hverken til deres eget, andres børn eller de, der tager
vare på deres
børn i op til ti timer om dagen.

> Jeg er så træt og ked af at høre forældre, der gang på gang udtaler sig
> om,
> at det er dagplejer/institutions job. - Børnene er i første omgang
> forældrenes job og ansvar.

Ansvar! Ja, oftere og oftere ytrer mange sig om, at det er "andres" ansvar,
skyld osv., og
ringer og brokker sig over det mindste, og kan de ikke lige få medhold på
kontoret,
ja, så har de samme forældre sandelig overskud til både læserbreve, møder
med andre forældre (og det er de samme forældre, der aldrig møder op til
generalforsamling til forældrebestyrelsen) og at ringe
til socialudvalgsformanden og klage deres nød.

> [...]
> bestiller
> mad over nettet frem for turen i supermarkedet osv osv.

Vi er fuldstændig enige. I dag er det jo ens eget valg, om man vil stifte
famile eller ej, og vælger man det,
må man sandelig tage det sure med det søde. Sådan er dét, og alt "besværet"
og "afsavnet" kommer tifold
igen senere. Børn èr kun til låns. Vores den ældste søn på snart 22 flyttede
sammen med sin søde kæreste
sidste år, og det, at han nu hviler i sig selv, trives og har det godt,
viser at vores "arbejde" ikke har været forgæves, og det bærer lønnen i sig
selv.

Nå, det var vidst lige et lille spring fra den der middagslur.

Lise

Fra : Nette

Dato : 26-01-06 23:20

"Lise Hansen" skrev

> Nå, det var vidst lige et lille spring fra den der middagslur.

Nej ikke helt, for det var jo netop det, der lå til grund for min udtalelse.

Nette