Dåbsgave!
Fra : H. Jensen

Dato : 23-01-06 12:35

Hej

Vi skal til barnedåb, en lille dreng! Men hvad skal han have i gave??? Det
er godt nok ikke mere end 1 år siden vores Emeli blev døbt, men dengang
havde vi intet! Så alle gaver var gode! Denne fam. har de sidste 2 år købt
og samlet til den helt store guld medalje.... Så hvad giver man en dreng der
allerede har alt???

Venlig Hilsen / Best Regards
Heidi Jensen
www.stirling-brigde.dk
www.hot-newlife.dk

www.hundevennerne.dk

Fra : Holst

Dato : 23-01-06 12:39

H. Jensen wrote:

> [...]
> og samlet til den helt store guld medalje.... Så hvad giver man en dreng der

En pony.

Fra : Lise Hansen

Dato : 23-01-06 12:49

"H. Jensen" <heidijensen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og samlet til den helt store guld medalje.... Så hvad giver man en dreng

Hej!

En barnets bog
Bestik med navn og dato for dåb indgraveret
En sølvsparebøsse med navn og dato indgraveret
De små synger
Et fotoalbum med forsiden i sølv med plads til navn og dato
Et sølvrør til dåbsattesten

Et par forslag, men dem havde I jo nok i forvejen, når I selv har et lille
barn.
Jeg giver helst kun ting til sådan en dag. Tøj vokser barnet jo fra.

Lise

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 23-01-06 13:16

"H. Jensen" <heidijensen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

>Så hvad giver man en dreng der
> allerede har alt???

Hej Heidi

Vi har altid været meget glade for at give og modtage klassiske børnebøger.
Ikke nødvendigvis bøger, som kun er til helt små børn, men bøger med en vis
"staying power", som barnet vil få glæde af fremover.
Kan man så endda finde noget, der særligt relaterer til familien, kan det jo
være en lille ekstra pointe. Vores ældste på nu fem år, Ronja, fik
naturligvis "Ronja Røverdatter". Vores to yngste har fx fået "Niels
Holgersens vidunderlige rejse..." og "Vinden i piletræerne".

MVH Mette

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 23-01-06 13:25

Har I spurgt om hvad de ønsker sig?? Det må næsten være det nemmeste

/Pernille

Fra : Piea

Dato : 23-01-06 14:22

Hvad med et gavekort til en fotograf?

Piea

Fra : Anja

Dato : 23-01-06 17:32

> [...]
> og samlet til den helt store guld medalje.... Så hvad giver man en dreng

Hvis de har have så køb et frugttræ.

Anja

Fra : Mette & René

Dato : 23-01-06 19:27

> [...]
> og samlet til den helt store guld medalje.... Så hvad giver man en dreng

Vi gav en bamse med barnets navn og fødselsinfo broderet i poterne. Den kan
købes på www.minegenverden.dk Den blev i hvert fald godt modtaget af
forældrene. Man kunne også lave en bog som har barnet som hovedperson kan
købes på nettet og vist også i boghandler.

mette

Fra : Workingmom

Dato : 23-01-06 21:25

H. Jensen skrev:
> [...]
> og samlet til den helt store guld medalje.... Så hvad giver man en dreng der

En børnebibel - det er vel det, det handler om.

En sølvske, hvis I er tæt på barnet eller er faddere (de er dyre)

Tine

Fra : Nick

Dato : 24-01-06 12:55

"Workingmom" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse
> En børnebibel - det er vel det, det handler om.

Det er ganske normalt, at kirken giver sådan en. Så det er lidt fjollet at
komme med sådan en også...

En anden har nævnt de der eventyrhistoriebøger, hvor barnets navn bliver
flettet ind i historien. Jeg synes, at det er noget nær det mest upersonlige
man kan give. Det emmer langt væk af præ-fabrikation...

En idé: En bankbog med et passende beløb, der så kan vokse (lidt men
stabilt) gennem årene.

/Nick

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 23-01-06 22:57

> [...]
> og samlet til den helt store guld medalje.... Så hvad giver man en dreng

Hej Heidi
Da mit gudbarn blev døbt bestilte vi hendes helt egen eventyrbog, hvor det
er en historie om hende.. Samtidig fungere den også som de gode gammeldaws
klokkestrenge eller platter, hvor man skrev fødselsvægt længde osv. på...
det kommer nemlig også i bogen.. Hjemmesiden er: www.createabook.dk og så
skal du bare gå ind under babybogen... Min fætter og hans kæreste er super
glade for bogen og især nu hvor hun er blevet lidt ældre...
Hilsen Heidi

Fra : H. Jensen

Dato : 24-01-06 07:55

www.hundevennerne.dk
"Heidi Bech Petersen" <hbFJERNMIG@petersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal du bare gå ind under babybogen... Min fætter og hans kæreste er super
> glade for bogen og især nu hvor hun er blevet lidt ældre...

Sådan en bog fik vores Emeli faktisk af omtalte forældre til hendes dåb. Mh.
til bøger, så har de jo alt - simplethen ALT. Jeg er også ret sikker på, at
de allerede har en sådan bog. Sølvskeer osv. Det er der så mange andre der
giver, vi fik rigtig meget sådan noget, og vier super glade for det! Vi har
talt lidt om en halskæde med Thors hammer! Det er også svært, for det er
nogle personer vi for 3 ca. år siden brugte megen tid med, men de sidste 2
år har vi været sammen med dem 2 gange, og den ene gang var til vores
Emeli's barnedåb og den anden da vi besøgte dem på sygehuset! Derfor føler
jeg også det er begrænset hvor personlig en gave man kan finde! Men den
bamse vil jeg da kigge nærmere på!

Heidi

Fra : H. Jensen

Dato : 24-01-06 08:04

Jeg støtte lige ind i på den side med bamsen, en æske med ramme og ting til
3D gibs figurer af barnets føder og hænder. Baby Art Kit Hedder det!
Desvære er det udsolgt på denne sidem, men kender I til andre hvor man kan
få et sådant sæt???

Heidi

Fra : Holst

Dato : 24-01-06 09:33

H. Jensen wrote:

> Vi har talt lidt om en halskæde med Thors hammer!

Det vil da være en absurd og grotesk dåbsgave.

Fra : H. Jensen

Dato : 24-01-06 12:23

"Holst" <newsjan06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil da være en absurd og grotesk dåbsgave.

Hvorfor dog det???

Heidi

Fra : Nick

Dato : 24-01-06 12:57

> "Holst" <newsjan06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor dog det???

Tjae, hvorfor tror du? Siger Folkekirken dig noget? Og får Nordisk Mytologi
ikke en lille klokke til at ringe?
[Slet skjult sarkasme]

En halskæde med Thors hammer ville være totalt upassende, faktisk grænsende
til fornærmelse og dybt provokerende - på en negativ måde!

/Nick

Fra : Thomas Corell

Dato : 24-01-06 13:00

H. Jensen wrote:

> Hvorfor dog det???

Absurd/grotesk er nok lige i overkanten, men jeg kan da godt se at det
kan virke provokerende med en gave, der bunder i den nordiske mytologi
som gave til et kristent ritual.

--
Don't waste space

Fra : Holst

Dato : 24-01-06 13:00

H. Jensen wrote:

> Hvorfor dog det???

Fordi dåben er en kristen handling, hvorimod Thors hammer hidrører fra
asatroen.

Ja, hvis dåbshandlingen ikke betyder noget for barnet og forældrene, ja,
så er der jo nok ikke noget i vejen for en Thors hammer. Men man må da
håbe, at forældre, der lader deres børn døbe, har en lidt større mening
bag handlingen end blot at holde en familiekomsammen og få nogle gaver.

Fra : Workingmom

Dato : 24-01-06 17:58

Holst skrev:

> Det vil da være en absurd og grotesk dåbsgave.

Det var jeg ude for til en barnedåb sidste år. Det var ENORMT pinligt
for alle.

Tine

Fra : H. Jensen

Dato : 24-01-06 20:48

> Det var jeg ude for til en barnedåb sidste år. Det var ENORMT pinligt
> for alle.

Ja Ja Ja - havde slet ikke tænkt i de baner! Sorry, det kan jeg godt se nu
hvor I siger det! Så er det måske mest passende med en hammer en anden gang
;0)

Vi fik også en konto til vores lille pige, så nu har hun 2 opsparinger,
hvilket måske ikke er helt nødvendigt!

Heidi

Fra : Thomas Corell

Dato : 25-01-06 11:08

H. Jensen wrote:
[dåbsgaver]
> Vi fik også en konto til vores lille pige, så nu har hun 2 opsparinger,
> hvilket måske ikke er helt nødvendigt!

Børneopsapringer, eller "bare" almindelig konti ?

Når man opretter en børneopsparing (en af dem med skattefri renter),
skriver man under på at der ikke er oprettet andre. Man må kun have en
pr. barn.

Men hvis du er bekendt med andre regler, vil jeg gerne høre om det.

--
Don't waste space

Fra : H. Jensen

Dato : 25-01-06 17:35

www.hundevennerne.dk
"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pr. barn.
>
> Men hvis du er bekendt med andre regler, vil jeg gerne høre om det.

HUn har en alm. børneosparing som vi oprettede som forældre til tøsen bliver
21... Den hun fi ki gave er en osparing hun fik af min bror, med 1000 kr.
på! Dernæst sætter han jævlingt penge ind på - faktisk det gør hele
familien. Alt hvad hun får i gave og i sin sparegris bliver sat ind på den!
Den kan hun hæve når hun bliver 14...

Heidi

Fra : Nette

Dato : 25-01-06 22:34

"H. Jensen" skrev

> [...]
> på! Dernæst sætter han jævlingt penge ind på - faktisk det gør hele
> familien. Alt hvad hun får i gave og i sin sparegris bliver sat ind på

Det er da ikke åndsvagt!
Sådan gør vi også her i huset.
Mormor har oprettet børneopsparingen og sætter ind på den.
Når sparebøsserne skal tømmes, når de får penge til jul/fødselsdag ( vi
ønsker os ofte penge til dem fordi de i forvejen får så mange gaver), så
ryger de ind på den Morfar har oprettet, og på den måde, kan de også trækkes
ud og bruge til f.eks. en ny cykel osv.

Nette

Fra : Lise Kristensen

Dato : 24-01-06 09:53

En lille flagstang, der kan stå på fødselsdagsbordet, når barnet har
fødselsdag.

Lise

Fra : Jeanette Ellen Bauer

Dato : 24-01-06 12:45

"H. Jensen" <heidijensen@tele2adsl.dk> den 24. januar 2006 kl. 12:23 +0100
skrev:

>"Holst" <newsjan06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

>Hvorfor dog det???

Fordi dåben er det ene af de to sakramenter (det andet er nadveren) den
lurthersk-evangeliske kirke har, og hvor man optages i dette trossamfund.
At give et barn, der netop er blevet indlemmet i kirkens fællesskab og
tro, et symbol på en anden tro er absurd (ligesåvel som hvis man havde
givet en Davidsstjerne eller en Buddhastatue). Dåben er en meget symbolsk
og alvorlig sag.

Til mit eget gudbarn gav jeg et sølvbestiksæt. Andre giver Børnebibler
(det er der også mange kirker, der giver børnene i dåbsgave), nogle giver
små armbånd med charms som eks. tro, håb og kærlighed, nogle giver
halskæder med korsvedhæng. Der er også for nylig udgivet en computerbibel,
som blandt andet har mange sjove computerspil mv. for mindre børn. Find
den på http://www.bibelselskabet.dk/boghandel/index.html

God dåb!

mvh
Jeanette - stud.theol.

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-06 19:13

Hejsa
> [...]
>og samlet til den helt store guld medalje.... Så hvad giver man en dreng der

Hvis familien bor i hus/har have, så måske et træ...
Da vores anden søn blev døbt fik han en rigtig sød vase i tin - ikke
noget han kan bruge nu, men sikkert noget, han som voksen vil sætte
pris på (håber jeg da *SS*).

MVH
Gitte

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 24-01-06 22:30

> [...]
> og samlet til den helt store guld medalje.... Så hvad giver man en dreng

Hvad med Narnia-bøgerne? Men den dåbsgave, der var det største hit, da
Thomas blev døbt for 16 år siden, var et børnespejl. Og hver gang spejlet
kom frem, sagde vi jo: Det var det, du fik af Bodil, da du blev døbt - så
hun er da blevet husket *GG*

Venlig hilsen Dikte

Fra : Nette

Dato : 25-01-06 22:36

"H. Jensen" skrev

> [...]
> og samlet til den helt store guld medalje.... Så hvad giver man en dreng

Ofte er de gaver, man får i dåbsgave luksusgaver.
Det var det også hos os for et par år siden.
Men jeg blev rigtig glad for en ramme til dåbsbilledet samt en rulle til
dåbsattesten, begge med indgraveringer eller gavekort på samme.
De blev givet udafhængigt af hinanden, men var fra samme serie.

Nette

Fra : marlene

Dato : 10-02-06 19:57

"

hvad giver man en dreng der
> allerede har alt???
>

>er du tæt på barnet så laver du en skifteramme med 14 linie dateret til
>dåbdagen

1 år en tur med dig i den lokale zoo
2 år en tur i det nærmeste badeland
5 år tur til legoland
7 år i eksperimentarium
12 år gokart race

skriv et mål pr. år så giver du barnet et mål at tænke tilbage på og se
frem til.
og du giver forældrene en fridag, noget mange af os ku ønske indimellem.

Fra : H. Jensen

Dato : 10-02-06 21:15

Det er vi ikke - jo altså de bor kun få m. fra os.. Men personligt, Nej, det
er vi ikke!

> 1 år en tur med dig i den lokale zoo

Sådan en har vi ikke her på Bornholm ;0)

> 2 år en tur i det nærmeste badeland

ja ok, badeland og badeland, vi har en svømmehal med en rutchebane.. Ej ok
vi har da også brændegårdshaven, de har badeland og 4 aber, et par ælser
osv. Så det må vi kunne slå sammen ;0)

> 5 år tur til legoland

Det er laaaaaangt

> 7 år i eksperimentarium

Der vil jeg gerne selv ind engang!

> 12 år gokart race

Ja det ville være en god idé!

> skriv et mål pr. år så giver du barnet et mål at tænke tilbage på og se
> frem til.
> og du giver forældrene en fridag, noget mange af os ku ønske indimellem.

Ja sådan en gave ville jeg blive glad for! Men vi taler meget meget lidt med
dem, faktisk har vi sidst haft brugt tid med dem, da deres søn blev født
(nov 2005).. og før det ikke siden min datters dåb (april 2005)... Så jeg
tror ikke de vil sætte pris på sådan en gave fra os! Et eller andet sted,
synes jeg faktisk det virker lidt fjollet at vi skal med... Men man siger
ikke nej til en invitation, og er da glade for at være inviteret!

Heidi

Fra : Nick

Dato : 11-02-06 00:03

> Et eller andet sted, synes jeg faktisk det virker lidt fjollet at vi skal
> med... Men man siger ikke nej til en invitation, og er da glade for at
> være inviteret!

Hvad nu hvis I er inviteret, fordi de faktisk gerne vil se jer lidt oftere?

Så er gaveidéen da super!

/Nick

Fra : H. Jensen

Dato : 12-02-06 21:10

"Nick" <nicklas_kellerFLYTMIGVÆK@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "H. Jensen" <heidijensen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvad nu hvis I er inviteret, fordi de faktisk gerne vil se jer lidt
> oftere?

Nej det tror jeg nu ikke!

> Så er gaveidéen da super!

Ja men vi er nu stadig bosidende på Bornholm.... ;0)

Heidi

Fra : marlene

Dato : 14-02-06 22:43

> Ja men vi er nu stadig bosidende på Bornholm.... ;0)
>

>det var lige en detalaje jeg havde overset.
men på øen kunne det vel omformes til
skovtur, strand, krabbefangst i havnen, svømmehal,

men stadig til et barn man er i tæt kontakt med.

en gave vi var glade for, var en en rangle der var lavet af sort elastik,
kuærte pinde og perler, den kunne presses flad og var ret "
sjov"
mener den var bestilt på den gamle skole, de har en hjemmeside.