? om moder adskilt fra barn
Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 18-01-06 17:45

Hej NG

Jeg har nogle spørgsmål, som lapper ind over hinanden.
Jeg har forgæves forsøgt at finde svar på internettet og i Politikens "Bogen
om Barnet" :(

Kan vores datter undvære sin mor en uge i sommerferien, her er datteren
cirka 14 måneder gammel? Far (mig) vil være sammen med hende.
Hun er enebarn (indtil videre) :)
Hvornår er et barn klar til at blive adskilt fra sin mor over flere døgn?
Hvornår har et barn seperationsangst, start-slut?

Jeg er godt klar over at det er umuligt at give en skråsikker forklaring
eller antal måneder/år, men jeres erfaringer er mere end velkomne!

Mvh

Emil

Fra : Blinkhinde

Dato : 18-01-06 18:10

Emil Jensen [2100] skrev:

> [...]
>
> Jeg er godt klar over at det er umuligt at give en skråsikker forklaring
> eller antal måneder/år, men jeres erfaringer er mere end velkomne!

Hmm det er sgu' svært at svare på. Jeg var først adskilt fra min
datter i så lang tid, da hun var 2, 5 år. Da hun var ca. 2 år var
jeg på hospitalet i 3 dage.
Egentlig tror jeg godt, at hun kunne have klaret det da hun var 14 mdr.
- især hvis hun var sammen med sin far (der betyder ligeså meget for
hende som mig).
- I mine øjne er det mere om moderen kan holde til det (-:

Der er jo så også forskel på børn. Måske skulle i rådspørge
sundhedsplejersken, hun kender jo lidt til jeres barn.

Fra : Mette & Jacob

Dato : 18-01-06 23:29

Vores sundhedsplejerske stoppede med at komme, da vores søn blev 8 mdr.
Sådan er det vist i de fleste kommuner...

Hilsen Mette

Fra : Holst

Dato : 18-01-06 18:17

Emil Jensen [2100] wrote:

> Kan vores datter undvære sin mor en uge i sommerferien, her er datteren
> cirka 14 måneder gammel? Far (mig) vil være sammen med hende.

Ja, det kan hun sagtens. Det vil måske være en god idé at "varme lidt
op" til det ved at mor er væk en par weekender forud for ugen. Det kunne
måske også være en idé at lære hende at tale i telefon med mor/far. Så
kan mor ringe.

> Hvornår er et barn klar til at blive adskilt fra sin mor over flere døgn?

Det er jo nok individuelt, og det er sikkert noget, som har meget at
gøre med, hvor meget moderen har kunne slippe barnet. Jeg har set mødre,
hvor moderen knap ville lade faderen holde barnet, og i sådanne tilfælde
vil det måske blive meget svært. Men har du som far haft en stor kontakt
med din datter, så burde det ikke være noget problem.

> Hvornår har et barn seperationsangst, start-slut?

Tjah ... det er nok individuelt.

Da min niece var i den alder - og selv mindre - passede mine forældre
hende jævnligt 1-2 døgn i træk. Da hun var omkring de to år, var det
deres plan, at de ville tage på 10 dages bryllupsrejse til USA, og det
var ikke meningen min niece skulle med. Hverken mine forældre eller min
bror og svigerinde anså det som et problem, eftersom hun var vant til at
blive passet af mine forældre.

Så det har nok i stor udstrækning noget at gøre med, hvad hun er vant
til. I har næsten et halvt år til at træne hende, så se at komme igang.
Send mor ud i byen i nogle weekender uden datter.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 18-01-06 21:34

Emil Jensen [2100] wrote:
> Kan vores datter undvære sin mor en uge i sommerferien, her er datteren
> cirka 14 måneder gammel? Far (mig) vil være sammen med hende.
> Hun er enebarn (indtil videre) :)

Det findes der ingen endegyldige svar på. Barnet dør jo ikke af at være
væk fra sin mor i en uge, så det er i høj grad også op til mor og
familien iøvrigt at definere grænsen for hvad, barnet skal udsættes for.

Som far ville jeg selv ikke tøve med at udsætte min datter for den slags
(jeg har en på snart 3 år). Jeg tror ikke at hun ville have lidt
overlast, hvis vi havde gjort noget lignende i den alder, men det havde
ikke have været let. Grunden er, at vi på daværende tidspunkt ikke
rigtig havde vænnet hende til at lade sig passe af andre voksne, så vi
ville være nødt til at bruge en del tid på at forberede det hele.

Så det tæller altså en del om barnet er vant til at blive passet af
andre og om barnet bliver passet af nogen, som det har det godt med at
være hos. Med så små børn er det spørgsmål om tilvænning.

> Hvornår er et barn klar til at blive adskilt fra sin mor over flere døgn?

Se ovenfor.

> Hvornår har et barn seperationsangst, start-slut?

Jeg tror egentlig at separationsangst kan vare hele livet. Du spørger på
en måde, som virker en anelse foruroligende. Hvis du fik et svar, der
var f. eks. 6 måneder, ville du så blindt rette dig efter det? Du er
nødt til at stikke en finger i jorden og finde ud af hvordan situationen
ville påvirke barnet. Ikke hvad der står i en masse bøger.

Andre skriver også at det meget kommer an på moren. Jeg er sådan set
ikke enig længere end til at det naturligvis er moren, der afgør hvad
der skal ske, og den slags beslutninger er ikke altid lige rationelle.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : ThomasB

Dato : 18-01-06 23:21

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er godt klar over at det er umuligt at give en skråsikker forklaring
> eller antal måneder/år, men jeres erfaringer er mere end velkomne!

Er du parat? Er moderen parat?
Hvis i er parate så vil din datter også være det.

I skal være forberedt på, at hun kan være lidt reserveret overfor moderen,
noget tid efter hun kommer hjem.

Fra : Anja

Dato : 18-01-06 23:21

> [...]
>
> Jeg har nogle spørgsmål, som lapper ind over hinanden.
> Jeg har forgæves forsøgt at finde svar på internettet og i Politikens

Du skal nok nærmere finde det i bøger om udviklingpsykologi - kan ikke lige
huske titler i skrivende stund.

> Kan vores datter undvære sin mor en uge i sommerferien, her er datteren
> cirka 14 måneder gammel? Far (mig) vil være sammen med hende.

Ja!

> Hun er enebarn (indtil videre) :)

Det kan jeg ikke hjælpe dig med

> Hvornår er et barn klar til at blive adskilt fra sin mor over flere døgn?

Du kan ikke sætte en grænse som sådan for hvornår hun er klar men
selvfølgelig hvis det er et ammebarn så er det en anden ting - men jeg går
ikke ud fra at hun stadig ammes.

> Hvornår har et barn seperationsangst, start-slut?

Sjovt nok oplever et lille barn seperationsangst omkring 9-12 måneder - lige
der hvor vi i vores samfund har valgt at sende dem i inst. Men mødre kan
også opleve seperationsangst ihvertfald mig!!

> Jeg er godt klar over at det er umuligt at give en skråsikker forklaring
> eller antal måneder/år, men jeres erfaringer er mere end velkomne!

Jeg tror ikke at det kan skade et barn at få tid sammen med sin far -
faktisk tror jeg ikke at man kan tale om seperation når bare den ene af
forældrene er sammen med barnet - det er altså hvis forældrene begge er en
del af barnets opvækst.
Rigtig god ferie
Anja - mor til 3 drenge

Fra : Nette

Dato : 19-01-06 07:45

"Anja" skrev

> Sjovt nok oplever et lille barn seperationsangst omkring 9-12 måneder -
lige
> der hvor vi i vores samfund har valgt at sende dem i inst.

Ja, det samme er mine erfaringer, og vi har også været lidt for og imod
herhjemme. Skulle vi sende den yngste afsted før, således han er godt
kørende når seperationsangsten kommer, eller skulle vi lade den komme og
sende ham ud midt i den?
Vi valgte det sidste, vores den yngste fik først problemer med adskillelse,
da han var 1½ år, og det var udelukkende overfor institutionen.
Han har været vænnet til at blive passet hos bedsteforældrene ind imellem et
par nætter i weekenderne, således vi netop ikke fik en alt for dyb symbiose.
Dette valgte vi fra start af for både hans og min side. ( Det var mig, der
gik hjemme hos ham hele barslen).

> [...]
> forældrene er sammen med barnet - det er altså hvis forældrene begge er en

Det mener jeg heller ikke og det gipede også lidt i mig, da jeg læste
spørgsmålet. - Er far ikke lige så god som mor?
Men hvis det af den ene eller anden grund kun er MOR, der har været hjemme
ved barnet og barnet aldrig har været vant til at sove ude, så kan jeg godt
forstå, hvorfor der bliver spurgt.
Dog ville jeg mene at et 14 mdr. gammelt barn meget gerne skulle kunne være
foruden sin mor i en uges tid.
Barnet er jo sammen med sin lige så gode far og endda på hjemmebane.

Så er MOR altså heller ikke vigtigere.

Nette

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 19-01-06 20:27

Mange tak for alle jeres svar!
En af tingene som mange af jer nævner, det med at vænne barnet til at være
væk fra moderen en par dage en par gange inden det bliver alvor hvor moderen
er langt væk i en uge. Det vil vi selvfølgelig gøre, god idé!

> [...]
> Men hvis det af den ene eller anden grund kun er MOR, der har været hjemme
> ved barnet og barnet aldrig har været vant til at sove ude, så kan jeg

Far er næsten aldrig på lige fod som moderen de første måneder, alene det at
moderen kan amme barnet betyder så meget...
Men selvfølgelig nu, hvor barnet næsten ikke ammer, er vi (far og datter)
kommet MEGET tættere på hinanden, så moderen næsten er jaloux nogle gange :)
Moderen har taget næsten hele barselsorloven (jeg tog kun en måneds orlov,
nemlig den første måned).
Så derfor spørger jeg... Håber det giver mening Nette?

Mvh

Emil

Fra : Nette

Dato : 19-01-06 21:17

"Emil Jensen [2100]" skrev

> Så derfor spørger jeg... Håber det giver mening Nette?

Jamen selvfølgelig.
Det var heller ikke fordi jeg ønskede, du skulle stå skoleret eller behøvede
forklare noget.
Det stikker mig bare dybt, når jeg hører at fædre føler sig sat i baggrunden
eller føler de PASSER deres børn. Sådan mener jeg nemlig ikke, det skal
være.

Men heldigvis har I et halvt års tid til at blive "lige" overfor den lille,
så der er rigeligt med tid.

God tur, og god "ferie" med datteren.

Nette

Fra : Brian k

Dato : 19-01-06 22:12

Emil Jensen [2100] wrote:
> [...]
> være væk fra moderen en par dage en par gange inden det bliver alvor
> hvor moderen er langt væk i en uge. Det vil vi selvfølgelig gøre, god

Yep

> Far er næsten aldrig på lige fod som moderen de første måneder, alene
> det at moderen kan amme barnet betyder så meget...

Jeg er ikke helt enig..... Der er andet end bryst der tæller.

F.eks hjerterytme. Vi (nu skilt) har 2 børn - for begge børn galdt at
moderen ikke kunne få dem til at sove om aftenen - de sluprede bryst og
ville derefter ikke sove. Hvor imod blot 5 minutter på fars mave (med
hovedet på mit bryst) - så snork sov de. Nogen gange måtte jeg tage hjem fra
arbejde - det var umuligt for moderen at få dem til at sove til middag. Jeg
tror på at det i dette tilfælde var hjerterytme (samt mit rolige væsen - jeg
har ikke travlt med at komme ned i stuen igen) der gjorde at børnene også
fik ro.

Min "påstand" er at hvis far er 100% tilstede fra barnets fødsel og deltager
i alt på (mindst) lige fod - så er begge forældre lige vigtige - og kan de
samme ting.

Jeg tror at børn kan mærke om man (mor som far) er sikker i sin rolle som
forældre - de kan mærke om man "er sikker" så at sige - giver det mening?

Mvh
Brian

Fra : Milea

Dato : 20-01-06 12:02

"Brian k" <brian@nospam.com> wrote in

> [...]
>
> Jeg tror at børn kan mærke om man (mor som far) er sikker i sin rolle
> som forældre - de kan mærke om man "er sikker" så at sige - giver det

Hej Brian

Den med hjerterytmen holder også stik her!
Dette er en metode vi har brugt til vores yngste. Over og ligge på fars
mave/bryst, når hun var ammet. Det har resulteret i, at hun nu som 5 årig
søger fars hjerterytme når hun er træt, eller bare putter ved ham. (Hvis
far ligger på sofaen, vil hun meget gerne ligge med øret mod hans bryst,
og ofte falder hun i en kortvarig søvn.)

Min mand har dog aldrig skulle tage hjem fra arbejde, for at få hende til
at sove, da jeg sagtens kunne få hende til at sove. De aftner hvor hun
virkelig var overtræt og ikke kunne finde ro, var fars hjerterytme en
sikker vinder!

Det er egentligt lidt sjovt at tænke på, at de vaner vi giver vores børn
fra første færd, i dette tilfælde hjertekontakten til far, ikke sådan
lige stopper

/Milea

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 20-01-06 14:49

"Milea @hotmail.com>" <mileamillz<REMOVE> skrev i en meddelelse
> "Brian k" <brian@nospam.com> wrote in

Snip:

Og sikkert også fordi du ikke lugtede af modermælk, hos moren kan den lille
være i tvivl om hvorvidt der skal spises eller soves det har vi selv
oplevet her,

/Pernille

Fra : Iduns far

Dato : 11-02-06 22:43

Emil Jensen [2100] wrote:

> Far er næsten aldrig på lige fod som moderen de første måneder, alene det at
> moderen kan amme barnet betyder så meget...

Det betyder selvfølgelig noget, men der er mange andre måder at være
sammen med sit barn på end at amme - og der er alligevel grænser for
hvor meget et barn drikker.

Jeg tror det er vigtigt at vi fædre kommer godt fra start og gør krav på
at vi er lige så gode forældre som mødrene. Hvis vi starte ud med at
acceptere at "det er Mor nok bedre til", mener jeg at der er en risiko
for at vi etablerer nogle falske "sandheder" som det er vanskeligt at
komme af med igen.

Det kræver en aktiv indsats at gøre krav på forældrerollen og komme ud
over den livmoder-feministiske antagelse om at mødre er bedre
omsorgspersoner. Ikke mindst ift. sundhedsvæsenet ligger der en stor
opgave. Selv oplevede jeg i hvert fald at blive total ignoreret på
fødegangen, af sundhedsplejersken etc.

Så klø på og fyr den af med dit barn. Selvfølgelig kan du og hende være
"alene hjemme", mens Mor tager ud i verden i en uges tid.

bedste,
Janus

Fra : Blinkhinde

Dato : 19-01-06 11:46

Mette & Jacob skrev:

> Vores sundhedsplejerske stoppede med at komme, da vores søn blev 8 mdr.
> Sådan er det vist i de fleste kommuner...
>
> Hilsen Mette

Ja, men man kan altså stadig ringe og tale med dem og man har stadig
et besøg tilgode, hvis man ønsker det. Det vælger de fleste bare
fra, fordi man ligesom er nået til et punkt, hvor man har mere styr
på det end man har i starten.

Fra : Brian k

Dato : 19-01-06 15:53

Emil Jensen [2100] wrote:
> [...]
>
> Jeg er godt klar over at det er umuligt at give en skråsikker
> forklaring eller antal måneder/år, men jeres erfaringer er mere end

Se det på denne måde......... Afliver man børn - hvis mor dør efter
fødslen?

Nej vel....

Men som udgangspunkt kan et barn vel "slippe" sin mor uden problemer når det
ikke ammer mere - eller senest efter 3 - 4 mdr.

Men det vigtigste er nok om du føler dig parat og har føling med barnet -
for ellers skal i nok lige forsøge med 1 "prøve" dag før i snupper 1 hel uge

mvh
brian

Fra : bossy

Dato : 27-01-06 01:13

vil også bare lige smide en komentar med... jeg kan ikke se problemet
overhovedet.. ( ligebortset fra hvis man stadig ammer) ellers om så barnet
kun var en uge gl. kunne far vel klare det lige så godt som mor og omvendt
kunne jeg jo spørge ,,, kan et barn i den alder undvære far i en uges tid.

og så lige en lille skrækhistorie fra det virkelige liv.

hvis jeg skulle vælge vile jeg da mene at det ville være bedst for barnet
(og forældrene ) hvis man begynder på at man ikke er der hele tiden fra
barnet er helt lille, jeg passede engang en dreng i en vuggestue hvor jeg
arbejdede ... han var ca 6 mdr. gl. havde aldrig været væk fra sin mor
mere end 2 min. af gangen ...ikke engang om natten

han skreg i 2½ måned i streg i vuggestuen 5-6 timer om dagen uanset hvem der
passede ham.... selv hans far kunne ikke passe ham uden han skreg hele
tiden ... fik vi at vide.

men når mor var der...... var der intet..

omvendt har jeg aldrig mødt disse problemer med mine 3 børn. selvom vi hver
især tillod os at bruge tid på os selv. ikke byture ...o.l. men jeg tog
ofte på fisketur et par dage af gangen og mor kunne så tage ud og besøge
venner og familie alene når hun havde brug for det .. i et par dage eller på
forlængede weekender.

det storste problem jeg ser i det er om manden i forholdet , er af den type
der gider/kan passe sit barn alene i et par dage.
det er der faktisk mange der ikke kan, har jeg lagt mærke til.

bossy

Fra : Iben Holst

Dato : 22-01-06 09:17

Er det sådan du mener?