Sår på brystvorter
Fra : Brian M

Dato : 12-01-06 19:09

Hejsa.
Her i fredags blev vi forældre til en lille guldklump :) Nu er hun begyndt
at amme som besat og konen har fået lidt sår på det ene bryst. Hun siger at
det gør ondt som bare pokker og derfor vil jeg gerne høre om man kan købe
noget som skulle kunne hjælpe? Evt noget creme eller lignende? Må man
overhovedet bruge noget lindrende?
På forhånd tak.

Mvh
Brian

Fra : Angina

Dato : 12-01-06 19:49

"Brian M" <juggernaut@streetREMOVEbike.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det gør ondt som bare pokker og derfor vil jeg gerne høre om man kan købe
> noget som skulle kunne hjælpe? Evt noget creme eller lignende? Må man

Hej og tillykke ;- )

Jeg har god erfaring med at bruge ammebrikker i silicone fra Pigeon, kan
købes på apoteket.
De ligner en KÆMPE brystvorte, og første gang man ser dem tænker man at den
får barnet da aldrig ind i munden :- ).
Men det gør de, og efter et døgns tid er sårene lægt. Et tip til når barnet
er færdig med at spise, så smør brystvorten ind i mælk og lad lufttørre, det
virker helende.
Held og lykke :- )

Mvh. R.

Fra : Angina

Dato : 12-01-06 19:59

"Angina" <junk1234@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
barnet
> er færdig med at spise, så smør brystvorten ind i mælk og lad lufttørre,

Hej igen!

Fandt lige dette på nettet: http://pigeon.dk/product.php?kode=Q%20846

så kan I bedre se hvad jeg mener.

Mvh. R.

Fra : Brian M

Dato : 12-01-06 20:38

> Hej igen!
>
> Fandt lige dette på nettet: http://pigeon.dk/product.php?kode=Q%20846
>
> så kan I bedre se hvad jeg mener.
>
> Mvh. R.

Hej igen.
Tak for dit råd. Desværre er mælken ikke løbet helt til endnu, og derfor har
hun fået at vide at hun ikke må bruge disse ammebrikker :(
Jeg er åben for andre råd...

Mvh
Brian

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 13-01-06 10:53

Hej Brian,

Der er kommet mange gode råd allerede, men noget andet som også er meget,
meget vigtigt er at din kone får drukkt rigeligt.
Så udover at lave det praktiske arbejde i huset kan du også støtte hende i
at få drukket nok, dvs. servere noget lækkert saft eller vand hvad hun nu
kan lide..Ammete kan også være en mulighed,

Held og lykke med det

Pernille

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 13-01-06 19:24

Lumholdt & Riber skrev:
> [...]
> at få drukket nok, dvs. servere noget lækkert saft eller vand hvad hun nu
> kan lide..Ammete kan også være en mulighed,

Maltøl/juleøl

sklle også være godt

skål
Kasper

Fra : Ditte

Dato : 12-01-06 20:58

> [...]
> det gør ondt som bare pokker og derfor vil jeg gerne høre om man kan købe
> noget som skulle kunne hjælpe? Evt noget creme eller lignende? Må man

Hej

Må en ikke mor give et råd?

Har hørt mange tale om muslingeskaller til sår på brystvorterne.

http://www.voresborn.dk/siab.jsp?o_id=4025&d_id=56611&lastactivity=1017007539000
kan du læse om en der fortæller om egne erfaringer.
Jeg ved at de kan fåes på apoteket, måske de skal bestilles hjem.
Der er forskellige størrelser.
Pris vist nok 50-75 kr.

Venlig hilsen Ditte
Farmakonomelev.

Fra : Jannie

Dato : 12-01-06 21:08

apoteket har en "ammegodkendt" salve, der hedder noget i retning at
Bepanthenol - hvis du spørger kender de den. Får sårene til at hele
hurtigere, desuden hjælper brystmælken og masse af lufttørring. Pas på med
div. ammeindlæg til BH´en - de KAN gøre det værre !
Det er ligeledes et absolut Must, at baby at "rigtigt" ved - et skævt
træk/sug kan hurtigt lave sår på selv en hærdet ammebryst.
Mvh og god fornøjelse
Jannie

Fra : Brian M

Dato : 12-01-06 21:25

"Jannie" <jeanix@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er ligeledes et absolut Must, at baby at "rigtigt" ved - et skævt
> træk/sug kan hurtigt lave sår på selv en hærdet ammebryst.

Mange tak for rådene. Der er da lidt at gå igang med.
Sagen er at hun bruger ammeindlæg. Nogle uldindlæg fra Matas. Jeg vil prøve
at foreslå hende jeres råd :)
Et andet punkt er at den lille konstant er sulten. Det tager 2 timer og over
at fodre hende. Min kæreste har kun et vist antal ml mælk i brysterne og
derefter må vi ty til erstatning, selvom sundhedsplejersken har sagt, at det
burde vi ikke. Ihvertfald ikke indtil det er fastslået at der ikke kommer
mælk nok i brysterne. Det er meget frustrerende for os alle, specielt
moderen som nu kører på et reservelager af energi. Ja hun er næsten
grædefærdig. Og jeg kan desværre ikke gøre så meget for hende udover at
ordne de daglige pligter i huset.
Har I også lidt gode erfaringer til et nybagt par der er lidt i tovene,
forvirrede og ikke mindst trætte?

Mvh
Brian

Fra : ellisa

Dato : 12-01-06 21:52

> [...]
> ordne de daglige pligter i huset.
> Har I også lidt gode erfaringer til et nybagt par der er lidt i tovene,

Jeg er tilbøjelig til at give jeres sp ret, mht. erstatningen. Den lille er
ikke engang en uge gammel og mælken skal først løbe rigtigt til - det kan
godt tage et stykke tid før det hele finder sit naturlige leje.
Det at den lille sutter gør, at mælken løber til - jo oftere I giver
erstatning, jo længere tid er mælken om at komme -> jo længere tid skal I
give erstatning o.s.v. Skruen uden ende......

Det er at gøre sig selv en bjørnetjeneste at give erstatning nu, fordi man
ikke tror den lille får nok.

Amning kan let være mere end et fuldtidsjob i starten, og både mor og bare
skal lære kunsten før det bare kører derudaf.

Den lilles mave er på nuværende tidspunkt på størrelse med en valnød - hvor
meget mælk kan der være i en sådan?
Derfor skal der også fyldes op oftere.

Det skal så siges at det ikke burde tage 2 timer pr. amning, men måske
sutter den lille ikke rigtigt så nedløbsrefleksen kommer igang. Måske synes
hun bare det er hyggeligt at ligge dér - det skal der også være plads
til.

I skal dog ikke regne med at amning bare lige er 15-20 minutter hver 4. time
i starten.

Det kan sagtens hedde 1 times amning, 1 times pause, 1 times amning, 1 times
pause så længe den lille sætter produktionen op.

Men min ydmyge mening er, at I skal prøve at holde igen med det dér
erstatning indtil videre. Barnet sulter ikke af den grund. Din kone/kæreste
skal så bare amme ofte og tjekke (eller få tjekket) at barnet sutter
korrekt.
Jeg ved der er nogle "fanatiske ammere" *SS* i denne gruppe. (Cat?)De kan
sikkert give nogle endnu bedre råd end jeg.

/ellisa

Fra : Cat

Dato : 12-01-06 21:59

ellisa skrev:
> Jeg ved der er nogle "fanatiske ammere" *SS* i denne gruppe. (Cat?)De kan
> sikkert give nogle endnu bedre råd end jeg.
>
> /ellisa

Jeg hedder Workingmom nu - en overgang hed jeg Cocoamom, fordi jeg var
på otte ugers børnepasningsorlov på en unge på 8, der ikke gad at være
hjemme hos mig (tror I jeg hyggede mig med min væv og mit strikktøj?)

Og jeg har skrevet et langt svar med noget af det, du også har skrevet.

Og IRL hedder jeg Tine.

Tine

Fra : Workingmom

Dato : 12-01-06 21:52

Brian M skrev:
> [...]
> ordne de daglige pligter i huset.
> Har I også lidt gode erfaringer til et nybagt par der er lidt i tovene,

For hver ml erstatning I giver, fortæller I brysterne, at den mælk var
der ikke brug for. De kan klare sig i 4-7 dage med næsten ingenting. Den
første mælk er enormt næringsholdig. Er mælken løbet rigtigt til? Det
tager fra 2 til 10 dage.

Små babyer ammer 10-12 gange i døgnet - det tager af efterhånden, men
det er meningen. Deres mavesæk er på størrelse med deres egen knyttede
hånd: en valnød.

Et bryst kan aldrig tømmes helt. Der er altid lidt mere, for der
produceres allermest mælk, når det er næsten tomt. Det kan evt. være
nedløbsrefleksen, der svigter. Man kan høre på barnets sutterytme, når
mælken løber: Først sutter de lidt for at få gang i brystet, og
pludselig kommer der en sut - synk - sut - synk -rytme. Efter nogle
sekunder-minutter bliver det til sut - sut - synk - sut - sut - synk, og
efterhånden bliver der færre synk'er og flere sut'er. Så kan man evt
skifte bryst, så der kommer et nedløb der. Hvis der ikke er den
nedløbsrefleks (den kan hos nogle føles som lidt prikken i brystet, men
ikke hos alle), er det kun det yderste mælk, barnet får. Den der ligger
i mælkekanalerne. Den fede mælk, og de store mængder, ligger bagest i
brystet i mælkekirtlerne. Der skal et nedløb til, før det kommer.

Selv om det ikke lyder rart, så er en citronskive på hver brystvorte en
god ide. Som nogle af de andre siger: få checket, at den lille tager
ordentligt ved. Tag ind på hospitalet og få dem til at se, om det ser
rigtigt ud. Det er VIGTIGT!

Husk, at din kone er hormonmæssigt som en håndgranat med splitten
trukket. Det hele jævner sig i løbet af en uge eller to. Vi har næsten
alle haft et par tudedage - jeg husker mig selv stortudende: "Jeg sulter
hende, jeg sulter hende" Så tog min mand resolut (man er vel en mand,
der tilbyder løsninger) mig og tøsen ind på hospitalet og fik hende
vejet. Hun havde taget meget fint på, så der var ingen ko på isen. Nu er
hun højere end jeg og har taget meget fint på (det er nogle år siden)

Selv om hun gerne vil sutte, er hun ikke nødvendigvis sulten. Hvis hun
har våde bleer og tager på, får hun nok.

Hvis du er stiv i engelsk, er der en ammegruppe:
misc.kids.breastfeeding. De ved ALT!

Tine

Fra : Brian M

Dato : 12-01-06 22:00

> [...]
> har våde bleer og tager på, får hun nok.
>
> Hvis du er stiv i engelsk, er der en ammegruppe:

Det er jo super at henvende sig i en sådan "prof" gruppe. Min kæreste stod i
baggrunden da jeg læste jeres svar op og jeg kunne næsten mærke på blæsten
at hun nikkede med på hvad I har skrevet :) Super mange gange tak.
IFM med mælken der ikke pt løber ordentligt til, skal det måske indskydes at
Mette er blevet brystreduceret i tidernes morgen. Det kan være én af
årsagerne til at der er lidt besvær med at få mælken igang.

Mvh
Brian

Fra : Workingmom

Dato : 12-01-06 22:28

Brian M skrev:
> [...]
> Mette er blevet brystreduceret i tidernes morgen. Det kan være én af
> årsagerne til at der er lidt besvær med at få mælken igang.

I er velkomne til at skrive til mig privat på ditmar2007@hotmail.dk

Jeg går nok snart i seng, for jeg er træt, men så svarer jeg jer i morgen.

Den første ammede jeg kun i 6-7 måneder, fordi jeg ikke vidste nok. Så
begyndte jeg at læse en masse om amning og komme på den der ammegruppe
på misc.kids.breastfeeding (mkb blandt de indviede), så da jeg fik nr to
var jeg lidt mere prof. Jeg slap ikke for problemer - bl.a. fik jeg også
meget vrøvl med brystvorterne - men ham ammede jeg i to år. Til sidst
tog vi en snak og blev enige om, at små drenge ammede, og store drenge
gik i børnehave (han skulle starte i en småbørnsstue). Så stoppede han
cold turkey fra dag til dag.

Vidste I, at man kan måle højere intelligenskvotienter i gennemsnit på
ammebørn sammenlignet med børn på modermælkserstatning?

Tine, ammefanatiker

Fra : Prikke

Dato : 12-01-06 22:07

> [...]
> ordne de daglige pligter i huset.
> Har I også lidt gode erfaringer til et nybagt par der er lidt i tovene,

Som det er sagt før, hvis det er meningen at den lille skal amme, skal I
ikke give erstatning, men derimod amme ofte fordi amning producerer mælk.
Det kan dog sagtens lade sig gøre at nappe en lille en på øjet mens man
ammer. Man kan amme liggende, eller godt stablet op med gode puder og støtte
til både moder og barn. Faktisk bliver man, så vidt jeg husker, enormt træt
mens og lige efter man ammer.

Men hold ud, det lønner sig, selvom det kan være svært at se i øjeblikket.
Det er meget nemmere at have madpakken lige ved hånden i stedet for alt det
flaskesjov.

Held og lykke til jer begge.

Rikke

Fra : mk

Dato : 12-01-06 21:30

> [...]
> det gør ondt som bare pokker og derfor vil jeg gerne høre om man kan købe
> noget som skulle kunne hjælpe? Evt noget creme eller lignende? Må man

Jep, det gør ondt, men det går over igen. Hun skal bare bide tænderne
sammen. Og brug gerne rådene med at bruge lidt modermælk (når det kommer) og
lad lufttørre.

mk

Fra : H. Jensen

Dato : 14-01-06 15:45

Hvis der er en der kan være med på ømme bryster, så det vist mig :0) Jeg har
7 gange haft brystbetændelse 1 gang med indlæggelse, Emeli suttede så meget
af mine vorter af, at selve vorten næsten var væk på begge! Det blødte efter
hver amning. Jeg kunne kun lægge hende til ved hjælp af en ble i munden og
tårer og skrål.... Jeg rådførte mig meget på det itdspunkt herinde - husker
I det? ;0) De bedste råd jeg fik lyder som følger:

Klart ble i munden når hun lægger guldklumpen til

Efter amning så¨lige 5 sek. med en føntører

Smør med lidt E vitamin kapsel

På med en newborn ble delt i 2 i stedet for ammeindlæg (det holder 100% tørt
og varmt, og er tilmed beghageligt), ulden vil sætte sig i sårerne og derfor
give anledning til mere betændelse!

Og husk for alt i verden at holde dem lune :0)

Vent med brikkerne til der er gået mindst en måned, jeg prøvede brikker og
havde meget svært ved at vende tøsen fra dem igen, til sidst måtte jeg ty
til flaske! Jeg tror ALLE mødre har prøvet ømme bryster og vorter... Hun
skal nok komme over det!

Venlig Hilsen / Best Regards
Heidi Jensen
www.stirling-brigde.dk
www.hot-newlife.dk

www.hundevennerne.dk

Fra : Smed & Mikaelsen

Dato : 16-01-06 16:30

Hej Brian

Tillykke med den lille.
Mine bryster sprækkede også og jeg brugte E-vitamin-olie.
Jeg købte et glas med E-vitamin kapsler. De kan købes mange forskellige
steder bl.a. matas, apoteket og evt. helsekostbutikkerne.
Lavede et hul i en kapsel og smurte olien på (efter amning).
Før næste amning skal hun vaske brystet med en klud. Varmt vand hjælper med
at føre mælken til.
Efter jeg har brugt dette råd og i løbet af et døgn fået lindring, er et
glas med disse kapsler blevet en fast bestanddel af min sundhedsplejeskes
taske, så alle der har problemer får udleveret et par stykker.

Jeg håber det kan hjælpe din kone, - det skader i hvert fald ikke

MVH
Bente