vil ikke ha mad
Fra : Anne

Dato : 11-01-06 16:21

hej derude

jeg sidder med lidt af et "problem" jeg har en søn på
2 ½ år som ikke vil spise aftens-mad, det vil sige alt hvad der hedder, kød,
grønt, kogte kartofler, o.s.v det eneste han vil spise er kogt pasta uden
noget, og kartofler der har været i ovn i form af pomme, i både altså rå
kartofler der har været en tur i en ovn, han nægter at spise andet men kan
dog lige klemme en fiskepind ned hvis der ikke er andet ! vi har prøvet at
lade være med at gi ham noget overhoved fra han kommer fra dagpleje kl.15
til vi spiser ved 18.30 tiden men lige lidt hjælper det han vil ikke spise,
lægen siger at han ikke fejler noget og er en flot sund og rask dreng,(han
vejer 15kg og er 96cm høj) han er først nu begyndt at spise rugbrød dog
uden smør eller pålæg, men ellers har det været sådan her det sidste 1½ år !
Hjemme er det jo ikke et problem i sig selv men når vi er hos familie og
venner undre folk sig over han ikke vil ha mad og vi føler lidt at vi
har/gør noget forkert !

Er der nogen der har prøvet noget lign. ?

mvh
Anne

Fra : Prikke

Dato : 11-01-06 19:04

"Anne" <aevqFJERN@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har/gør noget forkert !
>
> Er der nogen der har prøvet noget lign. ?

Jeg er nok udstyret med noget der ligner verdens mest kræsne børn og har da
også talrige gange oplevet at de ikke kunne spise dette og hint når vi har
været i byen. Jeg kan dog trøste med at det bliver bedre med tiden, når bare
man ikke presser dem, min søn på 10 prøver nu mere og mere og finder enddog
ud af at han faktisk kan lide det.
At de ikke vil spise når man er i byen kan være pinligt, men vi har valgt
aldrig at tage konflikterne "ude i marken" og de har da præsteret at leve af
franske kartofler ved middage i byen fordi det var det eneste de kunne lide
og hva så det er der vel ingen der er død af for en enkelt aftens skyld!!
Med hensyn til det med at spise aftensmad, tror jeg ikke du skal gøre så
stort et nummer ud af det. Der er faktisk mange små børn der ikke spiser ret
meget til aften. Måske fordi børn er bedre indrettet end vi voksne, der har
lavet aftensmaden til vores hovedmåltid hvorefter vi smider os på sofaen og
ikke har brug for al den energi vi lige har indtaget. Og hvis drengen måske
faktisk ikke er sulten så gider han da slet ikke spise andet end det han
rigtig godt kan lide.

Håber du fattede bare en smule af den svada!!

Tag det med ro, lad vær at pres, sørg for at han spiser nogenlunde sundt i
løbet af dagen så kommer det helt af sig selv.

Og læs så for øvrigt Jesper Juuls bog "så skal vi spise" (det mener jeg den
hedder) den er rigtig god!

Med Venlig Hilsen

Rikke

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 11-01-06 21:26

Anne wrote:
> hej derude
>
> jeg sidder med lidt af et "problem" jeg har en søn på
> 2 ½ år som ikke vil spise aftens-mad,

Nu skal du huske, at aftensmad *ikke* er dagens vigtigste måltid. Hvis han
spiser nogenlunde fornuftigt til de øvrige måltider kan jeg ikke se
problemet.

> [...]
> pomme, i både altså rå kartofler der har været en tur i en ovn, han
> nægter at spise andet men kan dog lige klemme en fiskepind ned hvis

Sundt og godt i sig selv; det skal bare suppleres passende med frugt og
grønt m.v. i løbet af dagen.

Når kostrådene siger, at man skal spise varieret, betyder det ikke
nødvendigvis at hvert enkelt måltid er varieret; blot at summen over tid er
> [...]

> tiden men lige lidt hjælper det han vil ikke spise, lægen siger at
> han ikke fejler noget og er en flot sund og rask dreng,(han vejer

Jamen, hvis han er sund og rask, så får han jo tydeligvis, hvad han har brug
for.

> [...]
> 1½ år ! Hjemme er det jo ikke et problem i sig selv men når vi er hos
> familie og venner undre folk sig over han ikke vil ha mad og vi føler

Ud fra det du skriver, kan jeg ikke se, at I gør noget forkert.

Fortæl da bare venner og familie, at drengens naturlige rytme er at spise
igennem til morgen og frokost og så holde igen til aften.

> Er der nogen der har prøvet noget lign. ?

Enkelte dage, hvor knægten næsten ikke spiser aftensmad, eller nægter at
spise andet end ris. Men konsekvent over længere tid? Nej.

I øvrigt: Det lyder som om det der tiltaler ham er de milde smage - hverken
kartofter eller pasta smager jo af ret meget. I kunne prøve at variere med
at tilbyde ham lidt kikærter, hvis I synes han absolut skal have lidt
proteiner. Vores søn spiser dem til tider som var det slik. Nemt (bortset
fra iblødsætninge), billigt og *meget* sundt.

--
Kristian Damm Jensen

Fra : Sabina H.

Dato : 14-01-06 11:58

Anne wrote:
> [...]
> nægter at spise andet men kan dog lige klemme en fiskepind ned hvis
> der ikke er andet !

> Er der nogen der har prøvet noget lign. ?

jeg har ikke prøvet det, er heldigvis velsignet med et altædende barn*G*
altså sådan næsten.... han spiser alt, undtagen cola og chokolade*G*

men jeg vil anbefale dig at prøve at se "familier på tværs" på tvDanmark...
de bliver sendt søndage kl 20, men genudsendes også søndag kl 14.15....
det er slet ikke sikkert at dilemmaet i oplever er noget nært så slemt som
den ene af familierne hos doctor Tanya, men det kan være i kan bruge lidt af
hendes metoder til at opmuntre jeres søn til at spise....

i familier på tværs er der ofte tale om børn med deciderede madfobier, hvor
de ikke kan lide at spise eller endsige røre ved noget ukendt.... hun
opmuntrer så barnet til at prøve det nye, ved at lokke med det kendte....
altså lidt i stil med, hvis du rører ved ketchup, må du spise et stykke
pasta.... hvis du dypper fingeren i ketchup og sutter den af, får du et
stykke pasta..... og så videre og så videre..... jeg synes metoden ser ud
til at virke, og i et mindre målestok må jeg nok indrømme at vi
sansyneligvis har brugt lidt samme metode overfor vores søn da han var
mindre (og til dels stadig gør det)...

her i familien insisterer vi på at ALT skal smages... også selvom man måske
for 4 uger siden smagte og fandt ud af at man ikke kunne lide det, så smager
man lige igen, bare for at se om ens smag har ændret sig.... det er nemlig
sådan at børns smagssans ændrer sig mange gange igennem opvæksten, og lader
man dem være kræsne med noget fra de er helt små, gør man dem, imo en
bjørnetjeneste.... den forklaring har mine børn også fået, efter de er
blevet så store at de kan forstå det....
det er dog også sådan at når en ting er smagt og afvist, så er det også
accepteret, og så bliver der ike gjort noget stort nummer ud af det....

håber du kunne bruge det til noget ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-06 16:51

"Anne" <aevqFJERN@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse news:rn9xf.357

> Er der nogen der har prøvet noget lign. ?

Vi har to børn, der kan spise næsten alt, men vores tredie barn på 6 år, er
også superkræsen.

Hun kan spise rugbrød med smørost, æg, gulerødder, frikadelle og agurk. Alt
andet pålæg, gider hun ikke.

Mht. til aftensmaden er der også mange ting hun undgår, men hun får altid
tilbudt det samme som os andre. Hvis hun så ikke kan lide kødet, må hun
nøjes med sovs og kartofler osv.
Heldigvis er hun glad for både frugt og grønt...

Det har ikke været noget problem, når hun har været på besøg hos sine
veninder. Havde en dag glemt, at informere forældrene om, at hun var kræsen,
men de fandt hurtigt selv ud af, at hun kunne lide smørost og ikke
leverpostej.

Nu går hun jo i skole, så madpakken kan godt være lidt mere ensformig, end
hos vores drenge, men med lidt opfindsomhed, så går det også.
Håbede, at det ville hjælpe lidt på det hele, at hun så sine kammerater
spise en masse forskelligt, men hun holder stadig fast i sin smørost.
Vi regner dog med, at hun vokser fra det på et tidspunkt....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Anne

Dato : 15-01-06 09:27

Tak for gode råd og ideér

Jeg var nu mest bange for at han var lidt "unormal" *griner* Da jeg ikke
selv før har oplevet et så
kræsen barn.

m.v.h
Anne.