At forhindre en tragedie
Fra : martin

Dato : 10-01-06 23:35

Min kærestes lillesøster på 19 har netop meddelt at hun er gravid 6. uge og
agter at beholder barnet.

Hun har fået det sammen med en jævnaldrende alkoholiker som dog har en
stabil indtægt men det i sig selv er jo ikke noget at bygge en fremtid på.

Jeg føler at hun har stirret sig blind på at kontanthjælpen stiger en del
med det barn og det er jo bare SÅ forkert.

Hun har absolut INTET at tilbyde det barn, ingen bolig, kørekort, end ikke
en cykel har hun.

Og hun er kun 19 uden uddannelse af nogen slags overhovedet, er det bare mig
eller er det ikke dømt til at gå helt galt?

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 11-01-06 00:09

"martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mig
> eller er det ikke dømt til at gå helt galt?

Jeg var 21, da jeg blev gravid første gang. Havde hverken uddannelse eller
arbejde (eller kørekort eller cykel for den sags skyld), men blev forsørget
af min kæreste. Vores forældre kommenterede ikke, hvor unge osv vi var i
forhold til at få et barn - men de støttede os sandt for dyden heller ikke.
Men vi overlevede da. Og fik vores uddannelser, selv om det tog tid. Vi
endte faktisk med at blive voksne af det

Jeg tror ikke, man kan sige, at det er dømt til at gå helt galt, hvis din
kærestes søster får barnet. Men jeg synes godt, hendes familie kan støtte
hende ved at bakke op om hendes valg - ikke bare lige nu, men også når
barnet kommer.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Sabina H.

Dato : 11-01-06 08:32

martin wrote:
> [...]
>
> Og hun er kun 19 uden uddannelse af nogen slags overhovedet, er det
> bare mig eller er det ikke dømt til at gå helt galt?

jeg var 19 år, boede hjemme hos mor, havde ingen uddannelse, intet kørekort,
intet job, og intet umiddelbart mål med mit liv, da jeg blev gravid ved et
uheld... jeg havde kun kendt barnets far en uge da jeg blev gravid....

i dag er jeg uddannet frisør, har kørekort, et godt job, en dejlig kæreste
og min søn er en SKØN 11 årig med krudt i røven.... og i det hele taget er
mit liv dejligt....

at mene det er dømt til at mislykkedes udelukkende på grund af alder og
uddannelsesmæssig status er IMO at male fanden på væggen....

det koster blod sved og tårer, men barnet i sig selv giver en styrken til at
gøre det.... jeg siger som Dicte.... støt hende alt i kan, i både gode og
dårlige tider, i vilde ideer og stabile stunder.... så skal det alt sammen
nok gå......
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Workingmom

Dato : 11-01-06 17:34

Sabina H. skrev:
> i dag er jeg uddannet frisør, har kørekort, et godt job, en dejlig kæreste
> og min søn er en SKØN 11 årig med krudt i røven.... og i det hele taget er
> mit liv dejligt....

Ja, men har du en cykel?

Der kan du se - det gik helt galt

Tine

Fra : Sabina H.

Dato : 11-01-06 19:16

Workingmom wrote:

> Ja, men har du en cykel?
>
> Der kan du se - det gik helt galt

jamen jeg HAR da en cykel*G* min kæreste og min søn, og endda min
bonusdatter har OGSÅ en cykel ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Workingmom

Dato : 11-01-06 19:30

Sabina H. skrev:

> jamen jeg HAR da en cykel*G* min kæreste og min søn, og endda min
> bonusdatter har OGSÅ en cykel ;)

Jamen, så tager jeg mine ord i mig igen. Du er en succes!

Tine

Fra : Prikke

Dato : 11-01-06 08:43

> [...]
> mig
> eller er det ikke dømt til at gå helt galt?

Jeg mener hverken manglende bil, cykel eller uddannelse i sig selv er
kriterier for ikke at kunne elske og opdrage et barn. Når det er sagt er en
19 årig pige jo ikke ligefrem særlig gammel i den sammenhæng og har brug for
al mulig støtte og hjælp fra såvel familie og system, forhåbentlig en god
sagsbehandler og sundhedsplejeske.

Mvh Rikke

Fra : Mus

Dato : 11-01-06 09:24

> [...]
>
> Hun har fået det sammen med en jævnaldrende alkoholiker som dog har en
> stabil indtægt men det i sig selv er jo ikke noget at bygge en fremtid på.

Er du sikker på han er alkoholiker - eller fester og drikker han som mange i
den alder jo gør.

> Jeg føler at hun har stirret sig blind på at kontanthjælpen stiger en del
> med det barn og det er jo bare SÅ forkert.

Ja det må ikke være udslagsgivende. For der vil jo også være flere udgifter,
så hun vil ikke have flere penge mellem hænderne.

> Hun har absolut INTET at tilbyde det barn, ingen bolig, kørekort, end ikke
> en cykel har hun.

Du mener intet materialistisk. Det vil være hårdt, men da ikke umuligt med
hjælp og støtte. Men har hun nærvær, omsorg og kærlighed nok til barnet? Har
hun ikke, ja så kan man talte om INTET at tilbyde.

> Og hun er kun 19 uden uddannelse af nogen slags overhovedet, er det bare
mig
> eller er det ikke dømt til at gå helt galt?

Nu kender du hende jo, vi andre gør ikke. Hun er selvfølgelig i en
risikogruppe for at det kan gå galt. Men det kan ikke sættes så meget i bås
at vi andre kan vurdere uden at kende pigen. Er hun moden og ansvarsbevidst.
Har hun gjort sig nogle tanker om fremtiden. Har hun nærvær, omsorg og
kærlighed nok for det kommede barn. Nej man kan ikke sige på forhånd om det
er dømt til at mislykkes. Og en ting er sikkert. Det er hendes beslutning
uanset om i støtter det eller ej.

LN

Fra : Thomas Corell

Dato : 11-01-06 17:42

martin wrote:
> Min kærestes lillesøster på 19 har netop meddelt at hun er gravid 6. uge og
> agter at beholder barnet.
[...]
> Og hun er kun 19 uden uddannelse af nogen slags overhovedet, er det bare mig
> eller er det ikke dømt til at gå helt galt?

Tror du skal tænke over hvor meget der er dine egne fordomme.

Det er ikke den reelle alder der er vigtig i denne sammenhæng, jeg mødt
dem på over 30 som endnu ikke var gamle nok, og dem under 20 som bare
var perfekte og klar til forældrerollen.

Vil lige nævne 'Nationen' 20:35 på DR i aften:
"Ung mor og gammel mor.
Kan man blive mor for tidligt eller for sent? Programmet
..."

--
Don't waste space

Fra : nusle nuslesen

Dato : 11-01-06 19:10

"martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej,

> [...]
> mig
> eller er det ikke dømt til at gå helt galt?

Det er ikke dømt til at gå galt, men det bliver nok vanskeligere end det
behøvede for hende.

I ovenstående ser jeg kun et evt. problem - og det er at hun ikke har egen
bolig.

Hvor bor hun nu?

> Hun har fået det sammen med en jævnaldrende alkoholiker som dog har en
> stabil indtægt men det i sig selv er jo ikke noget at bygge en fremtid på.

Det er ikke så smart, det med at han er alkoholiker - og det er fuldstændigt
uafhængigt af alder.

> Jeg føler at hun har stirret sig blind på at kontanthjælpen stiger en del
> med det barn og det er jo bare SÅ forkert.

Her er jeg meget enig - det er et moralsk spørgsmål, og det er forkasteligt
at være så indstillet på at modtage penge for ingenting (ingen "ydelse" før
nydelse).

Når ovenstående er sagt (skrevet), så pas på ikke at dømme for hårdt.

Jeg fik mit første barn som 19 årig, med en alkoholiker på 26 år - der
allerede havde et barn i forvejen, og som sad i gæld til halsen.

Vi havde dog et sted at bo, nemlig hans lejlighed. Hvilket var skønt, for så
kom jeg væk fra det misbrugshjem, jeg var vokset op i (min mor var og er
hashryger, og hendes omgangskreds omfatter både alkoholikere og narkomaner)

Jeg havde ingen uddannelse, dog havde jeg kørekort - men intet at bruge det
til, der er ikke råd til en bil, når man er på kontanthjælp og har
barn/børn.

Som 20 årig fik jeg barn nummer 2 - og som 24 årig fik jeg barn nummer 3.

Jeg arbejdede det meste af tiden, når det ikke var fuldtid, var det med
rengøring om aftenen - i børnehave, hos praktiserende læger mv. På den måde
kunne jeg være mere hjemme ved børnene.

Som 26 årig gik det op for mig, at det at være gift med en alkoholiker var
meget lidt ønskværdigt (jeg blev vel omsider "voksen", voksede i hvert fald
ud af det forhold) - og så blev jeg skilt. Som 27 årig startede jeg på HHX
med alle de "unge" (børn i forhold til mig *GG*) og afsluttede som 30 årig
med årgangens højeste gennemsnit.

Som 33 årig blev jeg færdig med min kontoruddannelse, tog et ekstra-job i 1
år, og året efter arbejdede jeg 45-50 timer om ugen på mit primære job.

Min ældste ville gerne på efterskole, det fik han lov til - og var på
efterskole i både 8. og 9. klasse - min mellemste ville på efterskole, og
fik lov, og var på efterskole i 8. klasse (samme sted som storebror). Nu er
den store gået ud af folkeskolen og den mellemste og den yngste går begge på
privatskole. Jeg får og fik ingen særlig økonomisk støtte til disse skoler,
hvorfor jeg har lånt til det - på 2½ år har jeg brugt ca. 120.000,- kr. på
børnenes skoleønsker. Ved siden af har der været konfirmationerne,
skiferierne med skolerne mv.

Ud over børnepenge er der ikke hverken økonomisk eller anden opbakning fra
faderen, og der har aldrig været det. Gennemsnitligt har børnene siden
skilsmisse for 10 år siden set ham 2 gange om året.

Jeg har ikke på noget tidspunkt modtaget hjælp eller støtte fra min
familie - men jeg har haft to af mine søstre boende i perioder, og har
således støttet dem.

Jeg har børneopsparinger til børnene, kapitalpension (og yderligere
pensionsforsikring gennem arbejdet), livsforsikring, en mindre opsparing
(til kriser) - og gælden jeg har påtaget mig til brug for børnenes skolegang
afdrages jævnt og uden problemer (betaler 3.000,- kr. om måneden hertil).

Min ældste vil være tømrer, min mellemste vil være politibetjent - og min
yngste på 11 år ved det vist ikke endnu.

Med kærlighed til børnene, drømmen om bedre tider og vilje - kan man nå
ufatteligt langt.

Synes du ikke, at det jeg skabte af ingenting - er alt andet end mislykket?

mange hilsner

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 11-01-06 21:31

Wauu, siger jeg bare *S*

/Pernille

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 13-01-06 00:21

> [...]
> ufatteligt langt.
>
> Synes du ikke, at det jeg skabte af ingenting - er alt andet end

FLOT - FLOT-FLOT!

Fra : Holst

Dato : 11-01-06 20:19

martin wrote:

> Og hun er kun 19 uden uddannelse af nogen slags overhovedet, er det bare mig
> eller er det ikke dømt til at gå helt galt?

Det er ikke dømt til at gå galt. Men der er ingen tvivl om, at hun da
kraftigt forøger sandsynligheden for, at det vil gå galt.

Har hun vilje og lyst, kan hun sagtens nå langt. Men så skal hun nok
ikke stirre sig blind udelukkende på en kontanthjælpsstigning.