re: mælketænder
Fra : Helle

Dato : 09-01-06 17:29

Hej igen
Jeg vil bare lige fortælle at jeg havde fat i tandlægen i dag. Først blev
det slået hen med at nogen børn er jo sene med tænder men de kunne da godt
kigge på ham imorgen, hvis det var hvad leg ville. Det blev aftalt, men da
jeg kom hjem fra arbejde, ringede tandlægen og sagde at hun havde set på
hans billeder, og opdaget at han ikke ville få nogen anden tand. Har nu fået
tid på torsdag hos tandteknikeren, som ville se hvad der kunne gøres.
Han havde ikke tabt den fordi der ikke var nogen tand til at skubbe den ud.
mvh
Helle

Fra : ellisa

Dato : 09-01-06 19:00

"Helle" <hk.n@nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tid på torsdag hos tandteknikeren, som ville se hvad der kunne gøres.
> Han havde ikke tabt den fordi der ikke var nogen tand til at skubbe den

Jeg har selv en mælketand (er 29 år) som aldrig er blevet skiftet fordi der
ikke er nogen blivende tand under.
Det er godt nok en hjørnetand i overmunden, og ikke en fortand som din søn.
Den skal bare passes som alle de andre tænder, og den er ikke nødvendigvis
mere "skrøbelig" end de blivende tænder, blot fordi det er en mælketand.
Der er aldrig blevet "gjort noget" ved det i mit tilfælde.

Jeg har aldrig hørt om andre med samme "problem", så det er da lidt pudsigt
lige at støde på det her

/ellisa

Fra : Lise Hansen

Dato : 09-01-06 20:21

> [...]
> Der er aldrig blevet "gjort noget" ved det i mit tilfælde.
>
> Jeg har aldrig hørt om andre med samme "problem", så det er da lidt

Hej!

Min søn manglede også anlæg til de to tænder i overmunden ved siden at
hjørnetænderne. Han fik bøjle, så tænderne blev skubbet, så der ikke blev
hul, hvor de nye skulle være. Dermed blev der også plads til, at hans
visdomstænder kunne blive siddende uden problemer.

Lise

Fra : ellisa

Dato : 09-01-06 20:52

"Lise Hansen" <Lise@slet.postzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hul, hvor de nye skulle være. Dermed blev der også plads til, at hans
> visdomstænder kunne blive siddende uden problemer.

Fik han så trukket mælketænderne ud, selvom der ikke var blivende tænder
under dem?

Jeg har som sagt stadig en enkelt mælketand som ikke er blevet fjernet -
netop fordi der ikke er en ny tand under den. Den sidder lige så fint
stadigvæk. Da det er en hjørnetand er størrelsesforskellen næsten ikke det
at se, så den ligner bare de andre tænder.

/ellisa

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 11-01-06 21:37

> [...]
> hul, hvor de nye skulle være. Dermed blev der også plads til, at hans
> visdomstænder kunne blive siddende uden problemer.

Hej Lise,

Håber du er frisk på et par hurtige spørgsmål

Var det 4 tænder ialt han manglede? Hvilken aldeer fik han bøjle på og hvor
længe skulle den sidde?
Og sidst men ikke mindst, hvordan blev resultatet?

Hilsen Pernille

Fra : MM

Dato : 10-01-06 09:23

"ellisa" <virker@ikke> wrote in message

> [...]
> Der er aldrig blevet "gjort noget" ved det i mit tilfælde.
>
> Jeg har aldrig hørt om andre med samme "problem", så det er da lidt

Jeg har selv samme "problem" - endda dobbelt op.
Det drejer sig om 2 kindtænder, de er næsten slidt ned (jeg er 25) og det
varer ikke længe før de skal erstattes.
Heldigvis har nogle (alle?) amter en ordning, hvor man indtil 2006 eller
2007 kan få betalt for erstatningstænderne.
Det kræver, at det vil påvirke de andre tænder.
Første gang fik jeg afslag på ansøgningen. Men så fik jeg ny tandlæge og hun
synes, at jeg skulle prøve at søge igen, da det vil påvirke tænderne i
overmunden. Nu går jeg så og venter på svar på ansøgningen.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 10-01-06 23:29

> [...]
> tid på torsdag hos tandteknikeren, som ville se hvad der kunne gøres.
> Han havde ikke tabt den fordi der ikke var nogen tand til at skubbe den

Min søn på 16 har været i bøjlebehandling i først Kbh kommune og derefter
Frederiksberg kommune de sidste mange år. Han mangler en blivende kindtand
begge sider - det er meget normalt, fik vi at vide af tandlægen. Cirka
hvert
femte barn mangler anlæg til en eller flere blivende tænder. Så
mælketænderne sidder bare og ser pæne ud indtil videre.
Men da han så også var til læge og blev kigget i halsen, og vi fandt ud
af,
at ungen heller ingen mandler havde - så var det altså, at jeg forhørte
mig
hos den unge mand så diskret som muligt, om han nu var sikker på, der var
kugler i pungen, når han åbenbart manglede både det ene og det andet - men
det var han nu sikker på

Venlig hilsen Dikte