puha nu må det snart være nok
Fra : Mus

Dato : 09-01-06 13:20

Anna har siden december haft nogel karampeanflad/sitren/stivnen. De varer
ikke længe 2-3 sek. ansigtet stivner også og hun lukker øjnene eller
blinker.

Var ved lægen i dec og lægen mente ikke det var noget. så jeg tog det
egentlig lidt med ro samtidig med det stadig undrede mig. I fredags så en
veninde det også. Hun blev noget forskrækket. Der var vel ca 7-8 anfald på
ca en time. Vi tog til lægen igen - allesammen. Og vi fik en henvisning til
en undersøgelse og evt EEG.

I dag har min veninde så været ved Neurolog pga hun har epilepsi. Hun
fortalte om Anna's anfald. Lægen sagde bare Hold da op. Og ville så ikke
sige mere. Så nu er jeg bare rigtigt bange. Selv om det ikke nytter noget at
bekymre sig, kan jeg bare ikke lade være. Er bare så bange og bekymret.

Jeg vil også bare ubekymret diskuttere gullerodsmos som de andre i
mødregruppen.

LN

Fra : ThomasB

Dato : 09-01-06 14:23

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Anna har siden december haft nogel karampeanflad/sitren/stivnen. De varer
> ikke længe 2-3 sek. ansigtet stivner også og hun lukker øjnene eller
> blinker.

Hvad sker der med hendes øjne når hun får disse "anfald"?

> [...]
> ca en time. Vi tog til lægen igen - allesammen. Og vi fik en henvisning

Kan du beskrive disse anfald?

Minder de om at "falde i staver"?

> [...]
> at
> bekymre sig, kan jeg bare ikke lade være. Er bare så bange og bekymret.

Du er bekymret over at din venindes læge sagde "hold da op"?

> Jeg vil også bare ubekymret diskuttere gullerodsmos som de andre i
> mødregruppen.

Måske er det netop bare det du skal?

Fra : Mus

Dato : 09-01-06 17:45

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad sker der med hendes øjne når hun får disse "anfald"?

Hun lukker dem, eller blinker.

> Kan du beskrive disse anfald?

Hun stivner i arme, fingre og ansigtsmuskulatur. Den ene gang vred hænderne
akavet rundt.

> Minder de om at "falde i staver"?

Nej det synes jeg ikke.

> Du er bekymret over at din venindes læge sagde "hold da op"?

Ja en neurolog. Han er jo vant til lidt af hvert. Og et sådan udbrud
bekymrer mig. Kald mig bare hønemor. Det er jo min lille pige og det går
lige i maven.

> Måske er det netop bare det du skal?

Ja gid det var så let.

LN

Fra : ThomasB

Dato : 10-01-06 14:31

> varer

> Hun lukker dem, eller blinker.

Normalt flakser øjnene rundt eller ud til siden ved epilepsi.

> en
> på

> Hun stivner i arme, fingre og ansigtsmuskulatur. Den ene gang vred
> hænderne
> akavet rundt.

Jeg tror jeg ved hvad du mener. Det er vist meget normalt. Vores datter (14
mdr) har også haft noget ligende. SP sagde at det godt kunne minde om, når
man giver dem noget surt.

> noget

> Ja en neurolog. Han er jo vant til lidt af hvert. Og et sådan udbrud
> bekymrer mig.

Jeg tror ikke at en neurolog kommer med sådan en udmelding, uden at have set
barnet.
En fjer bliver hurtigt til ti høns ik'?

> Kald mig bare hønemor. Det er jo min lille pige og det går
> lige i maven.

Ohh ja.. Det går lige i maven.
Da vores var 2-3 mdr var vi bange for at hun var døv. Vi klapsede grydelåg,
prøvede at råbe pludseligt, uden at hun overhovedet reagerede. Men hun
ignorerede os bare, for i dag kan hun sagtens høre :)

Men det er møg ubehageligt.

I øvrigt er hun ikke din lille pige, men sin egen lille pige

> Ja gid det var så let.

Stol nu på at din datter er helt sund og rask.

Fra : Mus

Dato : 11-01-06 15:23

Hmm har lige fået en opringning i dag

De vil indlægge Anna allerede i morgen. Fik ellers at vide det vil tage
flere uger - men der er kun gået tre dage.

Har også talt med sundhedspl i dag. Hun er lidt urolig for om det kan have
sammenhæng med Anna's spisen.

LN

Fra : Milea

Dato : 09-01-06 16:53

"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in

> [...]
> bange og bekymret.
>
> Jeg vil også bare ubekymret diskuttere gullerodsmos som de andre i

Hejsa

Umiddelbart lyder det som de 'anfald' som min ældste havde, da hun var
baby. Hun fik ikke anfaldene i nogen bestemt forbindelse (kulde,
forskrækkelse osv.) - det første vi blev spurgt om, da vi kontaktede
lægen. Vi var også bekymrede om hvorvidt det kunne være epilepsi (faderen
havde haft epilepsi). Hun kunne få anfaldene ret pludseligt, men lægen
fandt aldrig ud af hvad det var. Han talte bla. med en fra sygehuset, der
havde mere styr på det, men som ikke kunne give en mulig forklaring. Min
datters 'anfald' hørte imidlertid op, og har ikke haft det siden.
Hun havde 'anfaldene', da hun var mellem 2 og 4 mdr.

En ide kunne være, at du skrev 'anfaldene' ned, så du har noget at holde
det op imod

/Milea

Fra : Mus

Dato : 09-01-06 17:51

> [...]
> datters 'anfald' hørte imidlertid op, og har ikke haft det siden.
> Hun havde 'anfaldene', da hun var mellem 2 og 4 mdr.

dejligt at høre

> En ide kunne være, at du skrev 'anfaldene' ned, så du har noget at holde
> det op imod
>
> /Milea

God idé. Tak.

Vi har også sat kamera op ved spisebordet. Så vil vi se om vi kan filme et
anfald.

LN

Fra : Holst

Dato : 09-01-06 17:08

Mus wrote:

> [...]
> bekymre sig, kan jeg bare ikke lade være. Er bare så bange og bekymret.

Du har vist tidligere nævnt disse "anfald", og dengang tænkte jeg også
lidt på abscencer som ikke er unormalt hos epileptikere. Dengang påstod
andre - der sikkert ved mere end jeg - at det var ganske normalt.

Med lad det ikke skræmme dig. Mange mennesker har epilepsi og lever et
ganske normalt liv med det. Måske er det epilepsi, måske er det ikke.
Har I fået en henvisning, så afvent og se hvad det fører med sig. Så kan
du altid bekymre dig til den tid.

Fra : Mus

Dato : 09-01-06 17:53

> [...]
> ganske normalt liv med det. Måske er det epilepsi, måske er det ikke.
> Har I fået en henvisning, så afvent og se hvad det fører med sig. Så kan

Ja det samme sige min mand Men jeg kan ikke på samme måde bare lukke
af - desværre. Ikke at jeg spekulerer konstant. Men ind i mellem bliver jeg
altså bekymret. Måske en kvindeting.

LN

Fra : Holst

Dato : 09-01-06 18:07

Mus wrote:

> Ja det samme sige min mand Men jeg kan ikke på samme måde bare lukke
> af - desværre. Ikke at jeg spekulerer konstant. Men ind i mellem bliver jeg
> altså bekymret. Måske en kvindeting.

Det tror jeg såmænd ikke. Din mand spekulerer sikkert også og gør sig
sikkert også bekymringer. I har bare forskellige måder at håndtere det
på. Om den ene eller den anden måde er den rigtige, kan der sikkert ikke
siges noget om.

Jeg har mødt mange forældre til handicappede børn, og én af de ting, jeg
har lært, er, at man er nødt til at tage det, som det kommer, og
bekymringer, hvad enten der er hold i dem eller ej, næppe fører noget
godt med sig. Find det positive, for der er givetvis noget positivt, og
lad det negative komme i baggrunden. Så bliver livet noget lettere og
gladere.

Dermed dog så absolut ikke sagt, at det negative skal ignoreres. Det
skal håndteres.

Fra : Mus

Dato : 09-01-06 18:53

> [...]
> sikkert også bekymringer. I har bare forskellige måder at håndtere det
> på. Om den ene eller den anden måde er den rigtige, kan der sikkert ikke

Ja helt sikkert. Jeg har et behov for at komme ud med det. Hvor manden går
ud i værkstedet og hamrer lidt.

> [...]
> godt med sig. Find det positive, for der er givetvis noget positivt, og
> lad det negative komme i baggrunden. Så bliver livet noget lettere og

Også her og ved fra dem at det er noget der tager tid før man er så langt,
hvis der er noget galt med ens barn.
Og også at det er hårdt ikke at vide besked, for så tager fantasien over.

LN

Fra : ellisa

Dato : 09-01-06 18:56

> [...]
> bekymre sig, kan jeg bare ikke lade være. Er bare så bange og bekymret.
>
> Jeg vil også bare ubekymret diskuttere gullerodsmos som de andre i

Min søn havde samme slags anfald da han var 4-5 måneder gammel. Vi var til
observation hvor han fik nogle elektroder på hovedet, som skulle måle
hjerneaktiviten når det skete.

Alt viste helt normale forhold, og neurologen kunne bedst forklare det med
den slags "spjæt" man selv kan komme med, hvis man er ved at falde i søvn.
Han fortalte at det ikke var unormalt at se hos børn i den alder, men at
mange forældre ikke opdagede det, fordi det kun skete enkelte gange.

Det er godt I skal til undersøgelse med hende, så I kan få vished for, om
det er noget der skal tages hånd om, eller om det er helt normalt. Jeg ved
ikke hvordan epilepsi arter sig i den alder, men det var også den frygt vi
selv havde dengang.
Som sagt var der absolut intet galt med vores søn, og jeg er da også næsten
sikker på at Anna er helt normal hvad disse "anfald" angår.

Skriv endelig når I har været afsted. Og husk - her i gruppen er det bare
med at fortælle og fortælle, og beklage og beklage. Vi er her for det samme
og vi følger jeres lille familie med interesse.

Her taler jeg godt nok for mig selv, men regner ikke med at der vil være
mange der modsiger mig.

/ellisa

Fra : Nette

Dato : 09-01-06 20:55

"ellisa" skrev

> [...]
> Han fortalte at det ikke var unormalt at se hos børn i den alder, men at
> mange forældre ikke opdagede det, fordi det kun skete enkelte gange.

Hov!! Det har min den ældste også haft!! Det er ganske ufarligt, men jeg
forstår godt din nervøsitet.

Men en god idé at få det tjekket. Det giver også en dejlig ro i sindet.

Nette

Fra : Mus

Dato : 09-01-06 21:59

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "ellisa" skrev

Det er lidt mere end bare spjæt. varer lidt længere tid og ansigtet er
forvrænget.
Hun er heller ikke helt så ung men 9½ mdr. Men uha hvor jeg bare håber i har
ret.

Fra : ellisa

Dato : 09-01-06 22:13

> [...]
> forvrænget.
> Hun er heller ikke helt så ung men 9½ mdr. Men uha hvor jeg bare håber i

Det var heller ikke "spjæt" hos os, men ret voldsomme rysteture. Det med
spjæt var bare for at lægen ville sammenligne fænomenet.

Er hun allerede 9½ måned gammel.......... Vildt. Jeg synes lige hun er
blevet født *SS* Akja.......

/ellisa

Fra : Mus

Dato : 09-01-06 22:47

"ellisa" <virker@ikke> skrev i en meddelelse

> [...]
> spjæt var bare for at lægen ville sammenligne fænomenet.
>
> Er hun allerede 9½ måned gammel.......... Vildt. Jeg synes lige hun er

Ja he he det går stærkt. Alt for stærkt. Vi kan slet ikke følge med. Har
fået forlænget min barsel pga alt det der har været med hende. Men egentlig
er det tiden fra hun var helt lille jeg ønsker tilbage )

Anna ryster egentlig ikke. Vil nærmest sige hun stivner.

Vil du se et nyere billede lægger jeg lige et i binaer

LN

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-06 19:18

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse news:43c24f96$0$8855

> Anna har siden december haft nogel karampeanflad/sitren/stivnen. De varer
> ikke længe 2-3 sek. ansigtet stivner også og hun lukker øjnene eller
> blinker.

Det er lidt svært, at vurdere, hvad det kan være ud fra din forklaring. Små
børn har jo ofte sådan nogle små " anfald", ofte i forbindelse med noget
mavepine eller hvis barnet er træt. Det er ganske normalt.

Feberkramper ( hvis det skulle være det ) varer som regel i ca. 5 - 10 min.,
men Anna har jo ikke haft feber, ifølge det du skriver ?

Epilepsi ved jeg ikke så meget om. Dog er medicinen hård kost for et barn.
Vores ældste søn, fik medicinen i ca. 2 år, pga. nogle
langvarige feberkramper.

Forhåbentligt kan en EEG scanning afslører, hvis der er noget unormalt. Da
vores søn skulle have den scanning, ville de gerne have, at han sov imens
(?), men det ville han altså ikke. Han var jo også plastret til med
ledninger i hele hovedet.....

Vil dog stadig gætte på, at det første jeg skrev, kan være forklaringen, og
det er som skrevet ganske normalt...

Hvordan går det med hendes spisning ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Mus

Dato : 09-01-06 20:24

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> børn har jo ofte sådan nogle små " anfald", ofte i forbindelse med noget
> mavepine eller hvis barnet er træt. Det er ganske normalt.

Ja forventer heller ikke nogen kan give et bud på, hvad det er. Skriver mere
for at komme af med det.
Hendes anfald kommer aldrig om aftenen, hvor man skulle tro hun var træt. Er
værst først på dagen.

> Feberkramper ( hvis det skulle være det ) varer som regel i ca. 5 - 10
min.,
> men Anna har jo ikke haft feber, ifølge det du skriver ?

Nej ingen feber.

> Hvordan går det med hendes spisning ?

Lige nu spiser hun faktisk ikke så godt. Har feks ingen flaske overhovedet
villet have i dag. Men har da taget lidt grød.
Men hendes dagsrytme har heller ikke været så god her i julen og nytåret.
Hun er efterhånden ved at finde rytmen igen. Men det tager tid. Og hun
spiser bedre nu end for et par dage siden. Men ellers har hun spist rigtig
godt ind i mellem. Hun vejer nu 7200 g så hun har taget 900 g på siden vi
var indlagt og det er rigtig flot og hun er vokset 6 cm.

LN