Hvordan q##"/!! får man barnet til at bliv~
Fra : Fischer & Døssing

Dato : 08-01-06 19:53

Sofie, der lige er blevet to år, har fået ny seng.
I tremmesengen var hun som regel flink til at lægge sig og de gange hun
protesterede, var tremmerne der til at forhindre, at hun stod op.
Men nu er der ingen tremmer til at holde på hende, så hvordan får vi
hende til at blive der.
En sengehest er ikke løsningen, for den tager hun af.

Gode råd modtages.

Henriette Døssing

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-01-06 20:00

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse

> Men nu er der ingen tremmer til at holde på hende, så hvordan får vi hende
> til at blive der.

Hvornår står hun op?
Jeg mener: Er kampen at få hende til at blive i sengen ved indsovning? - at
få hende til IKKE at vade ind i mors seng kl. 02 om natten? - eller at blive
i visselullen kl. 06 søndag morgen?

Hilsen Inger

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 09-01-06 07:38

Inger Pedersen (inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com) skrev :

> [...]
> indsovning? - at få hende til IKKE at vade ind i mors seng kl. 02 om
> natten? - eller at blive i visselullen kl. 06 søndag morgen?

Kampen er at få hende til at blive i sengen om aftenen, når hun skal
sove.
Sofie har altid stået tidligt op om morgenen, så det har vi vænnet os
til

Henriette Døssing

Fra : Ivar

Dato : 08-01-06 20:23

Fischer & Døssing skrev:

> Gode råd modtages.

Giv hende den gamle seng igen. Tremmesenge er udmærkede op til
3 år. De begynder godt nok det sidste år at kravle over, men
det tager lidt tid og de gider ikke blive ved, hvis de er trætte.
Min søn på 2 1/4 år er lige begyndt at kravle over, han gør det
når han har sovet til middag. Når han bliver lagt i seng kommer
han normalt ikke op, selvom han er utilfreds. Og hvis han gør
bliver han blot lagt ind igen, eventuelt med en gentagelse
af "lægge-i-seng-ceremonien".

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
http://home20.inet.tele.dk/did/OutlookExpress/

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 08-01-06 21:54

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> han normalt ikke op, selvom han er utilfreds. Og hvis han gør
> bliver han blot lagt ind igen, eventuelt med en gentagelse

snip.

*GG* Ja, der er forskel på børn, vores den ældste forcerede tremmesengen som
11 måneder gammel, hun ville bare ud !!

Hilsen Pernille

Fra : Nette

Dato : 08-01-06 21:42

"Fischer & Døssing" skrev

> Gode råd modtages.

Samme alder, samme problem. Tremmesengen tilbage er IKKE en løsning her, for
den er her stadig!

Klokken er nu 21.45 og drengen blev puttet 20.00. Jeg har været derinde 21
gange, de tre af gangen har jeg måttet give ham tøj og ble på igen og nu har
far endelig taget over.

Tålmodighed er en dyd, men FU....

Vi har prøvet at give ham en bog.
Vi har stået på lur udenfor døren og grebet ind, når vi hørte han kravlede
over.
Vi har siddet derinde.

Men intet hjælper, og jeg har tænkt tanken med at smide den gamle
barnevognssele i sengen!
Det har aldrig været et problem før. Han har sovet perfekt det sidste års
tid, men de sidste to måneder har det været et helvede.
I skrivende stund kommer far lige ind på kontoret. Han måtte give drengen
tøjet på igen, inden han slukkede lyset.

Jeg tror ikke, du kan bruge det her til andet, end at vide, du ikke er ene
om problemet. Forhåbentligt vokser de sig fra det.

Nette

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 08-01-06 22:08

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg tror ikke, du kan bruge det her til andet, end at vide, du ikke er ene
> om problemet. Forhåbentligt vokser de sig fra det.

Mon ikke barnet har sovet for længe til middagssøvnen,
siden han ikke er træt kl. 21.45?

Mvh.Bodil.

Fra : Nette

Dato : 09-01-06 01:00

"Bodil Grove Christensen" skrev

> Mon ikke barnet har sovet for længe til middagssøvnen,
> siden han ikke er træt kl. 21.45?

Nej, gid det var så vel!

En halv time er vel ikke for meget? Hvis han slet ikke sover, er han pyldret
fra kl. 16.

Nette

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 09-01-06 09:09

Nette (nettesnetpostfjerndette@hotmail.com) skrev :

[klip]
> Jeg tror ikke, du kan bruge det her til andet, end at vide, du ikke
> er ene om problemet. Forhåbentligt vokser de sig fra det.

Det er da en trøst, at vi ikke er de eneste.
Sofie er 99 procent af gangene rigtig sød til at lægge sig til at sove,
når vi putter hende i seng. Og de gange hun ikke har ville i seng, har
tremmerne forhindret hende i en "springtur".

Men nu, hvor tremmesengen er blevet for lille, benytter hun sig af, at
der ikke er noget, der holder hende tilbage hvis hun ikke vil sove.

Nå, vi må vel bare være standhaftige - kan det være et spørgsmål om
vane? - Altså, at hun har været vant til tremmesengen og er tryg ved
den, men ikke er tryg ved den nye seng endnu (hun har trods alt kun haft
den siden weekenden).

Henriette Døssing

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-01-06 12:18

Nette skrev den 08-01-2006 21:42:

> Vi har prøvet at give ham en bog.
> Vi har stået på lur udenfor døren og grebet ind, når vi hørte han kravlede
> over.
> Vi har siddet derinde.

Han får opmærksomhed!
Og han ved den virker.

Hvordan er det i resten af døgnet? Hvor meget er I sammen med ham?
Hvad laver knægten af aktiviteter. Er han reelt træt, når han kommer i
seng?

mvh

Carsten

Fra : Nette

Dato : 09-01-06 20:50

"Carsten Riis" skrev

> Han får opmærksomhed!
> Og han ved den virker.

Det var uretfærdig, du lige slår ned over den her, med at vi sidder derinde.
Men jeg havde egentligt forventet en eller anden ville gøre det, for sådan
en handling står nærmest skrigende i rødt ved et hvert voksent menneske.

Vi har gjort det to aftener for nylig som et sidste forsøg på at få ham til
at sove.
Det er ikke en rutine, vi ønsker at komme ind i og har derfor valgt, at
gemme den som en sidste "udvej". Hvilket det altså ikke var.

> Hvordan er det i resten af døgnet? Hvor meget er I sammen med ham?
> Hvad laver knægten af aktiviteter. Er han reelt træt, når han kommer i
> seng?

Vi er da sammen med ham om eftermiddagen og om aftenen, men han kan, skal og
vil gerne lege selv også. Han er ikke i kontakt med os hele tiden,
overhovedet. - Det er noget, vi lægger meget vægt på ungerne netop ikke er!

Han er rask og rørig, sover ca. 1-1½ time inden kl. 14.00. Nogle gange dog
kun en halv times tid som forleden.
Lige fra han var spæd, har han kun snuppet to gange en halv times søvn i
dagtimerne, men til gengæld sovet rigtig fint ( med de forstyrrelser, der nu
engang er ganske almindelige i den alder) fra kl. 20 og indtil næste morgen.
Han kan ikke undvære sin middagslur. Uden den går han kold kl. 16.

Ca. halvdelen af dagene er han træt, når klokken er 20. Altså ikke hver
aften, men det er ikke sådan, han falder i søvn hurtigere, de dage han har
siddet og "halvsovet" inden han er blevet puttet.

Han er en af de unger, som bare ikke vil sove. Og den eneste måde, hvorpå
han kan holde sig vågen på, er at stå op og bevæge sig, og det er det han
gør.
Vores sundhedsplejerske sagde det allerede ved sit første besøg, og sagde,
at havde det været i hendes unge dage, så havde hun rådet os til at svøbe
drengen godt ind i en ble, sådan armenes konstante bevægelse ikke kunne
holde ham vågen.

Vi er træt af det, modtager gerne ideer og nyt input,- men har indtil videre
accepteret, at dette IKKE skal være et problem, men blot en vane, sådan vi
ikke kommer til at bruge for meget opmærksomhed og for mange kræfter på det.

Nette ,- som fornemmer roen er ved at lægge sig derinde allerede nu her i
aften....

Fra : nusle nuslesen

Dato : 09-01-06 22:48

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej,

> [...]
> ikke kommer til at bruge for meget opmærksomhed og for mange kræfter på

Begge mine ældste børn var "alle vegne" ved sengetid til at begynde med når
tremmesengen skulle droppes (og de skulle ud af soveværelset - det var
nemlig lidt sammenhængende) - og det med at man ikke skal gøre det til en
vane at sidde hos dem, valgte jeg altså at tage med et gran salt.

For mig drejede det sig først og fremmest om at vænne dem til at ligge og
slappe af og derefter falde i søvn, så kunne de øvrige tilvænninger komme i
etaper bagefter.

Jeg delte det op i delmål - for det gik op for mig, at hvis jeg forlangt for
meget på én gang, ville det alligevel kun ende i tænders gnidsel.

Jeg brugte tålmodighed, jeg sad hos dem - havde en lille lampe tændt, så der
ikke var for meget lys, men nok til at jeg selv kunne hygge med en bog. Og
så satte jeg mig til at læse ved siden af dem. Hver gang de begyndte at
"drøne rundt", sagde jeg "shyyyssshh, du skal sove nu" på en stille men
bestemt måde, lagde dem ned igen - og genoptog læsningen.

Når jeg var der hele tiden, og afbrydelserne ikke kom i en film jeg prøvede
at se - og jeg ikke skulle drøne frem og tilbage - så føltes det ikke
nær så frustrerende for mig selv. Ligesom scenen med "adskillelse" ikke
skulle udspille sig om og om igen. Småbørn reagerer kraftigt på
"adskillelse" - altså at blive "efterladt/forladt" - så at drøne frem og
tilbage lagde jeg meget hurtigt mærke til var halsløs gerning.

Da jeg først afprøvede ovenstående, altså en slags tålmodig vedholdenhed -
viste det sig at gå forbavsende hurtigt for dem at vænne sig til at lægge
sig og slappe af, og efter en lille uges tid, så faldt de som regel i søvn
på mindre end ½ time - hvilket var meget bedre end det der famøse renderi,
som jeg bestemt ikke gad efter en lang dag.

Da denne rutine var indøvet, så fortalte jeg, at jeg mente, at de var store
nok til at kunne lægge sig til at sove alene - hvorefter jeg "lokkede" med
noget attraktivt som "store børn gør" dagen efter, hvis de altså kunne falde
i søvn alene (lokkemidlet for den ældste var vist så vidt jeg husker en
indendørs legeplads, som han var helt vild med, og hvor jeg lovede vi kunne
være ekstra længe - for min mellemste var det at komme med, når storebror
skulle til fodbold *smil*). Det afstedkom kun ganske lidt "renderi" de
første 1-2 dage, så var det overstået. De har dog altid ønsket døren åben og
lidt lys - hvorfor vi havde en natlampe med svagt lys - og så brokkede de
sig på et tidspunkt over, at jeg var for stille om aftenen, de ville gerne
kunne høre mig (far var ikke hjemme om aftenen, han kørte turistbus). Så
begyndte jeg at vente med at vaske op til de lå og faldt i søvn - så kunne
de høre mig, og det var det de gerne ville. Musik, stille musik - var også
et godt supplement. Stilhed var ingen succes.

Forresten, når jeg "rendte" den første/anden dag - så blev jeg ikke sur, jeg
sagde bare ting såsom: "Jeg tror godt du kan, du er jo træt lille mus - prøv
at lukke øjnene og tænk på anders and"... sådan nogle lidt fjollede
småting... bare for at berolige dem - og så fik de selvfølgelig belønningen
dagen efter, selvom jeg måtte derind en gang eller 3.

Jeg syntes ikke, at det var noget særligt at bruge en uges tid på
"træningen" - nye ting er man som regel lidt tid om at vænne sig til.

Der var ingen problemer med min yngste - for han var vant til at se disse
rutiner med de store hver dag - så jeg tror at i hans bevidsthed var det
bare sådan, og så sov han jo også i samme værelse som sin bror. Alting var
nemmere med ham, sikkert fordi "mor" var blevet helt rutineret og tryg ved
sin mor-rolle da han kom - selvom jeg "kun" var 24 da jeg fik mit tredje
barn

mange hilsner

Fra : Nette

Dato : 09-01-06 23:14

"nusle nuslesen" skrev

> [...]
> sin mor-rolle da han kom - selvom jeg "kun" var 24 da jeg fik mit tredje

Tak for dine erfaringer.
Det er sådan noget lignende, vi har prøvet, og stadig vil foretrække....

Jeg forstår bare ikke, hvorfor det er så stort et problem med den yngste,-
for det første har det kørt fint ind til nu, og for det andet, har der ingen
ændringer været. Heller ikke ny seng eller nyt værelse, og man skulle netop
tro, han havde set og forstået, hvordan det foregik.
Men vi fortsætter og selvfølgelig lykkes det på et tidspunkt.

Nette

Fra : nusle nuslesen

Dato : 10-01-06 06:45

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej,

> [...]
> tro, han havde set og forstået, hvordan det foregik.
> Men vi fortsætter og selvfølgelig lykkes det på et tidspunkt.

Han er sikkert bare et usædvanlig stædig lille myr, der har sine helt egne
ideer om hvordan det skal foregå *GG* - sådan kan det jo også være engang
imellem, med enkelte ting.

Held og lykke med projektet

mange hilsner

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-01-06 14:09

Nette skrev den 09-01-2006 20:50:
> [...]
> en handling står nærmest skrigende i rødt ved et hvert voksent menneske.

Jeg er da ked af, at du blev oprevet over min kommentar.
Det var ikke det der var meningen.

Meningen var, at du kunne tænke lidt over perioden før sengetid. Både
drengens egne aktiviteter, men også de aktiviteter han laver sammen med jer.

Undskyld, hvis jeg udtrykte det lidt kluntet.

mvh

Carsten

Fra : Nette

Dato : 10-01-06 17:33

"Carsten Riis" skrev

> Jeg er da ked af, at du blev oprevet over min kommentar.
> Det var ikke det der var meningen.

Så oprevet blev jeg nu heller ikke. Som skrevet, havde jeg forventet det.

> Meningen var, at du kunne tænke lidt over perioden før sengetid. Både
> drengens egne aktiviteter, men også de aktiviteter han laver sammen med
jer.

Der er faste rolige ritualer op til en halv times tid, før han kommer i
seng. Badning, læsning, tøjskift, tandbørstning osv. Nøjagtig som han har
været vant til igennem et år nu. Intet stress og jag, og intet pylder og i
hvert fald slet ingen forandringer.

Nette

Fra : Iben Holst

Dato : 09-01-06 22:18

> [...]
> protesterede, var tremmerne der til at forhindre, at hun stod op.
> Men nu er der ingen tremmer til at holde på hende, så hvordan får vi

Da min søn som 3 årig skulle vænne sig til eget værelse og seng uden tremmer
var det meget svært at få ham til at blive i sengen; både at få ham til at
falde i
søvn og blive der det meste af natten (jeg tror ikke på at det er usundt for
børn
at ligge hos deres forældre lidt om natten - snarer tværtimod hvis de har
brug for
trygheden).

I ca en uge lå jeg på en madras neden for hans seng og hver gang han vågnede
og kravlede ud opdagede han mig og smuttede op for at sove igen. Efter denne
uges tid var der stort set ingen problemer - han faldt i søvn om aftenen i
sengen
og blev der det meste af natten og kom så ind til os mellem 5 og 6....

Iben

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 10-01-06 20:40

Iben Holst (Iben@holst.mail.dk) skrev :

> Da min søn som 3 årig skulle vænne sig til eget værelse og seng uden
> tremmer var det meget svært at få ham til at blive i sengen; både at
> få ham til at falde i søvn og blive der det meste af natten

Og netop det med at vænne sig til den nye seng tror jeg, at Sofie lige
skal have tid til. Hun stod op et par gange i nat og endte da også inde
i vores seng ud på morgenen.
Her til aften er det gået lettere og vi har kun skulle putte hende to
gange efter hun var lagt i seng.

Henriette Døssing