barsel - terminsdatoen
Fra : Piea

Dato : 08-01-06 14:41

Hej Alle

Håber I kan hjælpe med et spørgsmål

Jeg må gå fra 4 uger før forventet fødsel. Ved I hvilken terminsdato der er
tale om. Lægens (19.04) eller scanningens (30.04) fastsatte termin?

På forhånd tak for hjælpen
Piea

Fra : Vibeke og Michael

Dato : 08-01-06 15:02

"Piea" <glædeligjul@hohoho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg må gå fra 4 uger før forventet fødsel. Ved I hvilken terminsdato der
> er tale om. Lægens (19.04) eller scanningens (30.04) fastsatte termin?

Begge gange er jeg gået fra efter scanningsterminen.

Vh. Vibeke.

Fra : Joachim

Dato : 08-01-06 15:17

Hejsa
Det er scanningsdatoen der tæller - i hvert fald hvis det er en
"autoriseret" scanning udført efter henvisning fra egen læge eller fordi
det er en del af det nye "misdannelsesprogram"
Din læge vil rette det på vandrejournalen næste gang du kommer hvis ikke
allerede det er gjort af den der scannede dig

MVH

Joachim

Fra : Piea

Dato : 08-01-06 15:31

> [...]
>
> Jeg må gå fra 4 uger før forventet fødsel. Ved I hvilken terminsdato der
> er tale om. Lægens (19.04) eller scanningens (30.04) fastsatte termin?

Hov fandt følgende link
http://www.adir.dk/extern/regler/pdf/vejl_080503_barselsorlov.pdf

Som skriver det er lægens beregning.
Men tak for hjælpen

Fra : Workingmom

Dato : 08-01-06 16:06

Piea skrev:

> "Piea" <glædeligjul@hohoho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Men regn ikke med det. Han skifter muligvis mening efter at have set
scanningsresultatet.

Tine

Fra : Workingmom

Dato : 08-01-06 16:07

Piea skrev:

> "Piea" <glædeligjul@hohoho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Eller vandrejournalen. Hvis datoen bliver ændret her, så er det den, der
tæller. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil gå fra lidt før. Nogle
gange har man en forstående læge, der kan sygemelde en 6-8 uger før. Så
får du alligevel de sidste uger fri. Det gjorde min.

Tine

Fra : Workingmom

Dato : 08-01-06 15:32

Piea skrev:

> [...]
>
> Jeg må gå fra 4 uger før forventet fødsel. Ved I hvilken terminsdato der er
> tale om. Lægens (19.04) eller scanningens (30.04) fastsatte termin?

Formodentlig scanningens - der er sikkert rettet på din vandrejournal i
forventet fødselsdato.

Hvilken uge blev du scannet i? De første 13 uger er scanningen en
overordentlig præcis tilkendegivelse af, hvor langt henne du er.

Hvornår havde du sidste menstruations første dag?

Tine

Fra : Sara

Dato : 08-01-06 16:01

Det er lægens. Det var det i hverttilfælde da jeg gik på barsel sidste år.

Sara

Fra : ellisa

Dato : 08-01-06 20:37

> [...]
>
> Jeg må gå fra 4 uger før forventet fødsel. Ved I hvilken terminsdato der
> er tale om. Lægens (19.04) eller scanningens (30.04) fastsatte termin?

Selvom mange siger scanningsterminen, så gik jeg nu alligevel fra efter den
oprindelige termin - og det på trods af, at terminen blev rykket næsten 2
uger tilbage ved 20-ugers scanningen.

Årsagen var, at jeg havde afleveret kopi af vandrejournalen til min
arbejdsgiver tidligt i forløbet, og jeg så ikke nogen grund til at give en
kopi senere, da jeg ikke ønskede at dele en masse oplysninger (der blev
påført journalen) med arbejdspladsen.

Måske lidt amoralsk, men hva'.
Hvad med dem der bliver scannet mange gange og måske får rykket termin
tilsvarende antal gange?

I mit tilfælde var der meget papirarbejde forbundet med en barselsorlov, da
jeg var i gang med et uddannelsesforløb, og de ville nok blive lidt mopsede,
hvis det skulle laves om igen og igen....

At den første termin så kom til at passe bedst, det er så bare mit held, da
jeg på den måde fik mine 4 ugers barsel før fødslen. Ville kun have haft 2
uger, hvis jeg var gået efter scanningsterminen.

/ellisa

Fra : Nette

Dato : 08-01-06 21:45

"ellisa" skrev

> [...]
> kopi senere, da jeg ikke ønskede at dele en masse oplysninger (der blev

Post-it-sedler er dine venner. De kan dække for rigtig meget, når du tager
en kopi af din vandrejournal.

Nette

Fra : ellisa

Dato : 08-01-06 23:44

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "ellisa" skrev

> Post-it-sedler er dine venner. De kan dække for rigtig meget, når du tager
> en kopi af din vandrejournal.
>
> Nette

Ohhhh...... Jo, det kunne jeg selvfølgelig have gjort - tænkte ikke lige
sådan i situationen. Ønskede bare ikke at chefen skulle vide alt ang.
resultatet af mine underlivstjek
Men nu ligger det også mere end 2 år tilbage i tiden - og jeg fik mine 4
ugers barsel på den måde *SS*

/ellisa

Fra : Nette

Dato : 08-01-06 21:50

"Piea" skrev

> Jeg må gå fra 4 uger før forventet fødsel. Ved I hvilken terminsdato der
er
> tale om. Lægens (19.04) eller scanningens (30.04) fastsatte termin?

Jeg gik ud fra lægens. Jordemoderen sagde, da jeg ventede min søn, at hun
ikke engang gad diskutere de par dages forskel der var med hans.
Men scanningen er mere præcis, da det fortæller barnets størrelse. Den
udregning som lægen laver er kun en skønudregning, det er de færreste
kvinder, som har præcis antal dage mellem menses.

Nette

Fra : Piea

Dato : 09-01-06 21:51

Mange tak for alle jeres svar