Sfo og fritidshjem er blevet kedelige?
Fra : dk

Dato : 05-01-06 16:54

Det er da underligt at det er blevet så kedeligt i SFO og fritidshjem, ja
endda klubber er blevet kedelige, hvorfor hvad sker der, børnene gider ikke
gå de steder? Ved godt der tales om det på tv, men skal vi virkelig vente
til lige vores børn er blevet for store? De kan jo bare vade rundt på gader
og stræder efterhånden og måske lave ballade. Hvad med pædagogerne der, kan
de ikke tage et initiativ? Det kan da ikke være rigtigt! Det er synd for
børnene at de snart ikke har noget at lave og hvorfor bliver de ikke evt.
sat i gang med lektier, hvorfor kan de ikke opmuntres til den slags og evt.
ture? Nu må der gøres noget, kom i gang!

Fra : Sabina H.

Dato : 06-01-06 08:20

dk wrote:
> [...]
> gang med lektier, hvorfor kan de ikke opmuntres til den slags og evt.
> ture? Nu må der gøres noget, kom i gang!

problemet er økonomien.... der er ikke råd til at lave noget...
et andet problem er reglerne.... det hele skal være så clean cut og pænt som
muligt....

jeg har selv bevidst taget min søn ud af SFO, fordi tilbuddet der var
tilknyttet hans skole ganske simpelt var for dårligt og for dyrt..... jeg
nægter simpelthen at betale 1260 kr om måneden for 2-4 timers fællespasning
dagligt, hvor faciliteterne er værre end jeg har oplevet nogensinde før....

jeg har tidligere gladeligt betalt for SFO hvis faciliteterne var derefter,
men aldrig så meget og aldrig så dårlige faciliteter..... og jeg er ikke den
eneste af forældrene i min søns årgang der vælger sådan... faktisk er der
kun 2 forældre der har valgt det, og det skyldes primært at deres børn har
yngere søskende i samme sfo...

heldigvis lader det til at nogen her i byen har taget et initiativ og er i
gang med at oprette en fritidsklub for den aldersgruppe (11-14 år), netop
fordi der her i byen ikke er noget reelt tilbud til den aldersgruppe...
prisen skulle også blive overkommelig, så alt i alt ser det positivt ud ;)
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : André Høstrup

Dato : 07-01-06 21:55

Ganske kort.

Hvad nu hvis de unge havde en hobby, så ville de ikke rende rundt på må og
få og lave ballade, har aldrig selv gået på en SFO eller andet og jeg har da
altid kunne underholde mig selv eller med de venner man havde dengang.

Bare en tanke

--
Mvh. André Høstrup

Fra : Sabina H.

Dato : 07-01-06 22:08

André Høstrup wrote:
> [...]
> må og få og lave ballade, har aldrig selv gået på en SFO eller andet
> og jeg har da altid kunne underholde mig selv eller med de venner man

hvilken hobby kender du der kan holde 10-14 årige beskæftiget 5 dage om ugen
i flere timer af gangen?

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Workingmom

Dato : 07-01-06 23:22

Sabina H. skrev:

> hvilken hobby kender du der kan holde 10-14 årige beskæftiget 5 dage om ugen
> i flere timer af gangen?

SFO er ikke til de 10-14-årige. Den er for de 6-9 årige.

Dem fra 10-14 har fritidsklubber på mere frivillig basis, og der er i
øvrigt meget ofte værksteder, hvor man kan dyrke sin hobby, hvis man har en.

Tine

Fra : Sabina H.

Dato : 08-01-06 12:31

Workingmom wrote:
> [...]
>
> Dem fra 10-14 har fritidsklubber på mere frivillig basis, og der er i
> øvrigt meget ofte værksteder, hvor man kan dyrke sin hobby, hvis man

nogle har, ja.... her hvor vi bor, har de SFO op til og med 5 klasse og
derefter er der intet før de fylder 14....
jeg har iøvrigt også oplevet andre steder at SFO fortsætter helt til og med
5 klasse.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : André Høstrup

Dato : 09-01-06 01:38

> hvilken hobby kender du der kan holde 10-14 årige beskæftiget 5 dage om
> ugen i flere timer af gangen?

Min mor gik hjemme så det har da haft lidt at sige, men jeg rodede med alt
muligt sammen med vennerne, elektronik, modelhobby, fiskede cyklede rundt
omkring og omkring de 13 år var det knallert den stod på, så jeg kedede mig
aldrig.

--
Mvh. André Høstrup

Fra : Workingmom

Dato : 09-01-06 17:20

André Høstrup skrev:

> [...]
> omkring og omkring de 13 år var det knallert den stod på, så jeg kedede mig

Se, der har vi forskellen. Mor gik hjemme. Du havde ikke brug for hende
til alt det almindelige, men hvis du slog en tand løs, var hun der.

Vi er der ikke mere - vi tjener penge.

Derfor er ungerne et sted, hvor der er voksne, der kan håndtere
katastroferne.

Tine

Fra : Holst

Dato : 09-01-06 17:32

Workingmom wrote:

> [...]
>
> Vi er der ikke mere - vi tjener penge.
>
> Derfor er ungerne et sted, hvor der er voksne, der kan håndtere

Men sådan nogle katastrofer kunne jo også ske for 20 år siden. Men
dengang fik vi jo lov til at være alene hjemme efter skole. Vi fik lov
til at tage ud at lege hos kammerater, hvis forældre var på arbejde. Og
så videre.

Forældre i dag tør bare ikke tiltro deres børn en smule selvstændighed
og ansvar.

Fra : Workingmom

Dato : 07-01-06 23:20

André Høstrup skrev:
> [...]
> altid kunne underholde mig selv eller med de venner man havde dengang.

Man er næsten nødt til at gå i SFO, for alle vennerne går der. Der er
ingen børn på vejene i dagtimerne mere.

I øvrigt er SFO som oftest for børn op til 3. klasse - dvs indtil 9-10
år. Hvis jeg ikke er hjemme har jeg ikke lyst til, at min 9-årige skal
have en lang eftermiddag alene hjemme. De almindelige ting kan de
sagtens klare, men sker der ulykker ved de simpelthen ikke, hvordan de
skal håndtere det.

Tine

Fra : Holst

Dato : 07-01-06 23:25

Workingmom wrote:

> [...]
> have en lang eftermiddag alene hjemme. De almindelige ting kan de
> sagtens klare, men sker der ulykker ved de simpelthen ikke, hvordan de

Ja, det er det frygtelige ved dagens børn. Da vi var i den alder, var
der mange af os, der ikke gik i fritidshjem, men blot gik hjem, legede
med kammeraterne på vejen, lavede lektier, læste en bog eller noget.

Eller er det dagens forældre?

Fra : Workingmom

Dato : 07-01-06 23:49

Holst skrev:

> [...]
> der mange af os, der ikke gik i fritidshjem, men blot gik hjem, legede
> med kammeraterne på vejen, lavede lektier, læste en bog eller noget.

Dagens forældre er ikke hjemme, og der er ingen kammerater på vejen. De
er i SFO.

I dagens danmark arbejder begge forældre meget ofte - det er svært at
klare sig med en indtægt i dag.

Var din mor hjemme, eller var du nøglebarn?

Tine

Fra : Holst

Dato : 07-01-06 23:57

Workingmom wrote:

> [...]
> klare sig med en indtægt i dag.
>
> Var din mor hjemme, eller var du nøglebarn?

Min mor gik typisk først på arbejde, når min far kom hjem. Men jeg har
tit og ofte været med kammerater hjemme og lege, hvor der ingen forældre
var hjemme.

Dengang havde min mor ingen betænkeligheder ved at sende en knægt som
mig alene af sted ud til en af mine klassekammerater, hvor vi jo sikkert
lavede alverdens ting.

Jeg kender en pædagog, som for nylig er fyldt 60 år, så hun har været i
branchen i mange år. Hun siger netop, at børn i dag intet må for deres
forældre i forhold til tidligere. Forældrene tør i dag ikke tiltro deres
egne børn en vis grad af ansvar og selvstændighed.

Fra : Rasmussen

Dato : 08-01-06 10:04

"Holst" <newsjan06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forældre i forhold til tidligere. Forældrene tør i dag ikke tiltro deres
> egne børn en vis grad af ansvar og selvstændighed.

hmmm, ja, men nu ser verden jo heller ikke ud idag som den gjorde for 20-30
år siden...........

Hilsen Jakob og Julie Albertes mor, som er pædagog og ser det som en
selvfølge at Jakob skal i SFO efter sommerferien.

Fra : Holst

Dato : 08-01-06 10:22

Rasmussen wrote:

> hmmm, ja, men nu ser verden jo heller ikke ud idag som den gjorde for 20-30
> år siden...........

Det gør den ikke. Den er jo blevet meget, meget farligere inden for de
seneste 20-30 år.

Fra : Rasmussen

Dato : 08-01-06 14:49

> Det gør den ikke. Den er jo blevet meget, meget farligere inden for de
> seneste 20-30 år.

Den har i hvertfald ændret sig, på både godt og ondt.

Hilsen Jakob og Julie Albertes mor