Brainy baby - porn bedre end Einstein.
Fra : Bo Warming

Dato : 05-01-06 09:30

Går man på Amazon , ser man anmeldelser af bøger mm, der sku gøre din
toddler til atomfyskerklog på rekord-tid "TV.Smile" .
"LearningSystemsGifts" og Disney og vedr musik: "Baby Bach"

At du i Toys'R'Us gir tredobbelt pris for
learning-systems-computerspil

- "spil færdig og du får desert/får lov at blive oppe en time
længere" - det er nok selvopfyldende profeti, for de, der har råd og
motivation, er dem, der tager sig af deres børn så de får en lærd
karriere.

Danmarks Pædagogiske Universitet nedgør det masseproducerede legetøj,
som der selvfølgelig ikke er dobbeltblindstudier på.

Jeg har læst om så mange vidunderbørn, der aldrig blev til andet end
15 minutters TV-berømmelse, så jeg tror heller ikke meget på
Disney-Einstein-selvhjælpen, -
men den er nok ikke så ringe som folkeskolen.

Hvis man tidligt lærer toddleren at google og finde de
internet-tilbud, der motiverer den lille håbefulde, der gerne vil være
som de voksne, så roder vidunderbarnet nok snart rundt i porno. Men
skal man ikke selv begå sine fejl? - er det ikke bedre, end når Sesame
Street BIG BIRD synger til hoppende bogstaver, tal, farver og
geometriske former, som alle, der vil, får lært alligevel før
skolealderen, vis ikke de vokser på landet uden reklame-TV?

Jeg købte "Pong" straks det kom frem, og udlånte det til mine nevøer,
hvis folkeskolelær-forældre konfiskerede det, som var det porn -
resultatet er at en af dem er Enhedsliste-borgmester idag. Mine egne
fik få år senere PacMan, Tetris og Donki-Kong, og jeg havde valgt en
klog mor fra landet, der selv tændte på spillene og brugte dem, når
sønneke var faldet i søvn. Hvad man kan lære af det, er nok uklart -
jeg kan få alt til at bekræfte min tyrkertro på, at *frihed* og flest
mulig udfordringer, er vejen frem.

At børn sku ta skade af at smugkikke på de voksnes porn, er der mange
erfaringer med i min bekendtskabskreds - de tager _ikke skade_ (og det
er forbuden frugt smager bedst, der er altafgørende drivkraft, lissom
med hash).

"Lær af egne fejl, det er sjovest. Gør du noget for din unge, som
barnet ku har gjort selv, så holder du det tilbage i udvikling", skrev
lektor Steen Larsen på DPU , hvis anti-censurholdning førte til at han
ikke blev forfremmet til professor, (men har udgivet en masse gode
bøger om emnet på eget forlag).

Elektronisk klaver er billigt som en blokfløjte og bedre, siger
erfaringer med mig og mine børn.

Den hellige Simpson-figur Ned Flanders har blokeret 99 ud af 100
kanaler på familie-TVet - vil du via censur ha fromme, skadefro,
dømmesyge børn som hans?

"Vi er alle genier,til vi fylder 10 ".Aldous Huxley.

"If children grew up according to early indications, we should have
nothing but geniuses. Goethe

"Snavs lyser, hvis solen vil skinne på det.Goethe

Præstationen, ikke æren er vigtig Goethe

" Du kan ikke lære erfaring. Du må gennemleve den. Albert
Camus

" Hvorfor gå i skole når man kan spise madpakken hjemme"("
Foragt for magt - graffitiernes billedbog" Lone Steensig )

" It is because of teachers that so little is learnt, and that
so badly. Nietzsche

" Jeg er altid villig til at lære, selv om jeg ikke bryder mig
om at blive undervist. Winston Churchill

" The irritating thing about ungoverned children, is,
that they often make as orderly and valuable men and women as do the
other kind. Mark Twain

" Every child is an artist. The problem is how to remain an
artist once he grows up. Pablo Picasso

" A teacher who can arouse a feeling for one single good
action, for one single good poem, accomplishes more than he who fills
our memory with rows and rows of natural objects, classified with name
and form. Goethe

" Vil du lære dine børn at regne, så giv dem lommepenge, men
ikke lige meget til alle i søskendeflokken! . Mark Twain

" Gør du for en elev, hvad han ku ha gjort selv, stjæler du
hans vigtigste eje, hans selvtillid". Det Bedste 1973

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 09-01-06 00:01

Ned Flanders er Gud.

Ham kunne vi lære meget af.