Renteomkostninger.
Fra : Webpoint

Dato : 25-01-06 23:00

Bær over med mit spørgsmål, men jeg arbejder i en butik hvor der ligger en
forfærdelig masse gamle vare, som efter min vurdering burde nedskrives.

Jeg ved nogenlunde hvad netto værdien for disse vare er samlet, men kan man
stille et regnstykke op, hvori man ( Hvis man kender renteomkostningen pr.
1000 kr ) kan vurdere hvad renteomkostningen på disse vare er contra det at
nedskrive dem.

Eller sagt på en anden måde. Er det billigere at finansere varelageret i en
given periode end at tage tabet her og nu, ved at nedskrive varerne ?

Findes der generelle retningslinier, når man vurdere omsætningshastigheden
på detailvare ?

Kim

Fra : KT

Dato : 26-01-06 07:34

"Webpoint" <info@default.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Findes der generelle retningslinier, når man vurdere omsætningshastigheden

Varerne børjo kun nedskrives (afskrives?), hvis værdien er forringet. Der
skal jo ikke nedskrives bare fordi omsætningshastigheden er for lav - her
var det måske bedre at sætte indkøberne på stand-by.

Omsætningshastigheden på detailvare er pr. definition meget forskellig -
både under hensyn til holdbarheden og varens karakter.
Der er stor forskel på at få omsat mælk contra skosværte. Mælken er færdig
efter en uge, hvis den ikke er omsat. Skosværten skal man måske have i mange
farver, hvilket vil nedsætte omsætningshastigheden - varen kan formentlig
holde i årevis, så den bliver ikke ringere af at ligge, men koster
naturligvis nogen renter i liggeperioden.

Knud

Fra : Webpoint

Dato : 26-01-06 22:53

Hej Knud.

> Varerne børjo kun nedskrives (afskrives?), hvis værdien er forringet. Der
> skal jo ikke nedskrives bare fordi omsætningshastigheden er for lav - her
> var det måske bedre at sætte indkøberne på stand-by.

Du har da ret, men tanken var endeligt at frigør hyldepladsen til vare med
et højere DB og en hurtigere omsætningshastighed.
Kender jeg "prisen" for at smide varerne ud contra renteomkostningerne på at
have dem liggende, er det lettere at holde det op imod om de er rentable nok
at have liggende.
Eller sagt på en anden måde. Kan jeg tjene ind på karusellen, hvad jeg
mister på gyngerne

Men varerne kan naturligvis også lægges på "fjernlageret" og så hentes frem
på forspørgelse. Der ligger sku bare så meget i forvejen

> Omsætningshastigheden på detailvare er pr. definition meget forskellig -
> både under hensyn til holdbarheden og varens karakter.

Du har naturligvis fuldstændigt ret !

Mvh

Kim