Fradrag som alarm som selvstændig...
Fra : Ukendt

Dato : 20-01-06 20:51

Hejsa.

Jeg har lige indkøbt en alarm til mit hus. Jeg har købt alarmen privat.

Talte kort med naboen om det. Han ved er er momsregistreret og driver
firmaet (bi-erhverv) fra mit kontor i huset (fyldt med it udstyr).

Han mener at jeg sagtens kan trække alarmen fra da jeg ingen erhvervsindbo
forsikring har.

Jeg har faktisk ikke selv tænkt nærmere over det. Jeg har ekstra følere osv.
i kontoret da det primært er tingene derinde der vil være attraktivt at
stjæle.

Hvad siger I andre?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-01-06 23:36

<Rune Nicolajsen> wrote in message

> Talte kort med naboen om det. Han ved er er momsregistreret og driver
> firmaet (bi-erhverv) fra mit kontor i huset (fyldt med it udstyr).

mit / sit? Eller har han kontor i dit hus?

> Han mener at jeg sagtens kan trække alarmen fra da jeg ingen erhvervsindbo
> forsikring har.

Du kan jo altid gøre det, hvis du har nogle blot nogenlunde fornuftige
argumenter. Det værste der så kan ske, er at SKAT underkender det. Jeg synes
selv den er lidt på kanten, da de fleste har / burde have en alarm
alligevel.

hilsen
Uffe

Fra : BJ

Dato : 20-01-06 23:39

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> argumenter. Det værste der så kan ske, er at SKAT underkender det. Jeg
> synes selv den er lidt på kanten, da de fleste har / burde have en alarm

Tjaee... der er også nogen, der mener det samme, når det gælder el, vand,
varme, husleje, ejendomsskat osv. osv.

Herligt liv som selvstændig i egen bolig.....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kurt

Dato : 21-01-06 08:46

> Tjaee... der er også nogen, der mener det samme, når det gælder el, vand,
> varme, husleje, ejendomsskat osv. osv.
>
> Herligt liv som selvstændig i egen bolig.....

Jeg driver selv virksomhed fra et kontor i privaten. Iflg. min revisor kan
man i den forbindelse netop fratrække alt hvad der vedrører kontoret såsom
el, vand, varme, husleje, ejendomsskat osv. osv. - beregnet som et
forholdstal kvadratmetermæssigt. Det forudsætter at rummet udelukkende
bruges erhvervsmæssigt.

/kurt

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 21-01-06 11:25

> [...]
> el, vand, varme, husleje, ejendomsskat osv. osv. - beregnet som et
> forholdstal kvadratmetermæssigt. Det forudsætter at rummet udelukkende

Denne debat har jo været oppe mange gange. Jeg mener at erindre, at det
er meget forskelligt hvordan skatteforvaltningerne vurderer dette. Nogle
er vist blevet mødt med krav om, at det skulle være et rum med
særskilt indgang, ingen private effekter osv., mens andre har fået
godkendt at bruge to kvadratmeter af soveværelset.

En alarm tror jeg ikke er noget problem, og kender da flere, som har
gjort det. Du kan få godkendt næsten alt, hvis du enten er heldig eller
er god til at argumentere. Skatteligning minder meget om at prutte om
prisen på et kræmmermarked.

Men hvis du ikke gider at udveksle mange og lange breve med
skatteforvaltningen, så brug din sunde fornuft. Hvor stor en del af
alarmen mener du selv den har af værdi for hhv. firma og privat? Hvis du
omsætter for 500.000 som selvstændig, så er det nok ikke en alarm til
10.000 de brokker sig over. Men er det kun 50.000 om året, så træk
f.eks. kun halvdelen af alarmens pris fra.

Jeg gider ikke de voldsomme tovtrækninger med skatteforvaltningen, og
har derfor ikke prøvet at presse citronen til det yderste. For mig
drejer det sig heller ikke om at trække så meget fra som jeg overhovedet
kan komme til, men om at ret skal være ret. De vil jo gerne have del af
overskuddet af mit arbejde:)

Men du skal naturligvis ikke snyde dig selv.

Ergo: Mit råd skal være, at du trækker halvdelen fra. Det får de
vanskeligt ved at modbevise er rimeligt. Du slipper for besværet med at
forsvare dig selv, og kan bruge din tid på at drive din virksomhed i
stedet:)

/JD

Fra : BJ

Dato : 21-01-06 14:19

"Jimmy Damsgård" <xxx@xxx.xx> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men du skal naturligvis ikke snyde dig selv.

Netop og en revisor er _ikke_ ude på at snyde dig, så det er stærkt
anbefalelsesværdig at anvende en revisor, da ikke alle skatteassistenter
aner noget om erhverv for slet ikke at tale om ret og rimelighed.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-06 11:27

> [...]
> el, vand, varme, husleje, ejendomsskat osv. osv. - beregnet som et
> forholdstal kvadratmetermæssigt. Det forudsætter at rummet udelukkende

Min revisor har oplyst mig det stik modsatte - altså at jeg ikke kan trække
det fra du nævner.

Det eneste jeg trækker fra ifm. kontoret, hvorfra jeg driver min virksomhed,
er strøm. Grunden til at han mener at det vil være ok er at jeg har en del
it udstyr kørerende 24/7/365.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-06 11:30

> mit / sit? Eller har han kontor i dit hus?

"Han ved *jeg* er momsregistreret skulle der stå".

(gik lidt stærkt da jeg skrev første post, selv overskriften har fejl

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Leonard

Dato : 21-01-06 12:31

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote:

>Jeg synes
>selv den er lidt på kanten, da de fleste har / burde have en alarm
>alligevel.

Hvorfor dog det?
- antallet af indbrud har aldrig været lavere end de er nu.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-01-06 13:28

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message

> Hvorfor dog det?
> - antallet af indbrud har aldrig været lavere end de er nu.

Jeg læste det som røgalarm - min fejl. En indbrudsalarm er selvfølgelig mere
oplagt at anvende erhvervsmæssigt.

hilsen
Uffe

Fra : BJ

Dato : 21-01-06 14:47

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg læste det som røgalarm - min fejl.

Hvorfor lige en røgalarm.... det kunne også være en gasalarm.......

> En indbrudsalarm er selvfølgelig mere
> oplagt at anvende erhvervsmæssigt.

Det må man sige......

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-01-06 13:01

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> Jeg læste det som røgalarm - min fejl. En indbrudsalarm er selvfølgelig
> mere
> oplagt at anvende erhvervsmæssigt.

Ja, hvis der er tale om en SKAFO-godkendt alarm.
Jeg fornemmer at der her er tale om en Bilka/Byggemarkeds-alarm og sådan en
vil man aldrig få lov til at bruge erhvervsmæssigt af sit
forsikringsselskab.

Jeg tror godt man kunne få problemer med at få SKAT til at godkende det
fradrag, specielt når alarmen også dækker den private bolig.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-01-06 13:22

Allan Soerensen presented the following explanation :
> Ja, hvis der er tale om en SKAFO-godkendt alarm.

Skafor mener du vel ;)

> Jeg fornemmer at der her er tale om en Bilka/Byggemarkeds-alarm og sådan en
> vil man aldrig få lov til at bruge erhvervsmæssigt af sit forsikringsselskab.

De vil nok ikke have noget imod at man bruger den, men
præmienedsættelse skal man nok kigge i vejviseren efter.

Iøvrigt kan man godt få skafor godkendte alarmsystemer (Powermax) i
Bilka - om Forsikringen vil godkende dem når man selv har sat dem op
ved jeg så ikke, jeg tvivler dog på det.

"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-01-06 13:53

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> Allan Soerensen presented the following explanation :
>
> Skafor mener du vel ;)

Naturligvis

> De vil nok ikke have noget imod at man bruger den, men præmienedsættelse
> skal man nok kigge i vejviseren efter.

Hvis forsikringsselskabet forlanger en alarm for at ville tegne en
forsikring, skal den være SKAFOR godkendt.
En ikke godkendt alarm er kun en "det-er-sjovt-at-have-alarm".

> Iøvrigt kan man godt få skafor godkendte alarmsystemer (Powermax) i
> Bilka - om Forsikringen vil godkende dem når man selv har sat dem op ved
> jeg så ikke, jeg tvivler dog på det.

Ifølge den liste over SKAFOR-godkendte alarmer, som jeg fik fra mit
forsikringsselskab, er den ikke SKAFOR-godkendt.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-01-06 14:51

Allan Soerensen formulated the question :

> Hvis forsikringsselskabet forlanger en alarm for at ville tegne en
> forsikring, skal den være SKAFOR godkendt.

Alt andet ville da også være at gøre grin med SKAFOR ordningen som,
svjv, Forsikring og Pension har været med til at definere ?

> En ikke godkendt alarm er kun en "det-er-sjovt-at-have-alarm".

Specielt hvis det er et firma - husker at de i TVDK's "Stop Tyven"
afbrød en Aldi alarm ved at trække strømstikket ud. Se det er en
kedelig alarm at have...

> Ifølge den liste over SKAFOR-godkendte alarmer, som jeg fik fra mit
> forsikringsselskab, er den ikke SKAFOR-godkendt.

Interessant, det troede jeg ellers den var - ved da den bliver brugt af
mange både virksomheder og private og sættes da også op af prof
installatører. Det ser dog ud til den kan "modificeres" med en
sabotagesikret strømforsyning og derved blive SKAFOR godkendt:

"Denne ny sabotagesikre strømforsyning anvendes til powerMax, hvor der
stillet krav til skafor-godkendelse.
Boksen er beregnet til at indbygge PowerMax centralens medfølgende
strømforsyning for at opretholde Skafors godkendelse i udstyrsklasse 1.
Boksen har indbygget sabotagekontakt med udtag på skrueklemmer der
tilsluttes Powermax centralens fastfortrådede zone ( zone 30 )
tilsluttes disse klemmer."
http://64.233.183.104/search?q=cache:kKFmKzTOkSoJ:www.solar.dk/catalogue.asp%3Faction%3Ddownload%26CatalogueChapterID%3D71+Skafor+powermax&hl=da

Men det er nok ikke noget man skal gå igang med selv ...

"I´m sorry for whatever I´m going to do and I swear I didn´t do any of
that stuff I did." - Rufus Riley, The Minority Report

Fra : BJ

Dato : 22-01-06 17:57

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, hvis der er tale om en SKAFO-godkendt alarm.
> Jeg fornemmer at der her er tale om en Bilka/Byggemarkeds-alarm og sådan
> en vil man aldrig få lov til at bruge erhvervsmæssigt af sit
> forsikringsselskab.

Sludder.

Det man skal huske ved præmienedsættelse er, såfremt alarmen er
slukket/afbrudt og der begås indbrud, så nedsættes/dækker forsikringen ikke,
det er derfor man får præmienedsættelse.

Min egen (erhvervs-)forsikringsagent anbefaler derfor _ikke_ at søge
præmienedsættelse med mindre man er 100% sikker på alarmen _altid_ er
aktiveret, når ingen er til stede.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-06 21:52

Jeg aner ikke om den er SKAFOR-godkendt. Den hedder "Vantage" - forhandles
af www.alarmsystem.dk (køber den af den lokale el-installatør og sætter den
selv op).

Bør jeg i stedet gå efter en der er SKAFOR-godkendt (se mit behov skitseret
nedenfor)?

> [...]
>
> Min egen (erhvervs-)forsikringsagent anbefaler derfor _ikke_ at søge
> præmienedsættelse med mindre man er 100% sikker på alarmen _altid_ er

Jeg har faktisk ikke tænkt på, at det kunne være muligt at få nedsat præmien
på forsikring ifm. installation af en alarm.

Men netop det du lige nævner der med at forsikringen kun dækker hvis alarmen
er slået til, gør nok også jeg vil vælge ikke at spare de penge.

Det jeg primært ønsker at opnå med installation af alarmen er at jeg selv er
informeret om at der evt. har været "gæster" i mit hus. Så slipper jeg for
forskrækkelsen når jeg kommer hjem (been there).

Iøvrigt har jeg som nævnt tidligere ingen erhvervs indboforsikring (for
dyrt) - har kun privat indbo.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : BJ

Dato : 22-01-06 22:10

<Rune Nicolajsen> skrev i en meddelelse

KLIP

> Bør jeg i stedet gå efter en der er SKAFOR-godkendt (se mit behov
> skitseret
> nedenfor)?

Ikke efter min bedste overbevisning.

> Jeg har faktisk ikke tænkt på, at det kunne være muligt at få nedsat
> præmien
> på forsikring ifm. installation af en alarm.

Det kan man, men ikke uden en vis risiko.

> Men netop det du lige nævner der med at forsikringen kun dækker hvis
> alarmen
> er slået til, gør nok også jeg vil vælge ikke at spare de penge.

Netop..

> [...]
> informeret om at der evt. har været "gæster" i mit hus. Så slipper jeg for
> forskrækkelsen når jeg kommer hjem (been there).

Fuldt forståeligt.

> Iøvrigt har jeg som nævnt tidligere ingen erhvervs indboforsikring (for
> dyrt) - har kun privat indbo.

Har dog begge dele.

Hvis du vil sikre dig bedst muligt, bør alarmen være udstyret med alskens
sabotagealarmer (også for klip af el og fastnetlinier) evt. med overførsel
af alarmer via GSM (som i øvrigt også kan forstyrres).

Summa summarum, har du en god og "indbrudssikker" alarm som kan køre i zoner
(eks. indvendig, udvendig og hele molevitten på én gang) og ellers vil ofre
en power-backup, er du godt hjulpet.

Forsikringen vasker sig med alle vande, hvis du vil have nedslag i
præmien..:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-01-06 23:05

on 22-01-2006, BJ supposed :
> Hvis du vil sikre dig bedst muligt, bør alarmen være udstyret med alskens
> sabotagealarmer (også for klip af el og fastnetlinier) evt. med overførsel af
> alarmer via GSM (som i øvrigt også kan forstyrres).

En alarm der ikke er udstyret med sabotagesikring er ikke meget værd,
man kan jo bare klippe telefonledningen, afmontere sirenen og så gå
indenfor. Er man lidt fiks vil alarmen ikke engang opdage at den bliver
banket i småstykker og dermed ikke afsende en alarm.

Man kan jo så også vælge en Alarmnet linie og overførsel til
kontrolcentral, så er man helt sikker på det der bliver gjort noget
hvis alarmen får problemer, selv hvis linien bliver klippet. GSM backup
er smart, men som du siger, den kan forstyrres.

> Summa summarum, har du en god og "indbrudssikker" alarm som kan køre i zoner
> (eks. indvendig, udvendig og hele molevitten på én gang) og ellers vil ofre
> en power-backup, er du godt hjulpet.

En alarm uden batteribackup er ikke pengene værd...

"Health nuts are going to feel stupid someday, lying in hospitals dying
of nothing." - Redd Foxx

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-06 23:05

> Ikke efter min bedste overbevisning.

Ok.

> Hvis du vil sikre dig bedst muligt, bør alarmen være udstyret med alskens
> sabotagealarmer (også for klip af el og fastnetlinier) evt. med overførsel
> af alarmer via GSM (som i øvrigt også kan forstyrres).

Alarmen har indbygget batteri, dvs. hvis strømmen
går/afbrydes/kortsluttes/whatever drives alarmen på dette.

Der er alm. modem i alarmen (dvs. ikke gsm modul) som kan ringe op til min
mobil. Telefonkablet ude fra går direkte ind i mit bryggers under indkørslen
(nyt hus) dvs. ingen udvendig dåse - den kan således ikke umiddelbart kan
afbrydes udenfor.

Jeg regner med at montere centralen på væggen klods op af første telefonstik
og så bore hul i telefondåsen og alarmen og trækket kablet direkte mellem
disse.

Som jeg ser det kan alarmen kun saboteres ved fysisk at nå at smadre den,
eller afbryde telefon eller backup-batteri inden den når at ringe på min
mobil.

Er det noget jeg har overset?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : BJ

Dato : 22-01-06 23:19

<Rune Nicolajsen> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er det noget jeg har overset?

Ikke sådan umiddelbart.

Nu er det kun op til dig at installere rum-, dør- samt vinduesfølere og så
opbygge din indre og ydre "fæstning".

Du kan evt. overveje at placere en ekstra sirene.

Loven siger du ikke må placere den udvendig, det kunne jo skræmme tyvene,
men der kan tilkøbes en udmærket trådløs stor sirene som kan placeres efter
"behov".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-01-06 23:42

BJ wrote on 22-01-2006 :
> Loven siger du ikke må placere den udvendig, det kunne jo skræmme tyvene, men
> der kan tilkøbes en udmærket trådløs stor sirene som kan placeres efter
> "behov".

Er det kun for private at den ikke må side udendørs eller er det
generelt ?

Men uanset hvad, den skal stoppe efter 3 minutter.

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : BJ

Dato : 22-01-06 23:48

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er det kun for private at den ikke må side udendørs eller er det generelt
> ?

Aner det ikke, men kan du præcisere..?

> Men uanset hvad, den skal stoppe efter 3 minutter.

Heldigvis kan den gå i gang igen, eller man kan montere et stort kodylt
rotorblink på taget som ikke behøver at standse efter 3 minutter.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-01-06 00:39

BJ formulated on søndag :

> Aner det ikke, men kan du præcisere..?

Jeg mener, er det kun private der ikke må have udendørs sirene eller
gælder det også for virksomheder ?

Og uanset hvad kan man jo bare sørge for sirenen er så tilpas kraftig
at den sagtens kan høres udenfor - det giver så godt nok problemer ved
fejlalarmer, specielt for dem er så kvikke at sætte sirenen sammen med
alarmpanelet...

> Heldigvis kan den gå i gang igen, eller man kan montere et stort kodylt
> rotorblink på taget som ikke behøver at standse efter 3 minutter.

Ja og den bør også blive ved til den ikke har mere at hyle for - som vi
sagde til kunderne da jeg havde arbejde i den branche, den skal stopppe
3 min. efter sidste aktivering. Dvs, så længe der er nogen i bygningen
eller noget der aktiverer den må den gerne hyle.

Fra : BJ

Dato : 23-01-06 00:45

KLIP

> Jeg mener, er det kun private der ikke må have udendørs sirene eller
> gælder det også for virksomheder ?

Det skulle ikke undre mig, det kun er virksomheder, der må sikre sig.

Som vanligt bliver selvstændige, der arbejder ud fra "privaten", behandlet,
ja, som skidt.

Jep.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 23-01-06 21:19

> Det skulle ikke undre mig, det kun er virksomheder, der må sikre sig.

Jeg ved ikke hvad loven siger til det, men jeg ved fra et par
arbejdspladser, at virksomhedens forsikringsselskab ikke tillod sirene.
De frygtede, at tyven kunne smadre mere ved at gå i panik end han kunne
stjæle for.

/JD

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-01-06 21:52

Jimmy Damsgård expressed precisely :
> Jeg ved ikke hvad loven siger til det, men jeg ved fra et par arbejdspladser,
> at virksomhedens forsikringsselskab ikke tillod sirene. De frygtede, at tyven
> kunne smadre mere ved at gå i panik end han kunne stjæle for.

Det var vel ekstra sirene de ikke tillod ?

Iøvrigt mener jeg det er latterligt, hvis man går så meget i panik pga.
en alarmsirene så er indbrudstyv vist det forkerte job...

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-01-06 09:06

> [...]
> den
> selv op).
>
> Bør jeg i stedet gå efter en der er SKAFOR-godkendt (se mit behov

Ja, hvis dit firma også har en masse IT-udstyr stående og du senere vil
tegne en erhvervsforsikring, der dækker tyveri, så skal du have en
SKAFOR-godkendt alarm. Den skal tilmed installeres af godkendt personale og
i de fleste tilfælde også tilsluttes en godkendt vagtcentral.
Der stilles skærpede krav til virksomheder i elektronik- og IT-branchen.

Jeg var selv turen igennem for 2 år siden, og fik kun lov til selv at
installere alarmen fordi jeg selv tidligere har arbejdet inden for
alarm-branchen. At det skulle være en SKAFOR-godkendt alarm, var overhovedet
ikke til dission (var faktisk nød til at pille en ikke godkendt alarm ned).

Prøv evt. at kontakt dit forsikringsselskab for at hører hvilke krav de vil
stille, hvis du ønsker at tegne en erhvervsforsikring med tyveri-dækning for
netop din virksomhed, før du begynder at købe en alarm som du temmelig
sikkert kommer til at smide ud den dag du ønsker at tegne en forsikring.

Fra : BJ

Dato : 22-01-06 18:55

> [...]

> Jeg tror godt man kunne få problemer med at få SKAT til at godkende det
> fradrag, specielt når alarmen også dækker den private bolig.

Løsning for selvstændige: Køb en "skur" ude i byen/på den anden side af
vejen og indret dit kontor/lager der.

Samtlige udgifter er fradragsberettige og du sætter selv huslejen.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-01-06 14:34

Leonard explained on 21-01-2006 :
> - antallet af indbrud har aldrig været lavere end de er nu.

Og antallet af alarmer har vist heller aldrig været større - gad vide
om der er en sammenhæng ? ;)

"I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit
going to those places." - Henny Youngman

Fra : Holst

Dato : 22-01-06 19:06

Rune Nicolajsen wrote:

> [...]
> i kontoret da det primært er tingene derinde der vil være attraktivt at

Hvis Skat kommer og kigger dig over nakken, så forvent kun, at de vil
anse følerne i dit kontor som en udgift, du kan trække fra. Dækker selve
anlægget (den centrale styring) også andre områder af huset, så forvent
kun, at de vil anse en mindre andel af anlæggets pris som en udgift, der
kan trækkes fra. Et kvadratmeterforhold mellem erhvervsmæssig og privat
brug vil meget muligt være det forhold, som de vil finde rimeligt.

Fra : BJ

Dato : 22-01-06 19:26

"Holst" <newsjan06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Et kvadratmeterforhold mellem erhvervsmæssig og privat brug vil meget
> muligt være det forhold, som de vil finde rimeligt.

Så gør de vel også det samme mht. el, vand, varme, ejendomsskat,
forsikringer osv. osv.........

Husk: Der findes et utal af bagere, frisører og lignende som er selvstændige
under "hjemlige" forhold.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~