C5 Light eller Mamut?
Fra : Søren

Dato : 20-01-06 15:18

Jeg vil nok indenfor den nærmeste fremtid starte et hobbyfirma op. I første
omgang vil jeg nok have regnskabet i en MySQL database - altså hvor kunden
får en faktura via email. Jeg vil have en ekstern revisor, der kan hjælpe
med alt det regnskabstekniske, da jeg hellere vil have professionel hjælp
fremfor at købe mit eget program fra starten af og skulle sætte mig ind i
det. På eet eller anden tidspunkt regner jeg med, at skulle have et rigtigt
regnskabssystem og jeg kunne forestille mig, at det blev enten C5 Light
eller Mamut Iværksætter. Jeg vil så importere mine fakturaer i en af disse
programmer.

1) Vil det gøre nogen forskel, rent regnskabsmæssigt, at de fakturaer
kunderne har fået via email ikke er identiske med mit kommende
regnskabssystem forstået på den måde, at det ikke er sikkert, at faktura
numre, varenumre, udseende m.v. bliver identiske? Beløbet og dato bliver
selvfølgelig det samme.

2) Er der nogen der har erfaringer med henholdsvis C5 og Mamut? Jeg har set
på Mamut og har prøvet at importere ordre. Det går fint, men jeg er ikke
helt med på import formatet. Er dette format "hemmeligt" (det er jo bare en
text CSV fil), eller kan man få en forklaring på hvilke felter der er til
hvad og hvordan de bør udfyldes? Det samme gælder for C5?

3) Jeg forestiller mig, at C5 Light er langt overlegen hvad angår
funktionallitet og fleksibilitet, men måske er det at skyde gråspurve med
kanoner, hvis jeg kan nøjes med Mamut. Det jeg frygter lidt med C5 er, at
den allerede fra starten af kræver en masse tilretning fra en ekstern
konsulent? Jeg tror næsten, at jeg ville kunne bruge Mamut fra dag 1 af, men
jeg synes ikke C5 Light er lige så nem at gå til. Hvordan oplever I det?

Fra : Torben B Haagh

Dato : 21-01-06 18:35

For 5 år siden brugte jeg Stellar (http://www.stellar.dk), hvilket jeg var
meget tilfreds med.

I starten kan du i øvrigt komme meget langt med Excel, både til fakturering
og bogføring.

Torben

Fra : tigeren@gmail.com

Dato : 23-01-06 10:10

Hej

Prøv at kigge på Stone's SummaSummarum, der har jeg selv en
installation i brug hvor en del ordre og fakturaer bliver generet i en
MySQL database. Derefter genereres der dagligt en CVS fil til import
med nye kunder, ordrer og fakturaer som nemt kan importeres i Summa.

http://www.summarum.dk/

Mvh
Stefan

Fra : Anders Christensen

Dato : 25-01-06 18:33

tigeren@gmail.com skrev:
> [...]
> MySQL database. Derefter genereres der dagligt en CVS fil til import
> med nye kunder, ordrer og fakturaer som nemt kan importeres i Summa.

Lyder ret smart, er det noget du vil dele med andre, eller give nogen
hints til?

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-01-06 12:29

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.invalid> skrev i en meddelelse

> Lyder ret smart, er det noget du vil dele med andre, eller give nogen
> hints til?

Der er egentligt ikke noget specielt i det.
Det er de funktioner i Enterprise-versionen, som man (lidt flot) kalder
"Integration til e-handel". Den giver mulighed for Import af ordre/faktura
via en CSV-fil.

Der er en meget kort forklaring her http://www.summarum.dk/23.htm, ellers er
det forklaret i programmets online-hjælp.

Fra : Søren

Dato : 23-01-06 17:24

Jeg prøver lige igen, da jeg ikke efterlyser andre programmer