Kørselsgodtgørelse
Fra : JEY

Dato : 20-01-06 13:33

Hej Alle

Jeg har lige et underligt spørgsmål som medarbejder !!

Når en medarbejder køre i firmaet tjeneste gives der 3,15 kr. skattefrit
pr. km. Kan virksomheden også trække kilometer pengene fra som en udgift,
eller er den en del af udgiftposten ?

anyone ???

Fra : Holst

Dato : 20-01-06 13:41

JEY wrote:

> [...]
> pr. km. Kan virksomheden også trække kilometer pengene fra som en udgift,

Hvad er forskellen på "trække ... fra som en udgift" og "en del af
udgiftsposten"?

Men svaret på dit spørgsmål er vel ja.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-01-06 13:42

"JEY" <jey_2002@hotmail.com> wrote in message

> Når en medarbejder køre i firmaet tjeneste gives der 3,15 kr. skattefrit
> pr. km. Kan virksomheden også trække kilometer pengene fra som en udgift,
> eller er den en del af udgiftposten ?

Firmaet kan trække udgiften fra 1 gang (som næsten alle andre udgifter).

hilsen
Uffe

Fra : JEY

Dato : 20-01-06 15:25

> Firmaet kan trække udgiften fra 1 gang (som næsten alle andre udgifter).

Vil det sige at både firmaet og jeg bliver "belønnet" ved at køre ud på
kundebesøg ???

Fra : Nico de Jong

Dato : 20-01-06 16:05

"JEY" <jey_2002@hotmail.com> skrev i en meddelelse

skattefrit

> Vil det sige at både firmaet og jeg bliver "belønnet" ved at køre ud på
> kundebesøg ???

Nej, det kan man ikke sige.
Du har jo omkostninger ved at lægge bil til, og dem får du kun godtgjort, i
princip.
Firmaet bliver heller ikke belønnet, fordi alternativet er at de stiller en
bil til rådighed. Og det koster jo også penge.

Nico

Fra : JEY

Dato : 21-01-06 21:39

> [...]
> en
> bil til rådighed. Og det koster jo også penge.

Men hvis de kan trække beløbet fra, kan man så ikke se det som en slags
ekstra indtægt for firmaet ???

Fra : BJ

Dato : 21-01-06 21:43

"JEY" <jey_2002@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men hvis de kan trække beløbet fra, kan man så ikke se det som en slags
> ekstra indtægt for firmaet ???

Så er din løn også en ekstra indtægt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Leonard

Dato : 21-01-06 21:54

"JEY" <jey_2002@hotmail.com> wrote:

>Men hvis de kan trække beløbet fra, kan man så ikke se det som en slags
>ekstra indtægt for firmaet ???

Man får ikke penge i kassen af at trække noget fra i skat.
Når et firma trækker udgifter fra i regnskabet, så er det jo fordi de
penge er brugt til udgifter og altså ikke længere er i firmaet.

Det samme når du som privat kan trække renteudgifter fra i skat, det
får du ikke flere penge af, for pengene er jo brugt til renterne.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 23-01-06 01:55

Nico de Jong wrote:
> [...]
> Firmaet bliver heller ikke belønnet, fordi alternativet er at de
> stiller en bil til rådighed. Og det koster jo også penge.

For - med forlov - at supplere Nico:

Der skelnes mellem 2 former for kørselsomk. Ved udbetaling af skattefri
kørselsgodtgørelse kr. 3,15 (etc.) pr. kørt kilometer er det en udgift for
firmaet. Så er _alle_ omkostninger -benzin, vask, rengøring reparationer,
dæk - ja simpelhent alt for "egen regning". D.v.s. disse omkostninger kan
_ikke_ fradragsberettigede i din selvangivelse. Det var jo din skattefrie
kørselskodtgørelse.

Vælger du at have bil til rådighed betaler firmaet bilen og alle
omkostninger forbundet med benzin etc. osm angivet ovenover. Til gengæld
bliver du beskattet af en del af bilens indkøbspris. svjh 25%.

Kører du _mange_ private km kan det nok bedst betale sig at have bil til
rådighed med den beskatning (privat), det nu medfører. Lægger du egen bil
til til mange _mange_ km. kan det bedst betale sig at få skattefri
kørselsgodtgørelse.

Hvad der bedst kan betale sig i det enkelte tiilfælde skal der regnes lidt
på. En fordel med bil til rådighed med A-beskatningen af den delvise værdi
af bilen til følge er, at så er man helt fri for at "slås" med TS.
Karsten H. Jensen