Trække ting fra i skat
Fra : Ukendt

Dato : 19-01-06 20:34

Hej,

Jeg har eget firma med SE-nummer. Min virksomhed er en enkeltmandsvirksomhed
(freelance-fotograf).

Hvordan står det til mht. at trække mine udgifter til drift fra i skat?
F.eks. hvis jeg køber brændbare cd'er, et nyt objektiv til mit kamera,
forplejning under mine opgaver osv.?

Bilen er - så vidt jeg ved - et helt kapitel for sig. Den bruges
fortrinsvist til firmakørsel, men også til privat transport. Hvordan er
reglerne for betaling af reperationer, når den både bruges i firma-regi og
privat?

Jeg går ud fra, at jeg (kvartalsvis) modregner min købsmoms med min
salgsmoms. Og så har jeg jo allerede fået trukket de 20% af mine indkøb fra.
Trækker jeg så bare resten fra i skat?

Hilsen
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-06 20:38

"jacob" <ni> skrev i en meddelelse
> [...]
> salgsmoms. Og så har jeg jo allerede fået trukket de 20% af mine indkøb
> fra. Trækker jeg så bare resten fra i skat?

- og er det muligt at trække ting, som man har købt i Tyskland, fra i skat?

Fra : KT

Dato : 19-01-06 21:03

> "jacob" <ni> skrev i en meddelelse

> - og er det muligt at trække ting, som man har købt i Tyskland, fra i
> skat?

Du kan købe dine ting præcist hvor du vil - og du kan naturligvis trække dem
fra i dit overskud. Husk dog at momsen ikke nødvendigvis skal regnes med 25%
i sådanne tilfælde.

Knud

Fra : BilligImport.dk / KS~

Dato : 22-01-06 13:05

> Du kan købe dine ting præcist hvor du vil - og du kan naturligvis trække
> dem fra i dit overskud. Husk dog at momsen ikke nødvendigvis skal regnes
> med 25% i sådanne tilfælde.
>

> Knud

Njaa, når han køber i f.eks. Tyskland, skal han oplyse sit CVR nummer, og
få tilsendt
momsfrit ( altså uden de 16% tysk salgsmoms )
Hvis du har betalt moms af varen i Tyskland, kan du ikke få fradrag for
købsmomsen, med mindre
du udfylder nogle specielle papirer ( ret bøvlet )

Hvis du har købt momsfrit i udlandet, skal du huske at angive dette når du
aflægger moms.

mvh. Kim Svarrer
www.BilligImport.dk
www.KS-Webdesign.dk

Fra : KT

Dato : 19-01-06 21:02

> [...]
> salgsmoms. Og så har jeg jo allerede fået trukket de 20% af mine indkøb
> fra. Trækker jeg så bare resten fra i skat?

Du kan trække dine udgifter fra i den indtægt du har som freelance - altsåå
i virksomhedens omsætning.
Udgifterne skal være relateret til den forretning du driver - men der er
vide rammer.

Bilen kan du enten lade firmaet eje - og så fratrække alle udgifter i
virksomhedens omsætning.
Eller du kan afregne firmaets kilometre til statens takst 3 kr (+ lidt
mere) - det kræver dog at du fører kørselsbog.

Du du angiver moms tager du kvartalets salgsmoms - fratrækker købsmomsen og
betaler resten til SKAT.

Udgifterne til indkøb trækker man ikke fra i skat - men derimod i firmaets
indtægt. Man betaler skat af fortjenesten/overskuddet.

Knud

Fra : Jesper Brock

Dato : 30-01-06 11:16

"KT" <knud.thomsenssslet@tesprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Eller du kan afregne firmaets kilometre til statens takst 3 kr (+ lidt
> mere) - det kræver dog at du fører kørselsbog.

eftersom jacob også kører privat i bilen, skal det være en forholdsvis dyr
bil for at det kan betale sig at lade firmaet eje den... så skal Jacob
nemlig beskattes af fri bil, og det sker til nogle ret høje takster.

Jeg bruger selv metoden med kørselspenge, (i 2005 kr. 3,10 pr km for de
første 20.000 km, herefter 1,68 kr.). Med årlig erhvervskørsel på ca 19.000
km giver det kr. 58900 at holde bil for... og de penge kan jeg da i hvert
fald komme et stykke vej for i min bil
Satserne i 2006 er iøvrigt foreløbigt fastsat til kr. 3,30/1,78.

For at opnå kørselsgodtgørelse, skal der føres kørebog, men det er nu ikke
så vanskeligt. Jeg har tegnet et lille skema i word, og printet en masse
sider ud med det tomme skema på. Siderne er sat ind i en tilbudsmappe, som
ligger fast i min bil.
Hver gang jeg så kører en erhvervsmæssig tur, noterer jeg dato, antal km og
destination, og når året er gået overfører jeg alle oplysningerne til et
regneark, så har jeg altid et komplet km-regnskab at vise til skattefar.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.