fagforeningsfrihed
Fra : N.J.H.

Dato : 14-01-06 20:36

vedr. fagforeningsfrihed.
Er det herefter noget til hindrer for at ansætte polakker til 30 kr. i
timen eller ????

Mvh

NJH

Fra : KT

Dato : 14-01-06 21:03

De 2 tinge har intet med hinanden at gøre.

Fagforening og polakker hører ikke nødvendigvis sammen. Man kan nu bare ikke
forlange de skal være medlem af en bestemt fagforening.

Knud

Fra : N.J.H.

Dato : 14-01-06 23:38

Det var bare et eksempel. Hvis der ingen mindsteløn er fordi der ikke noget
forbund. Så kan udenlandske arbejdere vel tilbyde sig til f.eks 32 kr i
timen. Kan der blive unfair konkurrence?.
MVH

NJH

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-01-06 00:44

"N.J.H." <NJH@oncable.dk> wrote in message
> [...]
> forbund. Så kan udenlandske arbejdere vel tilbyde sig til f.eks 32 kr i
> timen. Kan der blive unfair konkurrence?.

Der er sådan set ikke ændret ret meget. Alle kan fortsat tilbyde deres
arbejdskraft til den timepris, som man kan blive enige om. Nu gælder det
blot også de steder, hvor man før havde eksklusivaftale. Men forvent en
fortsat (ulovlig) kamp fra fagforeningernes side med blokader og lignende,
hvis de opdager det.

Unfar konkurrence? Verden ER uretfærdig, lær at leve med det.

hilsen
Uffe

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-01-06 11:18

"N.J.H." <NJH@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> vedr. fagforeningsfrihed.
> Er det herefter noget til hindrer for at ansætte polakker til 30 kr. i
> timen eller ????

Det har ikke noget med hinanden at gøre.
Selv om der ikke er krav om medlemskab af en bestemt fagforening
(eksklusivaftale), skal overenskomsten og mindstelønnen stadig overholdes.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-01-06 11:42

In news:43ca2154$0$38677$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Allan Soerensen <microtec1@yahoo.com> Typed:

> Det har ikke noget med hinanden at gøre.
> Selv om der ikke er krav om medlemskab af en bestemt fagforening
> (eksklusivaftale), skal overenskomsten og mindstelønnen stadig
> overholdes.

Mindste lønnen er defineret i overenskomsten, når fagforenings"tvangen"
bortfalder, falder overenskomsten fra hinanden, når overenskomsten falder
fra hinanden, er det mesters sol der skinner..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : N.J.H.

Dato : 15-01-06 12:01

Når der er fagforeningsfrihed, er overenskomsterne så noget værd. Der
findes fagforeninger som står udenfor overenskomsten. Der findes vel også
flere overenskomster. F.eks industriens, offentlige, hk osv ?.
"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:43ca270a$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Nico de Jong

Dato : 15-01-06 12:26

> Når der er fagforeningsfrihed, er overenskomsterne så noget værd. Der
> findes fagforeninger som står udenfor overenskomsten. Der findes vel også
> flere overenskomster. F.eks industriens, offentlige, hk osv ?.

Når man kigger på hvordan det er løst i Holland, vil man se at fagforeninger
udemærket kan arbejde sammen, så længe det drejer sig om arbejdsmiljør,
lønforhold, ferie, og alt andet som er vigtig for en lønmodtager, og hvor
der hverken er fagforeningstvang eller eksklusivoverenskomster, for slet
ikke at snakke om eksklusivoverenskomster hvor man tvinges til at yde et
bidrag til politiske partier man ikke ønsker at støtte.

Som jeg ser det, er det en fagforenings formål at skaffe sine medlemmer de
bedst mulige forhold. Hvis de gør det godt, får de flere medlemmer, og hvis
de ikke gør det, er der andre fagforeninger der får flere medlemmer. Alle
yder derfor deres bedste, og er ikke afhængige af "pampertvang". Jeg skal
nok få en masse uartige mails, men det er min (og sikkert andres) holdning,
og det skal der også være plads til

Nico

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-01-06 16:03

N.J.H. wrote:
> Når der er fagforeningsfrihed, er overenskomsterne så noget værd. Der

Selvfølgeligt er overenskomsten noget værd.

> findes fagforeninger som står udenfor overenskomsten. Der findes vel også

For lige at gøre det klart: Overenskomsten dækker en bestemt *type*
arbejde. Ikke en bestemt type medarbejdere.

> flere overenskomster. F.eks industriens, offentlige, hk osv ?.

Ja, der findes lokalaftaler der tiltræder overenskomsterne indenfor
visse områder.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-01-06 16:42

In news:43ca2b5d$0$47065$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
N.J.H. <NJH@oncable.dk> Typed:

> Når der er fagforeningsfrihed, er overenskomsterne så noget værd.
> Der findes fagforeninger som står udenfor overenskomsten. Der findes
> vel også flere overenskomster. F.eks industriens, offentlige, hk osv

De er jo overordnet betragtet fagspecifikke, når vi ser bort fra de gule, og
de kristne..

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-01-06 16:01

Petersen_Michael wrote:
> [...]
> bortfalder, falder overenskomsten fra hinanden, når overenskomsten falder
> fra hinanden, er det mesters sol der skinner..

Overenskomsten gælder ALLE ansatte indenfor et bestemt område. Ikke kun
de organiserede. Så det er ikke helt korrekt når du skriver at det hele
falder fra hinanden fordi det gør det ikke. Grundlæggende, er der ikke
ændret særligt meget...

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-01-06 16:37

"Martin Jørgensen" wrote

> Overenskomsten gælder ALLE ansatte indenfor et bestemt område.

Gælder det ikke kun hvis arbejdsgiveren har tiltrådt overenskomsten - fx ved
at være medlem af DI?

- Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-01-06 23:49

Peter Lykkegaard wrote:
> "Martin Jørgensen" wrote

> Gælder det ikke kun hvis arbejdsgiveren har tiltrådt overenskomsten - fx ved
> at være medlem af DI?

Altså, enten er der en overenskomst der gælder eller også er der ikke.
Dit spm. giver ikke mening fordi der er ingen overenskomst hvis ikke
arbejdsgiver har tiltrådt én.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-01-06 19:20

"Martin Jørgensen" wrote

> Altså, enten er der en overenskomst der gælder eller også er der ikke. Dit
> spm. giver ikke mening fordi der er ingen overenskomst hvis ikke
> arbejdsgiver har tiltrådt én.

Det giver da fint mening?

Du skriver
"Overenskomsten gælder ALLE ansatte indenfor et bestemt område."

Men du mente måske:

Overenskomsten gælder ALLE ansatte på virksomheden indenfor et bestemt
område.?

Så giver mit spørgsmål ingen mening :)

- Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-01-06 20:44

Peter Lykkegaard wrote:
> [...]
>
> Men du mente måske:
>
> Overenskomsten gælder ALLE ansatte på virksomheden indenfor et bestemt

Ja, det sidste... F.eks. smede-arbejde og lignende... Har et eksempel
liggende et sted men har desværre for travlt til at finde det og diske
op med ord-lyden i en tiltrædelsesoverenskomst...

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-01-06 16:39

In news:qm4q93-16o.ln1@news.tdc.dk,
Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> Typed:

> Overenskomsten gælder ALLE ansatte indenfor et bestemt område. Ikke
> kun de organiserede.

Overenskomsten gælder der hvor den bliver håndhævet..

Hvis mester ikke er organiseret, og du er i en gul forening, så er det rent
cowboy..

> Så det er ikke helt korrekt når du skriver at
> det hele falder fra hinanden fordi det gør det ikke. Grundlæggende,
> er der ikke ændret særligt meget...

Jeg er ikke enig, når man er på en arbejdsplads, hvor der er opnået en
overenskomst, så er man en nasserøv, hvis man ikke er medlem, af den
forening overenskomsten er indgået med.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-01-06 17:25

> Jeg er ikke enig, når man er på en arbejdsplads, hvor der er opnået en
> overenskomst, så er man en nasserøv, hvis man ikke er medlem, af den
> forening overenskomsten er indgået med.

Hvad så når man opnår bedre aftaler ved at stå udenfor? Så kan man jo ikke
siges at være nasserøv.

Mvh Maria

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-01-06 18:06

Maria Frederiksen explained :

> Hvad så når man opnår bedre aftaler ved at stå udenfor? Så kan man jo ikke
> siges at være nasserøv.

Nej men så slår janteloven til og kollegaerne strejker indtil alle er
nede på samme niveau igen...

"I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit
going to those places." - Henny Youngman

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-01-06 18:39

> Nej men så slår janteloven til og kollegaerne strejker indtil alle er nede
> på samme niveau igen...

*lol*
Ja, der er jo sådan set også det, der er meningen med fagforeningen: Alle
skal have samme løn for samme arbejde - som så bliver laveste fællesnævner.

Mvh Maria

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-01-06 21:20

In news:43ca7755$0$47023$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> Typed:

> Hvad så når man opnår bedre aftaler ved at stå udenfor? Så kan man jo
> ikke siges at være nasserøv.

Nope, men jeg har sjældent oplevet folk der får forhandlet ret meget andet
end selve lønnen + frøns..

Har du forhandlet dig frem til yderligere ferie, ekstra barsel eller lign.?

Jeg foretrækker at forhandle løn, pension, fryns osv. individuelt, men ser
fagforeningen som en fin ting til de bløde værdier..

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-01-06 19:17

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:43ca6ca3$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hvis mester ikke er organiseret, og du er i en gul forening, så er det
> rent
> cowboy..

Så har der heller ikke været nogen eksklusivaftale tidligere, så EF-dommer
har stadig ikke nogen betydning

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-01-06 23:20

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> meddelelse news:43ca6ca3$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Så har der heller ikke været nogen eksklusivaftale tidligere, så EF-dommer

Lige nøjagtigt...

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-01-06 19:16

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> Overenskomsten gælder ALLE ansatte indenfor et bestemt område. Ikke kun de
> organiserede.

Lige præcis, og det er netop humlen i det hele.

Fra : N.J.H.

Dato : 15-01-06 21:19

Gælder overenskomsten alle ansatte!!. Nå, Jamen hvad så hvis jeg efter et
halvt års ansættelse, ikke vil være med i den fagforening, som har skrevet
overenskomst med firmaet. Hvad så???

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-01-06 22:43

"N.J.H." wrote

> Gælder overenskomsten alle ansatte!!. Nå, Jamen hvad så hvis jeg efter et
> halvt års ansættelse, ikke vil være med i den fagforening, som har
> skrevet
> overenskomst med firmaet. Hvad så???

Hvad havde du forestillet dig
Du har jo en ansættelseskontrakt hvor dine ansættelsesforhold herunder løn
arbejdstid, arbejdssted etc er beskrevet

- Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-01-06 23:47

N.J.H. wrote:
> Gælder overenskomsten alle ansatte!!. Nå, Jamen hvad så hvis jeg efter et
> halvt års ansættelse, ikke vil være med i den fagforening, som har skrevet
> overenskomst med firmaet. Hvad så???

Så ikke noget. Så meld dig ud. Det er også lettere for arbejdsgiver
fordi når de andre strejker, så må du gerne arbejde SVJV (du skal
overholde vilkårerne i din ansættelseskontrakt). Så han vil ihvertfald
ikke brokke sig fordi det er også lettere at snyde dig og iøvrigt fyre
dig f.eks.

Du skal ikke regne med noget hjælp, hvis arbejdsgiver røvrender dig en
dag, f.eks. noget kontraktmæssigt og lignende. Så hvis man ikke kender
en god advokat så er den juridiske hjælp nok en meget god grund til at
blive i fagforeningen... Det kan være feriepengene der bliver snydt med
og det kan være tillæg eller så meget andet...

Det gode ved at være i fællesskabet er at arbejdsgiver bliver nødt til
at høre efter hvad fagforeningsfolkene siger så det med at stå sammen
kan være meget fornuftigt. Det er jo også fagforeningen der tager sager
op i arbejdsretten m.m. Og hvis i alle sammen melder jer ud af
fagforeningen - så er der ingen der håndhæver overenskomsten og
arbejdsgiver kan ansætte folk der bliver under-betalt.

Principielt kan han frit ansætte folk der bliver under-betalt, men det
er jo de organiseredes forening der sørger for at arbejdsgiver bliver
idømt bod for overenskomstbrud. Så man kan godt sige at man nasser på de
andre ved at melde sig ud (og det er de andre ikke så glade for)...

Fra : Nygaard

Dato : 16-01-06 09:00

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message
> N.J.H. wrote:
[Snip en masse dommedagsprofeti]

At man vælger ikke være med i den fagforening, der har overenskomst med
virksomheden, er jo ikke nødvendigvis det samme som at man ikke er med i en
fagforening.

/Nygaard

Fra : Bo Carøe

Dato : 16-01-06 10:18

Hej med jer.

Nu er det vist ved tiden, at jeg blander mig lidt og fortæller lidt om
min erfaring med fagforeningen.

Jeg blev ansat som udkørende servicetekniker fra min bopæl ved
Silkeborg. (funktionærlignende) i firmaet Washtec, jeg skulle køre ud
og vedligeholde bilvaskeanlæg i midt- og nordjylland.

Da jeg havde været ansat i 1 år, så skete der det, at der skulle
rationaliseres ved at der kun skulle være en service afdeling, så min
service leder blev fyret, hans job var at passe telefonen og dirigere
de 15 service teknikere ud til kunderne, når de havde problemer.
Men hele afdelings kontoret i Fredericia blev nedlagt, opgaven blev
flyttet over til hovedkontoret i København

Men så skete der det, at jeg også blev fyret, og min service leder
blev genansat i min stilling.

Jeg gik til min tidlidsmand og han gik til fagforeningen og fik af
vide, at det var enhver arbejdsgivers ret at lede og fordele arbejdet,
så det var ok.
Jeg gik så selv til fagforeningen og de skrev til direktøren fra
Washtec, og fik en sludder for en sladder og så sagde min
fagforeningen at jeg ikke kunne komme videre.

Så er det, at jeg tænker på: hvad skal jeg så bruge en fagforening
til, og alle de penge jeg har betalt til den de sidste 15 år til ingen
verdens nytte!

Status 1 år efter.
1. Ingen hjælp fra fagforeningen.
2. Min økonomi er rimelig da jeg havde lavet en løn forsikring.
3. Intet nyt job til en ordentlig løn der svarer til den jeg fik.
4. Jeg er blevet momsregistreret og har købt en kassevogn og prøver om

jeg kan få lidt freelance arbejde, men det går op af bakke lige
nu.

Mvh
Bo Carøe
Silkeborg
tlf 30 274888

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-01-06 13:14

Bo Carøe presented the following explanation :
> Jeg gik så selv til fagforeningen og de skrev til direktøren fra Washtec, og
> fik en sludder for en sladder og så sagde min fagforeningen at jeg ikke kunne
> komme videre.

Det kunne jo også være de havde ret i at der ikke var noget at gøre ?

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams

Fra : Bo Carøe

Dato : 16-01-06 20:16

Henrik Stidsen wrote:

> Det kunne jo også være de havde ret i at der ikke var noget at gøre ?

Tja måske, hvem ved sagen blev jo aldrig prøvet ved en domstol.

Mvh Bo Carøe

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-01-06 21:03

"Bo Carøe" <oz5afj@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Henrik Stidsen wrote:

>Tja måske, hvem ved sagen blev jo aldrig prøvet ved en domstol.

Nej, for fagforeningens vurdering var at der ikke var en sag
Man ville med rimelighed kunne klandre en fagforening for at fører åbenlyst
grundløse sager, der ikke vil kunne vindes. Det er spild af medlemmernes
penge.

Der er intet forkert i at afskedige en medarbejder, det er en del af
ledelsesretten, når blot de formelle regler er overholdt. Det har din
fagforening vurderet at de var i dit tilfælde.

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-01-06 18:43

Bo Carøe skrev den 16-01-2006 10:17:
> [...]
>
> Jeg gik til min tidlidsmand og han gik til fagforeningen og fik af vide,
> at det var enhver arbejdsgivers ret at lede og fordele arbejdet, så det

Jep. jf din beskrivelse er der intet at komme efter.

Du fik forhåbentlig den opsigelsesvarsel du havde krav på.

> [...]
>
> Så er det, at jeg tænker på: hvad skal jeg så bruge en fagforening til,
> og alle de penge jeg har betalt til den de sidste 15 år til ingen

Eller hvad med livsforsikringen.... Det er også ærgerligt, at du (ups,
dine efterladte) ikke haft glæde af den.

mvh

Carsten

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-01-06 00:09

> Gælder overenskomsten alle ansatte!!.

Ja, inden for det arbejdsomræde hvor overenskomsten gælder.

> Nå, Jamen hvad så hvis jeg efter et
> halvt års ansættelse, ikke vil være med i den fagforening, som har
> skrevet
> overenskomst med firmaet. Hvad så???

Så ændre det absolut intet.
Jf. overenskomsten skal uorganiseret arbejdskraft arbejde under de samme
forhold som de organiserede. Det ville ikke være hensigtsmæssigt, hvis
arbejdsgiveren kunne omgå de aftaler han har lavet i overenskomsten blot ved
at ansætte uorganiseret arbejdskraft

Med andre ord, kan du fint melde dig ud af fagforeningen og forvente at få
samme løn som dine organiserede kolleger forhandler sig frem til. Forvent
dog at du vil blive opfattet som en snylter af dine kolleger.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-01-06 20:51

Allan Soerensen wrote:
-snip-

> Med andre ord, kan du fint melde dig ud af fagforeningen og forvente at få
> samme løn som dine organiserede kolleger forhandler sig frem til. Forvent
> dog at du vil blive opfattet som en snylter af dine kolleger.

Der hvor jeg kom lidt i tvivl i går er egentligt at i en situation hvor
de organiserede strejker... Så kan de uorganiserede vel ikke bare
"strejke med" uden at misligholde deres ansættelses-kontrakt. Pudsigt
nok, så er det jo sådan at de organiserede kan varsle strejke og der
mener jeg ikke altid at det er misligholdelse af
ansættelses-kontrakten... Men jeg kunne ikke finde forklaringen nogen
steder.

Så må en uorganiseret strejke på samme måde som organiserede? Jeg vil
tro at han har pligt til at arbejde, når de andre strejker men er lidt i
tvivl...?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-01-06 09:00

> [...]
> der mener jeg ikke altid at det er misligholdelse af
> ansættelses-kontrakten... Men jeg kunne ikke finde forklaringen nogen

Jeg er ret sikker på, at strejker skal varsles i passende god tid for at
være lovlige. Sikkert noget, som er beskrevet i overenskomsten.

hilsen
Uffe

Fra : Allan Soerensen

Dato : 17-01-06 15:39

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message
>
> Jeg er ret sikker på, at strejker skal varsles i passende god tid for at
> være lovlige. Sikkert noget, som er beskrevet i overenskomsten.

Korrekt.
Der er helt formelle regler for hvordan en strejke skal varsles. Det vi ofte
hører om i er "overenskomststridige arbejdsnedlæggelser" selv om pressen
bruger ordet strejke.

Årsagen til at organiserede kan varsle en "rigtig" strejke uden at misholde
deres ansættelseskontrakten, er strejkeretten, som er skrevet ind i
hovedaftalen mellem LO og DA.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 17-01-06 15:35

> [...]
>
> Så må en uorganiseret strejke på samme måde som organiserede? Jeg vil tro
> at han har pligt til at arbejde, når de andre strejker men er lidt i

Jeg går ud fra at vi taler om en "rigtig" strejke, som er varslet efter alle
kunstens regler, og ikke en "overenskomststridig arbejdsnedlæggelse" som
pressen næsten konsekvent kalder en strejke, selv om det er 2 forskellige
ting.

Godt spørgsmål.
I min gamle lærebog står "Hvis en virksomhed rammes af en lovlig
arbejdsstandsning, kan arbejdsgiveren evt. forsøge at få produktionen udført
af andre i virksomheden eller hos andre arbejdsgivere" og "Organiserede
lønmodtagere kan lovligt nægte at udføre konfliktramt arbejde eller
strejkearbejde."

Umiddelbart vil jeg også tro at en uorganiseret medarbejder ikke har nogen
strejkeret, selv om han udfører arbejde, der er omfattet af en overenskomst.
Jeg er dog også lidt i tvivl.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 17-01-06 16:27

Klip

> [...]
>
> Umiddelbart vil jeg også tro at en uorganiseret medarbejder ikke har nogen
> strejkeret, selv om han udfører arbejde, der er omfattet af en

Som medlem af den Kristelige fagforening må man ikke strejke. Man bør derfor
tilbyde arbejdsgiveren at udføre arbejde. Hvis arbejdsgiveren ikke ønsker
det, - eller at man føler sig presset af de andre strejkende, må man forlade
arbejdspladsen. Man vil så istedet kunne få udbetalt en form for dagpenge
fra fagforeningens strejkekasse.
Hilsen Matthias

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-01-06 17:00

Matthias H Matthiessen wrote:
-snip-

> [...]
> arbejdspladsen. Man vil så istedet kunne få udbetalt en form for dagpenge

Morsomt

Det må være det med at vende den anden kind til

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-01-06 17:14

Allan Soerensen wrote:
> [...]

> strejkeret, selv om han udfører arbejde, der er omfattet af en overenskomst.

Men... Fra min bog:

"Den enkelte organiserede arbejdstager, der er direkte forpligtet ved
overenskomsten - han idømmes fx. bod for strejker i strid med...
fredspligten.... For uorganiserede arbejdstagere, der ikke har nogen
pligter efter overenskomsten - der er fx. ingen fredspligt .. og de kan
ikke idømmes bod for at medvirke i organiserede arbejderes
overenskomstridige strejker - må det derimod (formentlig) antages, at de
heller ikke kan støtte ret på overenskomsten."

Jeg forstår ikke lige det med at "støtte ret på overenskomsten"...

Men: Så de må gerne strejke ifl. Ruth Nielsen, lærebog i arbejdsret
2005. Men underligt at der ikke er flere ulemper ved at være
uorganiseret hvis man får stort set alle goderne men ikke betaler
kontingent?

Man skulle stadigvæk tro at det må være misligholdelse af deres
individuelle ansættelses-kontrakt, selvom det står sådan i ovenstående
bog... Virker underligt...

Fra : Jesper Brock

Dato : 30-01-06 11:38

> [...]
> heller ikke kan støtte ret på overenskomsten."
>
> Jeg forstår ikke lige det med at "støtte ret på overenskomsten"...

At den uorganiserede ikke kan støtte ret på overenskomsten vil sige, at den
uorganiserede ikke har nogle af de rettigheder, som er opnået i
overenskomsten.

På samme måde er han heller ikke forpligtet ifølge overenskomsten.

At den uorganiserede ikke kan pålægges bod, selvom han deltager i en
overenskomststridig arbejdsnedlæggelse betyder absolut ikke, at han bare kan
nedlægge arbejdet efter eget forgodtbefindende uden at det får konsekvenser
for ham. Den uorganiserede kan bare ikke straffes efter overenskomsten, da
han ikke er omfattet af denne.

Derimod bliver det individuel sag mellem den uorganiserede og hans
arbejdsgiver, hvilke konsekvenser arbejdsnedlæggelsen skal have.

> Men: Så de må gerne strejke ifl. Ruth Nielsen, lærebog i arbejdsret 2005.
> Men underligt at der ikke er flere ulemper ved at være uorganiseret hvis
> man får stort set alle goderne men ikke betaler kontingent?

Som uorganiseret har du de fordele og ulemper, som der følger af at være en
"free agent". Du kan indgå de aftaler du vil - men skal heller ikke regne
med nogen opbakning, ifald din arbejdsgiver ikke overholder aftalerne.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
(forhenværende tillidsmand hos SiD

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 31-01-06 00:46

Jesper Brock wrote:
-snip-

> At den uorganiserede ikke kan støtte ret på overenskomsten vil sige, at den
> uorganiserede ikke har nogle af de rettigheder, som er opnået i
> overenskomsten.

Giver mening.

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 16-01-06 12:56

N.J.H. wrote:
> vedr. fagforeningsfrihed.
> Er det herefter noget til hindrer for at ansætte polakker til 30 kr. i
> timen eller ????

Jeps der er faldet dom hvor fx vikarer skal have den
overenskomstmæssige løn
http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3497862/

- Peter

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-01-06 17:20

N.J.H. skrev den 14-01-2006 20:36:
> vedr. fagforeningsfrihed.
> Er det herefter noget til hindrer for at ansætte polakker til 30 kr. i
> timen eller ????

Det har det for så vidt ikke været hindringer for i forvejen.

Såfremt der ingen overenskomst er, så er der aftalefrihed på det danske
arbejdsmarked. Diverse overenskomster regulerer noget med løn.
Tilgengæld har man så også arbejdsro i overenskomstperioden (den
såkaldte fredspligt).

mvh

Carsten