Ingen faktura fra Travellink, kun følgesed~
Fra : Torben B Haagh

Dato : 11-01-06 11:15

Når man køber en erhvervsrejse hos Travellink får man ingen faktura, kun en
følgeseddel. Er det virkelig lovligt? Jeg var af den overbevisning, at der
altid skal udstedes en faktura ved handel mellem erhvervsdrivende. Jeg mener
også, at jeg skal bruge en faktura til mit regnskab.

På følgesedlen står Travellinks CVR-nummer, men købers navn og adresse
(firmaet) står der ikke, kun navnet på den rejsende.

Jeg fik at vide af Travellink: "at der jo kun udstedes faktura, når det var
noget der skulle betales senere og jeg havde jo betalt på nettet". Dette er
faktisk ikke engang sandt, idet man kun giver dem betalingsoplysninger
(kortnummer mm) og de hæver så pengene manuelt den dag billetterne sendes.

Torben

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 11-01-06 11:51

"Torben B Haagh" <tbhaagh@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Dette er faktisk ikke engang sandt, idet man kun giver dem
> betalingsoplysninger (kortnummer mm) og de hæver så pengene manuelt den

Via din kontoudskrift skulle du gerne kunne se, at beløbet er trukket og
hvem modtageren er. Det er sådan jeg plejer at få "kvitteringer", når jeg
handler på nettet i erhvervsøjemed.

hilsen
Uffe

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-01-06 23:07

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvem modtageren er. Det er sådan jeg plejer at få "kvitteringer", når jeg

Så kan du da ikke trække momsen fra på rette vis, da både momssats og
momsbeløb skal fremgå af fakturaen.

Mener bestemt man har krav på en faktura, ellers find en anden leverandør.

Mvh
Michael

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 12-01-06 09:53

"Michael Rasmussen" <michaelrasmussenSLET_DETTE@get2net.dk> wrote in message

> Så kan du da ikke trække momsen fra på rette vis, da både momssats og
> momsbeløb skal fremgå af fakturaen.

Der er ikke moms på rejser og desuden så følger der normalt en e-mail
baseret regning / faktura med. Jeg synes aldrig jeg har savnet dokumentation
for de handler, jeg har indgået.

hilsen
Uffe

Fra : Torben B Haagh

Dato : 12-01-06 15:39

Jeg har heller ikke før manglet den nødvendige dokumentation. Spørgsmålet
går egentlig heller ikke så meget på, hvad andre gør, men netop om det er
lovligt ikke at udstede en faktura. Det kan godt være det, at rejser ikke er
belagt med moms, som gør forskellen. På
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=108094&vID=200719 kan man læse: "Ved alt
salg, der er omfattet af momsreglerne, er hovedreglen, at der skal udstedes
en almindelig faktura".

Torben

Fra : MAndersen

Dato : 11-01-06 11:51

"Torben B Haagh" <tbhaagh@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dette er faktisk ikke engang sandt, idet man kun giver dem
> betalingsoplysninger (kortnummer mm) og de hæver så pengene manuelt den

Du får heller ikke faktura når du køber frimærker online ved Postdanmark.
Du får en ordrebekræftelse og en følgeseddel

MAndersen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 11-01-06 12:38

"MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev i en meddelelse

> Du får heller ikke faktura når du køber frimærker online ved Postdanmark.
> Du får en ordrebekræftelse og en følgeseddel

Joda.
Hver gang jeg har købt frimærker og pakkelabels online fremsender
Postdanmark en faktura et par dage efter varen er leveret.

Altså både en ordrebekræftelse, en følgeseddel og en faktura.

Fra : MAndersen

Dato : 11-01-06 13:50

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Postdanmark en faktura et par dage efter varen er leveret.
>
> Altså både en ordrebekræftelse, en følgeseddel og en faktura.

Jeg køber vel 10-15 gange om året, og jeg har aldrig modtaget faktura - der
er åbenbart forskel på fisk...

MAndersen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 11-01-06 14:01

> Jeg køber vel 10-15 gange om året, og jeg har aldrig modtaget faktura -
> der er åbenbart forskel på fisk...

Er du sikker på at du oprettede dig som erhvervskunde, da du oprettede dit
login?
Under oprettelsen kan du vælge "Privatkunde", "Erhvervskunde" eller
"Offentlig virksomhed". De sender sikkert ikke en fakura til deres
privatkunder.

Jeg har fået tilsendt en faktura hver eneste gang jeg har handlet hos dem.

Fra : MAndersen

Dato : 12-01-06 11:27

> [...]
> privatkunder.
>
> Jeg har fået tilsendt en faktura hver eneste gang jeg har handlet hos dem.

Det er sikkert der fejlen ligger.

MAndersen