Akkumulerede investeringsforening og virks~
Fra : Henrik H.H.

Dato : 28-12-05 20:50

Det er fra i år muligt at investere ikke-hævet overskud optjent under
virksomhedsordningen i investeringsforeninger. Jeg har læst mig til,
at det skulle dreje sig om akkumulerede investeringsforeninger men er
der andre krav til, hvilke typer investeringsforeninger man kan
investere i?

Jeg tænker helt specifikt på at investere noget af den overskydende
likviditet i Sparinvest Global Value. Er der nogen, der kan fortælle
mig om dette er muligt? Stilles der andre formelle krav til
investeringen. Skal man f.eks. oprette et nyt depot i virksomhedens
navn, eller kan man anvende sit eget private?

Tak på forhånd.

Henrik

Fra : Poul Christensen

Dato : 29-12-05 10:54

"Henrik H.H." <gedemesterenFJERNMIG@gmail.com> wrote in news:43b2ec7b$1
@news.dansketelecom.com:

> [...]
> investeringen. Skal man f.eks. oprette et nyt depot i virksomhedens
> navn, eller kan man anvende sit eget private?

På Sparinvest's hjemmeside er der et link til side der gennemgår muligheder
og konsekvenser af de nye regler.

Uden det store kendskab til de formelle regler vil jeg ikke mene at du
behøver et nyt depot, hvis blot din bogføring m.v. dokumenterer
tilhørsforholdet.

jeg synes du endnu engang skal overveje om du virkelig ønsker at blive
lagerbeskattet af gevinster/tab på investeringsforeningsbeviserne.
Lagerbeskatning betyder en fremrykket beskatning og beskatning af
kursgeinster på obligationer, der ellers ville være skattefrie

mvh
poul christensen

Fra : Henrik H.H.

Dato : 29-12-05 21:54

"Poul Christensen" <poulchr03xdelx@ofir.dk> wrote in message

> På Sparinvest's hjemmeside er der et link til side der gennemgår
> muligheder
> og konsekvenser af de nye regler.

Ak, den havde jeg overset på trods af, jeg har ledt efter det på deres
site.

Det viser sig, at det er muligt at investere i Sparinvest Global Value
under VO.

> [...]
> Lagerbeskatning betyder en fremrykket beskatning og beskatning af
> kursgeinster på obligationer, der ellers ville være skattefrie

Min ide med at købe Global Value, som er en aktiebaseret
investeringsforening, er at man derved har mulighed for indirekte
investering i aktier under VO. Jeg undgår at skulle trække penge ud af
virksomheden for derved at investere dem.
Jeg kan dog godt se din pointe mht. beskatning. Som jeg forstår det,
vil jeg hvert år bliver beskattet af kursgevinsten, uanset om jeg
sælger beviserne og realiserer genvinsten. Er det korrekt? Hvad vil
'fremrykket beskatning' sige, og hvilke konsekvenser kan det have?

Tak for dit svar.

Vh.

Henrik

Fra : Poul Christensen

Dato : 30-12-05 13:30

"Henrik H.H." <gedemesterenFJERNMIG@gmail.com> wrote in news:43b44cd8$1
@news.dansketelecom.com:

> [...]
> sælger beviserne og realiserer genvinsten. Er det korrekt? Hvad vil
> 'fremrykket beskatning' sige, og hvilke konsekvenser kan det have?

ja kursgevisten bliver beskatet uanset om du realiserer den eller ej

Hvis du købte samme beviser uden for virksomhedsordningen ville først blive
beskattet når du sælger - deraf fremrykningen af beskatningen.

Den tidligere beskatning medfører - alt andet lige - en hårdere beskatning.

Du skal også være opmærksom på at ved at investere i virksomhedsordningen
bliver kursgevinsten beskattet som virksomhedsoverskud, altså som personlig
indkomst med op til 63 pct. Udenfor bliver det beskatet som aktieindkomst
med 28/43 pct.

mvh
poul christensen

Fra : Henrik H.H.

Dato : 30-12-05 17:50

> [...]
> personlig
> indkomst med op til 63 pct. Udenfor bliver det beskatet som

Mange tak for dit svar!

Vh.

Henrik