Afskrivning af firmabil ved gensalg efter ~
Fra : Rohde

Dato : 27-12-05 08:01

Hej,

Jeg driver et enkeltmandsfirma, og har en bil (som tidligere nævnt
herinde)
købt ind i "firmaet".

For et stykke tid siden fik jeg mulighed for at købe endnu en bil, da en
samarbejdspartner havde en leasinagaftale der udløb. Der var klausul om at
bilen skulle sælges til trediemand. Det blev så mig, og siden jeg købte
bilen har jeg lejet den ud til samarbejdspartneren der altså forstsat står
som bruger. Planen har hele tiden været at bilen skal bortsælges, men på
tidspunktet for leasingaftalens udløb var det ikke muligt at opnå en
acceptabel salgspris.

Hvis jeg sælger bilen efter en kort periode (mindre end 6 måneder)
hvorddan
forholder jeg mig så til afskrivning osv? Det vil jo være nærliggende at
afskrive 25% af købsprisen (ex.mom) i 2005, men hved så med en evt.
fortjeneste? Hvis man tænkte sig et eksempel hvor bilen sælges til samme
pris som den blev købt til siger logikken mig at jeg skal beskattes af
differencen mellem den nedskrevne værdi og salgsprisen (altså af avancen).

Kort sagt ved salg til samme pris som indkøb bør effekten for mig være lig
nul (bortset fra lejeindtægten), men hvis jeg kan drage fordel af noget
fradrag vil jeg selvfølgelig benytte denne mulighed.

Mvh. Søren

Fra : Poul Christensen

Dato : 27-12-05 11:41

"Rohde" <rohde@tech-point.dk> wrote in

> [...]
>
> Kort sagt ved salg til samme pris som indkøb bør effekten for mig være
> lig nul (bortset fra lejeindtægten), men hvis jeg kan drage fordel af

Den nye bil indgår på driftsmiddelsaldo sammen med den gamle bil og dine
andre afskrivningsberetigede driftsmidler og forøger hermed
afskrivningsgrundlaget.

hvis du når at sælge bilen inden nytår og til samme pris som du selv gav
for den, får handlerne ingen betydning for dine afskrivningerne i 2005.
Sælger du til højere pris, fragår salgssummen i dit afskrivningsgrundlag,
således at du får lavere afskrivninger i 2005 og i de kommende år.

Sælger du med tab får du et højere grundlag og større afskrivninger i
2005 og efterfølgende år.

Venter du med at sælge får du højere afskrivningsgrundlag i 2005 og kan
herved udskyde noget skat.

mvh
poul christensen