At dele en fil op
Fra : Leonard

Dato : 22-01-06 13:58

Til noget backup over ssh vil jeg gerne dele enkelte filer op, da det
har det med at gå istå når filerne bliver for store.
Findes der en kommando jeg kan bruge som deler en fil i 2 halvdele?
- og som kan samle den igen, så filen er som før.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-01-06 14:02

Leonard <usenet@leonard.dk> writes:

> [...]
> Findes der en kommando jeg kan bruge som deler en fil i 2 halvdele?
> - og som kan samle den igen, så filen er som før.

Prøv at kigge på split(1) til at dele filerne, og cat(1) til at samle
dem igen.

--
Jacob - www.bunk.cc
For internal use only.

Fra : Jan Birk

Dato : 22-01-06 14:23

> Til noget backup over ssh vil jeg gerne dele enkelte filer op, da det
> har det med at gå istå når filerne bliver for store.

Jeg bruger også ssh til at flytte backupfiler med. Hvor store er 'store'?

Mine filer svinger mellem 2-10GB. Nu bliver jeg jo lidt nervøs for om
det holder op med at virke som tiden går....

/Jan

Fra : Leonard

Dato : 22-01-06 14:32

Jan Birk <jan.birk@invalid.domain.null> wrote:

>Jeg bruger også ssh til at flytte backupfiler med. Hvor store er 'store'?

Jeg bruger rsync over ssh og problemerne opstår med filer over 1 GB.
Men det har sikkert også noget at gøre med liniens hastighed, som kun
er 512kbit.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Max Andersen

Dato : 22-01-06 15:49

Leonard wrote:

> Jeg bruger rsync over ssh og problemerne opstår med filer over 1 GB.
> Men det har sikkert også noget at gøre med liniens hastighed, som kun
> er 512kbit.

Jeg har samme udfordring. Dog har jeg konstateret at hvis jeg bruger et
script som involverer scp i cron går det væsentlig hurtigere, end hvis
jeg bruger rsync via ssh, så hvis man kunne optimere rsync til at bruge
scp :) ville det hjælpe gevaldigt.

Jeg bruger nu rsync, grundet lokalt net, og simpliciteten for andre end
mig. jo mindre scripting jo nemmere support fra kolleger, skulle jeg
(<indsæt trosretnings overhoved> forbyde det) kradse af.

Max

Fra : Alex Holst

Dato : 22-01-06 16:45

Max Andersen wrote:
> [...]
> script som involverer scp i cron går det væsentlig hurtigere, end hvis
> jeg bruger rsync via ssh, så hvis man kunne optimere rsync til at bruge

rsync der bruger scp vil ikke give mening.

Fortæl hvordan du bruger rsync og scp nu, så kan vi måske finde fejlen.
Der er masser af mennesker, migselv inklusive, der regelmæssigt flytter
store mængder data med rsync.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Max Andersen

Dato : 23-01-06 09:29

Alex Holst wrote:

> [...]
>
> Fortæl hvordan du bruger rsync og scp nu, så kan vi måske finde fejlen.
> Der er masser af mennesker, migselv inklusive, der regelmæssigt flytter

Jeg skulle replikere en 45 gb oracle database til en sekundær testserver
efter hver fulde backup. Så har den en kørende oracle instans med ny
base hver uge.

Jeg brugte scp først og kan ikke huske mit script helt, men noget lignende :

ls -l | grep DB01 | awk 'print "scp " $9 user@testserver:/sti/}' | bash -x

Noget i den stil.

Det går rimgelig stærkt, og jeg havde efterfølgende et scp i cron der
også greppede efter arch filer, m.v. som den kopierede lystigt over
også, så den blev opdateret hvis man skulle teste på nyeste base, eller
at vores remote backup røg. De var næsten enslydende og defor nemme at
supportere for andre.

Så prøvede jeg rsync (delete-before er default, men jeg skulle være
sikker grundet plads)

00 08 * * 6 /usr/local/bin/rsync -urq --delete-before /db01/rman_backup/
root@thor:/data4/ora_backup/

Det er gået forrygende, men tager ca. dobbelt så lang tid. Sådan ca. Jeg
prøvede med -z og -b options på rsync, men den ene maskines processor er
meget langsom, så det tog endnu længere tid.

Kan ikke lige lege med noget lige nu, så jeg kan bevise min påstand, men
jeg vil gerne prøve senere på ugen og tage nogle tidsstempler.

Det er 2 stk. solaris 9 på sun fire v220 og en gammel sun kasse (husker
ikke navn)

Max

Fra : Alex Holst

Dato : 22-01-06 14:36

Leonard wrote:
> Til noget backup over ssh vil jeg gerne dele enkelte filer op, da det
> har det med at gå istå når filerne bliver for store.

Det burde det absolut ikke. Hvilket OS og ssh kører du, og hvordan
starter du din backup?

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk