Sporing af forbindelse til domæne
Fra : Kasper Johansen

Dato : 21-01-06 18:50

Hej gruppe.

Kan jeg spore en brugers connect. Altså, hvis han connecter til mit
domæne (f.eks. "mitdomæne.dk")? Jeg vil altså vide, om han kom direkte
ind på min IP-adresse, eller hvadfor et domæne han kom fra.

Er dette muligt?

Kasper Johansen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 21-01-06 18:59

Kasper Johansen wrote:
> [...]
> domæne (f.eks. "mitdomæne.dk")? Jeg vil altså vide, om han kom direkte
> ind på min IP-adresse, eller hvadfor et domæne han kom fra.

Hvis du snakker web, vil din apache webserver gemme hvorfra "brugeren"
kommer - og hvis det er google, kan du endda se hvilke søgeord der er
blevet brugt. Snakker du ftp/ssh/smtp/pop3/ntp/andet får du svjv kun en
IP adresse fra "ham".

Måske skulle du prøve at præcisere hvad du ønsker/mener.

Jørn

Fra : Kasper Johansen

Dato : 21-01-06 19:31

Jørn Hundebøll skrev:
> Måske skulle du prøve at præcisere hvad du ønsker/mener.

Hvis du connecter til "10.0.0.25" vil jeg kunne udskrive:
"Du har forbundet dig til 10.0.0.25.".

Hvis du connecter til "mitdomaene.dk" vil jeg kunne udskrive:
"Du har forbundet dig til mitdomaene.dk.".

"mitdomaene.dk" pejer på samme IP. Altså 10.0.0.25.

Kasper Johansen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 22-01-06 00:01

Kasper Johansen wrote:

> Hvis du connecter til "10.0.0.25" vil jeg kunne udskrive:
> "Du har forbundet dig til 10.0.0.25.".
>

> Hvis du connecter til "mitdomaene.dk" vil jeg kunne udskrive:
> "Du har forbundet dig til mitdomaene.dk.".

Nu er begrebet "mitdomæne.dk" vel kun noget som bruges i en web
protokol, således at en server er i stand til at håndtere mere end et
domæne. FTP, SSH og alle andre protokoller er baseret på brugen af IP
adresser, og når en klient kontakter serveren bruger den derfor ikke
længere domænenavnet - men kun IP adressen.

Hvis du vil lave en ny protokol, kan du jo bare få klienten til at smide
hele udtrykket over på samme måde som en browser gør (HTTP 1.1 mener jeg).

Jørn

Fra : Rasmus Grouleff

Dato : 22-01-06 04:09

Jørn Hundebøll wrote:

> [...]
> adresser, og når en klient kontakter serveren bruger den derfor ikke
> længere domænenavnet - men kun IP adressen.

Well...IRC bruger jo hostmasks (som består af
hostname'et fåes ved et rDNS opslag udfra ip adressen.

Så det burde da være muligt også at hive et hostname ud på det NIC,
hvorfra forbindelsen til serveren er blevet skabt - selvfølgelig
forudsat at rDNS er sat op for ip adressen, hvilket er tilfældet for de
fleste ip adresser (det er i hvert fald mit indtryk).

--
Rasmus Grouleff

Fra : Søren A Christensen

Dato : 22-01-06 10:19

Men det fortæller stadig ikke hvordan han fandt frem til os, kun hvem
han er - hvilket man også nemt kan se på en socket-connection.
Spørgsmålet gik mere på om man kunne se hvordan / hvorfra han andt frem
til os - svarende til refere [tilføj selv en passende mængde 're' ..
] i http verdenen.

Det korte svar på spørgsmålet er: Det er kun muligt hvis
applikationslaget af protokollen (dvs. det der ligger oven på tcp eller
udp - f.eks. ftp, http, nfs ...) understøtter det (hvilkket http gør,
men f.eks. ikke nfs eller ftp)

Og til Jørn:
Set for en almindelig bruger anvendes begrebet 'mitdomæne.dk' da i alle
sammenhænge (http, nfs, smb, ftp ...) til at angive en destination med.
Det er så korrekt at hvis man kigger på det fra server siden, er det
vist kun i http-protokollen hvor du kan bruge domæne begrebet til noget
'fornuftigt'.

/Søren

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 22-01-06 12:14

> [...]
> Det er så korrekt at hvis man kigger på det fra server siden, er det
> vist kun i http-protokollen hvor du kan bruge domæne begrebet til noget

Alt hvad jeg skrev var naturligvis set fra serveren. Selvfølgelig bruger
klienten mitdomæne.dk uanset om det er ftp, ssh eller andet. Det er vel
kun på lokalnet man bruger IP adresserne direkte.

Jørn

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-06 13:00

Jørn Hundebøll wrote:

> Det er vel kun på lokalnet man bruger IP adresserne direkte.

Jeg bruger sjældent IP adresser når jeg skal tilgå maskiner
på lokalnettet. Til gengæld bruger jeg da ssh til IP adressen
når jeg skal tilgå en maskine over internettet og der lige er
et DNS problem på det pågældende tidspunkt.

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-01-06 19:58

Kasper Johansen <kaspernj@gmail.com> writes:

> Hvis du connecter til "10.0.0.25" vil jeg kunne udskrive:
> "Du har forbundet dig til 10.0.0.25.".

Det kan man godt - du skal bare kigge på Host-headeren fra det
GET-request folk sender til din webserver.

Den er ofte tilgængelig i forskellige script-sprog. I PHP vil man fx
kunne finde den som $_SERVER['HTTP_HOST'].

--
Jacob - www.bunk.cc
Could I have a drug overdose?

Fra : Kasper Johansen

Dato : 21-01-06 20:38

Jacob Bunk Nielsen skrev:
> Det kan man godt - du skal bare kigge på Host-headeren fra det
> GET-request folk sender til din webserver.
>
> Den er ofte tilgængelig i forskellige script-sprog. I PHP vil man fx
> kunne finde den som $_SERVER['HTTP_HOST'].

Nu snakker jeg om en socket-forbindelse og ikke via. HTTP.

Men tak for svaret alligevel.

Kasper Johansen

Fra : Kent Friis

Dato : 21-01-06 20:41

Den Sat, 21 Jan 2006 20:37:45 +0100 skrev Kasper Johansen:

> Nu snakker jeg om en socket-forbindelse og ikke via. HTTP.

Hmm...

Men så er svaret: Nej. Hvis ikke der er en protokol ovenpå socket'en
hvor klienten kan fortælle det, så er det ikke muligt. En socket er
altid til et IP-nummer.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-01-06 20:51

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

>Men så er svaret: Nej. Hvis ikke der er en protokol ovenpå socket'en
>hvor klienten kan fortælle det, så er det ikke muligt. En socket er
>altid til et IP-nummer.

PF_UNIX sockets har IP-adresser?

Det er nok mere korrekt at sige, at en "begrænset delmængde" af
sockets har en IP-adresse.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 21-01-06 20:54

Den Sat, 21 Jan 2006 19:51:05 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> PF_UNIX sockets har IP-adresser?
>
> Det er nok mere korrekt at sige, at en "begrænset delmængde" af
> sockets har en IP-adresse.

Jeg tænkte sg* nok en eller anden ville komme med den.

Mvh
Kent

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-01-06 20:40

Kasper Johansen <kaspernj@gmail.com> writes:

> Nu snakker jeg om en socket-forbindelse og ikke via. HTTP.

OK, så ved du ikke umiddelbart hvordan folk har fundet frem til din
IP-adresse. Altså om de har fundet den ved hjælp af et DNS-opslag
eller de bare kendte den.

--
Jacob - www.bunk.cc
Most burning issues generate far more heat than light.