qemu-image. Fyld harddisk ud
Fra : Kasper Johansen

Dato : 18-01-06 11:42

Hej gruppe.

Jeg mener i tidernes morgen, at have læst at QEMU kan lave en bestemt
slags image, som gjorde at imaget kun fyldte det plads, der rent faktisk
var blevet brugt.

Altså hvis jeg lavede et image på 20 gb, og det kun var de 4 gb, der var
i brug, ville imaget således kun fylde 4 gb, men systemet som der kørte
på imaget, ville tro at det havde 20 gb fri plads.

Kan nogle give et par hints, om hvordan man gør?

Kasper Johansen

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-01-06 11:58

Kasper Johansen <kaspernj@gmail.com> writes:

> Jeg mener i tidernes morgen, at have læst at QEMU kan lave en bestemt
> slags image, som gjorde at imaget kun fyldte det plads, der rent
> faktisk var blevet brugt.

Jeg ved ikke om qemu gør noget bestem med disk-images, men ellers kan
man med dd lave en stor fil hvor det kun er de dele af filen der er
skrevet noget til der gemmes:

$ dd if=/dev/zero of=/tmp/test bs=1 count=1 seek=$((20*1024*1024*1024))
1+0 records in
1+0 records out
1 byte (1 B) copied, 0.000139 seconds, 7.2 kB/s
$ ls -l /tmp/test
-rw-r--r-- 1 brother brother 21474836481 2006-01-18 11:54 /tmp/test
$ df -h /tmp
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/hda2 3.9G 911M 3.0G 24% /
$

Men hvis man skriver et filsystem til /tmp/test, opretter nogle filer
og sletter dem igen sp vil /tmp/test ikke komme til at fylde mindre på
disken når man sletter filerne igen. Kernen kan kun se at der er
skrevet til et område af filen, ikke om det der er skrevet er vigtigt
eller ej.

--
Peter Makholm | If you can't do any damage as root, are you still
peter@makholm.net | really root?

Fra : Mads

Dato : 18-01-06 13:28

Kasper Johansen wrote:
> [...]
> på imaget, ville tro at det havde 20 gb fri plads.
>
> Kan nogle give et par hints, om hvordan man gør?

Formatet kaldes qcow (http://en.wikipedia.org/wiki/Qcow)

Hvis du bare mener hvordan man opretter et sådan image, så siger:
http://fabrice.bellard.free.fr/qemu/qemu-doc.html#SEC18 at du skal skrive:
qemu-img create -f qcow disk.img 20G

Hvordan qcow formattet er bygget op, har jeg ikke lige kunne finde nogen
god dokumentation om.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Christian Laursen

Dato : 18-01-06 14:15

Kasper Johansen <kaspernj@gmail.com> writes:

> Jeg mener i tidernes morgen, at have læst at QEMU kan lave en bestemt
> slags image, som gjorde at imaget kun fyldte det plads, der rent
> faktisk var blevet brugt.

Hvis du laver et almindeligt image med qemu-img create, laver den en
sparse file, hvor der kun allokeres plads når der skrives til nye dele
af filen.

"ls -s" kan vise hvor mange blokke, der reelt bliver optaget af en fil
på disken.

--
Christian Laursen