OpenBSD og Folding@Home problem
Fra : David

Dato : 17-01-06 11:27

Hej gruppe

Jeg har haft problemer med at bruge folding at home på min openbsd box.
problemet opstår når jeg genstarter maskinen første gang efter at have
installeret redhat_base og fået folding til at virke.

når jeg så efter en genstart prøver at starte det igen sker dette:

#./FAH504-Linux.exe -openBSD
../FAH504-Linux.exe: Operation not permitted.

og den kommer med samme "Operation not permitted." fejl ligemeget hvordan
jeg prøver at starte den og med/uden parameter.

Jeg er ikke en ekspert, men kan det have noget at gøre med at redhat_base
(linux emulator) på en måde ikke er startet?

Håber at der er nogen derude der måske har fået det til at virke og har
lyst til at hjælpe mig med at hjælpe FAH

Mange tak
Mvh.
David

Fra : Alex Holst

Dato : 17-01-06 20:39

David wrote:
> Jeg har haft problemer med at bruge folding at home på min openbsd box.
> problemet opstår når jeg genstarter maskinen første gang efter at have
> installeret redhat_base og fået folding til at virke.

Hvordan har du fået det til at virke?

> [...]
>
> og den kommer med samme "Operation not permitted." fejl ligemeget hvordan
> jeg prøver at starte den og med/uden parameter.

   http://folding.stanford.edu/faq.html#run.OpenBSD

Især ordene: "make sure the brandelf script is executable".

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : David

Dato : 17-01-06 23:37

Alex Holst <a@mongers.org> wrote in

> Hvordan har du fået det til at virke?

1. jeg installerer redhat_base-8.0p4.tgz (til OpenBSD 3.7) med pkg_add
2. derefter henter jeg FAH504-Linux.exe fra deres hjemmeside
3. så laver jeg en chmod 550 på FAH504-Linux.exe så jeg kan eksekvere den

4. derefter eksekverer jeg den med "./FAH504-Linux.exe -openBSD"
følger dens "guide" med opsætning af brugernavn osv. og så begynder den
selv.

(til OpenBSD 3.8 er den eneste forskel bare at det er en lidt nyere
redhat_base men ellers samme problem.)

> Især ordene: "make sure the brandelf script is executable".

Ja men det er kun nødvendigt at bruge dette brandelf script hvis man
bruger switchen "-freeBSD"

siden den guide blev skrevet er der også kommet en switch "-openBSD" i
den nyeste FAH504-Linux.exe som i stedet for at kalde brandelf når en ny
core er blevet hentet kalder elf2olf. Og derved udelukker nødvendigheden
af scriptet.

Men det "sjove" ved det er at jeg slet ikke kan få lov til at køre
FAH504-Linux.exe selv om jeg sletter alt der har med FAH at gøre og
henter klienten fra deres hjemmeside og prøver igen.

så får jeg den samme fejl "Operation not permitted" og det selv om jeg er
logget ind som root.

// David

Fra : David

Dato : 18-01-06 00:06

David <spam@spam.spam> wrote in news:PD3zf.33$9W6.5@fej1.usenetserver.com:

> ./FAH504-Linux.exe: Operation not permitted.

Jeg tror jeg har fået løst problemet.

efter at have læst thread nr.4 her: http://forum.folding-
community.org/viewtopic.php?t=9278&highlight=redhat

prøvede jeg med "sysctl -w kern.emul.linux=1" og det fik den "Operation not
permitted" besked til at forsvinde og tilsyneladende fik det til at virke.

nu vil jeg lige prøve at lade den køre et par Work Units og se om den kan
klare det.

ohh btw.
Fandt faktisk også en mere komplet guide her:
http://forum.folding-community.org/viewtopic.php?t=8330&highlight=redhat

for søren da, dette gamle ordsprog har jo ret :)
---
Search and Ye Shall Find
Ask and Ye Shall Receive
---

// David

Fra : Alex Holst

Dato : 18-01-06 13:54

David wrote:
> [...]
>
> nu vil jeg lige prøve at lade den køre et par Work Units og se om den kan

Det kan det, og når du så har rebootet næste gang, holder den op med at
virke igen. Man-siden til sysctl.conf beskriver hvordan du sætter
værdien ved hvert bootup.

(OpenBSD-folkene gør meget ud af deres man-pages, så du bør generelt
starte der, fremfor at søge efter dårlige howtos og forum indlæg.)

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : David

Dato : 19-01-06 00:35

> Det kan det, og når du så har rebootet næste gang, holder den op med
> at virke igen. Man-siden til sysctl.conf beskriver hvordan du sætter
> værdien ved hvert bootup.

ja som de også skrev i det første forum link. quote: "or edit
/etc/sysctl.conf kern.emul.linux=1 so it's active after reboot."

og faktisk er den allerede i sysctl.conf filen, men skal bare
udkommenteres

> (OpenBSD-folkene gør meget ud af deres man-pages, så du bør generelt
> starte der, fremfor at søge efter dårlige howtos og forum indlæg.)

jo det vil jeg give dig ret i, de er godt lavede de man sider og de har
general en rigtig god dokumentation på deres hp

men i dette tilfælde hvor jeg faktisk ikke kendte problemet helt blev
jeg jo sporet ind på rette kurs af sådan en "dårlig howto" da den
forklarede at det havde noget at gøre med linux emulatoren ikke startede
selv.

jeg synes ofte at man kan bruge gamle forklaringer/guides ol. til at
løse sine problemer omend så delvis løse problemer.

Anyway, det ser ud til at virke nu.
Der burde være en side hvor man kunne uploade forskellige guides
til forskelling ting i BSD systemer :)

Tak for at have fuldt med

Mvh
David