Kan ikke bruge chroot fra Ubuntu live CD
Fra : dd

Dato : 16-01-06 19:50

Jeg har 4-5 gange tilføjet min Ubuntu installation til grub menuen
når jeg har formateret WinXP ved at udføre følgende skridt:

GRUB Repair (Fra ubuntu Live CD):
sudo mkdir /mnt/hda1
sudo mount /dev/hda1 /mnt/hda1
sudo chroot /mnt/hda1
update-grub

# grub
root (hd1,0)
setup (hd0)

Det har altid fungeret fint, men nu kan jeg pludselig ikke bruge chroot
mere:

ubuntu@ubuntu$ sudo mkdir /mnt/hda1
ubuntu@ubuntu$ sudo mount /dev/hda1 /mnt/hda1
ubuntu@ubuntu$ sudo chroot /mnt/hda1/
chroot: cannot run command `/bin/bash': No such file or directory
ubuntu@ubuntu$

Hvad er det lige som går galt? jeg har aldirg skulle hente nogle
ekstra pakker når jeg har har brugt Ubuntu Live CD'en (har både
prøvet med 5.04 og 5.10).

Det her er hvad jeg får når jeg skriver sudo fdisk -l:

ubuntu@ubuntu$ sudo fdisk -l

Disk /dev/sda: 122.9 GB, 122941341696 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 14946 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 1 14927 119901096 c W95 FAT32 (LBA)
/dev/sda3 14928 14946 152617+ f W95 Ext'd (LBA)

Disk /dev/hda: 80.0 GB, 80026361856 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 9729 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hda1 * 1 3657 29374821 7 HPFS/NTFS
/dev/hda2 3658 8755 40949685 f W95 Ext'd (LBA)
/dev/hda3 8756 9729 7823655 83 Linux
/dev/hda5 3658 8709 40580158+ 7 HPFS/NTFS
/dev/hda6 8710 8755 369463+ 82 Linux swap /
Solaris
ubuntu@ubuntu$

Er det fordi jeg prøvet at mounte noget forkert?

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 16-01-06 20:11

dd wrote :

> Er det fordi jeg prøvet at mounte noget forkert?

Er det ikke /dev/hda3 du skal mounte? /dev/hda1 er da formateret med et
windows filsystem (NTFS).
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : dd

Dato : 16-01-06 20:47

Jo det er korrekt. Nu får også en boot menu hvor jeg både kan vælge
winxp og ubuntu. Men vælger jeg winxp så kommer boot menuen bare frem
igen og sådan bliver det ved. Jeg har prøvet at vælge repair fra en
winxp cd og så skrive fximbr, men det ændre ikke på noget.

Tror muligvis det kan have noget med det sidste jeg gør fra live
CD'en. Når jeg vælger root (hd..og så "tabber" fra grub mode så
får jeg:

grub> root (hd0,
Possible partitions are:
Partition num: 0, Filesystem type unknown, partition type 0x7
Partition num: 2, Filesystem type is ext2fs, partition type 0x83
Partition num: 4, Filesystem type unknown, partition type 0x7
Partition num: 5, Filesystem type unknown, partition type 0x82

Jeg har så valgt:

# grub
root (hd0,2)
setup (hd0,0)

Er dette korrekt? Der står intet i "man" siderne om kommandoerne root
og setup hvis man skriver man grub.

Fra : none

Dato : 18-01-06 12:38

dd wrote:
> [...]
> root (hd0,2)
> setup (hd0,0)
>
> Er dette korrekt? Der står intet i "man" siderne om kommandoerne root

Jeg oplevede samme fejl med Ubuntu Breezy Badger, men det løste
problemet at updatere til Hoary Hedge Hodge.