Komplet kopi af Novell filserver til Linux
Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 14-01-06 18:11

Jeg er ved at skifte hovedserver fra en Novell 4.10 til Linux (samba).
Lige før skiftet skal alle filer kopieres/opdateres over på Linux serveren
og verificeres.
Novell er ncpmount /mnt/novell så der skulle kunne kopieres direkte.
Jeg er lidt i tvivl om hvad der er bedst at anvende. Fx. rsync ?
En hel del af filerne er allerede kopieret (via samba klient), og en del nye
også oprettet. Så der må ikke fjernes filer på Linux'en.
Og er der en smart måde at håndtere filrettighederne på?

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 15-01-06 18:03

Lars P. Magnussen <larspm_nix_spam@magnatek.dk.nejtak> wrote:

> [...]
> og verificeres.
> Novell er ncpmount /mnt/novell så der skulle kunne kopieres direkte.

Jeg brugte en overgang ncpmount op imod en Netware 4.11 over IPX. (Jeg
synes, IPX var tricky at få til at virke, men jeg var helt ny i Linux og
havde intet kendskab til Netware, så det var nok bare min uformåen...)
Da det kom til at virke, var det helt stabilt.

> Jeg er lidt i tvivl om hvad der er bedst at anvende. Fx. rsync ?

Jeg brugte netop rsync til et "ncpmountet" volume. Det stod i årevis og
replikerede nogle filer med et dagligt cron-script. Da jeg fik styr på
tegntabellerne, var mit største problem, at Linux gemte klokkeslet ned
til ét sekund, mens Netware havde en opløsning på 2 sekunder. Mange
filer blev replikeret igen og igen, fordi kopien på Netware så ud til at
være ét sekund ældre. Der findes en parameter til rsync til at løse
netop det problem.

Min erfaring med rsync er dog "den anden vej" end Lars spørger efter.

> En hel del af filerne er allerede kopieret (via samba klient), og en del nye
> også oprettet. Så der må ikke fjernes filer på Linux'en.

Det burde rsync være god til. (Men du tager vel backup?)

> Og er der en smart måde at håndtere filrettighederne på?

Det tror jeg desværre ikke. Det styres det med parametre til ncpmount,
og jeg mindes ikke nogen mulighed for at "mappe" filrettigheder mellem
UNIX/Linux og Netware.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 16-01-06 08:57

> [...]
> havde intet kendskab til Netware, så det var nok bare min uformåen...)
> Da det kom til at virke, var det helt stabilt.

Nu har jeg ikke kørt seriøst på Netware mounten endnu, men da jeg fik IPX
routen op, så mountede den umiddelbart uden problemer, og det så
tilforladeligt ud.
Nu skal jeg "kun" have en forbindelse mellem Novell og Linux på
systemniveau. Hvis det skal være avanceret med klienter osv., så fandt jeg
denne her side:
http://prope.insa-lyon.fr/~ppollet/netware/ncpfs/

> Min erfaring med rsync er dog "den anden vej" end Lars spørger efter.

Altså fra Linux til Netware ??

> Det burde rsync være god til. (Men du tager vel backup?)

Jo, men tanken er at udføre en enkelt rsync lige før skiftet til Linux.
Derefter skal Netware serveren ikke direkte anvendes til arbejdsserver mere,
men kun til at holde gamle pc'er, DOS, W95 og printere kørende.

> Det tror jeg desværre ikke. Det styres det med parametre til ncpmount,
> og jeg mindes ikke nogen mulighed for at "mappe" filrettigheder mellem
> UNIX/Linux og Netware.

Det tænkte jeg jo nok, så jeg fortsætter med at rette fra systemniveau ved
skiftet.

Mvh
Lars P. Magnussen