Samba 3 og danske tegn
Fra : Allan

Dato : 12-01-06 13:22

Hejsa,

Det drejer sig om, at jeg skal mounte et share (Windows XP Pro. Eng) fra
linux af (Fedora Core 4).

Kommando jeg bruger:
mount -t smbfs -o username=brugernavn,password=adgangskode //windows/share
/lokal/mappe

æøå vises som ?o?

i Min i18n har jeg prøvet med:
LANG="en_DK.iso8859-1"
SUPPORTED="en_DK.UTF-8:en_US:en:da_DK.iso885915:da_DK:da"
SYSFONT="latarcyrheb-sun16"

og:

LANG="en_DK.UTF-8"
SUPPORTED="en_DK.UTF-8:en_DK:en"
SYSFONT="latarcyrheb-sun16"

Men det har ikke hjulpet.

Er der nogle der har erfaringer med dette?

MVH. Allan

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-01-06 14:30

sdfsdf@dsfdsf.de (Allan) hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> [...]
> fra linux af (Fedora Core 4).
>
> Kommando jeg bruger:
> mount -t smbfs -o username=brugernavn,password=adgangskode

Jeg kører - som dig - 8859-1, men bruger i mine mount options desuden
"iocharset=iso8859-15,codepage=cp865".

/Rasmus

[...] Note that 120 sec is defined in the protocol as the maximum
possible RTT. I guess we'll have to use something other than TCP
to talk to the University of Mars.
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Allan

Dato : 12-01-06 14:44

> Jeg kører - som dig - 8859-1, men bruger i mine mount options desuden
> "iocharset=iso8859-15,codepage=cp865".

Kanon, det var lige det der skulle til, havde ellers selv prøvet med
"iocharset=iso8859-1,codepage=850", men det var åbenbart ikke godt nok:)

Er det windows xp der kører med iso8859-15 og codepage=cp865 ?

Mvh. Allan

Fra : Allan

Dato : 12-01-06 14:49

> Kanon, det var lige det der skulle til, havde ellers selv prøvet med
> "iocharset=iso8859-1,codepage=850", men det var åbenbart ikke godt nok:)

Var måske lidt for hurtig der. Æøå vises fint, men når jeg vil kopiere en
fil med "cp" siger den bare: "cp: cannot stat `æøå.fil': No such file or
directory"

Hvad sker der nu?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-01-06 16:37

asdsdfds@dsfdsf.de (Allan) hit the keyboard.
> [...]

> nok:)
>
> Er det windows xp der kører med iso8859-15 og codepage=cp865 ?

Det skal jeg ikke kunne sige, men jeg mener det - jeg har ikke lige
nogen maskiner med Windows XP at mounte fra...

I think the sum of intelligence on the internet is constant.
Only the number of users grows.
- Uwe Ohse in the monastery
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 15-01-06 17:48

Rasmus Bøg Hansen <spam05@zz9.dk> wrote:

> asdsdfds@dsfdsf.de (Allan) hit the keyboard.
> Afterwards the following was on the screen:

> Det skal jeg ikke kunne sige, men jeg mener det - jeg har ikke lige
> nogen maskiner med Windows XP at mounte fra...

Det er vistnok mere kompliceret. SMB brugte oprindeligt cp850, men er
skiftet til UTF. Normalt finder den selv ud af det. (Entet ved
forhandling eller ud fra versionen af protokollen - ved det ikke.) Jeg
har været ude for en XP, som tilgik en SAMBA-server og uden videre
håndterede kyrilliske bogstaver i filnavne, så det var korrekt på i
Windows og i filsystemet i Linux.

Jeg har dog også oplevet, at netop smbmount ikke kunne finde ud af det
automatisk. Med "codepage=cp850" plejer det af løse problemet med æøå,
men det hjælper ikke på øvro-tegn eller kyrilliske bogstaver. Jeg har
ikke eksperimenteret med andet.

Om man skal bruge "iocharset=iso8859-1" eller "iocharset=utf8" afhænger
jo af, hvad man normalt bruger på sin Linux-boks.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.