Ubuntu driller mig og vil ikke samarbejde.
Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 10-01-06 18:17

Er newbie.
Kører XP Home.
Har over de sidste par uger hentet og installeret Firefox, Nvu og
Thunderbird. Blev overmodig i nat og hentede, brændte og installerede
Ubuntu. Alt sammen helt problemfrit, men...

Når jeg så genstarter maskinen og sidder i frydefuld forventning kommer
følgende:

.... Uncompressing Linux OK, booting the Kernel.
ALERT! /dev/sda3 does not exist. Dropping to a shell.
/bin/sh: can't access tty; job control turned off

og så ved jeg desværre ikke hvordan jeg kommer videre, blev ikke klogere
af at indtaste 'help' og se de mulige kommandoer.

Jeg geninstallerede hele butikken, men endte præcis samme sted.

Har en Dell bærbar, 40 giga HD med XP Home.
Dertil en extern 160 giga HD over USB. Denne var partitioneret i 2 gange
80 Giga, som jeg kunne se Ubuntu kaldte for sda1 og sda2. Under
installationen foreslog Ubuntu selv at vi brugte sda1 hvoraf den dog kun
snuppede de 40 giga som den splittede op i sda3 på 38 giga og sda5 som
vist blev benævnt virtual swap, på 1,7 giga.

Disse to drev formatterede den også begge gangene og alt var fryd og
gammen under hele installationen, men når vi endelig var klar og skal
igang med det sjove, så ruller den om på siden og spiller åndssvag.

Har du et forslag til hvordan jeg får den til at afbryde strejken og
komme i omdrejninger?

P.S. Har hentet og skimmet de sidste 5000 mails i denne gruppe igennem
uden at jeg er blevet klogere.

Mvh. Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-06 18:57

Bjarne Stougaard wrote:
> [...]
> Thunderbird. Blev overmodig i nat og hentede, brændte og installerede
> Ubuntu. Alt sammen helt problemfrit, men...

Først tillykke med et nyt system, næsten, men det skal nok komme til at
spille

> Har du et forslag til hvordan jeg får den til at afbryde strejken og
> komme i omdrejninger?

Har du mulighed for at benytte den harddisk som er i selve den bærbare
til at installere Ubuntu på?

Problemet ligger sikkert i at Ubuntu vil tilgå den USB forbundne disk,
hvilket også er fint nok, men den har ikke indlæst USB driveren på det
tidspunkt og kan derfor ikke bruge din USB harddisk.

Den bedste løsning til være at få /boot til at ligge på den bærbare, så
vil jeg mene at / og swap fint kan ligge på din USB disk.

Hvis den allerede har /boot på den bærbare og resten på din USB disk, så
skal du nok have det hele på disken i den bærbare.

René Madsen --- Webhotel, PHP/MySQL, 500Mb, 5xPOP3 for kun 9,-/md.
Schultz Consult --- www.schultzconsult.dk/Hosting
Din IT Leverandør --- tlf. 46 95 08 81 / 28 34 36 85

Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 10-01-06 20:08

Schultz Consult - [René Madsen] skrev:
> Først tillykke med et nyt system, næsten
Joooh, det er der vel ... et sted.

> men det skal nok komme til at spille
Jeg har ikke givet op endnu.

> Har du mulighed for at benytte den harddisk som er i selve den bærbare
> til at installere Ubuntu på?
Mjae, helst ikke, der er kun 7-8 giga fri på den og jeg vil nødig
længere ned.

> Problemet ligger sikkert i at Ubuntu vil tilgå den USB forbundne disk,
> hvilket også er fint nok, men den har ikke indlæst USB driveren på det
> tidspunkt og kan derfor ikke bruge din USB harddisk.
Javel, ja det tror jeg da faktisk at du har fuldstændig ret i.

> Den bedste løsning til være at få /boot til at ligge på den bærbare, så
> vil jeg mene at / og swap fint kan ligge på din USB disk.
Mjae, det er jeg ikke umiddelbart helt lykkelig for.
Er der monstro ikke en eller anden måde at få fremrykket indlæsningen af
USB-driveren på?

> Hvis den allerede har /boot på den bærbare og resten på din USB disk, så
> skal du nok have det hele på disken i den bærbare.
Næh, det er vist kun lige i bootsporet på HD'en i den bærbare, at der er
skrevet så jeg kan vælge om jeg vil boote på XP eller Ubuntu.

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-06 20:49

Bjarne Stougaard wrote:
> Jeg har ikke givet op endnu.

Lyder godt for Ubuntu vil du sikkert synes om når du først kommer i
gang, det er et lækkert system både udseenet og funktionaliteter.

> Mjae, det er jeg ikke umiddelbart helt lykkelig for.
> Er der monstro ikke en eller anden måde at få fremrykket indlæsningen af
> USB-driveren på?

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=80811 er der en guide til
at få det til at virke, mente nok jeg havde det link liggende et sted

Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 10-01-06 21:48

> Lyder godt for Ubuntu vil du sikkert synes om når du først kommer i
> gang, det er et lækkert system både udseenet og funktionaliteter.
Det er også det indtryk jeg har fået da jeg famlede lidt rundt i blinde
for at finde en linux-variant.

> http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=80811 er der en guide til
> at få det til at virke, mente nok jeg havde det link liggende et sted
Lyder godt, jeg smutter derhen med det samme og ser om der er noget at
hente, så der går nok lige et par timer inden jeg dukker op til
overfladen igen.

Bjarne.

Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 12-01-06 23:19

Højtærede Hr. Madsen skrev:

> http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=80811 er der en guide til
> at få det til at virke, mente nok jeg havde det link liggende et sted
Det var heldigt du kunne huske den mail ellers havde jeg ALDRIG fået det
til at fungere. Nu kører det bare. Jeg påstår ikke det var nemt, men via
lidt sved på overlæben og et et par små hjertestop, så lykkedes det.

Nu er ethvert spor af ubuntu forsvundet fra min bærbare og ubuntu sidder
udelukkende på de første 80 giga af en ekstern 160 giga usb hd. Herligt.

Kan du hjælpe mig med hvordan jeg kan komme til at skrive i menu.lst.
Jeg har fundet den: /boot/grub/menu.lst og jeg kan også komme ind og
skrive i den, men den vil ikke lade mig gemme ændringerne selvom den
fortæller at jeg kan ved at bruge !. Jeg skriver :x! men det er måske
forkert?

Tak for hjælpen - det gælder naturligvis alle.

Mvh. Bjarne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-01-06 00:33

On Thu, 12 Jan 2006 23:19:05 +0100, Bjarne Stougaard wrote:

> [...]
> skrive i den, men den vil ikke lade mig gemme ændringerne selvom den
> fortæller at jeg kan ved at bruge !. Jeg skriver :x! men det er måske
Du skal være root, for at kunne ændre i menu.lst.

På Ubuntu gøres det nemt på denne måde:
1) Åben en konsol
2)
a) Grafisk: Skriv følgende: sudo gedit /boot/grub/menu.lst
b) Konsol: Skriv følgende: sudo vi /boot/grub/menu.lst
3) Du vil nu blive afkrævet et password: Brug dit eget*)

*) Grunden til at dette kan lade sig gøre er, at den først oprettede
bruger i Ubuntu vha. sudu, kan køre alle programmer som root.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 13-01-06 00:20

Michael Rasmussen skrev:
> Du skal være root, for at kunne ændre i menu.lst.
Du snakker sort.
Jeg er desværre totalt newbie på Linux.

> På Ubuntu gøres det nemt på denne måde:
> 1) Åben en konsol
Øv, har endnu kun prøvet at starte ubuntu 2 gange. Men fandt da fx.
firefox og fik lige testet at den fungerer fint.
Men aner desværre ikke hvor og hvordan jeg åbner en konsol.

> 2)
> a) Grafisk: Skriv følgende: sudo gedit /boot/grub/menu.lst
> b) Konsol: Skriv følgende: sudo vi /boot/grub/menu.lst
> 3) Du vil nu blive afkrævet et password: Brug dit eget*)
Ja, jo, når jeg kommer så langt.
Har kun lige (under installationen) prøvet vim, der forøvrigt mindede
mig om en totalt kikset mutant af en frygtelig editor jeg brugte til at
skrive assemblerkode i engang i slutningen af 70'erne.

Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 14-01-06 21:16

Michael Rasmussen skrev:
> Du skal være root, for at kunne ændre i menu.lst.
Behøvede jeg jo slet ikke gøre noget for.

> På Ubuntu gøres det nemt på denne måde:
> 1) Åben en konsol
Pyh, det tog mig længe at finde ud af at det blot betyder et
terminalvindue.

> 2)
> a) Grafisk: Skriv følgende: sudo gedit /boot/grub/menu.lst
No problem, nu kørte det bare.

> *) Grunden til at dette kan lade sig gøre er, at den først oprettede
> bruger i Ubuntu vha. sudu, kan køre alle programmer som root.
Ok, det har jeg skrevet bag øret.

Tak for hjælpen. Efter lidt rettelser i menu.lst kører alt nu i smør.
Hvis jeg har tændt min eksterne HD starter bootes op i grub på den og
jeg kan vælge om jeg vil køre Ubuntu eller WinXP. Hvis jeg ikke har
tændt for den eksterne starter WinXP automatisk.

Det kan ikke være bedre.

Nu har jeg hentet og installeret Open Office i Ubuntu, og så er det jeg
godt kunne tænke mig at kunne arbejde på mine filer uanset om jeg er i
Ubuntu eller XP. Er det muligt?
Mine filer ligger på c-drevet (hd1 på 40 giga) som er med NTFS-systemet.
De skal desværre blive der, da jeg kun sjældent har den eksterne HD
med, når jeg er ude.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-01-06 23:35

On Sat, 14 Jan 2006 21:15:36 +0100, Bjarne Stougaard wrote:

> [...]
> Mine filer ligger på c-drevet (hd1 på 40 giga) som er med NTFS-systemet.
> De skal desværre blive der, da jeg kun sjældent har den eksterne HD
Det kan desværre ikke lade sig gøre, da MS ikke vil frigive
informationer om, hvordan man skal skrive til et NTFS-formateret filsystem.
OpenOffice kan sagtens skrive og læse worddokumenter, så eneste mulighed
for dig er, at du laver en lille ekstra partition på maskinens harddisk,
og formaterer det som FAT32. Ubuntu kan uden problemer skrive og læse til
et FAT32 filsystem.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 15-01-06 01:03

Michael Rasmussen skrev:
> Det kan desværre ikke lade sig gøre, da MS ikke vil frigive informationer
Øv.

> OpenOffice kan sagtens skrive og læse worddokumenter,
Ja, men det er nu ikke afgørende, da jeg nemlig anvender Open Office på
XP, så det er blot Open Office filerne jeg gerne ville kunne bruge både
fra XP og Linux.

> at du laver en lille ekstra partition på maskinens harddisk,
> og formaterer det som FAT32.
Ok, hvis det er den eneste måde, så er det trods alt ikke nogen kæmpe
katastrofe.

På min eksterne 160 giga HD er de første 80 giga afsat til linux og på
de sidste 80 ligger bl.a. alle mine billeder og hjemmevideoer. Dem ville
jeg jo også gerne have kunnet arbejde med fra begge operativsystemer. Så
her må jeg så konvertere hele partitionen fra NTFS til FAT32 kan jeg forstå.
Det er nu alligevel en skam at det er nødvendigt

Hvordan ser det ud den modsatte vej? Kan jeg læse/skrive fra XP til
Linux? Umiddelbart vises den partition Linux ligger på slet ikke under
XP, men der findes måske et program/script der kan klare det?

Mvh. Bjarne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-01-06 02:27

On Sun, 15 Jan 2006 01:02:33 +0100, Bjarne Stougaard wrote:

> [...]
> her må jeg så konvertere hele partitionen fra NTFS til FAT32 kan jeg forstå.
> Det er nu alligevel en skam at det er nødvendigt

Du kunne jo også formaterer det som ext3 se videre nedenfor

Jeg tror dette har din interesse: http://www.fs-driver.org/index.html

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 15-01-06 16:40

Michael Rasmussen skrev:
> Jeg tror dette har din interesse: http://www.fs-driver.org/index.html
Jeg har lige været inde og kigge, og ja, det ser ud til at løse
halvdelen af mine problemer.

Med ovenstående installeret under windows vil jeg kunne læse og skrive
til de filer jeg har liggende under linux (ext2 og ext3).

Men jeg vil stadig ikke, fra Open Office på Linux, kunne arbejde med de
Open Office filer (fra windows XP), som jeg har liggende på min
NTFS-formaterede HD på min bærbare.

Der vil løsningen nok stadig være, som du foreslog, at lave en lille
partition og formatere den som FAT32.

Mvh. Bjarne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-01-06 17:53

On Sun, 15 Jan 2006 16:40:15 +0100, Bjarne Stougaard wrote:

> Der vil løsningen nok stadig være, som du foreslog, at lave en lille
> partition og formatere den som FAT32.
Har du fs-driver installeret, er du ikke nødsaget til at anvende FAT32,
da XP jo også ville kunne læse/skrive til ext2/3. FAT32 er et elendigt
filsystem! Derfor vil jeg anbefale, at du laver en lille ext2/3 partition,
hvor du gemmer ODF-dokumenter.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 15-01-06 18:41

Michael Rasmussen skrev:
> Har du fs-driver installeret, er du ikke nødsaget til at anvende FAT32,
> da XP jo også ville kunne læse/skrive til ext2/3.
Åh ja, det er da klart, så kan det jo være hip som hap om jeg laver en
FAT32 eller en ext2 partition på den bærbares HD.

> FAT32 er et elendigt filsystem!
Joe, jeg må indrømme at jeg har aldrig været begejstret for hverken
FAT16 eller FAT32, derimod har jeg været overmåde tilfreds lige siden
jeg skiftede til NTFS.

> Derfor vil jeg anbefale, at du laver en lille ext2/3 partition,
> hvor du gemmer ODF-dokumenter.
Joe, det er måske bedre ... må nok lige undersøge hvor stabil den
fs-driver er, har kun lige fået skimmet dit link, det lød godt, men der
var vist nu alligevel nogle begrænsninger, var det mht. sikkerhed og
lange filnavne og vist et par ting til?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-01-06 19:48

On Sun, 15 Jan 2006 18:40:34 +0100, Bjarne Stougaard wrote:

> [...]
> fs-driver er, har kun lige fået skimmet dit link, det lød godt, men der
> var vist nu alligevel nogle begrænsninger, var det mht. sikkerhed og
Det eneste jeg lige kunne læse var, at driveren ikke var i stand til at
håndtere brugerrettigheder, hvorfor alle brugere havde alle rettigheder
til alle filer. I dit tilfælde hvor det skal benyttes i desktop
sammenhæng, hvor der sikkert kun findes en bruger, har det sikkert mindre
betydning.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 15-01-06 20:14

Michael Rasmussen skrev:
> at driveren ikke var i stand til at håndtere brugerrettigheder,
> I dit tilfælde .... har det sikkert mindre betydning.
Nemlig, det har overhovedet ingen betydning.

Nå men jeg er i hvert fald blevet nysgerrig nu, og der sker jo ikke
noget ved lige at hente den og eksperimentere lidt.

Mvh. Bjarne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-01-06 21:19

On Sun, 15 Jan 2006 20:14:04 +0100, Bjarne Stougaard wrote:

> Nå men jeg er i hvert fald blevet nysgerrig nu, og der sker jo ikke
> noget ved lige at hente den og eksperimentere lidt.
Ja, hvo intet vover, intet vinder
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-06 23:24

Bjarne Stougaard wrote:

> Men jeg vil stadig ikke, fra Open Office på Linux, kunne arbejde med de
> Open Office filer (fra windows XP), som jeg har liggende på min
> NTFS-formaterede HD på min bærbare.

Hvis du har drivere så hvert system kan *læse* det andet systems
partitioner, så skal man bare huske på at åbne den nyeste udgave
af filen. Og så længe man kun læser er risikoen for at miste data
ikke så stor.

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Lyhn

Dato : 15-01-06 11:24

Michael Rasmussen wrote:

> Det kan desværre ikke lade sig gøre, da MS ikke vil frigive
> informationer om, hvordan man skal skrive til et NTFS-formateret
> filsystem.

Hvad med dette kommercielle produkt www.ntfs-linux.com virker det ikke 100%
? Nogen der har erfaring med det?

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-06 14:16

Michael Rasmussen wrote:

> Det kan desværre ikke lade sig gøre, da MS ikke vil frigive
> informationer om, hvordan man skal skrive til et NTFS-formateret filsystem.

De vil vel ikke give informationer om noget som helst med mindre
man er parat til at sælge sin sjæl. Såvel læsning som skrinvning
af NTFS filsystemet og MS office foramterne er muliggjort vha.
reverse engineering.

Der er bare lige den hage ved det, at skrivning til NTFS er svært
at debuge og en lillebitte fejl kan resultere i, at man mister
hele filsystemet.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 11-01-06 11:49

Bjarne Stougaard wrote:

> Mjae, helst ikke, der er kun 7-8 giga fri på den og jeg vil nødig
> længere ned.

Blot en oplysning.
Jeg kører Ubuntu 5.10 fra en 6Gb harddisk og Ubuntu 5.04 fra en
4Gb harddisk. Så der kræves ikke så meget.

mvh
Henning

Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 12-01-06 23:25

Henning Præstegaard skrev:

> Blot en oplysning.
> Jeg kører Ubuntu 5.10 fra en 6Gb harddisk
Jo, men der må godt lige være lidt albuerum tilbage til winXP og de
programmer jeg kører, så det ville blive lige snævert nok for mig.

Nu er det heldigvis heller ikke aktuelt længere da jeg har fået løst mit
problem (se anden mail).

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-06 21:16

"Schultz Consult - [René Madsen]" wrote:

> Den bedste løsning til være at få /boot til at ligge på den bærbare, så
> vil jeg mene at / og swap fint kan ligge på din USB disk.

At dømme udfra beskederne har den indlæst kernen fra /boot uden
problemer. Og når shellen kan udskrive beskeder, så må den også
have adgang til et eller andet filsystem.

Det lyder overvejende sandsynligt, at den har indlæst en lille
ramdisk fra /boot og nu prøver at mounte / fra USB disken,
hvilket går galt.

Teknisk er der næppe nogen hindring for at swappe til en USB
disk. Men jeg ville ikke selv have lyst til at gøre det. For
det meste får man bedre performance på en intern disk, og kommer
man til at trække stikket til sin swap eller rod partition, så
kan systemet nemt gå ned.

Det kan også godt lade sig gøre at have rodfilsystemet på en
USB disk. Men så skal man nok have en initrd, som indeholder
lidt mere. Og at lave sin egen initrd kan være lidt tricky -
specielt for en nybegynder.

Måske kan man boote fra en live CD og ad den vej få adgang til
at redigere på initrd, men jeg kender ikke Ubuntus initrd godt
nok til at vide, hvad der skal til.

Prøv at boote op fra en live CD og lad os se, hvad der ligger
i /boot.

Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 10-01-06 21:40

Kasper Dupont skrev:
> At dømme udfra beskederne har den indlæst kernen fra /boot uden
> problemer.
Det tror jeg også.

> Og når shellen kan udskrive beskeder, så må den også
> have adgang til et eller andet filsystem.
Den ser ud til at stå i command mode: #
Taster jeg fx. help får jeg en lang listning af mulige kommandoer.
Havde det været i gamle dage i dos, så havde jeg jo bare taster win og
så var windows grafiske brugerflade startet.

Jeg er blot på bar bund med hvad jeg kan gøre her. Gnome? Mount sda3?
Eller ?

> Det lyder overvejende sandsynligt, at den har indlæst en lille
> ramdisk fra /boot og nu prøver at mounte / fra USB disken,
> hvilket går galt.
Jep, den er jeg villig til at købe.

> [...]
> det meste får man bedre performance på en intern disk, og kommer
> man til at trække stikket til sin swap eller rod partition, så
Tjae, der er sådan ca. samme hastighed på den interne 5400 rpm HD som på
min eksterne 7200 HD, noget med 23-24 mbit/s, bruger i forvejen den
eksterne til videoredigering, og kan ikke mærke forskel.

> Det kan også godt lade sig gøre at have rodfilsystemet på en
> USB disk. Men så skal man nok have en initrd, som indeholder
> lidt mere. Og at lave sin egen initrd kan være lidt tricky -
> specielt for en nybegynder.
Ok, men der må jeg desværre stå fra, for jeg er totalt newbie på linux.

> Måske kan man boote fra en live CD og ad den vej få adgang til
> at redigere på initrd, men jeg kender ikke Ubuntus initrd godt
> nok til at vide, hvad der skal til.
Ok.

> Prøv at boote op fra en live CD og lad os se, hvad der ligger
> i /boot.
Joe, jeg bed godt mærke i at der var to muligheder, men valgte bevidst
den iso der kunne installeres.

Inden jeg kaster mig ud i det projekt vil jeg godt lige vide hvordan jeg
slipper af med den nuværende, både på den eksterne og det der er skrevet
i bootsporet på den interne. Jeg vil helst ikke bare klaske noget nyt
oven i det gamle uden lige at rydde lidt op først.

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-06 22:37

Bjarne Stougaard wrote:
> [...]
> i bootsporet på den interne. Jeg vil helst ikke bare klaske noget nyt
> oven i det gamle uden lige at rydde lidt op først.

Hvis du har en windows 95/98 statdiskette så start op på den og skrive
fdisk /mbr og så burde den starte direkte op i windows.

Det på den eksterne "forsvinder" når du starter på ny.

Fra : Bjarne Stougaard

Dato : 12-01-06 23:57

Schultz Consult - [René Madsen] skrev:
> Hvis du har en windows 95/98 statdiskette
Har jeg ... men ikke noget diskettedrev.

> og skrive fdisk /mbr
Jeg bootede på min recovery cd, gik i command mode og skrev fixmbr, det
klarede heldigvis problemet så jeg kunne komme ind i windows igen.

> Det på den eksterne "forsvinder" når du starter på ny.
Jep, jeg lod den bare formattere igen.

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-06 23:32

Bjarne Stougaard wrote:

> [...]
> Havde det været i gamle dage i dos, så havde jeg jo bare taster win og
> så var windows grafiske brugerflade startet.

Det virkede altså ikke, hvis der kun var DOS på maskinen.

> Jeg er blot på bar bund med hvad jeg kan gøre her. Gnome? Mount sda3?
> Eller ?

Du kan jo starte med at skrive ls. Jeg ved ikke, hvor langt
du kan komme med den kommandolinie. Hvis der havde været en
USB driver havde den nok ikke brokket sig. Så du kan sikkert
kun få adgang til indholdet af RAM disken og den interne
harddisk.

> Tjae, der er sådan ca. samme hastighed på den interne 5400 rpm HD som på
> min eksterne 7200 HD, noget med 23-24 mbit/s, bruger i forvejen den
> eksterne til videoredigering, og kan ikke mærke forskel.

Det skal nok passe at en hurtig ekstern kan måle sig med en
langsom intern. På min server kan de interne diske levere
50-60MB/s, det kan min eksterne USB disk ikke. På min laptop
er den interne disk nok nede i omegnen af en ekstern disk,
men den har til gengæld kun USB 1.1.

Men hvis begge dele har samme hastighed på din, så gælder
argumentet om hastighed selvfølgelig ikke.

> Joe, jeg bed godt mærke i at der var to muligheder, men valgte bevidst
> den iso der kunne installeres.

Aha, den har jeg ikke selv kigget på. Red Hat Linux og
Fedora Core åbner en kommandolinie inden man starter
installeren, så de kan bruges som rescue CD. Jeg ved ikke
om Ubuntu kan det samme. Men du kan prøve at starte op fra
den og gå frem til lige før du vælger noget om, hvordan
der skal installeres. Der burde du så kunne trykke
Ctrl+Alt+F2 (eller måske en anden F-tast) for at få en shell.

Derfra burde der være drivere nok til at mounte USB disken.
Noget i retning af:

mkdir /mountpoint
mount /dev/sda3 /mountpoint
chroot /mountpoint

Fra : Kent Friis

Dato : 10-01-06 22:53

Den Tue, 10 Jan 2006 21:16:04 +0100 skrev Kasper Dupont:

> Teknisk er der næppe nogen hindring for at swappe til en USB
> disk. Men jeg ville ikke selv have lyst til at gøre det. For
> det meste får man bedre performance på en intern disk,

Efter at have sammenlignet transfer-rates og hastigheder på eksterne
USB 2.0 harddiske, med de indbyggede 4200 rpm diske i HP laptops på
arbejdet, blev vi ellers enige om at hvis man installerede på en
ekstern USB-disk burde man kunne gøre systemet meget hurtigere, om
end nok ikke helt så hurtigt som en desktop-PC.

Mvh
Kent