Sløve dns opslag
Fra : Kasper Laudrup

Dato : 05-01-06 20:11

Hejsa,

Jeg synes at opleve at det tager uforholdmæssigt lang tid at lave dns
opslag på min Ubuntu (Breezy Badger). Jeg har læst lidt om det og
problemet synes at være at visse programmer ikke forstår ipv6, som er
enablet som default.

Forslaget går så på at slå ipv6 fra, hvilket lyder som en acceptabel
løsning for mit vedkommende, da jeg ikke har noget glæde af ipv6 pt.
Andre påpeger at man bør sende bugreports til de programmer der ikke
"opfører sig ordentligt".

Jeg har prøvet at slå ipv6 fra ved at udkommentere linier vedrørende
ipv6 eller ændre det til "off" i /etc/modprobe.d/alias, men det virker
ikke. Hvis jeg kigger på mine interfaces, eksempelvis med ifconfig er der
stadig ipv6 adresser og dns opslag er stadig langsomme.

Nogen forslag til hvordan jeg kan slå ipv6 fra eller få en
tilfredsstillende hastighed på dns opslag?

Det er en bærbar og jeg har oplevet problemet flere forskellige steder,
så jeg er ret sikker på det er her fejlen findes.

I firefox can jeg slå ipv6 fra i about:config og det hjælper, så jeg er
ret sikker på at fejlen findes i ipv6.

Det er stort set alle programmer der er sløve, men sjovt nok virker hosts
programmet fint.

Forslag modtages med glæde!

/Kasper
--
Find my public key at: |
http://www.linuxfan.dk/ | "If atheism is a religion,

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-06 15:14

Kasper Laudrup wrote:

> [...]
> opslag på min Ubuntu (Breezy Badger). Jeg har læst lidt om det og
> problemet synes at være at visse programmer ikke forstår ipv6, som er

Problemet er næppe programmer, som ikke forstår IPv6. Tværtimod
tror jeg problemet er, at du har programmer, som prøver at bruge
IPv6 selvom din udbyder og/eller serveren du prøver at kontakte
ikke har muligheden.

Det kan også have en betydning, hvis programmerne prøver at bruge
din search angivelse i /etc/resolv.conf.

Et muligt scenarie er følgende.
- Først forsøges opslag af IPv6 adressen for det angivne navn.
- Opslaget fejler, programmet fortsætter med at afprøve search
indgangene i /etc/resolv.conf en ad gangen.
- Hvis et af opslagene lykkes forsøges at oprette en IPv6
forbindelse.
- Hvis samtlige forsøg på at etablere en IPv6 forbindelse fejler
fortsætter programmet med at forsøge på IPv4.

Nogle af de fejlede forsøg kan time ud hvilket er årsagen til
den langsomme respons. Slå enten IPv6 eller søgningen fra.
Søgning på et navn kan undgås ved at skrive det fulde hostnavn
inklusiv punktum i slutningen. Hvordan IPv6 slås fra afhænger
af programmet. Følgende er et eksempel på, hvordan man kan
gøre hvis det er tale om ssh:

ssh -4 daimi.au.dk.

Der er så lige det lille problem, at når der verificeres nøgler,
så betragtes navn med og uden punktum som forskellige. Det
gælder både ssh og https.

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */