Debian booter spontant
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-01-06 14:49

Hej

Jeg har en debian-server stående, som pludselig er begyndt at reboote
spontant - den holder sig i luften i alt mellem 2 og 15 minutter og så
rebooter den bare.

Jeg har kigget lidt i diverse logfiler, uden at finde noget brugbart.
Men måske jeg kigger efter noget forkert, eller i de forkerte logfiler?
(Logfilerne er anderledes delt op end på den SuSE jeg mest har fingrene
i)

Min umiddelbare mistanke er defekt ram eller en defekt harddisk - lyder
det som en mulighed?

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Peter Mogensen

Dato : 02-01-06 15:11

Mads Lie Jensen wrote:

> Min umiddelbare mistanke er defekt ram eller en defekt harddisk - lyder
> det som en mulighed?

Ihvertfald defekt et eller andet. Nok ikke harddisken. Men RAM/bundkort/CPU.

Peter

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-01-06 21:13

On Mon, 02 Jan 2006 15:10:42 +0100, Peter Mogensen
<apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

>Ihvertfald defekt et eller andet. Nok ikke harddisken. Men RAM/bundkort/CPU.

Prøvede ram-klodserne (der var to) hver for sig - den ene virkede, den
anden gav en frygtelig flok fejl-bip fra pc'en. I begge ram-soklerne.
Sjovt nok brokkede maskinen sig ikke hvis den gode sad i sokkel 1 og den
"dårlige" i sokkel 2 - så talte den fint al rammen op.

Men at pille den "dårlige" ud gav ingen forbedring af boot-situationen.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Dennis Hansen

Dato : 02-01-06 16:02

Mads Lie Jensen skrev Den. 02-01-2006 14:49:
> [...]
> i)
>
> Min umiddelbare mistanke er defekt ram eller en defekt harddisk - lyder

Bestemt, start med at skifte rammen ud, eller kør memtest på det.
Jeg har selv haft problemer med defekt ram på et tidspunkt og der
opførte den sig på samme måde.
Nu siger du 2-15 min, så tjek også at det ikke er et varme-problem,
måske en defekt blæser.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-01-06 21:18

On Mon, 02 Jan 2006 16:01:30 +0100, Dennis Hansen <notme@blah.invalid>
wrote:

>Bestemt, start med at skifte rammen ud, eller kør memtest på det.
>Jeg har selv haft problemer med defekt ram på et tidspunkt og der
>opførte den sig på samme måde.

Ville have kørt memtest - men så viste det sig at cdrom-drevet var
defekt .... kunne ikke bootes på, til trods for at bios var sat til boot
på cdrom.
Så ville jeg have lavet en bootdiskette med memtest på - men jeg har
ingen diskdrev i min normale pc, så det lod sig heller ikke gøre .....

>Nu siger du 2-15 min, så tjek også at det ikke er et varme-problem,
>måske en defekt blæser.

I bios sagde den godt nok at cpu'en var 102 grader varm (celsius).
Blæseren på den har jeg slået fra. 102 grader er i hvert fald løgn, det
er en via c3-cpu som sidder deri. Den kører normalt fint med passiv
køling. Og den var end ikke varm at røre ved. Efter at jeg satte
blæseren til igen, gik temperaturen, iflg. bios, 20 grader celsius ned,
det er så stadig godt og vel 80 grader den viste.

Nu nåede maskinen kun lige at vise de første ca. 20 linier tekst der
fiser over skærmen ved boot, inden den genstartede.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Jesper Krogh

Dato : 02-01-06 21:22

I dk.edb.system.unix, skrev Mads Lie Jensen:
> [...]
> Så ville jeg have lavet en bootdiskette med memtest på - men jeg har
> ingen diskdrev i min normale pc, så det lod sig heller ikke gøre .....

Du kan smide memtest86 ind i grub/lilo.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-06 00:52

Jesper Krogh wrote:

> Du kan smide memtest86 ind i grub/lilo.

Med grub behøver man ikke engang smide den ind i menuen.
Hvis man ved hvor memtest86 filen ligger, så er det nok
at skrive et par kommandoer på grub kommandolinien.

Hvis memtest86 ligger i /boot/memtest86 på hda1, så
kunne man f.eks. skrive:

kernel (hd0,0)/boot/memtest86
boot

--
Kasper Dupont
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Martin Schultz

Dato : 02-01-06 20:10

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev 2006-01-02:
> Hej
>
> Jeg har en debian-server stående, som pludselig er begyndt at reboote
> spontant - den holder sig i luften i alt mellem 2 og 15 minutter og så
> rebooter den bare.

Spontan boot plejer at være varme problemer eller defekt PSU.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-01-06 21:41

On 02 Jan 2006 19:10:11 GMT, Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid>
wrote:

>Spontan boot plejer at være varme problemer eller defekt PSU.

Varme burde det ikek være (se andet indlæg), men det kan nemt være at
bundkortet tror det er varme ...... PSU'en har jeg også testet - sat en
anden til, med samme resultat.

Jeg har i stedet flyttet harddiske og netkort over i en anden pc, som
desværre er noget langsommere. Nu startede den op uden et eneste
problem, til trods for at det var på ny hardware. Der har den indtil
videre stået og snurret i knap 3 kvarter.

Jeg vil sige det var det gamle bundkort som er blevet dårligt.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm