Tøm ram
Fra : Kasper Johansen

Dato : 28-12-05 10:48

Hej gruppe.

Jeg har erfaret at min server syntes at bruge 90% ram, hvis den har
stået i et par uger, uden at blive genstartet.

Efter genstart, kører den stadig det samme antal processer, men bruger
nu kun omkring 25-30% af dens ram.

Er der en måde (evt. som jeg kan smide ind i crontab) så jeg kan få den
til at tømme rammen for ubrugte data? Kan huske jeg engang så et
"memory-cleaner" program til Windows, så det burde vel også være muligt
i Linux.

Eller lyder det her meget mærkeligt og bør jeg lede efter mit problem et
helt andet sted?

Kasper Johansen

Fra : Sune Vuorela

Dato : 28-12-05 10:52

On 2005-12-28, Kasper Johansen <kaspernj@gmail.com> wrote:
> Eller lyder det her meget mærkeligt og bør jeg lede efter mit problem et
> helt andet sted?

Windows og linux bruger ram og rapportere om ledig ram forskelligt.

Hvis man har ubenyttet ram på en linuxmaskine, så har man for meget ram
i maskinen.

På windows frigives rammen når man er færdig med at bruge det => ofte
meget fri ram

På linux frigives rammen lige inden den skal bruges af noget nyt =>
aldrig megen fri ram

Så med mindre du har performanceproblemer, så skal du bare lade være med
at læse tallene med dine windowsbriller på.

/Sune

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-12-05 11:14

Kasper Johansen wrote:
> [...]
> stået i et par uger, uden at blive genstartet.
> Efter genstart, kører den stadig det samme antal processer, men bruger

Prøv at lægge cached sammen med free, så har du den rigtige mængde
fri ram.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Kasper Johansen

Dato : 28-12-05 12:57

Hans Joergensen skrev:
> Prøv at lægge cached sammen med free, så har du den rigtige mængde
> fri ram.

Jeg takker for begge svar. Jeg vidste ikke at Linux talte det op
forskelligt.

Kasper Johansen

Fra : Morten Guldager

Dato : 28-12-05 16:24

2005-12-28 Kasper Johansen wrote

> Jeg takker for begge svar. Jeg vidste ikke at Linux talte det op
> forskelligt.

Men det er egentlig det andet svar der er det væsentligste.

Det er vigtigt at forstå at ubenyttet ram ikke gavner maskinens
performance.

I en velfungerende linux maskine er (næsten)al ram i brug. Det
der ikke lige er optaget af kørende programmer er i brug til
buffers og disk cache (buffer cache).

For at have størst mulig chance for at få et cache-hit ved disk
læsning er det værdifuldt at have så stor en disk-cache som muligt.

Det samme gør sig gældende for processer, det gælder om at have så
lille sansynlighed for et page fault som muligt.

Derfor tømmes ram først når der er "næsten" akut behov for rammen
til noget andet.

Om det er idle processer eller disk cache der tømmes ud afgøres af
skumle algoritmer kerne-nørderne har udtænkt mens de drak vodka
og/eller røg fjolletobak.

/Morten

Fra : Peter Jensen

Dato : 28-12-05 18:06

Morten Guldager wrote:

> Om det er idle processer eller disk cache der tømmes ud afgøres af
> skumle algoritmer kerne-nørderne har udtænkt mens de drak vodka
> og/eller røg fjolletobak.

Og algoritmen kan i nyere kerner justeres ved at sætte en værdi mellem 0
og 100 i /proc/sys/vm/swappiness. Højere værdier giver større tendens
til at bruge swap. Der er vist også en patch et sted der automatisk
justerer værdien til hvad det ser ud til at maskinen bruges mest til for
tiden.

--
PeKaJe

You are number 6! Who is number one?