Installation af Debian
Fra : Henrik Sørensen

Dato : 23-12-05 06:40

Først en ydmyg "advarsel" - jeg er end ikke nået til at være newbie med
linux. Har aldrig nogensinde brugt andet end M$. Har end ikke set en
Linux-version i funktion; men vil nu hoppe af M$ og over i Linux. Skal bare
lige have det installeret ...

Problemet er svjks, at Debian (31r1 - i386) installationen ikke kan finde
min harddisk, der er en 250gb 150 S-ATA Seagate ST3250823as
http://www.seagate.com/support/disc/sata/st3250823as.html

Under installationsforsøgene kom der da også rigtig mange gange denne
meddelse om, at der manglede noget modulværk:

"The unavailable modules, and the devices that need them are: ide-scsi
(Linux IDE-SCSI emulation layer), ide-mod (Linux IDE Driver), ide-probe-mod
(Linux Ide probe driver), ide-generic (Linux IDE support), ide-floppy (Linux
IDE floppy)."

Ikke at der er noget floppy-drev på maskinen.

Installations-cd'en er blevet tjekket og erklæret fin. ST3250823as og
linux/Debian er blevet googlet og det ser ud til at fungere for andre,
medmindre "andre" gir' sig ud i noget med RAID (det er der ikke på denne
maskine)

Det er en lidt nyere maskine (Aldis MD 8800 - hvis det skulle sige nogen
noget/have betydning - den kom btw med XP-home præinstalleret), så jeg tror,
Debian 31r1-installationen muligvis skal have tilført et eller andet nyere,
så den kan kan "genkende" disken. Ved bare ikke lige, hvad det er.

Jeg har været en del inde over Debian.org's side om hardwarekombatibalitet
og mangel på samme; men kan ikke lige få øje på løsningen, hvilket der meget
vel godt kan være skrevet side op og side ned om alligevel; men så lykkedes
det mig at overse det.

Nogen herinde der kan fortælle mig, hvordan jeg kommer videre?

Henrik Sørensen.

Fra : Carsten

Dato : 23-12-05 09:06

Hej Henrik
jeg tror at du for at få en så smertefri oplevelse af linux som muligt
skulle du måske vælge en anden distro.
Jeg har selv anvendt Mandrake /Mandriva gennem flere år
har dog prøvet forskellige andre distro, men vender altid tilbage.
Du kan hente den på www.klid.dk
/Carsten

Fra : Kasper Lund

Dato : 23-12-05 09:36

On Fri, 23 Dec 2005 06:39:49 +0100, Henrik Sørensen wrote:

> Nogen herinde der kan fortælle mig, hvordan jeg kommer videre?

Hvis du har en bredbåndsforbindelse kan du prøve at hente
"netinst-cd-aftryk (100MB)" I386 på følgende side:

http://www.debian.org/devel/debian-installer/

Den plejer jeg selv at bruge da den har en nyere installer, samt det er en
"testing" hvor programmerne er nyere end stable udgaven. Jeg vil dog sige
at den er rigeligt stabil til hjemmebrug.

/Kasper

Fra : Nils

Dato : 23-12-05 10:03

Enig med Henrik... Debian spiller max, hvis man magter det... Til
første-gangs-brugeren ville jeg nok vælge SuSE 10 eller Ubuntu

Nils

Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 23-12-05 10:10

"Henrik Sørensen" <skrivhertil@hotmail.com> wrote:

> Nogen herinde der kan fortælle mig, hvordan jeg kommer videre?
>
> Henrik Sørensen.

Rundt om lejerbålet mener jeg at have hørt at boop-option'en 'linux26' skulle give fuld sata support under installation og senere brug :) Dvs, når computeren er bootet op på CD'en skrives der bare 'linux26' og så trykkes enter, så får du 2.6 kernen istedet for 2.4.

--
/mikkel
"Those penguins... they sure 'aint normal..."

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 23-12-05 12:21

Henrik Sørensen wrote:

> [...]
> (Linux Ide probe driver), ide-generic (Linux IDE support), ide-floppy (Linux

Uden at være 100% sikker (jeg kører selv Gentoo Linux), vil jeg tro at
ide-scsi er det korrekte, idet SATA hører under SCSI sektionen i linux
kernen.

--
Now Playing:
Claro Intelecto - Patience

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-12-05 02:24

Thomas Jespersen wrote:

> Uden at være 100% sikker (jeg kører selv Gentoo Linux), vil jeg tro at
> ide-scsi er det korrekte,

Den tror jeg du har misforstået. ide-scsi driveren bruges
hvis man gerne vil bruge et drev på en ATA kontroller fra
software som snakker SCSI. Tidligere var det den måde man
fik adgang til den fulde funktionalitet på ATAPI CD-rom
drev og brændere.

Men når vi snakker SATA er det en anden slags driver man
skal have fat i. Der skal simpelthen slet ikke bruges nogen
ATA driver.

> idet SATA hører under SCSI sektionen i linux
> kernen.

Det er korrekt. Derfor skal man finde den rigtige SATA
driver til sin hardware, og så vil den fremstå som en
SCSI controller.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate