[FreeBSD] Formatering af disk
Fra : Lars Stokholm

Dato : 23-12-05 00:12

Jeg har en harddisk (USB), med en enkelt NTFS partition på.
Jeg kunne godt tænke mig at tømme den helt, og lave en UFS2
"partition" på. Hvordan gør jeg det?

Selve disken er vel den der hedder /dev/da4 og NTFS
partitionen vel /dev/da4s1. Kører jeg newfs -U /dev/da4,
laver den (tror jeg) en UFS2 "partition" (eller hvad det
hedder). Men /dev/da4s1 (NTFS partitionen) findes stadig.
Det er den jeg gerne vil have væk.

Jeg har prøvet at partitionere med sysinstall, men jeg kan
ikke få den til at lægge ændringerne på disken.

Nu har jeg så lige prøvet at køre
# dd if=/dev/zero of=/dev/da4
men jeg har på fornemmelsen at det var en fejl (om ikke en
brøler). Hvad har den lavet, i det kvarter jeg gav den lov
til at køre?

--
"Fuld af forundring, bedugget af blæk, flygtig i enhver forstand,
halter jeg højlydt til kældermusik, med øjnene fulde af vand."

Fra : Nils

Dato : 23-12-05 10:01

Jeg ville forsøge med fdisk / cfdisk / sfdisk ...

Fra : Lars Stokholm

Dato : 23-12-05 11:06

On 2005-12-23, Nils <nils.lastein@gmail.com> wrote:
> Jeg ville forsøge med fdisk / cfdisk / sfdisk ...

Det er fdisk sysinstall bruger. Jeg har i øvrigt fundet ud
af at jeg bare skal trykke w, for at skrive ændringerne til
disken. ;)

Men jeg er meget forvirret over partitions og slices. Lige
nu viser 'ls /dev' kun da4, for min disk. Altså så vidt jeg
ved, ingen slices eller partitioner. På et eller andet
tidspunkt, har jeg kørt 'newsf -U /dec/da4', og det
resulterer i, at jeg stadig kan mounte den (hvilket faktisk
undrer mig meget, hvis der ingen slices eller partitioner
er). Men spørgsmålet er om det ikke er godt nok. Jeg kan jo
sagtens overføre filer til og fra min mountede /dev/da4.

Og et nyt spørgsmål; hvad gør kommandoen(?)
# dd if=/dev/zero of=/dev/da4 bs=1k count=1
Overskriver den superblokken på disken, eller hvad? Og
burde den så ikke resultere i, at jeg ikke længere kan
mounte /dev/da4? (For det kan jeg stadigvæk, efter at have
kørt den.)