Partitionering af en Linux partition med P~
Fra : ms

Dato : 22-12-05 16:27

Jeg har tænkt mig at lave en NTFS partition på en linux disk med partition
magic inde fra WinXP, men er det en god ide...jeg er kommet hertil men tør
ikke gå videre:

http://photos1.blogger.com/blogger/3626/1346/1600/par.jpg

eller skal jeg bare skyde løs.

Fra : Kent Friis

Dato : 22-12-05 18:22

Den Thu, 22 Dec 2005 16:27:23 +0100 skrev ms:
> [...]
> magic inde fra WinXP, men er det en god ide...jeg er kommet hertil men tør

Jeg ville ikke lade et Windows-program røre Linux-partitionen. Hvis
den absolut skal resizes, så brug resize2fs (hvis det er ext2/3).

Mvh
Kent

Fra : ms

Dato : 22-12-05 22:36

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg ville ikke lade et Windows-program røre Linux-partitionen. Hvis
> den absolut skal resizes, så brug resize2fs (hvis det er ext2/3).

Er det et linux program

Fra : Kent Friis

Dato : 22-12-05 23:14

Den Thu, 22 Dec 2005 22:35:36 +0100 skrev ms:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> partition
> tør

> Er det et linux program

Ja, som hører sammen med resten af ext2-værktøjerne, svjh lavet
af de samme folk som har konstrueret filsystemet.

Mvh
Kent

Fra : Paminu

Dato : 23-12-05 00:27

Kent Friis wrote:

> Ja, som hører sammen med resten af ext2-værktøjerne, svjh lavet
> af de samme folk som har konstrueret filsystemet.

Kan ikke finde det i Synaptic. Jeg bruger Ubuntu.

Er det ikke noget med at man skal gøre det fra en Live CD da den linux disk
man ønsker at lave en NTFS partition på ikke må være mounted?

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 23-12-05 08:37

Paminu wrote:

> Kan ikke finde det i Synaptic. Jeg bruger Ubuntu.
>
> Er det ikke noget med at man skal gøre det fra en Live CD da den linux disk
> man ønsker at lave en NTFS partition på ikke må være mounted?

Kun hvis du vil ændre størrelse på din rodpartition. (og det er vel nok
det du vil, hvis det er en standard ubuntu)

sudo apt-get install e2fsprogs placerer resize2fs i /sbin

Iøvrigt er apt-file en gode kommande at installere. Den finder hurtigt
ud af hvilken pakke en given fil ligger i:

kvi@nc6220kvi$ apt-file search resize2fs
e2fsprogs: sbin/resize2fs
e2fsprogs: usr/share/man/man8/resize2fs.8.gz
manpages-ja: usr/share/man/ja/man8/resize2fs.8.gz
kvi@nc6220kvi$

/k

Fra : dd

Dato : 23-12-05 19:51

Kristian Vilmann skrev:

> [...]
> e2fsprogs: sbin/resize2fs
> e2fsprogs: usr/share/man/man8/resize2fs.8.gz
> manpages-ja: usr/share/man/ja/man8/resize2fs.8.gz

Nu har jeg booted op på Ubuntu Live men selvom den skriver at
programmet allerede er installeret så kan jeg ikke bruge det:

ubuntu@ubuntu$ sudo apt-get install e2fsprogs placerer resize2fs i
/sbin
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
e2fsprogs is already the newest version.
E: Couldn't find package placerer
ubuntu@ubuntu$

Her ses det hvad som jeg kan bruge:.

ubuntu@ubuntu$ e2fs
e2fsadm e2fsck
ubuntu@ubuntu$ e2fs
e2fsadm e2fsck
ubuntu@ubuntu$ e2fs

Har også prøvet:

ubuntu@ubuntu$ sudo e2fsprogs
sudo: e2fsprogs: command not found
ubuntu@ubuntu$

Så det findes tilsyenladende ikke på live CD'en. qparted findes
heller ikke. Måske man slet ikke kan bruge en Ubuntu Live CD til at
ændre partitioner? Men da man heller ikke kan gøre det inde fra linux
så virker det som om det ikke er den nemmeste opgave.

Fra : Kristian Vilmann

Dato : 23-12-05 22:15

dd wrote:

> Nu har jeg booted op på Ubuntu Live men selvom den skriver at
> programmet allerede er installeret så kan jeg ikke bruge det:

> [...]

Jeg vil mene lidt kritisk sans vil være på sin plads. Men OK, jeg
*kunne* godt have sat ' eller " om kommandoen:

"sudo apt-get install e2fsprogs" placerer resize2fs i /sbin

Oversat betyder det at du får fat i kommandoen resize2fs ved at køre
kommandoen "sudo apt-get install e2fsprogs". Og fuld path vil være
"/sbin/resize2fs" (ret nyttigt at den ikke ligger /usr/bin/ hvis man vil
ændre størrelse på sin /usr-partition)
resize2fs er altså en del af pakken e2fsprogs.

> [...]
> ændre partitioner? Men da man heller ikke kan gøre det inde fra linux
> så virker det som om det ikke er den nemmeste opgave.

Du piller ved noget ret essentielt i dit OS. Det skal ikke være nemt.
Hvis du gør noget forkert er det forbi. Du har formodentlig kun ét
forsøg. Du *skal* vide hvad du laver. Og hvorfor du gør det.

Den kommando du skal bruge hedder "resize2fs". Jeg vil tro den ligger på
Ubuntu Live.

resize2fs gør det navnet antyder: Ændrer størrelse på et ext2-filsystem.
(ext2 og ext3 er for nemheds skyld det samme lige nu)

resize2fs ændrer ikke på partitionens størrelse. Alt afhængig af om du
vil forstørre eller formindske dit filsystem, skal du benytte "fdisk"
før eller efter resize2fs.

Hvis ikke du har styr på hvad cylindre og sektorer på en harddisk er for
nogle størrelser, skal du lige hitte ud af det før du går i gang.
Kommandoerne "man fdisk" og "man resize2fs" bør give dig en ide om
hvordan programmerne skal bruges.

Og hvis der ligger noget på harddisken som du mener bør gemmes, så gør
det *før* du begynder at lege. Ud på floppy, cd-rom, tape, netværksdrev
eller send det i kredsløb med en brevdue mens du leger :)

/k