At rode med grub
Fra : ms

Dato : 22-12-05 02:01

Jeg har lige sat en ekstra harddisk (slave) i min computer med ubuntu på.
Får at lave en boot menu så jeg kan vælge imellem winXP og Ubuntu har jeg
booted op på en Ubuntu Live CD og gjort følgende:

sudo mkdir /mnt/hdd1
sudo mount /dev/hdd1 /mnt/hdd1
sudo chroot /mnt/hdd1
update-grub

Hvor hdd1 er den disk som indeholder Ubuntu. Men når jeg genstarter er der
ikke noget grub nogen steder og den går bare direkte ind i winXP.

Burde det ikke være den disk som indeholder winXP man skal fortage de
ovenstående operationer med?

Iøvrigt kan jeg ikke bruge kommandoen "grub" får bare fejlen command not
found når jeg bruger Live CD'en og det er det første jeg indtaster.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 22-12-05 09:06

ms skrev:
> [...]
>
> Iøvrigt kan jeg ikke bruge kommandoen "grub" får bare fejlen command not
> found når jeg bruger Live CD'en og det er det første jeg indtaster.

Du skal i hvert fald _ikke_ anvende kommandoen 'update-grub' til at
installere grub på din MBR. Under Ubuntu opdaterer 'update-grub' blot
din /boot/grub/menu.lst...

I stedet chroot til din ubuntu (som gjort ovenfor) og prøv kommandoen:
grub-install /dev/hda

Yderligere oplysninger kan findes ved:
http://www.gnu.org/software/grub/grub-faq.html
http://www.gnu.org/software/grub/manual/

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 22-12-05 09:13

Jacob Tranholm skrev:

> [...]
> din /boot/grub/menu.lst...
>
> I stedet chroot til din ubuntu (som gjort ovenfor) og prøv kommandoen:

Der findes en Ubuntu-guide på følgende link:
https://wiki.ubuntu.com/RecoveringUbuntuAfterInstallingWindows

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : ms

Dato : 22-12-05 11:07

"Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> din /boot/grub/menu.lst...
>
> I stedet chroot til din ubuntu (som gjort ovenfor) og prøv kommandoen:

Hvorfor hda, tror ikke jeg har noget der hedder hda.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 22-12-05 16:35

== Quote from ms (hk@asd.com)'s article
> Hvorfor hda, tror ikke jeg har noget der hedder hda.

Hvis du ikke har en hda, skal du vælge den harddisk, hvor din MBR (master boot
record) ligger på. Dette er oftest hda, hvor din Win XP næsten helt sikkert er
installeret, men ellers skal du vælge den harddisk, som din computer booter op fra.

Fra : ms

Dato : 22-12-05 11:50

> [...]
> din /boot/grub/menu.lst...
>
> I stedet chroot til din ubuntu (som gjort ovenfor) og prøv kommandoen:

Nu har jeg gjort følgende:

sudo mkdir /mnt/hdd1
sudo mount /dev/hdd1 /mnt/hdd1
sudo chroot /mnt/hdd1
grub-install /dev/hda

men det giver fejlen:

"The file /boot/grub/stage1 not recited correctly"

Måske det er bedst at geninstallere

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 22-12-05 17:04

== Quote from ms (hk@asd.com)'s article
> Nu har jeg gjort følgende:
> sudo mkdir /mnt/hdd1
> sudo mount /dev/hdd1 /mnt/hdd1
> sudo chroot /mnt/hdd1
> grub-install /dev/hda
> men det giver fejlen:
> "The file /boot/grub/stage1 not recited correctly"
> Måske det er bedst at geninstallere

Der kan være mange årsager til denne fejlbesked, men til at begynde med synes jeg,
at du skal forsøge dette i stedet:

sudo mkdir /mnt/hdd1
sudo mount /dev/hdd1 /mnt/hdd1
sudo mount -t proc none /mnt/hdd1/proc