Ny boot loader til ubuntu?
Fra : ms

Dato : 21-12-05 22:21

Jeg har fået en harddisk med Ubuntu på som jeg lige har sat i min maskine
(der i forvejen har winXP installeret).

Nu vil jeg gerne have lavet en boot menu så jeg kan vælge imellem ubuntu og
winxp så jeg går udfra at jeg skal ind i Ubuntu på en eller anden måde....

Jeg har en Ubuntu installations CD men ingen Live CD. Kan det lade sig gøre?

Ved godt jeg bare kan geninstallere men vil gerne se om jeg kan få det op at
køre uden en geninstallation...

Fra : Peter Mogensen

Dato : 21-12-05 22:49

ms wrote:
> [...]
>
> Jeg har en Ubuntu installations CD men ingen Live CD. Kan det lade sig gøre?

Ja. Hvis man har tilpas styr på at manøvrere et skrabet Linux-system.
De fleste Linux installations-CD'er tilbyder at man på et ret tidligt
tidspunkt kan få en terminal med en shell. Der kan man loade de
nødvendige moduler og selv mounte, disken. Derefter kan man med, hvis
man mestrer grub (eller LILO) godt på installeret en ny MBR med den
ønskede boot-menu.

Peter