software raid
Fra : Jens

Dato : 30-11-05 20:09

Hej

Hvordan kan jeg bedst udskifte en af mine harddiske med en ny harddisk, når
jeg kører med software raid af typen RAID-1 med mdadm under mandrake 10.1.

Jeg regner med at gøre det sådan:

1. Først laver jeg de rigtige partition på den nye harddisk og sætter typen
til 0xFD, så de er præcis ligesom de to andre harddiske.

2. Så lukker jeg pc-en og udskifter den ønskede harddisk med den nye.

3. Starter pc-en og undersøge i /proc/mdstat om en disk er i F mode.

4. Taste mdadm /dev/mdX -a /dev/hdaX for at bruger den nye disk.

Er det korrekt at gøre det sådan?

Hilsen Jens

Fra : Jesper Krogh

Dato : 30-11-05 20:11

I dk.edb.system.unix, skrev Jens:
> [...]
>
> 3. Starter pc-en og undersøge i /proc/mdstat om en disk er i F mode.
>
> 4. Taste mdadm /dev/mdX -a /dev/hdaX for at bruger den nye disk.

Ja.. med forbehold for at du ikke booter på raided, så kan du have lidt
problemer med at komme op igen.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jens

Dato : 30-11-05 21:15

Det finder jeg ud af når jeg booter. Men LILO skulle skrive boot-records til
alle disk i følge 7.3 Booting on RAID fra software-raid-howto.

Tak.
Jens

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 01-12-05 09:31

Jens wrote:
> Det finder jeg ud af når jeg booter. Men LILO skulle skrive boot-records til
> alle disk i følge 7.3 Booting on RAID fra software-raid-howto.

Det checker du når du skriver "lilo", så fortæller den
præcist hvor den skriver:

# lilo
boot = /dev/sda, map = /boot/map.0801
Added 2.6.12-1.1381_F *
Added 2.6.12-1.1380_F
Added 2.6.12-1.1378_F
Added 2.6.12-1.1376_F
Added 2.6.12-1.1372_F
Added 2.6.11-1.35_FC3
Added 2.6.11-1.27_FC3
boot = /dev/sdb, map = /boot/map.0811
Added 2.6.12-1.1381_F *
Added 2.6.12-1.1380_F
Added 2.6.12-1.1378_F
Added 2.6.12-1.1376_F
Added 2.6.12-1.1372_F
Added 2.6.11-1.35_FC3
Added 2.6.11-1.27_FC3

Du bør nok teste at din pc rent faktiske kan
boote hvis du fjerner den første disk.

Det kan så være et BIOS problem og ikke et lilo
problem.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Kasper Dupont

Dato : 30-11-05 21:19

Jens wrote:

> [...]
>
> 3. Starter pc-en og undersøge i /proc/mdstat om en disk er i F mode.
>
> 4. Taste mdadm /dev/mdX -a /dev/hdaX for at bruger den nye disk.

Ja, men du kan også sagtens udføre mdadm kommandoen før du
fjerner nogen diske. Hvis du tilføjer flere diske end nødvendigt
med mdadm, så vil de bare blive til hot spares. Det vil sige at
kernen automatisk tager den nye disk i brug så snart en af de
andre holder op med at virke.

Så skal du i øvrigt også være opmærksom på, at hvis du vil have
mulighed for at boote fra den nye disk, så skal du selv gøre
noget for at installere som minimum MBR kode derpå. Detaljerne
afhænger af hvordan du har sat din bootloader op.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate