MS Windows
briani 27239
XP Home DK - startdiskette
Fra : J. Jørgensen

Dato : 17-01-06 18:32

Man hører hele tiden hvor vigtigt det er at have lavet en startdiskette, som
man skal have liggende ved nedbrud.
Mange af de computere der sælges idag er slet ikke forsynet med
diskettedrev.
Hvad så?
Kan man lave en tilsvarende start CD/DVD?

Hilsen
Jørgen

Fra : Fjollefrans

Dato : 17-01-06 18:42

> [...]
> diskettedrev.
> Hvad så?
> Kan man lave en tilsvarende start CD/DVD?

ja, kig evt. på www.bootdisk.com , men afhængigt af hvad der går galt kan du
også boote på din Windows CD

Fra : Ole C

Dato : 17-01-06 19:29

J. Jørgensen skrev blandt andet:

> Man hører hele tiden hvor vigtigt det er at have lavet en
> startdiskette, som man skal have liggende ved nedbrud.

Man hører jo så meget.....
Men i "de gode gamle DOS og Windows 95 og -98 dage" var det da en god ide.

Man kan boote på sin WindowsXP CD-Rom.

--
vh
Ole C

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-01-06 01:59

J. Jørgensen wrote:
> Hvad så?
> Kan man lave en tilsvarende start CD/DVD?

XP kan ikke starte op på EN diskette - det kan lade sig gøre at boote fra
disketter, men kræver nogle stykker.

Men du kan boote op på din XP CD i stedet.

Jan

Fra : Edmund

Dato : 18-01-06 09:24

Jan Vestergaard wrote:

> XP kan ikke starte op på EN diskette

Man kan lave en boot diskette med boot.ini, hvis f.eks bootsektoren går
i stykker/bliver overskrivet.
Eller hvis man f.eks. har XP på disk2 og boot indformationerne på disk1
går tabt.

Lav en fuld formatering af en diskette i XP
overfør fra roden af C drevet
boot.ini
NTDETECT.COM
NTLDR

lav evt en udvidet boot.ini der peger på partition 1 og 2
på harddisk 1 og 2

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="disk o part1" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="disk o part2" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="disk 1 part1" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS="disk 1 part2" /fastdetect

--
Mvh Edmund

Fra : J. Jørgensen

Dato : 18-01-06 17:44

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="disk 1 part1" /fastdetect
> multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(2)\WINDOWS="disk 1 part2" /fastdetect

Hej Edmund

Jahhh - så er det bare hvordan gør man det når man ikke har noget
diskettedrev?
Prøv at læse spørgmålet - defter dit svar - goddag mand - goddag økseskaft.

??????

Fra : Edmund

Dato : 18-01-06 19:39

J. Jørgensen wrote:
> [...]
> diskettedrev?
> Prøv at læse spørgmålet - defter dit svar - goddag mand - goddag

Jeg lavde faktisk et CD image i formiddag, men jeg gad ikke lige oploade
det, hvis det ikke lige var den type boot diskette/CD/DVD du havde brug
for

--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 18-01-06 19:54

J. Jørgensen wrote:
> Prøv at læse spørgmålet - defter dit svar - goddag mand - goddag
> økseskaft.

Og prøv du at læse hvem og hvad jeg svarer på

--
Mvh Edmund