MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
XP låse skærmopløsning
Fra : Leonard

Dato : 16-01-06 12:39

En PC med Win XP Home SP2 der også bruges af børn i familien har en
gammel skærm, som ikke kan vise mere end 1024x768. Det giver problemer
når en uerfaren bruger kommer til at vælge en højere opløsning og i
skræk for at indrømme sin fejl godkender valget og rebooter. Så går
skærmen bare i sort (den kan jo ikke vise den høje opløsning) og PCen
er faktisk ubrugelig.

Et skridt på vejen er opdragelse, men er der et andet skridt, der kan
begrænse mulighederne for at ændre opløsning?
- eller fjerne muligheden?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Morten

Dato : 16-01-06 14:39

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Et skridt på vejen er opdragelse, men er der et andet skridt, der kan
> begrænse mulighederne for at ændre opløsning?

Træk armene af vedkommende og prygl ham med den våde ende )

Spøg til side. Tryk F8 i opstarten og vælg så VGA mode. Højreklik på
skrivebordet og vælg "Egenskaber". I "Egenskab for skærm" væler du
"Indstillinger", her vil du se at din skærm står til 640 x 480, klik OK og
genstart. Nu kan du ændre opløsningen til 1024 x 768.

Morten

Fra : Leonard

Dato : 16-01-06 18:48

"Morten" <nogen@etellerandet.com> wrote:

>Træk armene af vedkommende og prygl ham med den våde ende )

Nu er det en pige og hun er ikke min, så den går nok ikke.

> [...]
>"Indstillinger", her vil du se at din skærm står til 640 x 480, klik OK og
>genstart. Nu kan du ændre opløsningen til 1024 x 768.

Jeg kender godt metoden til at komme tilbage igen, det var ikke det
spørgsmålet lød på. Jeg vil hellere fjerne muligheden for at kunne
vælge opløsninger, der ikke duer.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 16-01-06 16:59

Leonard <usenet@leonard.dk> skrev:
Mon, 16 Jan 2006 12:39:29 +0100 i dk.edb.system.ms-windows
>Et skridt på vejen er opdragelse, men er der et andet skridt, der kan
>begrænse mulighederne for at ændre opløsning?

>- eller fjerne muligheden?
Det kan du gøre med diverse Tweak programmer.

Ellers må du ind og pille lidt i registreringsdatabasen.
Du bør give ungen sit eget bruger brugernavn og så redigerer du denne
bruger.

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer

her opretter du en ny DWord værdi

Navn :NoViewContextMenu
Type :REG_DWORD
Data : 1

Genstarter maskinen, og så skulle højreklik på skrivebordet gerne være
død.

Den fidus finder ungen ikke ud lige med det samme!

god fornøjelse
Erik Helmer Nielsen

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 16-01-06 21:29

Erik Helmer Nielsen <ehelmer@boerne.invalid> skrev:
Mon, 16 Jan 2006 16:59:20 +0100 i dk.edb.system.ms-windows

>HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer
> [...]

Måske er det en god ide også at indføre værdien

Navn :NoSetFolders
Type :REG_DWORD
Data : 1

Det vil forhindre ungen i at få adgang til Kontrolpanelet, der kan man
jo også ændre skærmopsætning og lave mange andre ulykker.

Erik Helmer Nielsen

Fra : bossy

Dato : 19-01-06 10:11

hvis du henter winexpert http://www.thewinexpert.de/index.htm

i dette program kan man ændre alverdens ting i winxp, bl.a. kan du fjerne
den fane hvor man ændre opløsning ... vil da anbefale det hvis du gerne
vil eliminere muligheden for at div nysgerrige pilfingre kan ændre på noget
... tag og kig på det og ellers kan man slette det igen uden at der er
nogen problemer idet.

men den er desværre på tysk.. men man kan godt gætte sig igennem
funktionerne og den er og nemt sat op og har en god brugerflade

m.v.h. Bossy