MS Windows
briani 27239
Fjerne boot.ini via DOS
Fra : Helpless

Dato : 11-01-06 01:48

En ven spørge mig om jeg kan hjælpe ham. Hans maskine melder fejl
underopstart af xp og skriver at hans boot.ini er ødelagt eller ikke
findes. Computeren finder dog selv ud af at windows skal starte via
c:\windows
Jeg tænker at det problem kan jeg godt løse.
Jeg tager en kopi af "boot.ini" fra min egen maskine og kopiere den
over på hans. Dette gør jeg i windows. Da jeg så skal se om det nu
virker, genstarter jeg hans computer for at finde ud af at maskinen
fortæller mig at partitionen på harddisken ikke findes og her kommer
maskinen ikke vidre.
Jeg laver derfor en bootdisk så jeg kan boote op i dos. Her prøver
jeg så med alle midler at fjerne "boot.ini" igen for at rette op på
min dumhed. Men filen virker som om den er låst af systemet. Jeg
prøver også at bruge kommandoen "attrib" for at ændre rettighederne
på den. "ren" for at omdøbe den. "del" for at slette den. Men
desværre hjælper intet.

Hvad skal jeg gøre for at fjerne "boot.ini" igen så maskinen kommer
op at køre ?

Hilsen xx

Fra : jda

Dato : 11-01-06 02:07

On 10 Jan 2006 16:48:22 -0800, Helpless came up with this fine idea in
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> desværre hjælper intet.
>
> Hvad skal jeg gøre for at fjerne "boot.ini" igen så maskinen kommer

Du skal ind i XPs recovery console for at have rettet op på sagerne igen.
Vejledningen er her:
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/recovery_console_cmds.mspx

Bagefter kan du så prøve at skrive en ny. Et godt bud på en helt standard
er her:
''''''''''''''''''''''''''''''''''
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /noexecute=optin /fastdetect
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Men som du lige har opdaget, så har XP det bedre uden end med en der ikke
virker
--
Jakob

Fra : Helpless

Dato : 11-01-06 14:01

Jeg kan ikke komme ind i XPs recovery console eller lave sådan en, da
jeg ikke kan starte op i windows. Men som jeg kan se så har jeg
prøvet stort set næsten alle de kommandoer som også findes i XPs
recovery console. En anden ting jeg har prøvet er at boote op fra en
linux cd og derfra redigere / slette i boot.ini filen. Men herfra kan
jeg hellere ikke ændre / slette den.

xx

Fra : Ole C

Dato : 11-01-06 14:34

Helpless skrev blandt andet:

> Jeg kan ikke komme ind i XPs recovery console eller lave sådan en, da
> jeg ikke kan starte op i windows.

Det skal du heller ikke. Du skal boot'e på en XP-CD-Rom.

--
vh
Ole C

Fra : Helpless

Dato : 11-01-06 15:53

Det virker nu. Fandt denne hjælp hos Microsoft.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;330184
Den kommando jeg skulle bruge for at lave min boot.ini var "bootcfg
/rebuild"

xx